Microsoft slíbil Call of Duty pro Nintendo. Aby přesvědčil Sony a uzavřel největší herní nákup historie
Rekordní převzetí Activision Blizzardu za 1,6 bilionu korun se nelíbí konkurenci ani úřadům. A tak se je Microsoft snaží přesvědčit o dobrých úmyslech.
Herní průmysl nezažil sledovanější nebo hodnotnější nákup. Microsoft chce utratit 68,7 miliardy dolarů za majitele značek Call of Duty, World of Warcraft nebo Diablo, ale rekordní deal je logicky trnem v oku konkurenci i vládním ochráncům volného trhu. Člen velké technologické pětky tak dělá všechno pro to, aby je přesvědčil o tom, že svou potenciální pozici a exkluzivní kontrolu nad oblíbenými tituly nezneužije.
Je to trochu zamotané. Microsoft chce koupit společnost Activision Blizzard. Ta vydává slavné střílečky Call of Duty. Jenže se to nelíbí Sony, tvůrcům PlayStationu, tedy konzole konkurující microsoftímu Xboxu. Protože by to mohlo znamenat monopol na extrémně lukrativní značku. Ze stejného důvodu se na to moc netváří regulatorní úřady. A tak Microsoft uzavřel dohodu s Nintendem, že na jeho konzole – na které skoro vůbec nevycházely – po následujících deset let tituly Call of Duty poskytne. Tedy pokud nákup Activision Blizzardu dopadne úspěšně.
Že se vám to zdá podivně překombinované? Ve výsledku vše pohání poměrně přímočará snaha. Microsoft svými kroky chce úřadům i konkurenci ukázat, že nevznikne moloch, který si bude diktovat podmínky. A který svou novou hračku (tedy vlastně hru) nepůjčí na jiné konzole. Historicky největší nákup redmondské firmy a současně největší videoherní obchod v dějinách – a i mimo obor jedna z největších transakcí v byznysu vůbec – s hodnotou 68,7 miliardy dolarů neboli 1,6 bilionu korun by totiž z Microsoftu udělal trojku na herním trhu.
„Chceme se stát ještě relevantnějšími na více zařízeních. Víme, jak s Nintendem vybudovat oboustranně výhodné partnerství. A vlastně i se Sony,“ cituje šéfa herní divize Microsoftu Phila Spencera agentura Bloomberg. Desetiletá dohoda, u níž obě strany očekávají i pozdější pokračování, bude znamenat premiéru Call of Duty na konzolích Nintendo Switch, střílečky od Activisionu se v minulosti párkrát mihly na dřívějších zařízeních japonského výrobce. Způsob překonání technologických omezení menší konzole ani konkrétní tituly či datum vydání ujednání nespecifikuje.
Podobnou nabídku jako Nintendu učinil Microsoft už dříve i samotnému Sony, dva technologičtí giganti v této otázce ale ještě nenašli shodu. Přitom prakticky už od prvního oznámení plánovaného převzetí Activision Blizzardu zástupci Microsoftu ujišťují videoherní svět, že ani s nárůstem herního portfolia nezneužijí možnost získané hry nabízet exkluzivně na svých platformách. Kromě konzolového Xboxu a služeb s ním spojených Microsoft nabízí i předplatné s hrami pro PC Game Pass.