Microsoft slíbil Call of Duty pro Nintendo. Aby přesvědčil Sony a uzavřel největší herní nákup historie

Rekordní převzetí Activision Blizzardu za 1,6 bilionu korun se nelíbí konkurenci ani úřadům. A tak se je Microsoft snaží přesvědčit o dobrých úmyslech.

Michal MančařMichal Mančař

call-of-duty-modern-warfare-ii

Foto: Activision

Záběr z Call of Duty: Modern Warfare II ze slavné série stříleček

0Zobrazit komentáře

Herní průmysl nezažil sledovanější nebo hodnotnější nákup. Microsoft chce utratit 68,7 miliardy dolarů za majitele značek Call of Duty, World of Warcraft nebo Diablo, ale rekordní deal je logicky trnem v oku konkurenci i vládním ochráncům volného trhu. Člen velké technologické pětky tak dělá všechno pro to, aby je přesvědčil o tom, že svou potenciální pozici a exkluzivní kontrolu nad oblíbenými tituly nezneužije.

Je to trochu zamotané. Microsoft chce koupit společnost Activision Blizzard. Ta vydává slavné střílečky Call of Duty. Jenže se to nelíbí Sony, tvůrcům PlayStationu, tedy konzole konkurující microsoftímu Xboxu. Protože by to mohlo znamenat monopol na extrémně lukrativní značku. Ze stejného důvodu se na to moc netváří regulatorní úřady. A tak Microsoft uzavřel dohodu s Nintendem, že na jeho konzole – na které skoro vůbec nevycházely – po následujících deset let tituly Call of Duty poskytne. Tedy pokud nákup Activision Blizzardu dopadne úspěšně.

Že se vám to zdá podivně překombinované? Ve výsledku vše pohání poměrně přímočará snaha. Microsoft svými kroky chce úřadům i konkurenci ukázat, že nevznikne moloch, který si bude diktovat podmínky. A který svou novou hračku (tedy vlastně hru) nepůjčí na jiné konzole. Historicky největší nákup redmondské firmy a současně největší videoherní obchod v dějinách – a i mimo obor jedna z největších transakcí v byznysu vůbec – s hodnotou 68,7 miliardy dolarů neboli 1,6 bilionu korun by totiž z Microsoftu udělal trojku na herním trhu.

„Chceme se stát ještě relevantnějšími na více zařízeních. Víme, jak s Nintendem vybudovat oboustranně výhodné partnerství. A vlastně i se Sony,“ cituje šéfa herní divize Microsoftu Phila Spencera agentura Bloomberg. Desetiletá dohoda, u níž obě strany očekávají i pozdější pokračování, bude znamenat premiéru Call of Duty na konzolích Nintendo Switch, střílečky od Activisionu se v minulosti párkrát mihly na dřívějších zařízeních japonského výrobce. Způsob překonání technologických omezení menší konzole ani konkrétní tituly či datum vydání ujednání nespecifikuje.

Podobnou nabídku jako Nintendu učinil Microsoft už dříve i samotnému Sony, dva technologičtí giganti v této otázce ale ještě nenašli shodu. Přitom prakticky už od prvního oznámení plánovaného převzetí Activision Blizzardu zástupci Microsoftu ujišťují videoherní svět, že ani s nárůstem herního portfolia nezneužijí možnost získané hry nabízet exkluzivně na svých platformách. Kromě konzolového Xboxu a služeb s ním spojených Microsoft nabízí i předplatné s hrami pro PC Game Pass.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejným způsobem Microsoft oslovil i nejpopulárnější PC platformu Steam, kam se série Call of Duty po několikaleté odmlce nedávno vrátila a je na ní k dispozici. K oficiálnímu podpisu záruky nedošlo, ale z optimističtějších důvodů. „Zaprvé nepovažujeme za nutné podobné dohody, které by někoho nutily vydávat hry na Steamu, uzavírat. Zadruhé herní divize Microsoftu vždy splnila, co slíbila,“ okomentoval pro server Kotaku nabídku Gabe Newell, šéf společnosti Valve, jež Steam provozuje.

„A zatřetí si myslíme, že samotný Microsoft má motivaci Call of Duty nechat na všech platformách, kde jsou hráči,“ připomněl dost možná ten nejsilnější důvod, proč podobné dohody a ujištění Microsoftu budou s nejvyšší pravděpodobností skutečně upřímné. Opačné rozhodnutí by bylo obrovskou ránou pro reputaci Microsoftu, ale především by neprodávat Call of Duty na PlayStation jednoduše nedávalo ekonomický smysl. Na konzole od Sony se prodá více kopií hry než na Xbox, Call of Duty je dokonce nejprodávanější značkou v historii PlayStationu.

„Přitom prakticky veškeré výhrady z videoherního průmyslu zaznívají od Sony. Z našeho pohledu to vypadá, že tráví mnohem více času s regulatorními orgány než snahou se s námi dohodnout,“ řekl Bloombergu Phil Spencer. Microsoft totiž čelí odporu nejen od své přímé konkurence. Potenciální nákup Activision Blizzardu se zcela logicky stal cílem zájmu úřadů ve Spojených státech, Evropě a v Británii i v dalších jurisdikcích. Se zástupci americké Federální obchodní komise se má Microsoft setkat v těchto dnech.

activision

Přečtěte si takéMicrosoft za 69 miliard dolarů koupil tvůrce herní série Call of DutyRekordní obchod Microsoftu. Za 69 miliard dolarů kupuje herní vydavatelství Activision Blizzard, tvůrce Call of Duty

Zámořští komentátoři se v odhadech toho, jak úřad rozhodne, zcela neshodují. Připomínají, že v létě se komise rozhodla soudit se společností Meta kvůli narušení konkurenčního prostředí převzetím fitness aplikace Within. Současně někteří odborníci zmiňují, že regulátoři by v případě soudu s Microsoftem neměli až tak silnou pozici. Jako možné řešení tedy vidí smluvní záruky ze strany Microsoftu. Jenže právě tento postup se v těchto dnech stal terčem ostré kritiky, když navzdory podobným příslibům musí úřady řešit aféru Ticketmasteru.

V polovině prosince je pak na programu jednání s britskými orgány, které mají v lednu vynést předběžný verdikt a finalizovat jej v březnu. Taktéž koncem března má zveřejnit výsledky svého šetření i Evropská komise. To by pro Microsoft znamenalo dostatek času naplnit své původní plány o definitivním uzavření obchodu ke konci fiskálního roku v červnu. Transakci už dříve posvětili akcionáři Activision Blizzardu.

Na dubnové mimořádné valné hromadě jich přes 98 procent hlasovalo pro dohodu, která předpokládá, že Microsoft za každou akcii firmy zaplatí 95 dolarů (2 200 korun). Deal za 68,7 miliardy dolarů by tak svou hodnotou řádově předčil dřívější herní nákupy Microsoftu, loni za 7,5 miliardy dolarů (175 miliard korun) koupil společnost ZeniMax Media, pod níž spadá i Bethesda se známými sériemi Fallout či Elder Scrolls.

Pokud stejně jako akcionáři dají prodeji zelenou i úřady, Microsoft do své už tak nesmírně nabité herní nabídky získá i další významná jména kromě Call of Duty. Activision Blizzard vznikl spojením dvou silných subjektů Activision a Vivendi v roce 2008, kdy se pod jednu střechu kromě slavných stříleček nastěhovaly značky jako Diablo, World of Warcraft, Guitar Hero ale i Candy Crush.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Českou hrou roku je Svoboda 1945. Zabodoval simulátor bezdomovce i šéf Bohemia Interactive

Ocenění získaly i nejprodávanější Euro Truck Simulator 2, hororová Happy Game nebo historická budovatelská strategie Nebuchadnezzar.

Michal MančařMichal Mančař

svoboda

Foto: Charles Games

Pro co největší autenticitu Svoboda 1945 pracuje s množstvím dobových materiálů

0Zobrazit komentáře

Českou hrou roku 2021 je naučný historický titul Svoboda 1945: Liberation. Verdikt odborné poroty se videoherní příznivci dozvěděli během úterního slavnostního vyhlášení, které kromě nejpovedenějšího domácího počinu představilo také vítěze dílčích kategorií od game designu až po nejlepší studentskou hru. Samotní hráči pak ve veřejném hlasování vybírali dílo s nejlepší podporou komunity.

Titul od studia Charles Games opanoval už dvanáctý ročník ocenění nejlepších českých videoher, které vyšly v průběhu loňského roku. Porotu sestavenou z vývojářů, novinářů a dalších herních osobností zaujala Svoboda 1945: Liberation svým zpracováním citlivého historického tématu. Oproti mainstreamovější tvorbě totiž prozkoumává skutečné dějiny českého pohraničí. Ačkoliv k tomu využívá fiktivní příběh, autenticky vykresluje divokou dobu osvobození, poválečného odsunu i následné komunistické kolektivizace.

Spolu s nejlepší hrou se vyhlašovaly i další kategorie. Nejlepší free-to-play neboli bezplatnou hrou se stal Mini Day-Z 2 od Bohemia Interactive, jenž na telefony přenáší hratelnost plnokrevného zombie titulu Day Z. V kategorii herního designu zvítězil simulátor bezdomovce Hobo: Tough Life a za technologické řešení porotci ocenili historickou budovatelskou strategii Nebuchadnezzar. Nejpovedenější audiovizuální zpracování měla hororová Happy Game od Amanita Design, autorů předloňské hry roku Creaks.

Hlasování hráčské veřejnosti o hře s nejlepší podporou komunity zvolilo Euro Truck Simulator 2 od SCS Software. Nejprodávanější tuzemská hra nedávno oslavila třináct milionů prodaných kopií (k nimž přidává další miliony obsahových přídavků) a svým autorům stále vozí stamilionové tržby. Mezi hrami vytvořenými studenty porotu pak nejvíce zaujal titul Hats! Celkový vítěz i šampioni jednotlivých kategorií získali kromě prestiže i skleněné trofeje se známou zakulacenou postavičkou Pac-Mana.

Skupina herních historiků a pamětníků také za celoživotní práci a přínos herní scéně uvedla do síně slávy Marka Španěla. Ten patří k nejvýraznějším osobnostem domácího herního průmyslu, v roce 1999 spoluzaložil studio Bohemia Interactive, které dodnes vede. O dva roky později s ním představil legendární Operaci Flashpoint a položil tak základy úspěšné série vojenských simulátorů Arma.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Českou hru roku vedle řady partnerů podporuje i vývojářské studio Beat Games. Autoři rytmické hudební akce Beat Saber, nejúspěšnější hry pro virtuální realitu na světě, jsou generálním partnerem cen. A také největší tuzemskou videoherní společností, která za loňský rok oznámila tržby ve výši 2,3 miliardy korun. Tím firma, kterou v roce 2019 koupil Facebook (dnes už Meta), překonala dosavadního lídra z Bohemia Interactive se zhruba polovičním obratem.

Stejně jako loni – kdy kromě triumfu Creaks navíc fanoušci zvolili Kingdom Come: Deliverance nejlepší hrou dekády – bylo slavnostní vyhlášení pořádáno online a vysíláno na streamu moderovaném Filipem „Fiolou“ Kraucherem známým z herního magazínu Indian i z práce na videohře Matcho ve vlastním studiu FiolaSoft. To je od loňského roku spolu se spřízněnou společností MediaRealms a herním projektem VisionGame organizátorem cen.

I díky úspěchu nominovaných titulů byl loňský rok rekordní pro české videohry jako celek. Domácí herní průmysl v roce 2021 raketově vystřelil na tržby převyšující sedm miliard korun. Přitom se očekávalo, že ve své době taktéž rekordní pětimiliardové výsledky z roku 2020 neporostou nijak rapidně. Místo toho nicméně přišel růst o třetinu. Pro aktuální rok se však už vzhledem ke globální finanční krizi pokles tempa předpokládá s větší jistotou.