Místo letadlem radši po kolejích. Na jaře se rozjedou nové noční vlaky z Prahy do Bruselu

Společnosti European Sleeper se podařilo prodloužit svou noční linku z Bruselu přes České Švýcarsko až do Prahy. Cena jízdenky začíná na 69 eurech.

depositphotos_57586259_l-min-1

Foto: Foto: Depositphotos

Noční vlakové spojení nabízí relativně pohodlné cestování na delší vzdálenosti

1Zobrazit komentáře

Při cestování do Bruselu nebo Londýna bývá nejrychlejší (a někdy i levnější) sednout na letadlo a za pár hodin vystoupit na Zaventem či Heathrow. Ovšem díky novému železničnímu spoji lze cestovat také nočním vlakem. Ten nabízí více romantiky, udržitelnost a také odpočinek během putování.

Když se v květnu letošního roku spustil speciální noční spoj společnosti European Sleeper, který vede Nizozemskem, Belgií a Německem, bylo to lákavě blízko i českým nádražím. A v plánu skutečně bylo trasu prodloužit dál směrem na Drážďany až do Prahy. Původně to mělo být už letos, plány však narušily práce na trati právě mezi Prahou a Drážďany. Nyní má spoj zelenou, a tak by mělo být od 25. března příštího roku možné pospat si ve vlaku a vystoupit až v domově hranolek a silných piv.

Díky nočnímu spoji budou propojeny čtyři evropské metropole, tedy Brusel, Amsterdam, Berlín a Praha. Mezi nimi ale bude vlak stavět i na dalších zastávkách, konkrétně v Antverpách, Rotterdamu, Drážďanech, Bad Schandau, Děčíně a Ústí nad Labem. Kdo bude mít zájem, může navíc v Bruselu přestoupit na další linky vedoucí přímo do Londýna či Paříže.

Cílem nizozemsko-belgického dopravce je nabídnout cestujícím alternativu k jiným druhům přepravy, které jsou v porovnání s vlakem podstatně větší zátěží pro životní prostředí. Například cesta letadlem průměrně znamená až 28krát víc emisí skleníkových plynů. Dalším benefitem je fakt, že přestože je cesta dlouhá, může utéct velmi rychle. Jede se totiž lůžkovými vagóny, takže se cestující může během putování prospat a do cílové destinace dorazit ráno.

european-sleeper

Foto: European Sleeper

Mapa kompletní trasy

Z pražského hlavního nádraží bude vlak vyjíždět každou neděli, úterý a čtvrtek v 18:04, v Holešovicích zastaví o deset minut později a následně vyrazí severním směrem na Ústí, kde bude před půl osmou, a Děčín. V Berlíně vlak zastaví ve 22:45, v Amsterdamu až v půl sedmé ráno a do konečné stanice v Bruselu dorazí tři minuty před půl desátou dopoledne. V opačném směru vlak vyjede z Bruselu každé pondělí, středu a pátek v 19:22 a do Prahy dorazí druhý den dopoledne v 10:56.

Cena jízdenky z Prahy do Bruselu začíná na částce 69 eur (v přepočtu 1 690 korun) za místo k sezení v kupé pro šest osob. Ceny jednosměrných jízdenek v lůžkových kupé opět pro šest lidí startují na částce 99 eur (2 431 korun). A kdo chce soukromí, zaplatí si 359 eur (8 795 korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V ceně jízdenky lůžkovými vagóny je vždy snídaně a u těch nejdražších variant i welcome drink. V případě dražších místenek mají cestující k dispozici také umyvadlo přímo ve svém kupé. Toaleta je však vždy na chodbě, stejně jako u levnějších variant i samotná umývárna.

Do budoucna chce European Sleeper nabídnout na trase úplně nové vlakové soupravy, aby se zvýšil komfort cestujících. Mimo to nyní společnost pracuje na plánu spojit noční linkou Amsterdam a Barcelonu. První vlaky chce na této lince vyslat v roce 2025.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Vočko ze Simpsonových se ode dneška ozývá v pražských autobusech. Hlášení herce Vondráčka vyjedou i dál

Od rána provází cestující nový hlas nejen v tramvajích, ale i na všech autobusových linkách provozovaných DPP. Brzy bude i za městem.

Iva BrejlováIva Brejlová

2022-30-12-13-37-13-800-800-2-mhd-bus-381a

Foto: DPP

Autobusy v Praze získaly nový hlas

0Zobrazit komentáře

Zabralo to necelé dvě tisícovky nahrávek, které byly potřeba k obsáhnutí veškerého provozu autobusů na městských linkách v Praze, které DPP obsluhuje. A zároveň přísnou kontrolu výslovnosti, čištění ve zvukovém studiu a úpravu hlasitosti. Teprve pak bylo možné, aby se finální hlášení dostalo do autobusů. Ta chvíle nastala právě teď a vedle tramvají svůj nový hlas tak získaly už i ony. Od dnešního výjezdu se v nich ozývá herec a dabér Jan Vondráček, jehož hlasem mluví barman Vočko z legendárního seriálu Simpsonovi.

Je to změna, která se děje jednou za několik desetiletí. Posledních třicet let totiž byla hlasem pražských dopravních prostředků bývalá rozhlasová hlasatelka Dagmar Hazdrová. V tramvajích už ji Vondráček vystřídal, a to přesně před osmi měsíci – 9. ledna. Autobusy provozované Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) jsou druhou fází.

Nejvyšší balík však Vondráčka teprve čeká – víc než sedm tisíc nahrávek autobusových zastávek ležících mimo území hlavního města a využívaných v rámci systému Pražské integrované dopravy. Až budou i tyto nahrávky hotové, celkově počet hlášení vystoupá na jedenáct tisíc.

Vondráček je známý nejen ze Simpsonových, v Česku se ozývá i z úst hlavního herce seriálu Mentalista, tedy Simona Bakera. Jeho hlas promlouvá i Bradley Cooper. Jako herec se prosadil ve filmech Báječná léta pod psa, Sametoví vrazi nebo Lidice. Celkem za svou dosavadní kariéru nechal svým hlasem mluvit téměř čtyři tisícovky postav a ztvárnil přes 120 postav.

Do nové role v dopravních prostředcích ho vybrali sami cestující, když si jeho hlas – tehdy ještě anonymní – zvolili mezi čtyřmi v anketě, kterou zrealizoval DPP spolu s Prahou, ROPIDem a IDSK. Hlasovalo pro něj přes 60 procent lidí, tedy přes 124 tisíc cestujících. Tím obstál v konkurenci s herečkami a dabérkami Jitkou Moučkovou a Annou Císařovskou a s dabérem a moderátorem Jakubem Stárkem.

hazdrová vondráček

Foto: DPP

Dagmar Hazdrová a Jan Vondráček

U ostatních autobusových dopravců budou na městských i příměstských linkách původní hlášení včetně zastávek na území Prahy nahrazována postupně podle toho, jak budou nahrávány jednotlivé skupiny mimopražských autobusových zastávek. A to podle konkrétních linek a dopravců tak, aby pokud možno na jednom spoji nedocházelo k míchání původních hlášení Hazdrové a nových od Vondráčka.

„Slibuji, že budu důstojným hlasem autobusů a tramvají pro všechny cestující, i když mě nevolili. Na práci se velmi těším, protože to je z mého pohledu polidštění stroje. Jsou pouze dva elementy, které vozidlo polidšťují. Prvním je řidič – a pak je to právě lidský hlas oznamující, kde se cestující nachází,“ uvedl po svém „zvolení“ Vondráček.

Všechna nová hlášení pro autobusy, stejně jako to bylo dříve u tramvají, nechal DPP nejdříve jazykově zrevidovat lingvistkou a fonetičkou Veronikou Štěpánovou z Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, která byla i členkou odborné komise v anketě o nový hlas. Ta pak nahrávky postupně vyslechla a zkontrolovala Vondráčkovu výslovnost podle pravidel spisovné češtiny. Teprve pak se upravovala hlasitost. Ta se vzhledem k různým typům vozidel nasazovaných na městské autobusové linky bude ještě v následujících týdnech postupně dolaďovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Hazdrová namlouvala provozní hlášení a názvy zastávek pražské MHD od roku 1996, rozhodla se ale skončit. Její hlas mohli cestující slyšet i v jiných městech.

Kromě tramvají a autobusů má svůj vlastní hlas i každá ze tří linek pražského metra. Na lince A hlásí názvy stanic a další pokyny Světlana Lavičková, na lince B zní hlas zesnulé Evy Jurinové, hlášení na lince C namluvil Tomáš Černý.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre