Mladoboleslavská Škoda Auto staví největší podnikové datové centrum v Česku
Mladoboleslavská Škoda Auto je v první řadě především automobilka, ale s tím, jak se nejen svět mobility rychle proměňuje, dnes Škodovka patří také mezi jednu z největších a nejpokročilejších IT firem v České republice. Důkazem je rozšíření jejího datového centra, které se rázem stane největším podnikovým výpočetním a datovým centrem u nás.
Škodovka se rozhodla rozšířit své dosavadní datové centrum v Mladé Boleslavi, a to ze 700 na 1 700 metrů čtverečních, přičemž pochopitelně nevyroste jen jeho rozloha, ale hlavně výpočetní kapacita. Nové datové centrum dosáhne na kapacitu 15 petaFLOPS, což představuje 15 biliard výpočetních operací za sekundu.
Škoda Auto díky tomu bude moci provozovat mimořádně náročný High Performance Computing, což automobilce umožní postupně digitalizovat celou firmu včetně zákaznických služeb. Vlastní datové centrum Škodovce zároveň garantuje vysokou bezpečnost, protože nejcitlivější firemní i osobní data zákazníků skladuje v privátním cloudu právě v Mladé Boleslavi.
Největší není nové datové centrum ve Škodovce svou rozlohou, ale výpočetním výkonem a energetickou náročností na metr čtvereční. Na jeden metr čtvereční připadne po dobudování veškerých počítačů, procesorů a dalších zařízení, 34 kilowattů. Celkový příkon datového centra bude 10 megawattů. Právě těmito čísly se jedná o největší podnikové soukromé datové centrum v Česku.
Škodovka na ploše 1 700 metrů čtverečních postupně vystaví až 6 500 serverů, které budou uloženy do 500 racků. Všechno propojí 210 kilometrů elektrických kabelů a chladícím okruhem každou hodinu proteče více než 4 200 kubických metrů směsi vody s glykolem. V Mladé Boleslavi si dali záležet také na ekologičnosti celého projektu, a tak odpadní teplo, které vznikne při vodním chlazení výkonných procesorů, bude v budoucnu použito pro vytápění vedlejší budovy.
Významná investice do datového centra, jejíž výši zástupci Škoda Auto na dotaz CzechCrunche nechtěli komentovat, je součástí Strategie 2025, která má jako jeden z pilířů právě důslednou digitalizaci celé firmy. Nové datové úložiště a výpočetní centrum využijí inženýři a designéři jak ve vývoji, tak při výrobě a logistice. Datové centrum se pak využívá i pro virtuální realitu, vizualizace a různé simulace, přičemž koncový zákazník z toho může znát například konfigurátor vozu, který v reálném čase a ve 3D ukáže přesně takový model, jaký si navolíte.
„Abychom zajistili maximální bezpečnost dat, a současně maximální výpočetní výkon, potřebuje společnost Škoda Auto datové centrum s nejmodernější výpočetní a paměťovou kapacitou. Výstavba datového centra je důkazem toho, že Škoda Auto už dávno není jen výrobcem automobilů, ale i předním poskytovatelem mobility v České republice,“ uvedl Klaus-Dieter Schürmann, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast IT a financí.
Digitalizace, elektromobilita, konektivita
V rámci Strategie 2025 mezi další pilíře skutečně patří také elektromobilita, konektivita a autonomní řízení, což jsou všechno oblasti více či méně propojené s výpočetním výkonem a množstvím dat. Škodovce tak výkonnější datové centrum dá možnost rozvíjet své projekty i v těchto oblastech, navíc chce automobilka umožnit přístup k výkonu i svým partnerům.