Škodovka představila mobilní nabíjecí stanici pro elektromobily. K autu vám ji přiveze na elektrokole

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

skoda-auto-emona
0Zobrazit komentáře

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto stále více proniká do světa elektromobility. V příštím roce má v plánu představit své první elektrickým motorem poháněné vozy a nyní v Praze začala testovat novou službu pro dobíjení elektromobilů. Inovační pobočka automobilky Škoda Auto DigiLab vytvořila mobilní nabíjecí stanice, které mají doplnit stále se rozšiřující síť stacionárních dobíjecích stanic.

Cílem mobilní nabíjecí stanice E-Mona je usnadnit řidičům přechod k elektromobilitě, aby si mohli v případě potřeby objednat dobití jejich vybitého elektromobilu kamkoliv a nemuseli složitě řešit, jak se dostanou k nejbližší nabíječce. Současná síť nabíjecích stanic zatím v Česku není tak hustá, přičemž se v příštích letech čeká významný nárůst počtu elektromobilů na českých silnicích.

Podle odhadů Škoda Auto jezdí v Praze v současnosti až 1 tisíc elektromobilů a i díky prvním plně elektrickým vozům od mladoboleslavské automobilky, která patří do německého koncernu Volkswagen, můžeme očekávat významné zvyšování tohoto počtu.

skoda-auto-digilab-emona2

Mobilní nabíjecí stanici E-Mona

„Dostatek dostupných nabíjecích stanic je pro současné i budoucí majitele elektromobilů velmi důležité téma. Mobilní nabíjecí stanice je jedním z řešení pro situace, kdy jsou akumulátory v elektromobilu na kritické hranici a majitel nemá ve svém okolí možnost zajistit dobití,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí škodováckého DigiLabu. Navíc když už je služba „elektro“, doveze vám k autu mobilní nabíječku E-Mona kurýr na elektrokole. Na rozvozu nabíječek DigiLab spolupracuje s donáškovým startupem DoDo.

hoppygo-auto

Přečtěte si takéČeský carsharing HoppyGo nabral už 40 tisíc uživatelů. Nová aplikace půjčení auta ještě zjednodušíČeský carsharing HoppyGo nabral už 40 tisíc uživatelů. Nová aplikace půjčení auta ještě zjednoduší

Samotná mobilní nabíječka disponuje kapacitou 16,8 kWh a auto s ním má být možné nabít za čtyři hodiny, a to až na 80 procent dobití. Zdroj obsahuje dvanáct bateriových článků GreenPack, každý o kapacitě 1,4 kWh, které je možné po vybití vyjmout a samostatně nabíjet v docích, zatímco mobilní stanici ihned znovu použijete. Také samotné články se dobíjejí čtyři hodiny.

Škoda Auto na nové mobilní nabíječce spolupracuje s energetickou společností PRE a v Praze spouští pilotní provoz, do kterého se zapojí zpočátku především firemní vozové parky a carsharingové platformy, které nabízejí elektromobily. E-Mona má sloužit jak pro případ nouze, kdy mobilní dobití vyjde výhodněji než transport vozu, ale také jako možná alternativa ke stacionárním nabíječkám, které nejsou všude dostupné.

skoda-auto-digilab-emona1

Objednat si E-Monu je snadné. V mobilní aplikaci zadáte polohu svého elektromobilu, načež na místo vyrazí kurýr s elektrokolem a připojenou nabíječkou. V rámci širšího centra Prahy DigiLab garantuje příjezd do 30 minut. Kurýr následně napojí nabíječku k elektroautu, zabezpečí ji, aby ji nikdo nemohl vytrhnout, jak z vozu, tak z nabíječky, a nechá nabíjet.

Za využití mobilní dobíječky by měl uživatel zaplatit zhruba 400 korun a Škodovka do budoucna počítá s rozšířením nabídky také pro soukromé zákazníky. V regionu střední a východní Evropy jde o první službu tohoto typu, nicméně již rok a půl podobným způsobem nabíjí elektrovozy v Berlíně startup Chargery, u něhož se v Mladé Boleslavi nechali inspirovat.