Milánský Design Week byl přehlídkou udržitelnosti. A Češi ukázali, jak moc mají design v krvi
Na letošní milánský Design Week se vydala redaktorka Sára Goldbergerová. V reportáži shrnuje, jaký dojem na ni největší přehlídka designu udělala.
Týden designu v Milánu v kostce: „Musíš do Alcovy. Tam je to naprosto nejlepší.“ „Nejvíc inspirace vždycky nasaju v galerii Nilufar. Tam je to letos hodně novátorské.“ „Skvělá je přehlídka mladého designu Satelight.“ „Kdybys měla vidět jen jednu věc, pak je to Alcova.“ „Naprosto legendární je samozřejmě galerie Rossany Orlandi.“ Co se tím snažím říct? Že ať už si na tuhle událost vyhradíte klidně celý týden, nikdy nezvládnete projít všechno. Že must see je Alcova. A že ať už se ale vydáte kamkoliv, můžete mít jistotu, že to bude stát za to a že budete chtít domů všechno, co uvidíte. Letošní rok nebyl výjimkou.
Milánský Design Week je vskutku velkolepá akce, na kterou se do velmi koncentrovaného časového úseku sjedou vrchní představitelé designu z celého světa, ale také začínající talenti, nesvázání komerčním diktátem, čerství absolventi uměleckoprůmyslových vysokých škol, kteří se nebojí experimentovat, zkoušet nové postupy a využívat neotřelé materiály.
Jednoduše by se dalo říct, že prostor pro první skupinu se nachází na milánském výstavišti a zhmotňuje ho veletrh Salone del Mobile. A výstavní lokace pro druhou skupinu jsou rozesety po celém městě – rozhodně se tak předem vyplatí udělat si důkladnou rešerši toho, kde se kdo nachází, kde se co děje a co by člověk neměl v žádném případě minout. Rešerši toho, kde se posilnit kávou, si předem dělat nemusíte, jelikož v Milánu o espresso prakticky zakopáváte na každém rohu.
Já si v průběhu tří dnů užila od každého něco. A důležitým poznatkem pro mě bylo, že český design zanechal na letošním milánském Design Weeku výraznou stopu. Jeho ozvěna totiž rezonovala napříč všemi významnými akcemi: rozprostřela se muzeem současného umění Triennale Milano, rozvibrovala Salone del Mobile, dosáhla až do areálu bývalých jatek Alcova i do galerie legendární italské kurátorky Rossany Orlandi. A také na spoustu dalších míst, která jsem bohužel neměla šanci stihnout projít.
Češi, kam se podíváš
Výstava Made by Fire v milánském Triennale (o které jsem dlouze napsala už v článku tady) byla pro mě – a nejen pro mě – rozhodně highlightem celého Design Weeku. O to více s odstupem času, kdy člověku pomalu dochází, jak velký prostor na něm české sklářské řemeslo vlastně dostalo. A jak důmyslně byla celá výstava pod taktovkou kurátorek Evy Slunečkové a Danici Kovářové i architekta Maxima Velčovského uchopená.
Artefakty českého sklářství se ve velkém dostaly také do galerie Rossany Orlandi, která je dlouhodobě považována za jednu z nejvlivnějších žen na poli světového designu. V Milánu v roce 2002 otevřela prostor, který pravidelně hostí tvorbu mnoha zajímavých tvůrců. Je známo, že koho do své galerie prostřednictvím tvorby pustí, tomu předpovídá zářnou budoucnost. Pro designérky a designéry ze všech koutů světa jde tak vždy o důležitý mezník v jejich kariéře.