Mládne i díky synově krvi. Fanouškům teď nabídl, ať mládnou s ním – když si koupí jeho olivový olej

Americký podnikatel zkouší dokázat, že lze mládnout. Je také zdatným marketérem, ostatně první produkt, který začal prodávat, zná lidstvo tisíce let.

Luboš KrečLuboš Kreč

bryan

Foto: Magdalena Wosinska

Bryan Johnson se svým synem

0Zobrazit komentáře

Americký podnikatel Bryan Johnson poutá celosvětovou pozornost experimentem, který provádí sám na sobě. Pokouší se totiž omládnout, a to prostřednictvím aplikování mnoha více či méně standardních terapií a přístupů. Ale taky i tím, že si do žil píchá krev svého syna. Těm, kteří jej sledují, slibuje časem dodat návod, jak se cítit líp a líp. A už jim nabídl první produkt, který je na cestu do mládí má vypravit. Nečekejte ale nic šokujícího, je to věc, kterou už máte dost možná doma.

Strom olivovník, latinsky olea, zná lidstvo od nepaměti a zhruba stejně dlouho používá i to, co lze získat z jeho nahořklých plodů lisováním – olej. Ten se řadí mezi nejzdravější potraviny, o jeho blahodárných účincích se píše v Bibli a propagoval jej i nestor medicíny Hippokratés.

Nejnovější vědecké poznatky prospěšnost olivového oleje potvrzují. Speciálně pak extra panenského, který se získává z čerstvých oliv mechanickým lisováním za studena, nijak se chemicky ani průmyslově nezpracovává a jeho míra kyselosti je výrazně nižší než u jiných typů. Olivový olej je přirozeným zdrojem vitamínu D, antioxidantů, pomáhá chránit před kardiovaskulárními chorobami.

A dají se najít zmínky také o tom, že zpomaluje stárnutí. Americká léková agentura FDA sice podobná tvrzení relativizuje a ve svém odborném nálezu konstatovala pouze to, že jej lze brát jako ochranu před infarktem a spol., nicméně Bryan Johnson má jasno – olivový olej je elixír mládí. Svým způsobem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Don’t Die. E-mail s tímto předmětem (česky Neumírej) přistál v minulých dnech desítkám tisíc odběratelů newsletteru projektu Blueprint, což je jméno projektu, v jehož rámci se Bryan Johnson snaží na sobě ukázat, že lze zvrátit biologické stárnutí. Úvodní text zprávy obsahuje následující sdělení: „Ve 20. století dávalo smysl žít rychle a zemřít mladý. Zásadní vylepšení zdraví bylo sci-fi. To už ale neplatí. Rychlost vědeckého a technologického pokroku znemožňuje stanovit, jak dlouho a jak dobře můžeme žít.“

Je to proklamace přesně v duchu Johnsonovy vize, v jejímž rámci si například do žil nechává dávat transfuzi synovy krve a každé ráno polyká na tři desítky medikamentů. A už dva roky na denní bázi dokumentuje, jak se cítí čím dál víc fit. Jestli i vypadá líp, je samozřejmě na subjektivním posouzení každého z nás. Nicméně například český investor Petr Šrámek, který se s Johnsonem zná a který se také věnuje oblasti známé jako longevity, říká, že to, oč se americký byznysmen snaží, je něco, co skutečně může fungovat.

„Blueprint je forma výzkumu jak být v budoucnu člověkem… Prosím, udělejte to tak, ať to je snadné i pro jiné. To je nejčastější prosba, které dostávám. A právě proto jsme nyní oznámili, že je k dispozici Blueprint Extra Virgin Olive Oil čili EVOO. EVOO představuje 15 procent mojí denní diety, v níž si každá kalorie musí vybojovat právo na existenci,“ napsal Johnson fanouškům.

vino

Foto: Blueprint

Olej EVOO od Bryana Johnsona

Jakkoli je evidentní, že muž, který do svého zdraví a jeho vylepšování sype miliony dolarů ročně, je ve velmi dobré kondici, krok s olivovým olejem je překvapením. Zvlášť když nabídka na jeho koupi je součástí stejného e-mailu, ve kterém hovoří o radikálním technologickém pokroku. Staří Řekové a Féničané budovali olivovníkové plantáže už minimálně osm tisíc let před naším letopočtem a je pravděpodobné, že s ohledem na úroveň tehdejšího zemědělství tak nějak automaticky vyráběli extra panenský olej.

Olej od Johnsona pochází z Chile, konkrétně z letošní květnové sklizně. Dodává se v lahvi, která odolává UV záření, hladina volné kyselosti je na velmi nízké úrovni 0,18 procenta, prošel údajně nezávislým testem a je samozřejmě velmi drahý. EVOO si můžete objednat pouze v balení dvou lahví a takové kombo bez nákladů na dopravu vyjde na 75 dolarů. Při aktuálním kurzu tedy zhruba 1 700 korun. To cenově odpovídá například produktům legendární italské manufaktury Anfosso, která své oleje prodává v unikátních keramických nádobách.

Každopádně olivový olej od Bryana „nejzměřenějšího člověka dneška“ Johnsona je nepochybně jen začátkem jeho produktové ofenzivy. Na podzim už slibuje Blueprint Basics – co přesně to bude, se teprve ukáže. Jistě to ale bude překvapivé podobně jako olivový olej. Nebo jako když Elon Musk oznámil prodej piva, plamenometu či luxusního koňaku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Česko kraluje e-shopům ve střední Evropě. Víc se tu utratí i recenzuje, firmy sázejí na reklamu

Podle dat analytické společnosti BizMachine je slovenská a maďarská e-commerce scéna rozdílnější, než by se na první pohled mohlo zdát.

Peter BrejčákPeter Brejčák

martin-ondas-bizmachine-boxed

Foto: Dominik Wünsch/BizMachine

Martin Ondáš, spoluzakladatel BizMachine

0Zobrazit komentáře

Různých dat o trhu e-commerce a online podnikání firem lze najít opravdu hodně. Pražská analytická společnost BizMachine ale z více než stovky veřejně dostupných zdrojů každý den získává a aktualizuje data o sedmi milionech firem – tedy o všech, které působí na českém, slovenském a maďarském trhu. Nyní představila analýzu oblasti e-commerce právě v těchto třech zemích.

I když co do počtu obyvatel jsou Česká republika a Maďarsko srovnatelné, pokud jde o podnikání či konkrétně e-commerce, jsou tyto dvě země spíše odlišné. Maďarsko se v mnohém podobá Slovensku, které má téměř poloviční trh, pokud jde o potenciální zákazníky z dané země. Tím však rozdíly teprve začínají, uvádí BizMachine, které s CzechCrunchem v minulosti spolupracovalo i na vůbec prvním žebříčku svého druhu u nás: seznamu sto největších e-shopů v Česku dle jejich obratu z online prodejů.

V polovině letošního srpna podle BizMachine bylo na českém trhu 63 321 e-shopů. Firem s alespoň jedním e-shopem u nás bylo více než 47 tisíc, což představuje 1,68 procenta ze všech podnikajících subjektů. V Česku tak připadá téměř šest e-shopů na tisíc obyvatel, v Maďarsku jsou to zhruba tři e-shopy a Slovensko se v této statistice nachází mezi svými dvěma sousedy – tam připadá 4,4 e-shopu na tisíc obyvatel.

Navíc firmy, které provozují e-shopy, mají vyšší obraty taky v Česku. Těch s obratem nad pět milionů eur (přibližně 125 milionů korun) u nás najdeme pět procent, zatímco na Slovensku i v Maďarsku jde o tři procenta. V Česku je také běžnější, aby měla jedna firma více e-shopů.

2023_08_20_infografika_bizmachine_srovnani-e-commerce-trhu

Foto: BizMachine

Jak se liší česká, slovenská a maďarská e-commerce

„Rekordman na našem trhu je ostravská firma Gemini CZ 2000, s.r.o. Celkem jsme identifikovali více než 400 unikátních domén patřících této organizaci, na kterých byl provozován e-shop. Jako zdravý, aktivní e-shop aktuálně evidujeme 26 z nich,“ komentuje analytička BizMachine Jekatěrina Bobrakova. „Ale třeba firem, které provozují alespoň tři e-shopy, u nás najdeme na 3 113, na Slovensku je to desetkrát méně a v Maďarsku jsme na 817 takových firmách,“ dodává.

Mezi další zajímavá zjištění BizMachine patří:

  • Agregátory: Zatímco téměř 72 procent českých e-shopů najdete na agregátorech, na Slovensku je to jen 67 procent a v Maďarsku méně než čtvrtina. Agregátory v Maďarsku využívají většinou firmy s obratem do jednoho milionu eur.
  • Recenze: Českých e-shopů s více než tisícovkou veřejných recenzí je téměř šest procent, v Maďarsku tvoří zhruba tři procenta všech e-shopů. Na druhou stranu více než sto recenzí má v Maďarsku jen 6,6 procenta e-shopů, v Česku to je pětina.
  • Výdaje na reklamy: Jen čtyři procenta maďarských firem, které mají e-shop, si platí za Keywords ve vyhledávání na Googlu. Na Slovensku jde o sedm procent, v Česku pak až devět procent.
  • Průměrné útraty: V Česku byla průměrná roční útrata v e-commerce na obyvatele více než dvojnásobná oproti Maďarsku (11 600 versus 4 700 korun). Slovenští spotřebitelé svou průměrnou útratu drží na 8 900 korunách.
  • Dostupnost e-shopů: Slovenské e-shopy jsou pro zákazníky nejméně dostupné, nejméně často mají veřejnou e-mailovou adresu nebo telefonní číslo. Slovenské a maďarské e-shopy mají také méně často profily na sociálních sítích (jen 38 procent e-shopů na Slovensku a 47 procent v Maďarsku oproti takřka 67 procentům e-shopů v Česku).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Všechna tahle data ukazují na vyspělost českého e-commerce trhu a také znamenají, že na maďarském trhu je v oblasti e-commerce velký potenciál. Je to koneckonců i to, co říkají naši klienti – firmy, které své B2B podnikání a nabídku služeb v oblasti e-commerce chtějí nově nabízet i na Slovensku či v Maďarsku,“ komentuje ředitel BizMachine Martin Ondáš.

Kromě Ondáše za BizMachine stojí další dva Martinové – Nepraš a Lucký. Všichni tři byli partneři konzultační společnosti McKinsey, v roce 2016 však založili vlastní firmu. Dnes evidují přes tři sta zákazníků, od menších lokálních firem po globální hráče jako Microsoft, MasterCard nebo Raiffeisenbank.

Samotný BizMachine přitom nedávno podpořil vznik nového startupu Merchantee, jenž pomáhá e-shopům s rozhodováním o expanzi. Naopak startup SharpGrid, jenž vznikl jako spin-off ze společnosti a sleduje data o gastropodnicích ve dvaceti evropských zemích, tento měsíc nabral přes čtyřicet milionů korun od několika zdejších fondů.