Monstrózní vozy ve službách OSN i vlády USA. Nenápadná značka Torsus z Prahy definuje oblast extrémní přepravy

torsus-minStory

Foto: Torsus

Torsus Praetorian je monstrózní vozidlo do každého terénu

0Zobrazit komentáře

Automobilový výrobce Torsus je v základu ukrajinská společnost s hlavním sídlem v Česku a výrobou na Slovensku. Její vozy jsou však populární nejen v Evropě, ale také v oblasti střední Afriky či Jižní Americe. Ve své výbavě je má i několik vlád včetně Spojených států, přesto jde o stroje, které jsou laické veřejnosti relativně neznámé. Na běžných silnicích totiž nejsou příliš často k vidění. Pokud na ně však přeci jen vyjedou, rozhodně mezi ostatními vozy nezapadnou.

Moc často se totiž nestává, abyste na cestách narazili na téměř tři metry vysoké monstrum, které je schopno převést raněné civilisty i po zuby ozbrojené jednotky, ochránit politické špičky nebo zprostředkovat netradiční zážitek skupině turistů. Řeč je o extrémním autobusu (minibusu, chcete-li) od Torsusu, kterého nepřekvapí v podstatě žádný terén od písečných dun až po zasněžené pláně či koryta řek.

Za značkou stojí dvojice Vachtang Džukašvili a Julia Chomičová. Zatímco Džukašvili coby člověk s mnohaletými zkušenostmi v oblasti prodeje a obchodu zaujímá post generálního ředitele, jeho pracovní i životní partnerka Julia Chomičová má na starostí vše okolo financí a strategie.

torsus13

Foto: Torsus

Aktuálně nabízená modelová paleta značky Torsus

Ještě předtím, než spolu Torsus založili, se v rámci její mateřské společnosti Pulsar Expo zaměřovali na dodávky vysoce užitkových automobilů pro nejrůznější sektory. Během osmi let postupně nabírali zkušenosti a začali si všímat poptávky po typu vozidla, který nenabízel žádný z tehdejších výrobců. Realizace myšlenky zaplnit díru na trhu následně dostala reálné obrysy i díky ozbrojenému konfliktu, který se rozhořel mezi Ukrajinou a Ruskem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V době rusko-ukrajinské války jsme si uvědomili, že některé vojenské síly mají potíže dostat se na místa, protože používají klasické autobusy. Z toho jsme pochopili, že můžeme postavit terénní autobus, který by mohl být potenciálně využit pro vojenské účely, například k eskortě civilistů z válečné oblasti,“ vysvětluje pro CzechCrunch Džukašvili.

Tak v roce 2016 vznikla pod Pulsar Expo značka Torsus, jejíž hlavní náplní se stala výroba extrémních autobusů Praetorian, které nedávno doplnily i neméně dobrodružné dodávky Terrastorm. Podle šéfa Torsusu dnes na světě neexistuje žádný jiný výrobce, který by nabízel stroje podobné těm, jež vyrábí jeho značka.

torsus2

Foto: Torsus

Vachtang Džukašvili, spoluzakladatel značky Torsus

torsus9

Foto: Torsus

Julia Chomičová, spoluzakladatelka značky Torsus

Praetorian využívá některé díly z modelu MAN TGM, zbytek je však ryzím dílem přibližně stovky zaměstnanců z řad inženýrů, designérů a dalších odborníků, které firma zaměstnává. Celkem je tento monstrózní vehikl se světlou výškou 400 milimetrů schopen najednou uvézt až 35 osob a přitom zdolávat terén plný výmolů, prudkých stoupání i vodních toků do hloubky až 70 centimetrů.

Aby byl vůz schopen prostupovat náročným terénem bez obtíží, je vybaven vznětovým přeplňovaným šestiválcem o objemu 6,9 litru a výkonu 176 kW, taktéž z produkce společnosti MAN.

Celosvětová oblíbenost

Společnost Torsus svůj vůz nabízí ve více než dvaceti konfiguracích, které jsou určeny pro širokou škálu zájemců z celého světa, jak dokazuje i zákazník z daleké Papuy-Nové Guineje. Výjimku tvoří jen Spojené státy, z důvodu jiných standardů, a ty země, které jsou na blacklistu Organizace spojených národů (OSN).

„Pokud je vozidlo ideální pro těžební průmysl v Chile, víme, že bude ideální pro jakoukoli jinou těžební oblast po celém světě, z důvodu podobných procesů a úkolů, které zde bude provádět,“ zmiňuje Džukašvili a připomíná, že každý kus je vždy něčím originální.

torsus-praetorian-car-min

Foto: Torsus

Obří autobus Torsus Praetorian na silnici rozhodně nepřehlédnete

„Každý zákazník má jedinečné požadavky. Například pokud pracují v těžebním průmyslu, základ vozu bude stejný, ale vždy existuje několik drobností, které dělají požadavek jedinečný. To je dáno lokalitou, kde je vůz provozován, i typem klienta. Mezi hlavní průmyslová odvětví, na která se zaměřujeme, patří těžební průmysl, cestovní ruch a pořádkové síly,“ přibližuje Vachtang Džukašvili zaměření Praetorianu.

„Většinu našich prodejů tvoří modely B2G (Business to Government) a B2B, přímý prodej koncovým uživatelům představuje spíše menší část obchodů,“ dodává zakladatel Torsusu. A není se čemu divit – monstrózní autobus potřebuje v garáži jen málokdo. Jeho základní cena navíc přesahuje dva miliony korun. Může být ale i daleko dražší, vše se totiž odvíjí od zmíněných požadavků zákazníka, které mohou být velmi náročné.

torsus12

Foto: Torsus

Praetorian je oblíbený například u důlních společností, které s ním dopravují dělníky do těžko přístupných míst

Mezi odběratele, na které je automobilka nejvíce hrdá, patří především OSN a vláda Spojených států amerických, které vůz dodává přes společnost Pulsar Expo. Vachtang Džukašvili je patřičně hrdý i na spolupráci se společností MAN SE.

Dodávka na tisíc způsobů

Firma k Praetorianu nedávno přidala i model Terrastorm, tedy neméně nebojácnou dodávku, kterou lze proměnit do nesčetných podob. Ve svém základu se jedná o model Crafter od Volkswagenu s pohonem na všechna čtyři kola a nabídkou motorizací o výkonu 103 či 130 kW, které jsou párovány s manuální šestistupňovou či automatickou osmistupňovou převodovkou.

Že je i Terrastorm vozidlem určeným do nepohody, prozrazuje nejen světlá výška 290 milimetrů, ale také masivní přední nárazník s navijákem na přídi. Podobných vychytávek ovšem může mít automobil celou řadu. Například verze Empty Shell je dokonalým vozidlem pro úpravy typu Overlander, lze jí předělat na laboratoř či mobilní dílnu.

torsus8

Foto: Torsus

Podobně jako větší bratr Praetorian je i Terrastrom ideálním vozem do nepohody

Torsus nabízí Terrastorm také v čistě nákladní verzi nebo jako vybavenou ambulanci. Možností je ale daleko víc. „Pokud k nám zákazník přijde se zvláštním požadavkem, budeme společně pracovat na vytvoření toho nejlepšího vozidla, jaké si bude přát,“ říká Džukašvili. Cena Terrastormu začíná na částce přibližně 1,5 milionu korun. Ovšem podobně jako u Praetoriana může být i zde cenovka na základě specifických požadavků daleko vyšší.

Výrobce unikátních vozidel obřích rozměrů si však od modelu slibuje daleko výraznější prodeje než u svého autobusu, činící až stovky kusů ročně. Proto nyní zkoumá i možnosti začlenění elektrických pohonných jednotek do svých automobilů, aby dokázaly vyhovět i těm nejpřísnějším požadavkům v otázce ochrany životního prostředí.

bionicka-vize

Přečtěte si takéBiologie se setkává s technologií. Australští vědci testují bionické oko, kterým chtějí vracet zrak nevidomýmBiologie se setkává s technologií. Australští vědci testují bionické oko, kterým chtějí vracet zrak nevidomým

To může automobilce pomoci v plnění jejího cíle prosadit se na trhu s užitkovými automobily a vymanit se ze škatulky výrobce vozů pro speciální účely. „Věříme, že tato vozidla by neměla být určena pouze pro pracovní nebo rekreační účely. Proč nemohou být obojím? Vozidlo, které zvládne práci od pondělí do pátku, se může o víkendu postarat o příjemné rodinné kempování,“ nastiňuje Vachtang Džukašvili univerzálnost, jakou by měly jeho vozy časem nabízet.

Pracujeme na tom, aby se Torsus stal mezinárodně uznávanou značkou díky přítomnosti v nejrůznějších částech světa a celé řadě průmyslových odvětví,“ dodává šéf značky.

torsus6

Foto: Torsus

Terrastorm je nabízen i jako ambulance

torsus5

Foto: Torsus

Doručovací služby se díky Torsusu mohou dostat i na ta nejodlehlejší místa

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Bez spalin i tam, kde nejsou troleje. Rakousko do ostrého provozu nasadilo první vodíkový vlak

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

obb-alstom-coradia-ilint-2

Foto: ÖBB

První vodíkový vlak v Rakousku jezdí mezi stanicemi Wiener Neustadt, Aspang a Puchberg

0Zobrazit komentáře

Pokud chceme efektivně bojovat proti klimatickým změnám, musíme rychle snižovat závislost na fosilních palivech. Ale čím? Na prvních místech jsou většinou elektřina a vodík, přičemž vlaky první možnost využívají už dlouhá léta. Francouzská společnost Alstom se rozhodla na kolejích vyzkoušet i tu druhou a nyní se její vodíkový vlak dostal do standardního provozu v Rakousku.

Pokud ji získáváme z obnovitelných zdrojů, elektřina může představovat velmi ekologický pohon pro dopravu. Zdaleka ne všechny tratě ale jsou na ni připravené a snad každý si alespoň jednou z vlakového terminálu vyslechnul tu hroznou větu: „Vlak je zpožděn z důvodu poruchy trakčního vedení.“ V podobných momentech nemusí být těžké si vzpomenout na čoudící, ale jedoucí „motorák“.

Vodík ovšem složité vedení energie dráty nad tratí nepotřebuje a při jeho spalování vzniká pouze neškodná vodní pára (ačkoliv produkce je trochu jiná otázka). Vládám nebo dopravním společnostem stačí jen nakoupit nové vozy nebo nechat upravit ty již existující. Proto se v posledních letech vedle vlaků poháněných přímo elektřinou objevují také soupravy jezdící na ekologicky nezávadné palivo.

Jedna z nich se začíná testovat v Rakousku pro možné nasazení na tratích, kde by se elektrifikace nevyplatila. Mezi zářím a koncem listopadu budou vodíkový vlak Alstomu v ostrém provozu využívat pasažéři cestující napříč náročným terénem v okolí Vídeňského Nového Města. Národní dopravce stroje s alternativním pohonem zkouší po Německu, kde za tři roky najezdily už přes 180 tisíc kilometrů.

obb-alstom-coradia-ilint

Foto: ÖBB

Vodíkový vlak od společnosti Alstom nese název Coradia iLint

Na zvolené trase v Rakousku se má pořádně vyzkoušet rychlost, spolehlivost a efektivita produktů Alstomu. Ředitel firmy pro Německo a Rakousko Jörg Nikutta řekl: „Zvláště mě těší, že ÖBB (rakouský národní dopravce), silný a dlouhodobý partner na evropském dopravním trhu, je přesvědčen naší technologií a jejími výhodami.“ ÖBB má v plánu dosáhnout úplné uhlíkové neutrality svých železnic do roku 2030.

Pokud vše proběhne bez problémů, mohlo by se jednat o další významný krok v adopci nového typu bezemisních vlaků. Už počátkem minulého roku jsme v tomto kontextu psali o Velké Británii, kde mohou lokomotivy bez sběračů proudu jezdit jen po 40 % železniční sítě. Firma Alstom pro ni zmodernizovala stroje z 80. let. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po úpravách takřka vymizela jejich uhlíková stopa, výrazně se snížily náklady na provoz a v neposlední řadě utichl rachot dieselových motorů. Dojezd se pak ustálil na přibližně 1 000 kilometrech, což je mnohonásobně více, než jsou dnes schopny nabídnout soupravy poháněné bateriemi. Britové chtějí z oběhu vyřadit všechny dieselové vlaky do roku 2040. Francouzská společnost už své vodíkové soupravy prosadila také v Nizozemsku.

Česko prozatím zůstává u tradičnějších technologií, lokomotivy využívající fosilní paliva ale z tratí vyřazuje také. Loni jihomoravský kraj nakoupil elektrické vlaky od Škoda Transportation a zvažují se další, hybridní modely. Tam, kde nad kolejemi visí troleje, by využily elektřinu ze sítě a mimo její dosah by pak mohly pokračovat díky zabudovaným bateriím. Do budoucna se nicméně i u nás diskutuje o vodíkovém pohonu.