Miliónový večírek. Není to jen párty, jde nám o naprostý pocit svobody, říkají Lidi z Baru o Nebálu

9. září se rychle blíží, což znamená jen jedno. V brněnské Nové Zbrojovce propukne velkolepý večírek Nebál, který návštěvníky vtáhne do světa protikladů.

nebal-nahledEvent

Foto: Josef Šindelka

Brzy propukne druhý ročník velkolepého Nebálu

0Zobrazit komentáře

Harmonický i dekadentní. Něžný i zhýralý. Ospale snící i čile bdící. Takový bude letošní Nebál, který pořádá brněnské gastronomické a především kreativní uskupení Lidi z Baru. Slibují, že půjde o párty plnou protikladů, již si s sebou člověk ponese ještě dlouho poté, co skončí. Půjde totiž o deset hodin napěchovaných snovými zážitky a prožitky, skvělou hudbou a performancemi, ale také jídlem a koktejly. Ty si budou moci návštěvníci užít třeba ze Stromu poznání, a když na to přijde, klidně i z pupíku.

Kdo zná Jana Vlachynského, šéfa Lidí z Baru, ten ví, že má hlavu neustále plnou nápadů. A obklopuje se lidmi, kteří jsou na tom naštěstí podobně a nebojí se ztřeštěné nápady posouvat do hmatatelné podoby. I díky tomu vznikl Nebál. Vlachynský chtěl totiž dlouho uspořádat ples, jenže klasický ples, tak jak ho známe, by byl trochu nuda. Zrodil se tak večírek, který nemá co do velikosti a pestrosti v Česku obdoby.

První ročník Nebálu proběhl v září loňského roku v industriální Nové Zbrojovce na okraji Brna a letos tomu nebude jinak. Variabilní prostory totiž pořadatelům umožňují vytvořit dvojí svět, svět plný protikladů zaštítěný názvem Bdělý sen. „Polarity mají totiž obrovskou škálu toho, co mohou návštěvníkům nabídnout,“ vysvětluje Eva Gerych, projektová manažerka a umělecké šéfka Nebálu.

nebal-2

Foto: Josef Šindelka

Součástí Nebálu budou i letos vystoupení všeho druhu

„Pro nás to není jen párty. Chceme, aby na Nebálu lidé zažili něco, co v běžném životě nezažijí. Jde nám o pocit naprosté svobody, otevřenosti a propojení s ostatními. Je to obrovské místo inspirace,“ dodává. Na jednom místě tak bude moci člověk zažít vystoupení sólistů Filharmonie Brno, balet v podání souboru brněnského Národního divadla, performance queer umělce Matěje Pšeničky neboli Pchendy, francouzské elektropop duo Charlotte Fever, burlesku, drag art, improvizační live-elektro projekt Bariel & TMA & Terezie Kovalová a další uměleckou produkci.

Už minulý rok byly součástí akce také různé experience pointy, které návštěvníky intenzivněji vtáhly do víru večírku. Do jednoho jste mohli přijít se svým parťákem či parťačkou a nechat si na stejné místo vytetovat tečku. Eva Gerych prozrazuje, že letos budou zážitky ještě o něco propracovanější a ztřeštěnější. Některé budou intimní, aby prožitý moment zůstal co možná nejvíce osobní, jiné jsou načrtnuty tak, aby rozproudily párty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nebálem bude například procházet Thoriso Magongwa z baletního souboru Národního divadla v Brně coby magická bytost, jež bude lidem rozdávat různé výzvy, nejrůznější úkoly. Další zážitky budou navázané na konkrétní místo nebo vystoupení. Půjde třeba o rozhovor s Hvězdářem, který po skončení povídání foukne na návštěvníka hvězdný prach,“ poodhaluje Eva Gerych.

Jiná dobrodružství budou moci návštěvníci zažít také díky partnerům, kteří se letos do Nebálu zapojili. S prodejcem vozů Albion Cars například Lidi v Baru vymysleli magickou jízdu městem určenou vždy jen pro dvě osoby. Ty vyberou přímo řidiči, jejichž role se zhostí čeští herci – jeden z nich bude Hynek Čermák. Podle Evy Gerych půjde o krásný zážitek na pomezí Popelky a Alenky v říši divů.

Pro ty odvážnější bude určený prostor nazvaný Nepoznané ovoce by Flagranti, jenž vznikne v režii e-shopu s erotickým zbožím Flagranti, ti, kdo si budou chtít hodit nohy nahoru, budou moci vyrazit do surreálného chilloutu, a ti rozvernější se po zakoupení sklenky šampaňského povozí na kolotoči s labutěmi.

nebal-1

Foto: Karolína Kadláčková

Dress code se může inspirovat snovými světy

„Akce takového rozsahu si říká o to, aby byla někým sponzorovaná. Ale byla by nuda chtít po partnerech jen peníze výměnou za marketingový prostor. Díky tomu, že se na Nebálu podílí asi třicet hodně kreativních lidí, se nám podařilo obojí pěkně propojit tak, že z toho těží obě strany a pro hosty to bude skutečně zážitek,“ přibližuje Eva Gerych a dodává, že celý letošní Nebál vyjde i díky zapojeným partnerům na několik milionů korun. Bez přehánění jde tak o miliónový večírek.

Na takovém večírku nesmí chybět samozřejmě ani skvělé pití a jídlo – to především proto, aby si lidé během deseti hodin měli čím dodat energii. Ochutnat tak bude možné počiny od podniků 4pokoje, Nett’s BBQ, Kohout na víně, Fatfuck Smash Burger, Ajala Chocolate, Kobliha Brno a dalších. Co se koktejlů a jiných alkoholických moků týče, na ty jsou Lidi z Baru v Česku jedni z nejpovolanějších, takže je už teď zřejmé, že bude z čeho vybírat. Celkem bude na Nebálu totiž 19 barových sekcí.

„Bary budou mít – stejně jako loni – pod palcem šéfové Baru, který neexistuje. Hosté budou mít možnost vyzkoušet klasické koktejlové bary, ale vzhledem k tomu, že pracujeme s polaritami, vznikne jedna harmonická, až pohádková místnost, a pak druhá, která bude hodně dekadentní. Budou v ní totiž probíhat dva body shoty. Na jeden se upře světlo reflektorů, takže to bude show v rukou našich hostů, druhý bude skrytý, více intimní,“ doplňuje Veronika Kučerová, marketingová manažerka Lidí z Baru.

nebal-koblihy

Foto: Josef Šindelka

Na Nebálu bude také dostatek pohonných hmot v podobě jídla

Na jiném místě budou lít barmani panáky přímo do pusy, jednomu baru bude dominovat skleněná socha a jinde poteče koktejl ze Stromu poznání. Už nyní je zřejmé, že možností bude skutečně ohromné množství, takže je potřeba si předem připustit, že ani během tak dlouhého časového úseku není možné všechno stihnout a prostě se bez stresu vrhnout do všeho toho dění. Veronika Kučerová ale dodává, že loni se lidé s tím ohromným množstvím možností popasovali velmi dobře, takže nemá obavy, že letos by tomu bylo jinak.

„Jsme na to všichni moc zvědaví. Celý Nebál totiž stavíme na nekonečné svobodě, v níž lidi podporujeme. Což se týče i toho, co si vezmou na sebe. Celá akce se jmenuje Nebál, protože to není bál, ale zároveň je to myšleno tak, aby se člověk ničeho nebál. Podporujeme tak lidi v tom, aby se nebáli přijít v neuvěřitelné kreaci, ale klidně i v něčem obyčejném, v čem se cítí jednoduše dobře,“ usmívá se Kučerová.

Letos se téma dress codu nese stejně jako celá akce v duchu polarit. Na Nebál tak můžete přijít jako éterická bytost, ale klidně se obléct v temnějším duchu z druhé strany snového spektra. Fantazii se při plánování večírku meze nekladly, klást by si je tak neměli ani jeho návštěvníci. „Možností, jak letos Nebál prožít, bude skutečně nepřeberné množství. Už teď se těšíme, co všechno se na něm stane,“ uzavírá Eva Gerych. Pokud si to nechcete nechat ujít, ulovte si lístky na stránkách Nebálu.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Inflace přitáhla zájem k investicím do umění. Trh přivítal nové sběratele, klesla důvěra v NFT

Loni padl významný aukční rekord a útrata na aukcích překonala rok 2021 o deset procent. Trh s uměním totiž láká stále více sběratelů.

magnus

Foto: J&T Banka

Zájem o pořizování uměleckých děl neklesá

0Zobrazit komentáře

V roce 2022 v Česku nadále rostl zájem o trh s uměním. Téměř 60 procent prodejců zaznamenalo vyšší počet nových klientů, kteří se zaměřovali především na malbu a sochu, ale ve větší míře také na sklo, keramiku, textil a další média. Na aukcích sběratelé a investoři utratili v loňském roce 1,65 miliardy. Vyplývá to z výzkumu J&T Banka Art Report 2023.

„Loňský rok skutečně přivedl k zájmu o současné umění znatelnou řadu nových nebo dříve váhajících klientů. Trend rozšiřujících se řad sběratelů, ale zároveň i spekulantů se z pohledu poloviny roku 2023 potvrzuje a pokračuje i v tomto roce,“ říká Filip Polanský, galerista Polansky Gallery. Čtvrtina prodejců zaznamenala dokonce růst počtu klientů o více než 20 procent.

Kromě zájmu o tradiční výtvarné techniky se sběratelé a investoři začali zaměřovat také na filmy, videa a nová média a zahrnuli je do svých sbírek. Rozšíření sběratelského pole působnosti tak společně s přílivem nových kupujících přispěl k tomu, že útrata na aukcích překonala rok 2021 o deset procent.

Padla také rekordní cena za jeden vydražený obraz, kterým byl Staropražský motiv od Bohumila Kubišty. Ten prolomil jako první dílo v historii domácích aukcí hranici sta milionů korun a ustanovil nový rekord na 123,6 milionu korun. Důvodem je to, že díla z éry, kdy vznikala česká moderní malba, patří na našem trhu mezi ta nejžádanější.

staroprazsky-motiv

Foto: Galerie Kodl

Obraz Bohumila Kubišty Staropražský motiv se vydražil za 123,6 milionu korun

J&T Banka Art Report také vyčísluje, že za poslední dekádu se průměrná cena malby na aukcích téměř zdvojnásobila. V roce 2013 za ni sběratelé platili průměrně 283 tisíc korun, loni to bylo necelých 534 tisíc korun, což je po očištění o inflaci nárůst o 41 procent.

„Podle J&T Banka Art Report 2023 se očekává, že trh s uměním bude i nadále růst. Sběratelé vyjádřili největší očekávání ohledně růstu cen českého poválečného umění v příštích pěti letech. Na druhou stranu prodejci se více zaměřují na české současné umění jako oblast s potenciálem pro investice,“ říká Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky.

Za rostoucí ceny na aukcích přitom mohou podle 69 procent sběratelů a 75 procent expertů na umělecký trh také investoři, kteří umění kupují jako finanční aktivum. Podle Art Reportu má ale finanční a investiční hledisko na sběratele spíše průměrný vliv. Větší roli však hraje u sběratelů, kteří jsou na trhu s uměním noví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nejsilnějším důvodem ke koupi umění napříč všemi skupinami respondentů našeho průzkumu zůstává emocionální hodnota,“ dodává Dvořáková. Důležité je pro ně také vytvoření ucelené sbírky. A mezi důvody, které sběratele motivovaly ke koupi, uvádějí také setkání se zajímavým umělcem a návštěvu významných výstav.

Ekonomická nejistota a vysoká inflace mají ale na dění na uměleckém trhu nezanedbatelný význam. Pro třetinu sběratelů fungovaly jako katalyzátor pro investici do umění. Nejcitlivější k vlivu inflace byli mladí sběratelé do 30 let a třicátníci. Stejně tak i 69 procent prodejců uvádí, že v případě jejich klientů sehrála vysoká inflace významnou roli při koupi uměleckého díla.

Nejvíce sběratelé a investoři nakupovali na online aukcích – bylo jich dokonce 58 procent. Na sálových aukcích loni pořídilo umělecké dílo 32 procent sběratelů. Na online aukcích se přitom zpravidla prodávají levnější díla. Z databáze serveru Artplus vyplývá, že zhruba 85 procent prodaných položek se vejde do 50 tisíc korun.

navrh-bez-nazvu-1

Foto: J&T Banka Art Report 2023

Kde nejčastěji sběratelé nakupují díla?

A v čem trh s uměním v Česku pokulhává? Největším problémem jsou podle průzkumu stále padělky. Podle některých odhadů se jich na domácím trhu může vyskytovat od 30 do 50 procent. Největší nedůvěru mají sběratelé, kteří se zaměřují na díla meziválečných a poválečných autorů. S tím částečně souvisí i další úskalí českého uměleckého trhu, kterým je původ děl.

Negativní vývoj zaznamenal segment s NFT uměním, kterému příliš neprospěly kauzy spojené s pádem kryptoměnových burz ani informace o několika hromadných krádežích NFT uměleckých děl. Z letošního průzkumu mezi aktéry českého trhu s uměním tak vyplývá, že povědomí o NFT sice vzrostlo, důvěra v něj se ovšem ve všech sledovaných skupinách snížila.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb