Mise za čisté benátské kanály. Hybridní vodní taxi chce jízdou bez emisí navázat na to, co započal koronavirus

venezia-taxi

Foto: Nuvolari Lenard

Hybridní vodní taxíky by mohly pomoci čistotě benátských kanálů

0Zobrazit komentáře

I přesto, že koronavirus do benátských kanálů delfíny nevrátil, vrátil jim alespoň více průzračnou vodu plnou ryb. Již nyní je ovšem jasné, že až se celá situace kolem pandemie ustálí a do kanálů se vrátí lodě plné turistů, čistá voda bude opět zakalena a takřka bez života. Nemuselo by se tak dít, pokud by kanály brázdila plavidla podobná vodnímu taxi Thunder od designérského studia Nuvolari Lenard.

Světová pandemie koronaviru nepřinesla do italských Benátek, které byly onemocněním COVID-19 silně zasaženy, pouze zmar, strach a osamění. Místním obyvatelům totiž ukázala, jak by jejich město mohlo vypadat, pokud by každý den nemuselo čelit obrovskému náporu turistů, se kterými je spojeno i silné znečištění místních kanálů.

Na internetu se začala objevovat videa zachycující rybky v kanálech či vodní ptactvo klidně se pohupující na hladině. A zlepšení kvality vzduchu v těchto oblastech potvrdily satelitní snímky. Není proto divu, že mnoho Benátčanů začíná volat po změnách, díky kterým by byl tento stav zachován i nadále.

benatky2

Benátské kanály jsou obvykle plné gondol s turisty a dalších lodí

Tyto tendence byly protlačovány již před koronavirem. V minulém roce bylo v Benátkách například testováno nové nařízení, které po omezenou dobu regulovalo na vybraných kanálech množství rekreačních a komerčních plavidel, mezi něž patří i vodní taxíky. Z omezení však byly vyňaty lodě poháněné hybridním či elektrickým ústrojím.

Boj za čistší benátské kanály reprezentuje akce jménem e-Regatta, tedy součást festivalu věnovaného plavidlům, představující lodě na alternativní pohon. Během události jsou v přístavech vystavovány plavidla s tímto typem pohonu a doprovodný program obsahuje řadu soutěží, výstav a konferencí na téma zlepšování kvality vody i vzduchu v oblasti.

Giani Darai, benátský zástupce italského sdružení pro lodní průmysl Assonautica, během minulého ročníku e-Regatta prohlásil: „Benátky jsou světovým klenotem. Je velmi smutné, že je zde více znečištění než na souši. Víme, že ze 44 % je znečištění dílem lodních motorů, proto to změňme. Do roku 2025 musíme provést změny a stát se světovým příkladem pro udržitelné plavení.“

Hromobití v kanálech

Odpověď na jeho výzvy nyní přináší designové studio Nuvolari Lenard, které se specializuje na návrhy plavidel. Carlo Nuvolari a Dan Lenard jsou oba rezidenty Benátek, proto sami nejlépe pociťují, že kanály skutečně potřebují změnu.

„Já i Dan cítíme jako Benátčané silné propojení s městem. Zažili jsme na vlastní kůži škody, které jsou jeho jemným strukturám působeny znečištěním vzduchu, hlukem a fyzickou erozí,“ vysvětluje Carlo Nuvolari.

vodni-taxi-thunder2

Foto: Nuvolari Lenard

Carlo Nuvolari a Dan Lenard

Mezi téměř 120 malými ostrovy, na nichž se Benátky rozprostírají, zajišťují dopravu pro místní, ale hlavně turisty především vodní taxíky. Tyto lodě, poháněné konvenčními motory, silně decimující kvalitu ovzduší, vody i staveb. Právě k nim nyní designérské duo vytvořilo hybridní alternativu poháněnou dieselovým i elektrickým motorem.

elon-musk-powerpack

Přečtěte si takéKonglomerát budoucnosti jménem Tesla. Vedle elektroaut Elon Musk nastupuje také v energetice a hledá další příležitostiKonglomerát budoucnosti jménem Tesla. Vedle elektroaut Elon Musk nastupuje také v energetice a hledá další příležitosti

Plavidlo Thunder je schopné plout s pomocí dieselového motoru v otevřených oblastech a zajistit tak například propojení města s blízkým letištěm. Během cesty jsou baterie lodi nabíjeny, a když její příď začne rozrážet vodní hladinu kanálů, do služby se hlásí bezemisní a tichý elektromotor.

Oba agregáty, které dohromady poskytují výkon až 306 koňských sil, tak nabízejí podobné řešení jako klasické hybridní vozy, které mimo město využívají konvenční motor a v ulicích je pohání elektřina.

vodni-taxi-thunder7

Foto: Nuvolari Lenard

Loď Thunder v sobě snoubí dieselový a elektrický pohon.

Design plavidla se opírá o luxus i tradiční prvky, které jsou pro benátské vodní taxíky typické. Klasické umírněné linie zde převažují nad moderní nespoutaností. Podlaha lodi je vykládaná tmavým dřevem se světlými spárami. Sedačky, které pojmou až 14 cestujících, jsou vyvedeny v krémové prošívané kůži. Pasažéři mají dokonalý výhled z lodí díky podélným okénkům i prosklené střeše.

O výrobu 9,2 metru dlouhého plavidla se stará benátský lodní stavitel, společnost Vizianello. Prototyp lodi již úspěšně absolvoval testování a potřebné certifikace, a proto nic nebránilo tomu, aby na něj studio začalo tento týden přijímat objednávky. Zájemci nemusejí pocházet pouze z řad provozovatelů vodních dopravních služeb, ale loď může být nakonfigurována do řady podob, třeba i luxusní jachty.

Studio Nuvolari Lenard časem plánuje přijít s ještě modernějším typem pohonu, a to vodíkovým ústrojím. O jeho použití by již nyní mělo jednat s nejmenovaným asijským výrobcem automobilů.

vodni-taxi-thunder3

Foto: Nuvolari Lenard

Hybridní loď Thunder

vodni-taxi-thunder5

Foto: Nuvolari Lenard

Interiér nabízí posezení až pro 14 pasažérů

vodni-taxi-thunder4

Foto: Nuvolari Lenard

Loď dbá na tradici a proto v ní najdeme mnoho dřeva

vodni-taxi-thunder6

Foto: Nuvolari Lenard

Detail se jménem výrobce