Mladý investor pomáhá českým firmám na burzu. Teď spustil tržiště globálních neziskovek v mobilu

Platforma Vakovako, za kterou stojí František Bostl, zjednodušuje posílání i těch nejmenších příspěvků neziskovkám po celém světě.

Luboš KrečLuboš Kreč

bostl

Foto: Starteepo

Investor a podnikatel František Bostl

0Zobrazit komentáře

František Bostl si před pár lety dal za cíl pozvednout pražskou burzu, respektive její trh Start určený pro menší firmy. To se mu s pomocí společností Mmcité, M&T 1997 nebo Bezvavlasy.cz v podstatě povedlo. Teď se rozhodl zaměřit se i na neziskovky. Ale ne ledajaké – s novým projektem Vakovako chce zjednodušit a zlevnit posílání příspěvků těm největším organizacím světa.

Dvaatřicetiletý Bostl začínal svou kariéru jako ekonomický analytik a portfolio manažer ve finančních společnostech Cyrrus, Colosseum a Chytrý Honza. Před šesti lety ale založil vlastní podnik Starteepo a s ním vyrazil dobýt pražskou burzu. Na její parket pomohl výrobci interiérových klik M&T 1997, zpracovateli kůží Karo Leather, e-shopu s vlasovou kosmetikou Bezvavlasy.cz a také miliardovému výrobci mobiliáře mmcité.

Ve všech společnostech, jimž Bostl a spol. pomáhali na burzu (šlo o emise na trhu Start, který je určený menším společnostem), získal také podíl jeho fond Czegg Ventures. Jeho portfolio proto nyní dosahuje hodnoty středních stovek milionů korun. Jako nadšený filantrop už před časem spustil Nadační fond 2091 a nyní k němu přidal i dárcovskou platformu Vakovako.

„Cílíme na úplně nový trh. Chceme pro neziskový sektor lovit nové dobré duše, které se dodnes bojí či nevědí, jak a kde pomáhat. Náš svět se každý den pere s mnoha závažnými problémy, které chceme racionální a efektivní cestou přiblížit široké mase lidí, a dát tak všem možnost se o těchto problémech pravidelně dozvídat a finančně pomáhat při jejich řešení,“ říká Bostl s tím, že jeho misí je pomáhat s opravdu velkými výzvami, jako je třeba globální oteplování.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A proto se s Vakovako soustředí na velké, mezinárodní organizace, kterých je aktuálně do systému aplikace zařazených patnáct včetně projektů, jako je čištění oceánů Oceana, mořští ochranáři Sea Shepherd či strážci jihoamerických pralesů Amazon Watch. Ty už mohli čeští dárci podpořit dnes, ale protože platby často probíhají v mezinárodním režimu a s konverzí měn, nikdy nedoputovalo na účty neziskovek všechno.

„Tohle dokážeme vyřešit a na účty dojde celá částka. Transakční poplatky uhradí náš nadační fond,“ vysvětluje Bostl. Klíč ale leží jinde – aplikace Vakovako je propojená s bankovním kontem, kde se sbírají příspěvky dárců, agregují se a následně jako jedna velká platba odejdou patřičným příjemcům z řad vybraných neziskovek. Právě ve spojování mnoha plateb do jedné spočívá hlavní kouzlo služby.

Pro CzechCrunch Bostl popisuje, jak přesně to funguje: „Máme nasmlouvané partnery, přes které redukujeme náklady na měnové konverze, a peníze neziskovkám neposíláme po každé koruně, ale jako jednu velkou platbu cestami, jež stojí minimum nákladů. Jsme v režimu, kdy neziskovky například z tisíce příspěvků po 50 korunách skutečně obdrží celých 50 tisíc korun. Nedochází ke strhávání poplatků za transakce, které jsou běžně třeba tři procenta plus padesát haléřů. Proto můžeme vybírat dary od jedné koruny.“

vako

Foto: Vakovako

Tým platformy Vakovako, František Bostl stojí vpravo

Navíc když někdo pošle z platební karty peníze neziskovce v USA, je obvykle nutné, aby částka dosahovala aspoň deseti dolarů, tedy 220 korun, protože organizace často nedokážou přijímat mikroplatby. „Poskytoval karet si z téhle zaoceánské transakce vezme třeba i pět procent a dolar k tomu, navíc na automatické konverzi z českých korun zaplatí i deset procent. Takže reálně, kdyby tisíc lidí z Prahy poslalo do Washingtonu na záchranu pralesů každý po deseti dolarech, nedorazí 10 tisíc dolarů, ale spíš 8500 dolarů,“ upřesňuje Bostl.

Vakovako, které funguje jako mobilní aplikace pro iPhony i telefony s Androidem, má něco i pro uživatele, kteří nechtějí přemýšlet nad jednotlivými organizacemi, ale pouze nad oblastmi pomoci. Nabízí jim automatizované řešení, které za uživatele jeho dary přerozděluje. „Třeba pro efektivní podporu deštných pralesů lze jednoduše nastavit platbu daru pro oblast Pralesy a aplikace pak pracuje zcela za vás, kdy vaše dary každý měsíc směřují tam, kde jsou zrovna nejvíce potřeba,“ říká František Bostl.

Momentálně je do aplikace zapojených 15 neziskovek, ale další budou přibývat. Bostl se svým týmem mají ambici udělat z Vakovako globální projekt. Obdobná služba, která by zjednodušovala platby nadacím po celém světě a zároveň jim garantovala, že dostanou vše, co jim přispěvatelé pošlou, prý na světě neexistuje.

ulich

Přečtěte si takéNával na pražské burze: luxusní kliky M&T posbíraly 119 milionůNával na pražské burze. Luxusní kliky M&T posbíraly 119 milionů, pizzerie Coloseum klepou na dveře

„Pro uživatele jsme něco jako tržiště renomovaných neziskovek a řešíme pro ně i hloupost typu uznatelnosti darů pro finanční úřad. Od nás mají jedno potvrzení ročně a můžou posílat přes rok stovky nebo i tisíce mikroplateb. Jsme jediná appka na světě, která tohle umí. Fungujeme týden a už máme uživatele i z Jižní Koreji,“ chlubí se Bostl.

A co vlastně znamená Vakovako? Je to odkaz na vyhynulého australského dravce vakovlka, který se stal v průběhu 20. století tak trochu mytickou bytostí a symbolem extinkce.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Rivalita, která pomáhá. Šaty z plzeňského piva vydražily konkurenční Krušovice, peníze podpoří vozíčkáře

Plzeňský Prazdroj dražil své pivní šaty s tím, že výdělek poputuje na podporu Centra Paraple. Za 126 tisíc je získal pivovar Krušovice.

alice-divisova-v-satech-z-piva-i-min

Foto: Pivovar Krušovice

Alice Divišová v šatech z piva

0Zobrazit komentáře

V červenci se v nich na červeném koberci karlovarského filmového festivalu procházela Anna Geislerová. Nyní mají šaty vyrobené z 300 litrů piva novou majitelku. Róbu od Plzeňského Prazdroje, navrženou módním návrhářem Jakubem Polankou, vydražila nová brand manažerka konkurenčních Krušovic. Vydraženou částkou bylo podpořeno Centrum Paraple, které pomáhá lidem na vozíku.

Konkurence je většinou o předhánění a zápasech. Plzeňský Prazdroj a Krušovice však dokázaly spojit unikátní šaty, které první jmenovaný producent zlatého moku loni v létě představil v rámci reklamní kampaně spojené s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary.

Šaty, jejichž podobu má na svědomí český návrhář Jakub Polanka, na sobě nesou prvky, k jejichž výrobě bylo použito pivo naočkované speciální bakterií. Ta spolu s pivem dva týdny fermentovala a postupně přeměňovala v něm obsažené látky na přírodní polymer.

Dělo se tak v laboratořích v Austrálii, kde se na konečnou délku 15 metrů tohoto materiálu spotřebovalo 300 litrů plzeňského ležáku. Z něj byly následně vytvořeny prvky, které se aplikovaly na samotné šaty. Celá róba pak měla být podle autora alegorií na Venuši vystupující z mořské pěny, která je obklopená kapkami, bublinami a mihotajícím se světlem, jež se v nich odráží.

alice-divisova-v-satech-z-piva-ii-min

Foto: Pivovar Krušovice

Jednotlivé lesklé prvky vznikaly fermentací piva

Po karlovarské premiéře bylo rozhodnuto, že se šaty vydraží, přičemž výtěžek půjde na dobrou věc, konkrétně podporu Centra Paraple. Tato obecně prospěšná společnost založená hercem a spisovatelem Zdeňkem Svěrákem v první polovině 90. let pomáhá lidem připoutaným na invalidní vozík a jejich rodinám zvládat těžké životní situace.

Do dražby šatů se zapojila také Alice Divišová, brand manažerka Krušovic, která nakonec šaty jménem pivovaru vydražila za 126 242 korun. „Máme radost, že peníze z dražby poputují k potřebným, a vnímáme to tak, že když jde o dobrou věc, i konkurence může táhnout za jeden provaz,“ řekla Divišová, která měla dříve na starosti marketing značek Zlatý Bažant, Zlatopramen či Desperados a působila také u nadnárodních značek Nestlé či Unilever.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pivovar, který od roku 2007 spadá pod nizozemský Heineken, chce Divišová v následujícím období dostat více do povědomí mladší cílové skupiny. Komunikaci chce proto stavět na kvalitě a tradici, ale také lehkosti a humoru, které jsou generacím Y a Z podle ní blízké.

Krušovice v současné době drží na českém trhu 4,5% podíl a meziročně zaznamenaly lehký růst, a to i navzdory sestupným tendencím napříč celým segmentem, který podle Krušovic klesl oproti roku 2022 o dvě procenta.