Miliardy pro Rohlík i Productboard. Investice do českých startupů patří mezi největší v regionu
Rychle rostoucí startupy běžně potřebují externí kapitál od investorů, aby dokázaly tempo růstu vůbec ustát, zůstaly o pár kroků před konkurencí a díky tomu obsadily co největší část trhu, případně dobyly několik mezinárodních trhů zároveň. Také v Česku v posledních letech vznikají firmy s ambiciózními plány, jejichž vizím věří i investoři. To se projevuje na rostoucích částkách, které do nich vkládají.
Letos jde přitom o opravdu velké sumy, na což upozornila platforma Vestbee podporující startupovou a investorskou komunitu napříč regionem střední a východní Evropy. V reportu shrnujícím investice ve druhém kvartálu tohoto roku se o to zasloužil tuzemský online supermarket Rohlik.cz a Productboard, který pomáhá firmám po celém světě zlepšovat vývoj digitálních produktů.
CzechCrunch obě tyto rychle rostoucí firmy zařadil do výběru 25 startupů, které se v následujících letech vyplatí sledovat. Prošli jsme přitom stovky privátních technologických společností, které nedávno od investorů získaly peníze, dělo se v nich něco zásadního z pohledu byznysu, a i díky tomu od nich můžeme očekávat zajímavé globální investice nebo exity. Podívejte se na celý výběr.
Rohlík přibližně před měsícem oznámil investici ve výši 100 milionů eur, tedy přes 2,5 miliardy korun. Valuace firmy se přitom přehoupla nad hranici jedné miliardy dolarů, čímž se online supermarket zakladatele Tomáše Čupra jako první český zástupce zařadil mezi takzvané startupové jednorožce.
Investiční kolo přišlo jen čtyři měsíce poté, co Rohlík přilákal vůbec nejvyšší investici historie českých startupů. V březnu získal celkem 190 milionů eur, v přepočtu asi pět miliard korun. Dohromady do firmy investoři vložili už devět miliard korun.
Online supermarketu mají získané prostředky umožnit zejména mezinárodní expanzi na nové trhy. Aktuálně působí v Česku, Maďarsku a Rakousku, v nejbližší době začne potraviny doručovat také v Německu a v dohledném plánu je také Itálie, Rumunsko nebo Španělsko.
Výraznou investici na poměry regionu střední a východní Evropy přitom ve druhém čtvrtletí letošního roku získal také Productboard, když v dubnu od investorů obdržel 72 milionů dolarů, v přepočtu přibližně 1,5 miliardy korun. Dohromady startup nastřádal bezmála již tři miliardy korun.