Miliardový exit Integromatu či Sharry v newyorských mrakodrapech. CzechInvest pomáhá českým startupům do světa
Většina startupů ze své podstaty potřebuje rychle růst a obsadit co největší podíl na trhu. Ten je ovšem v České republice často příliš malý, což mladé firmy pohání ve snaze dobývat zahraničí. Právě v tom jim pomáhá agentura CzechInvest, která v poslední době podpořila několik tuzemských projektů s výraznou globální stopou. Aktuálně navíc hledá další mladé firmy, které by se zařadily mezi úspěšné příklady.
Prvním z nich je technologický startup Integromat, který vyvíjí platformu propojující online aplikace a služby, jež spolu jinak nekomunikují. Integrace dokáže tvořit bez znalosti programování za zlomek ceny řešení dělaných na míru. Integromat přitom v loňském říjnu podle informací CzechCrunche koupil za více než dvě miliardy korun německý Celonis a připsal si tak jeden z největších exitů českých startupů.
„První nabídku firma dostala již při svém pobytu v USA v rámci tříměsíčního akceleračního programu,“ popisuje ředitelka Divize startupů a inovativních malých a středních podniků CzechInvestu Markéta Přenosilová s tím, že Integromat několik prvních nabídek odmítl a nakonec se dohodl až s Celonisem.
Další velký zahraniční úspěch si pak v loňském roce připsal startup Sharry vyvíjející chytrá řešení pro nejmodernější kancelářské budovy v Evropě i Spojených státech. Právě tam se technologie smíchovské firmy využily u stavby druhého nejvyššího mrakodrapu v New Yorku a Sharry postupně dobývá další.
„V New Yorku jsme chtěli zrealizovat takřka cokoliv, klidně nějaký malý domek v Queensu, ale nakonec se naším prvním projektem stal úplně nový mrakodrap One Vanderbilt, který je druhou nejvyšší kancelářskou budovou na Manhattanu,“ říká Josef Šachta, CEO a spoluzakladatel Sharry.
V zahraničí výrazně prorazila také aplikace FaceUp.com pomáhající bojovat proti šikaně. Stojí za ní trojice bývalých brněnských gymnazistů Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm a používá se na více než 1 800 školách po celém světě. Po jejich uzavření kvůli globální pandemii koronaviru se pak pozornost mladých podnikatelů přesunula do firemního prostředí.
„Unikátní na projektu je, že v době, kdy jej mladí podnikatelé rozjížděli, jim nebylo ještě ani osmnáct let a museli se nechat nejprve zplnoletnit. Dnes produkt startupu využívají už více než tři tisíce pedagogů z téměř dvou tisíc škol po celém světě, například včetně školy v Jihoafrické republice, kterou navštěvoval Elon Musk. Aplikace FaceUp.com obdržela za tři roky, kdy je na trhu, přes 5 800 upozornění,“ doplňuje Přenosilová z CzechInvestu.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.