Mířili jsme na zkušenější e-shopaře, s novým FastCentrikem zacílíme více na začátečníky, říká Libor Zůbek z NetDirectu

Peter BrejčákPeter Brejčák

libor-zubek

Foto: NetDirect

Marketingový šéf NetDirectu Libor Zůbek

Události letošního roku jsou velkým milníkem pro celý trh e-commerce. Otevírají se prostory pro nové segmenty, které v online prostředí doteď moc nefigurovaly, jelikož neměly představu, jak by takový e-shop vůbec mohl fungovat. S příchodem koronakrize se ale mnoho firem rozhoupalo a vstup na internet pojalo jako strategický krok. Online prodejní kanály tak přestávají brát jen jako doplněk.

„V praxi dochází k tomu, že online prodej je z větší části levnějším kanálem, který dokáže přinést obrovský užitek. Začalo přibývat také firem, které migrují z kamenných obchodů či služeb do online prostředí,“ komentuje letošní dění na trhu Libor Zůbek, šéf marketingu a produktu FastCentrik společnosti NetDirect, jednoho z největších tuzemských poskytovatelů e-shopových řešení.

NetDirect se tak začal přizpůsobovat poptávce po e-shopových řešeních v rychle rostoucích segmentech jako gastronomie, cestovní ruch a celkově službách, enormní zájem dále vidí v prodeji potravin, dezinfekcí nebo roušek.

zubek

Foto: NetDirect

CMO NetDirectu Libor Zůbek

„Poptávka po e-shopech na míru vzrostla o více než 500 procent. Co se týče krabicového řešení FastCentrik, tak tomu nebylo jinak a zájem rostl v řádech stovek procent. Aktuálně také rozšiřujeme naše programátorské týmy, abychom flexibilně odbavovali veškeré nasmlouvané projekty,“ přiznává Zůbek.

Právě zmiňované krabicové řešení FastCentrik, na kterém aktuálně funguje už téměř 3 800 platících klientů, dostane již brzy novou produktovou verzi s pořadovým číslem čtyři. S tím souvisí i změna strategie a cílení.

Největší změnou chystaného FastCentriku 4.0 bude samotné prostředí administrace, které je inspirováno material designem známým z prostředí Googlu a zařízení s Androidem. Díky tomu by pro zákazníky měla být práce s nástrojem intuitivnější.

„Nová verze přinese nové grafické šablony a také funkce, které v současné verzi FastCentrik 3 nejsou. Mohu zmínit například možnost více doručovacích adres u zákaznických profilů, oblíbené zboží nebo skupiny parametrů. V rámci srovnatelných funkcí, které má stávající verze FastCentriku, jsme kladli důraz především na vylepšení použitelnosti jednotlivých funkcí,“ vyjmenovává Zůbek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nová verze produktu přinese zjednodušení práce a zrychlení interního vývoje aplikace i samotnému NetDirectu. Jako další výhodu pak popisuje využití jedné technologie pro vývoj pronajímaného řešení, hybridního e-shopu i e-shopů na míru – jde tak o interně strategický krok pro sjednocování technologie.

„Pravidelně rozesíláme našim klientům dotazníky, ve kterých nám dávají zpětnou vazbu na to, jakým směrem by se měl vývoj posouvat, a tak mohou just-in-time rozhodnout o tom, co v následujícím balíčku uvidí. Nechceme mít produkt plný nesmyslných funkcionalit, které s e-shopem nemají co dočinění, snažíme se, aby byly naši klienti úspěšní. To je našim cílem,“ popisuje Zůbek s tím, že FastCentrik jako takový aktuálně mění i svůj kabát a strategii cílení.

„Doteď jsme zde byly spíše pro již zkušenější e-shopaře, kteří věděli, co od e-shopu čekají. Nerozhodovali se na základě šuškandy, velikosti brandu či prvního dojmu, ale dokázali analyzovat své potřeby, na základě kterých si vybrali partnera na několik let,“ říká Zůbek. NetDirect tak nově s řešením FastCentrik cílí právě na „prvoeshopaře“ a začátečníky.

„Přidáváme také nový balíček mini od 390 korun, kterým cílíme právě na prvoeshopaře, začátečníky a přizpůsobujeme tomu také slogan ‚E-shop pro každého‘,“ doplňuje Zůbek.

fastcentrik

Hlavní hnací motor růstu NetDirectu pro letošní rok, FastCentrik Hybrid, který vyplňuje díru mezi krabicovým řešením a řešením na míru, se podle Zůbka na trhu uchytil relativně dobře. Aktuálně na něm běží několik desítek e-shopů, jde přitom o klienty, jež využívali krabicové řešení, avšak potřebovali se v několika věcech odlišit.

„Většinou změnou grafiky, rozložením šablony a doplňujícími funkcemi, které v rámci krabicového řešení nebylo možné realizovat, nebo šlo o individuální napojení na interní systémy, API a podobně,“ popisuje Zůbek. Do budoucna přitom hybridním řešením věří.

„Největší část e-commerce trhu tvoří právě malé e-shopy, jež fungují na pronajímaném SaaS nebo na open source řešení. Tyto firmy se dostávají zpravidla k ročním obratům do 100 milionů, avšak stále nemají finance na to, aby stavěli e-commerce platformu za miliony korun s dalšími náklady navíc. Z tohoto pohledu je logickým krokem právě hybridní řešení, které nabízí jak funkční, tak grafické odlišení, a to za relativně velmi nízkých vstupních nákladů,“ dodává Zůbek.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost NetDirect. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Zásilkovna spouští vlastní výdejní boxy. Mohou stát kdekoliv, ovládají se mobilem a balíky přes ně půjde i posílat

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

zasilovna-zbox-min

Foto: Zásilkovna

Výdejní místo Z-Box od Zásilkovny je energeticky soběstačné a ovládá se přes mobilní aplikaci

0Zobrazit komentáře

Zatímco Česká pošta z některých menších měst a obcí po celé zemi odchází, konkurenční Zásilkovna dělá všechno proto, aby mohli její služby pro posílání zásilek využívat opravdu všichni. Nedávno oznámila, že si lidé přes její službu Mezi námi poslali už dva miliony balíků, a teď přichází s vlastními výdejními místy, aby bylo vyzvednutí zásilky co nejjednodušší.

Alza, Mall, Rohlík nebo Pilulka a nově i Zásilkovna. Nevyjmenováváme jen přední hráče tuzemské e-commerce scény, ale také firmy, které doručují nákupy mimo jiné do vlastních výdejních míst. Ta mají ve svém názvu obvykle slůvko „box“ a výjimkou není ani Zásilkovna, která na to však přeci jen jde trochu jinak.

Její Z-Boxy jsou unikátní tím, že jsou zcela soběstačné. Pohání je pouze solární panely a díky tomu mohou stát skutečně kdekoliv. Navíc se ovládají přes mobilní aplikaci, přes níž si již lidé zvykli vyplňovat adresu, když posílají balík. Tím pádem se zákazník ani nemusí ničeho dotýkat a ťukat do displeje. Klíčové zároveň je, že přes Z-Boxy bude možné zásilky nejen přijímat, ale podobně jednoduše také podávat.

zasilovna-zbox-jenstejn-min

Foto: Zásilkovna

Jedno z prvních výdejních míst Z-Box od Zásilkovny se nachází ve středočeské obci Jenštejn

„Revoluční technologie Z-Boxů umožňuje jejich provoz v podstatě kdekoliv. Pro nás se tak otevírá obrovská příležitost doručovat zásilky do míst, kam jiní doručovat nechtějí, neumí nebo zde své služby omezují,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a šéfka holdingu Packeta, do něhož rychle rostoucí logistická služba spadá.

Skupina do vývoje Z-Boxů, které si vytvořila kompletně in-house, investuje desítky milionů korun a mimo výše zmíněných odlišností budou fungovat na stejném principu jako třeba AlzaBoxy, Mall Boxy, Pilulka Boxy nebo Rohlík Pointy. Otevřené budou pro zákazníky nonstop a objeví se nejen v menších městech a vesnicích, ale také v developerských rezidenčních a komerčních projektech, obchodních centrech či náměstích a parkovištích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Stanou se přirozenou součástí sítě našich klasických výdejních míst a pomohou nám pokrýt další velké území České republiky. Zákazníkům opět výrazně zvýšíme komfort doručování zásilek,“ doplňuje Kijonková, která chce se svým týmem do konce roku spustit až 150 Z-Boxů. Díky tomu by se měl celkový počet výdejních míst Zásilkovny v Česku vyšplhat zhruba na 3 800.

První Z-Box již vyrostl ve středočeské obci Jenštejn, která má tisíc obyvatel a je ideálním příkladem místa, kde vidí Zásilkovna příležitost rozšířit své služby. Nechat si doručit balík do moderního výdejního místa přitom bude stejně drahé jako na jakékoliv jiné výdejní místo firmy. Pro vyzvednutí balíku je nutné mít nainstalovanou aplikaci Zásilkovna a zapnuté Bluetooth, díky čemuž se aplikace automaticky spáruje a otevře schránku se správnou zásilkou.

simona-kijonkova2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

Podobně jako konkurenční řešení je také Z-Box variabilní v tom, jak může vypadat. Zásilkovna počítá se dvěma až šesti sloupci, přičemž každý sloupec má deset schránek se třemi různými velikostmi. Do verze se šesti sloupci, tedy šedesáti schránkami, může firma dle svých propočtů doručit až 10 tisíc zásilek ročně. Aktuálně již po republice stojí 11 Z-Boxů a další mají v nejbližších týdnech rychle přibývat, v příštím roce už je chce firma počítat v jednotkách tisíc.

V loňském roce zvládla celá skupina přepravit 19 milionů zásilek, přičemž letos již během prvních devíti měsíců toto číslo o několik milionů překročila a plánuje zakončit celý rok na více než dvojnásobku. Obrat se v roce 2019 vyšplhal téměř na 1,3 miliardy korun a letos Packeta očekává tržby ve výši 2,5 miliardy korun.