Miliardový startup Lime se pouští po elektrických koloběžkách a kolech do půjčování aut
Zatímco Češi si začínají v Praze teprve zvykat na všudypřítomné elektrické koloběžky Lime, na domácí půdě ve Spojených státech už tento dravý startup nasazuje další stupeň své přepravní platformy. Nejprve začínal s klasickým bikesharingem, pak do něj přidal elektrická kola, následovaly elektrické koloběžky a nově Lime zkouší také sdílená auta. Do amerického Seattlu chce nasadit 1 500 sdílených vozů.
Přestože startupy jako Lime, Bird, Spin a mnoho dalších, které v posledních měsících zaplavují města po celém světě svými sdílenými koly a koloběžkami, obvykle vystupují proti autům, které chtějí efektivně nahradit, evidentně se bez nich stále ještě neobejdou. Důkazem je nejnovější iniciativa Lime, který několik týdnů funguje také v Praze.
V Seattlu spouští Lime svůj historicky první carsharing, který začne operovat s 50 vozy. Poněkud překvapivě však nejde o elektrickou flotilu, jak bychom možná vzhledem k dosavadním produktům startupu čekali, ale o plynové Fiaty 500. V ulicích největšího města na severozápadě USA se jich nicméně má do začátku roku 2019 objevit až 1 500, což by z Lime udělalo poskytovatele největšího carsharingu v rámci jednoho amerického města vůbec, jak podotýká magazín Bloomberg.
Výhodou nové služby nazvané LimePod je to, že bude fungovat úplně stejně jako půjčování kol nebo koloběžek. V mobilní aplikaci si uživatel najde volné auto, za 1 dolar ho odemkne a pak zaplatí 40 centů za každou ujetou minutu (koloběžky i kola stojí 15 centů). V ceně bude také pojištění a jde o podobný model, jaký mají jiné americké služby jako Car2Go, ale také třeba český Revolt. Ten nicméně nemá poplatek za odemknutí a musel nedávno zdražit.
Sdílenými auty, které jsou v barvách Lime, tedy bílé, zelené a žluté, a uživatelé je mohou zaparkovat kdekoliv po městě, chce miliardový startup obsloužit především ty uživatele, kteří potřebují překonat delší vzdálenosti, špatné počasí nebo kopce. To, že LimePod začíná v Seattlu, není náhoda. Právě tady spustil Lime také svůj první bikesharing, ale již nyní má v plánu rozšířit svá auta také do dalšího města v Kalifornii.
Právě tím, že se Lime zdaleka nesoustřední pouze na jeden dopravní prostředek, se odlišuje od svého největšího konkurenta Bird. Ten rovněž nabírá investice jako na běžícím páse, jeho hodnota několik měsíců po založení již přesahuje stěží uvěřitelné 2 miliardy dolarů, ale chce se soustředit výhradně na elektrické koloběžky. Lime to zkouší na více frontách a bude zajímavé sledovat, jaká strategie nakonec bude úspěšnější a kdo dokáže ve velké konkurenci vymyslet nejlépe udržitelný byznys model.