Modernizace ubytoven láká investory. Mladí čeští startupisté nabírají pro Accomango 40 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

accomango3

Foto: Accomango

Karel Zheng a Patrick Havlíček, zakladatelé startupu Accomango

0Zobrazit komentáře

Dva kamarádi z ústeckého gymnázia chtějí změnit svět ubytoven. Jejich startup se jmenuje Accomango a loni se stali nejmladší investicí v historii tuzemského investičního fondu Enern (nově Kaya). Ve svých ambiciózních plánech Karel Zheng a Patrick Havlíček, jimž je shodně 24 let, nepolevují a nyní hlásí další velkou investici. Na zmodernizování zkostnatělého trhu mají 40 milionů korun.

Řeč je o moderním propojení ubytovacích kapacit pro dělníky, tzv. modré límečky, s firmami, které pro své pracovníky hledají v různých lokalitách dočasné ubytování. V takových ubytovnách se často stále využívá tužka a papír, přičemž cílem Accomanga je vše zdigitalizovat, zjednodušit rezervaci firmám a přinést více zákazníků majitelům ubytoven.

Mladým spoluzakladatelům sice ještě nebylo ani pětadvacet, ale už teď za sebou mají poměrně pestrou byznysovou minulost, již jsme popsali v rozsáhlém článku letos v únoru a kterou nyní chtějí zúročit ve svém dosud nejvíce ambiciózním projektu. Byť nemusí znít ubytovny úplně lákavě, potenciál je v nich z obchodního hlediska velký.

„Když jedeme na dovolenou, zařídíme si ubytování přes Booking.com. Když ale firma přiváží pracovníky a zařizuje jim ubytování, nic jako Booking neexistuje,“ popisoval v únoru stav věcí Patrick Havlíček. S kolegou Karlem Zhengem nyní po loňské devítimilionové investici od Enernu, který svůj venture kapitálový fond nedávno přejmenoval na Kaya, přilákali několik dalších zajímavých investorů.

accomango2

Foto: Accomango

Patrick Havlíček a Karel Zheng, zakladatelé startupu Accomango

Investiční kolo vede nový fond Purpose Ventures, za nímž stojí David Šiška s investory z Pale Fire Capital, a na celkem 40 milionů korun se pro Accomango složili také stávající investoři Kaya VC a několik angel investorů. Mezi nimi jsou CEO a předseda představenstva hotelového startupu Mews Matthis Welle a Ory Weihs, Václav Graf a Jan Krabec, přičemž přispěli také sami zakladatelé a šéf produktu mladého startupu Jakub Kubiš.

„Investice tolika zkušených a kvalifikovaných odborníků je pro nás potvrzením, že jsme se vydali na správnou cestu. Zároveň věříme, že nám zkušenosti investorů pomohou v budování úspěšné firmy. Ačkoliv máme velké ambice, víme, že se pohybujeme v prostředí, které je v kontextu dnešní doby neprobádaným územím,“ říká Karel Zheng, spoluzakladatel Accomanga.

Desítky milionů korun využije startup především na vývoj samotného produktu, tedy aplikace, přes kterou budou moci firmy jednoduše vyhledávat a rezervovat ubytovací kapacity pro své zaměstnance. Ze stejného místa budou všechny své rezervace spravovat či řešit fakturace, aby se ideálně vše vyřešilo digitálně a na dálku a nemuselo se dojíždět na místo osobně či si neustále volat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Část peněz bude využita i na škálování firmy a přípravu zahraniční expanze, nicméně klíčové je dokončení vývoje produktu, a tak bude Accomango dál rozšiřovat svůj tým. V něm je nyní dvacet členů, přičemž startup svými ambicemi přilákal zkušené posily z firem jako Rohlik.cz, Productboard, Twisto či Kiwi.com. Letos by se měl tým zdvojnásobit.

Jelikož něco jako Booking.com pro modré límečky, jak se dělníci označují, neexistuje prakticky ani nikde jinde v Evropě, plánuje Accomango po etablování v Česku expandovat. „Ve většině případů se veškerá administrativa opírá o tužku, papír a excelové tabulky. A přesně to chce Accomango změnit. Digitalizovat a zjednodušit propojení mezi firmami a ubytovacími kapacitami,“ popisuje Patrick Havlíček.

„Chceme, aby firmám i poskytovatelům ubytování odpadla nadbytečná administrativa. Současně se však orientujeme na koncové uživatele, tedy ubytované pracovníky. Jde nám o zvýšení jejich pohodlí a kvality služeb, jež se jim dostává. I na to se soustředíme,“ dodává spoluzakladatel Accomanga, v jehož názvu jsou ukrytá anglická slovíčka accomodation a management, tedy ve volném překladu správa ubytování.

Prodejce udržitelné módy Freshlabels chce po těžkém roce dobýt západní Evropu. Od investorů shání 40 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

freshlabels_zakladatelia_1_foto-filip-trefil-minInsider

Foto: Filip Trefil/Crowdberry

Zakladatelé Freshlabels Jan Bouška a Jakub Veselský

0Zobrazit komentáře

E-shop Freshlabels vznikl již před patnácti lety a už od svých začátků se rovnou zaměřil na relativně specifickou část trhu s výběrovým, designovým a kvalitním zbožím. Koncept hledající „čerstvé značky“ (proto „fresh labels“) se přitom v poslední době rozšířil také o jeden z největších módních trendů současnosti, a to udržitelnost.

Podle zakladatelů Jana Boušky a Jakuba Veselského je právě udržitelný přístup nejdůležitějším jednak v nabídce produktů, ale i v samotném byznysu Freshlabels. S tímto přístupem se teď průkopník udržitelné módy chystá dobývat trhy západní Evropy, na což plánuje od investorů přes investiční platformu Crowdberry získat kapitál ve výši 1,5 milionu eur, v přepočtu bezmála 40 milionů korun.

„Minulý rok se nám podařilo zvýšit efektivitu procesů a letos se na ni chceme zaměřit ještě víc. Vylepšená e-commerce platforma nám umožní pokročilou datovou a zákaznickou analytiku, s čímž úzce souvisí i lepší personalizace obsahu,“ popisuje Veselský z pozice ředitele Freshlabels.

„Plánujeme rozšiřovat nabídku o další ‚beyond surface‘ značky i produkty a posunout celkový zákaznický zážitek. Věříme, že naše nové projekty se setkají s kladným ohlasem, ať už je to celkové zaměření na minimalizaci dopadů naší činnosti na okolí, projekt Loop nebo naše vlastní kolekce. Investice nám pomůže tohle všechno uskutečnit a zákazníci i všichni ostatní, kterým je udržitelnost blízká, můžou být u toho,“ pokračuje Veselský.

freshlabels-letna-photo-by-alex-shoots-buildings_-21-min

Foto: Alex Shoots Buildings/Freshlabels

Zakladatelé Freshlabels Jakub Veselský a Jan Bouška

Aktuálně má Freshlabels ve své nabídce více než stovku vybraných značek z celého světa, u nichž je největší důraz kladen na design, kvalitu i udržitelnost. Tím se e-shop snaží vytvářet protipól k takzvané rychlé a levné módě, čímž kolem sebe buduje také komunitu odpovědných zákazníků. Do konce letošního roku přitom módní prodejce plánuje zvýšit podíl udržitelných značek v nabídce ze současných padesáti na 75 procent.

„Freshlabels je na českém trhu pojem. Nás zaujal svým přístupem k udržitelnosti, dlouhodobou vizí a ambicí přinášet milovníkům módy individualismus ohleduplný ke světu kolem nás. Po Footshopu je to další růstová firma, která na vlně zrychlení e-commerce a digitalizace přináší zákazníkům něco navíc a už potvrdila svou schopnost prorazit v západní Evropě,“ uvádí Dano Gašpar z investiční platformy Crowdberry.

Historicky kromě Freshlabels na této platformě získal prostředky ve výši kolem čtyř milionů eur (přes sto milionů korun) například zmiňovaný tuzemský Footshop, stejnou částku – poté ještě navýšenou o další dva miliony eur od státní společnosti Slovak Investment Holding – vybral i slovenský e-shop GymBeam.

„Freshlabels pro investory představuje příležitost podílet se na významném růstovém potenciálu na úplném počátku dlouhodobého trendu v módním průmyslu. A samozřejmě jim dává také možnost spoluvlastnit oblíbenou značku,“ doplňuje Gašpar s tím, že cílová suma je 1,5 milionu eur a minimální vstupní investice představuje deset tisíc eur, tedy kolem 250 tisíc korun.

Těžký rok s koronavirem

Ne všechno však v poslední době Freshlabels vycházelo podle představ. Pro podporu budování komunity módní prodejce koncem loňského roku představil i službu Loop, v níž vykupuje použité oblečení, pro které hledá další využití. Původní plány na spuštění přitom o něco zdržela pandemie koronaviru, protože zákazníci měli vracet nošené zboží přímo na prodejny.

„Téměř ihned po spuštění Loopu bohužel došlo k nucenému uzavření našich obchodů a až na krátkou výjimku zůstaly zavřené doteď. Z toho důvodu neměli zákazníci možnost službu využít. V mezidobí jsme pracovali na online variantě vrácení, kterou máme v plánu spouštět na přelomu dubna a května,“ zmiňuje pro CzechCrunch aktuální plány Veselský.

Kvůli těmto důvodům zatím ve Freshlabels nemohli postoupit ani do druhé fáze projektu. V ní plánuje rozšířit různé způsoby využití vrácených produktů, a to ve formě second handu, upcyclingu nebo například darování potřebným. Aktuálně se tak e-shop soustředí na relaunch Loopu v online podobě a získání dostatečného množství produktů pro další kroky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě zdržení spuštění novinek ale koronavirus přinesl Freshlabels i další výzvy, které souvisí zejména s byznysovou stránkou. Zatímco v roce 2019 e-shop dosáhl na čisté tržby ve výši 5,9 milionu eur s meziročním růstem 37 procent, loni to bylo o pětinu méně, tedy 4,7 milionu eur, v přepočtu přibližně 120 milionů korun.

„Pokles v roce 2020 vnímáme jako přirozený důsledek pandemické situace – museli jsme zavřít kamenné prodejny, snížit zásoby, ovlivnilo to i možnost vyzvednutí zboží na prodejně,“ komentuje loňské výsledky Bouška s tím, že v posledních dvou letech e-shop zisk cíleně nedosahoval, a to kvůli vysoce růstové fázi, budování značky, expanzi a získávání nových zákazníků.

„Růstová strategie s cílem dosáhnout kritickou masu nebo objem tržeb vyžaduje investice především do brand marketingu a lidských zdrojů, současně však s následkem negativních provozních zisků EBITDA,“ doplňuje Bouška.

Spoluzakladatel Freshlabels však rovnou dodává, že firma je dlouhodobě zisková na úrovni jednoho z klíčových ukazatelů v e-commerce, a to takzvaného contribution marginu, tedy hrubého zisku po zohlednění transakčních poplatků, nákladů na balení, doručení, skladových nákladů (včetně prodejen) a zejména výkonnostního marketingu. Do zisku se Freshlabels plánuje dostat v následujících letech.

freshlabels-letna-photo-by-alex-shoots-buildings_-222-min

Foto: Alex Shoots Buildings/Freshlabels

Freshlabels Sustainable Store na pražské Letné

Z pohledu obratu přitom podle průzkumu Glami Fashion Research v loňském roce sice módní trh klesl, v e-commerce však móda rostla o 14 procent, zatímco Freshlabels klesl o pětinu. To Bouška vysvětluje tím, že přesun zákazníků z obchodních domů na internet se týká hlavně mainstreamové módy, tedy „fast-fashion“.

„Segment udržitelné módy a niche značek utrpěl v celé Evropě. Přestože Freshlabels vznikl jako e-commerce projekt, postupně nacházel své místo a opodstatnění i offline. Prodeje v kamenných prodejnách, takzvaných concept stores, které jsou pro Freshlabels významným místem na aktivaci zákazníků a také budování komunity, představují nezanedbatelnou část tržeb, v roce 2019 to bylo téměř 30 procent,“ doplňuje Bouška.

Zavření prodejen tedy přirozeně v případě Freshlabels negativně ovlivnilo jeho byznys model. E-shop provozuje celkově tři kamenné prodejny, kromě svého flagshipu v pražské Jindřišské ulici i Sustainable Store na Letné a další pak v Berlíně. Původně přitom byly čtyři, backpack store v Pánské ulici byl ale u příležitosti končícího nájmu uzavřen.

„Výrazný dopad na meziroční pokles tržeb mělo také významné snížení hodnoty skladu, ve druhém pololetí šlo o více než 30 procent. Je však třeba podotknout, že online prodeje bez osobního odběru na prodejně, tedy s doručením kurýrem, signifikantně za poslední roky včetně loňska rostou v souladu s trendem vzestupu e-commerce,“ doplňuje Bouška.

Dobýt západní Evropu

S pomalu se uvolňujícími vládními opatřeními teď už Freshlabels vyhlíží lepší časy. Letos očekává tržby na úrovni 6,1 milionu eur (necelých 160 milionů korun), v roce 2023 pak zdvojnásobení tohoto čísla na 12,3 milionu eur (necelých 320 milionů korun). Pomoci k tomu má i zahraniční expanze, kterou e-shop odstartoval již v roce 2019 spuštěním anglické jazykové mutace a loňským přidáním německé verze.

Loni se tak e-shopu v Německu podařilo vyrůst šestinásobně, dvojnásobně pak ve zbytku Evropy. Právě kvůli dobývání západu se teď Freshlabels obrací i na investory. „Expanzi na západoevropské trhy vnímáme jako velkou výzvu. Hledali jsme partnera, který nám pomůže splnit naše cíle, a to nejen samotným poskytnutím kapitálu,“ zmiňuje Veselský.

„Varianta Crowdberry se nám zalíbila, protože je to příležitost získat i tzv. smart investory, kteří budou zároveň ambasadory značky, mají motivaci pomáhat našemu byznysu dále růst a schopnost podělit se o svou expertízu. Spoluprací se otevírá i přístup do ekosystému Crowdberry se sítí firem, v níž vzniká další synergie, což se nám na cestě na Západ může velice hodit,“ popisuje Veselský.

freshlabels_zakladatelia_2_foto-filip-trefil-min

Foto: Filip Trefil/Crowdberry

Zakladatelé Freshlabels Jan Bouška a Jakub Veselský

Samotná investice je realizovaná přes konvertibilní půjčku s fixní konverzí během roku 2022. Ohodnocení společnosti bude určené podle reálně dosažených výsledků, investoři však ve firmě získají obchodní podíl až do 40 procent.

japonska-chuze

Přečtěte si takéAni deset, ani sedm tisíc kroků. Stačí prý půlhodina chůzeAni deset, ani sedm tisíc kroků denně. Podle nového trendu prý stačí půlhodina japonské chůze

„Investice bude směřovat především do rozvoje e-commerce platformy, rozšíření nabídky produktů a značek a do pokročilé analytiky, díky čemuž bude Freshlabels moci efektivně pokračovat v rozběhnuté expanzi do zemí západní Evropy,“ komentuje pro CzechCrunch investiční manažer Crowdberry Kamil Lovas.

„Freshlabels zároveň plánuje pokračovat v rozšiřování své značky přes inovativní služby související s udržitelností – jako je vývoj vlastních kolekcí a prozákaznicky orientovaná služba Loop na bázi cirkulární ekonomiky – a rozvíjet kreativní způsoby, jak snižovat i vlastní ekologickou stopu,“ dodává Lovas.