Místo světel drony a výhled jako z vrtulníku. Audi představilo elektrický off-road budoucnosti

audioffroad

Foto: Audi

Dron svítí na cestu novému off-roadovému konceptu od Audi

0Zobrazit komentáře

Autosalon v německém Frankfurtu nabídl celou řadu unikátních konceptů, na kterých automobilky demonstrovaly své technologické umění a designové vize. Všechny přítomné však doslova zastínil koncept Audi pojmenovaný AI:TRAIL quattro, ve kterém německý výrobce prémiových vozů nastínil svou vizi budoucnosti off-roadů, jejichž běžnou výbavou by mohly být například podpůrné drony.

Audi nám servíruje zajímavé koncepty vozů rodiny AI: už od roku 2017. Tehdy představila koncept luxusního automobilu Aicon, určeného na dlouhé, plně autonomní cesty strávené v co největším pohodlí. O rok později se představil elektrický okruhový speciál PB 18 e-tron, který dnes nese označení AI:RACE. A letos Audi odhalilo koncept autonomního vozu do velkých měst jménem AI:ME.

Městský kompakt je koncipován tak, aby řidiči a zbylé posádce nabízel během čekání v zácpách a na semaforech dostatek zábavy a prostor pro smysluplné využití jinak ztraceného času. Ke kvartetu vozů budoucnosti nyní Audi přidala pátý koncept, který se tak trochu vymyká zaběhlým standardům. Nepřináší totiž chytré cestování v městských ulicích, ani ekonomicky šetrné řešení dopravy na dlouhé vzdálenosti.

audi-aitrail12

Foto: Audi

AI:TRAIL je stavěn na zdolávání i těch největší výzev

Je nositelem vize budoucnosti jízdy mimo jakékoliv zpevněné cesty. Koncept AI:TRAIL je prezentován jako čistokrevný off-road, který dává vale oblakům hustého černého dýmu, neodmyslitelné součásti všech pořádných off-roadových radovánek, a sází na elektrický pohon a celou řadu neotřelých technologických řešení.

Technologický dobyvatel

Se svou délkou 4,15 metrů a výškou 2,15 metrů se skutečně jedná o jeden z největších vystavovaných modelů na autosalonu. Mohutnost vozu ještě podtrhují obrovská 22“ kola s pneumatikami o vnějším průměru 850 mm, které poukazují na to, že byl tento stroj stvořen pro pohyb v surovém terénu plném nástrah a nebezpečí.

Aby byl řidič tohoto monstra schopen veškeré překážky co nejrychleji odhalit a reagovat na ně, vyvinulo Audi zcela unikátní systém osvětlení okolí vozu. Prvním zajímavým prvkem jsou pohyblivé zdroje světla, které po vysunutí slouží jako LED světlomety a po zasunutí osvětlují kabinu vozu variabilně nastavitelnou intenzitou světla. Stejným způsobem fungují i zadní svítilny off-roadu, které mohou osvětlovat zavazadlový prostor, nebo okolí vozu.

audi-aitrail10

Foto: Audi

Velké rozměry, ekologický pohon, inovativní technologie a jedinečný design tvoří charakter konceptu AI:TRAIL

Jako stolní lampa může posloužit další technologická vychytávka, kterou je Audi Light Companion. Jedná se o zdroj světla o velikosti větší kapesní svítilny, která ve voze běžně slouží jako dekorační osvětlení. Po jejím vyjmutí se však otevírá celá řada dalších možností, jak lampu využít. Může sloužit jako osvětlení u ohně, jako ruční lampa a díky vestavěným kamerám lze zařízení použít i pro natáčení videa, které může být rovnou zveřejňováno na sociálních sítích.

Navíc díky propojení s navigačním systémem může toto zařízení během jízdy promítat na silnici směrové symboly a textové informace a tím napomáhat posádce v orientaci při cestování. Tou vůbec největší technologickou lahůdkou vozu je ovšem hejno pěti dronů, které tiše vyčkává na střeše vozu ve svých indukčních nabíječkách a v případě potřeby vystřelí nad vozidlo a z výšky osvětluje prostor okolo vozu svým Matrix LED osvětlením.

rivian-electric-delivery1

Přečtěte si takéAmazon nakoupí 100 tisíc elektrických dodávek od Rivianu. Jeff Bezos chce být do roku 2040 uhlíkově neutrálníAmazon nakoupí 100 tisíc elektrických dodávek od Rivianu. Jeff Bezos chce být do roku 2040 uhlíkově neutrální

Drony pojmenované Audi Light Pathfinder jsou bezrotorové a vyznačují se extrémně lehkou konstrukcí i nízkou spotřebou energie. Navíc jsou vybaveny kamerovým systémem a zaznamenaný obraz jsou schopny živě přenášet prostřednictvím WLAN do kabiny vozu. Řidič tak má dokonalý přehled o okolí a díky objektivům dronů je schopen zpozorovat překážku dříve, než ji uvidí na vlastní oči.

audi-aitrail15

Foto: Audi

Posádce vozu přináší AI:TRAIL zcela nový zážitek z jízdy přírodou

Drony vzlétají vždy minimálně ve dvojici a celý let je koordinován automaticky, s tím, že cestující mohou některé z jejich funkcí ovládat ze svého chytrého telefonu. Drony totiž mohou sloužit nejen při jízdě, ale také ve chvíli, kdy se AI:TRAIL zastaví, aby si posádka dopřála třeba večerní piknik. V takovém případě mohou drony posloužit jako příjemné osvětlení prostoru u vozu, nebo svítit do kabiny skrze některou z prosklených ploch karoserie.

Skleněné království

Audi přirovnává výhled z interiéru konceptu k výhledu z vrtulníku. Prosklená je zde totiž snad každá plocha, u které to bylo možné. Přední okno je protažené hluboko dolů, prosklené jsou i boční stěny, téměř celá střecha, a dokonce i přední maska chladiče. Díky tomu má posádka dokonalý výhled na celé okolí a může si vychutnávat krásy přírody, kterými se vůz prohání.

audi-aitrail8

Foto: Audi

Interiér vozu doslova láka k projížďce

Samotný interiér vozu přináší velmi jednoduchý minimalismus. Najdete zde jen pedály, volant a několik fyzických tlačítek. Jako hlavní displej funguje chytrý telefon, který se dá upevnit nad volant. Po instalaci slouží jako ovládací centrála funkcí vozidla a také navigace. Zajímavé jsou i materiály, které se v kokpitu nachází.

Ty jsou na dotyk hrubé a zrnité, aby evokovaly charakter prostředí, ve kterém se vozidlo cítí nejlépe. Některé z nich jsou navíc vyrobeny z recyklovaných materiálů, například koberec na podlaze je z upravené vlny a recyklované kůže. A za zmínku rozhodně stojí i dvě zadní sedadla koncipovaná jako houpací sítě, které lze využít i mimo vůz.

AI:TRAIL nabízí možnost autonomní jízdy po silnici až do úrovně 4, tedy úrovně, kdy není vyžadována žádná podpora ze strany řidiče, ale autonomní jízda je umožněna jen po vhodné infrastruktuře, jako je dálnice či zóny ve městech. Při jízdě v terénu má řidič vše plně ve svých rukou, i když mu je stále k dispozici celá řada jízdních asistentů určených pro jízdu mimo zpevněné cesty.

audi-aitrail5

Foto: Audi

Výhled z off-roadu má připomínat výhled z vrtulníku

Zaostřeno na dojezd

Dojezd hrál při vytváření tohoto konceptu hlavní roli. Automobil by měl být schopen na jedno nabití ujet 400 až 500 kilometrů na silnici nebo v nenáročném terénu. Pokud se s ním chce řidič utkat se složitějšími nástrahami přírody, automobil bude spotřebovávat kvůli častým prokluzům kol více energie a dojezd na jedno nabití se tak smrskne přibližně na 250 kilometrů.

football-manager-2020-bellerin

Přečtěte si takéSega začíná vyrábět ekologické obaly pro své počítačové hrySega začíná vyrábět ekologické obaly pro své počítačové hry

Aby řidiči zbylo co nejvíce energie do terénu, je maximální rychlost vozu omezena na 130 kilometrů v hodině. Navíc elektronika vozu neustále sleduje tok energie a její spotřebu pro zajištění hospodárného nakládání s jejími zásobami, které slouží pro pohon čtyř elektromotorů. Každý z nich pohání své vlastní kolo a dohromady poskytují maximální výkon 320 kW. Maximální točivý výkon je pak 1000 N.m, což je dostatečná síla pro překonání téměř každé překážky.

audi-aitrail13

Projížďky volnou přírodou získávají zcela nový rozměr

Pokud patříte mezi osoby, které milují off-road, ale zároveň myslíte na životní prostředí, AI:TRAIL je budoucností, která by vám mohla být po chuti. A vůbec nemusíte zoufat při pomyšlení na cenu takového vozu, protože i tady Audi chystá velké věci. V rámci své služby Audi on demand chce automobilka nabízet možnost zapůjčení vysoce individualizovaných vozů na omezenou dobu.

Vše by mělo probíhat prostřednictvím aplikace, ve které si vůz objednáte, zadáte osobní preference, podle kterých bude vůz nastaven, a zvolíte si, jaké služby vám bude během jízdy zprostředkovávat. Zkrátka možnost splnění velkého snu o vlastním voze Audi, alespoň na určitou chvíli.

audi-aitrail2

Foto: Audi

Audi AI:TRAIL

audi-aitrail1

Foto: Audi

Audi AI:TRAIL

audi-aitrail3

Foto: Audi

Audi AI:TRAIL

audi-aitrail4

Foto: Audi

Audi AI:TRAIL

audi-aitrail7

Foto: Audi

Detail interiéru Audi AI:TRAIL

audi-aitrail9

Foto: Audi

Detail interiéru Audi AI:TRAIL

audi-aitrail6

Foto: Audi

Detail interiéru Audi AI:TRAIL

Aplikaci carsharingu Anytime si v Česku stáhlo už přes 60 tisíc lidí. Do Prahy přijedou stovky dalších aut

anytimehybrid

Foto: Anytime

Carsharing Anytime a jeho Toyota Yaris Hybrid

0Zobrazit komentáře

Sdíleným službám se v Česku daří, ať už jde o koloběžky, mezi kterými je Lime s milionem jízd během jednoho roku, sdílená kola Rekola a Freebike, motorky od Revoltu nebo automobily. Právě sdílené vozy neboli carsharingy se začínají rozrůstat a vedle zavedených hráčů jako AJO nebo Car4Way, které patří k těm největším, se poměrně nedávno zařadil také původem italský Anytime a v následujících týdnech do Prahy vstoupí také maďarské GreenGo.

Pražskými ulicemi tak brázdí již více než tisícovka sdílených automobilů, které mohou standardně stát v modrých či fialových zónách, a zdá se, že se jejich počet v blízké budoucnosti bude rapidně zvyšovat. Zmíněný Anytime se tak po prvních pěti měsících provozu v Česku rozhodl navýšit svou flotilu hybridních vozidel Toyota Yaris, jichž bylo dosud sto, o další dvě stovky.

Aplikaci, která je nutná jak k registraci, tak k samotnému půjčování aut, si stáhlo během necelého půlroku už přes 60 tisíc lidí s tím, že služba odmítá prozradit, kolik z nich si auto již reálně půjčilo nebo se vůbec do služby registrovalo. Rozšiřování počtu vozidel, které jsou pravidelně rozmístěny v širším centru města, začne už v následujících týdnech, první kusy se objeví ještě v průběhu září.

anytimebr

Foto: Anytime

Jedno z vozidel carsharingu Anytime v Praze

„Obyvatelé Prahy a okolí si naši službu velmi rychle oblíbili. Proto jsme se rozhodli nabídku vozů ztrojnásobit. Tím rozšiřujeme své zázemí pro ještě kvalitnější službu a sjednocujeme vizuální styl, aby se s námi lidé i v zahraničí cítili jako doma,“ říká k rozšiřování šéf startupu Anytime pro Českou republiku Milan Beutl.

Všech 200 nových vozidel by se mělo v Praze objevit do konce letošního roku. Vedle rozšiřování flotily se mimo jiné mění také vzhled polepů vozidel, které se z čistě šedivo-oranžových mění na částečně tyrkysovou a bílou barvu. Souvisí to totiž s novou podobnou samotné aplikace. Právě aplikace, která projde vizuální proměnou v následujících týdnech, byla v poslední době rozšířena také o několik nových funkcí.

human-cells

Přečtěte si takéPetr Kellner koupil pětinu biotech firmy Autolus, která přeprogramovává buňky k útoku na rakovinové nádoryPetr Kellner koupil pětinu biotech firmy Autolus, která přeprogramovává buňky k útoku na rakovinové nádory

Až dosud bylo například nutné vozidla tankovat tím způsobem, že uživatelé volali na linku Anytime ještě před natankováním a na dálku museli získat pin k CCS kartě, která je uložena ve vozidle. Nově lze celý proces realizovat přímo v aplikaci. Vedle toho pak služba rozšířila i své jízdní plány. Mimo klasického minutového režimu, kdy mezi 7 a 9 hodinou ráno uživatelé platí dvě koruny za minutu a poté pět korun s nižším pojištěním, nebo 8 korun za minutu s vyšším pojištěním, má k dispozici také 24hodinový a 8hodinový plán.

Na 8 hodin si lze relativně nově auto půjčit za 499 korun s limitem 60 kilometrů, nebo na 24 hodin od 799 korun s 90 kilometry. Součástí je pak standardně jako u jiných podobných služeb benzin, pojištění, ale třeba i mytí vozu a logicky jeho údržba. Anytime aktuálně v Praze soupeří s konkurencí především cenou. Například u Car4Way je nutné platit do 30 minut pronájmu jak za čas, tak za ujeté kilometry.

anytime

Foto: Anytime

Hybridní Toyota Yaris od Anytime

Naopak u Anytime se v minutovém plánu za kilometry neplatí. Otázkou je, jak moc je tento model udržitelný a zda se v budoucnu něco změní. Stejně ale služba funguje v téměř 15 městech ve 4 zemích a dále se rozšiřuje. V Česku chce Anytime v příštích letech proinvestovat stovky milionů korun, většina z nich ale půjde na rozšiřování flotily vozidel.

Pro každou zemi má služba jiné typy aut, v Praze jsou to prozatím pouze hybridní Toyoty Yaris s automatickou převodovkou. Poměrně zajímavě skončil Anytime na ruském trhu, kam vstoupil s ambicemi stát se tamní jedničkou a rozšířil se až na 1 100 vozidel. Později jeho značku na místním trhu koupil větší hráč Mikro Kapital a spojil se svou službou Delimobil. Nyní nabízí mimo minutového carsharingu vozidla také jako prémiovou službu s přistavením k uživateli. Mimo levnějších hybridů a menších aut jsou tam k dispozici také BMW 320i nebo Audi Q3.