Mouku střídá umění a inovativní vzdělávání. Pardubické Automatické mlýny se brzy otevřou veřejnosti

Přes sto let se zde mlela mouka, nyní ale Automatické mlýny vstupují do nové éry. Postupně zde totiž vzniká čtvrť plná kultury, vědy a setkávání.

automaticke-mlyny-nahled

Foto: Šépka architekti

V Pardubicích vzniká nové centrum kultury a vzdělání – Automatické mlýny

0Zobrazit komentáře

Na pravém břehu řeky Chrudimky navrhl architekt Josef Gočár na začátku dvacátého století budovu mlýnů pro bratry Winternitze. Rozsáhlý průmyslový areál ukončil svůj provoz teprve před deseti lety a v krátké době se pro něj podařilo najít nové využití. Pod taktovkou tří investorů se objekt v posledních letech postupně mění na pardubické centrum umění, vzdělávání a setkávání, k němuž v další etapě přibudou také bytové a komerční objekty. Veřejnosti se otevřou už letos v září.

Winternitzovy mlýny nelze přehlédnout. Jednak jsou skutečně kolosální a nad řekou se vypínají jako pevnost, jednak je Josef Gočár ve své rané tvorbě pojal jako babylónskou Ištařinu bránu – tu parafrázoval přímo u hlavního vstupu do objektu. Inspiraci babylonskou architekturou doprovodil kubismem, díky čemuž vznikla v Pardubicích stavba, která není impozantní jen svou velikostí. I proto byly mlýny roku 2014 zařazeny na seznam Národních kulturních památek České republiky.

Dominanta města se začala stavět v roce 1909 a mouka se zde mlela více než sto let. Po celou dobu ale byly mlýny veřejnosti nepřístupné, což se změnilo s novými majiteli. V roce 2016 budovu koupil architekt Lukáš Smetana s manželkou Marianou, kteří se rozhodli, že z obrovského solitéra vytvoří prostor splývající s městem. A že do něj přivedou život, kulturu a tvůrčí atmosféru.

Do projektu tak vstoupili další dva majitelé: Pardubický kraj a město Pardubice. Pardubickému kraji patří hlavní budova historických mlýnů, ve které vzniknou nové prostory Východočeské galerie Pardubice. Město pak vlastní plochu v severní části areálu, kde nyní buduje polytechnické dílny a galerii GAMPA. Lukáš Smetana je ale stále hlavním iniciátorem velké změny, která podle serveru iDNES přišla na 400 milionů korun.

automaticke-mlyny-1

Foto: Aleš Jungmann / Šépka architekti

Jde o jednu z prvních staveb architekta Gočára

Na aktuální proměně Automatických mlýnů se podílí také hned několik architektonických studií. Důležitou roli zde hraje pardubický architekt Zdeněk Balík, který manželům Smetanovým doporučil, aby průmyslový objekt koupili. Kromě Balíkova studia Zette se do projektu zapojili ještě Šépka architekti, Transat architekti a Prokš Přikryl architekti. Každé studio se podílí na jiné části mlýnů, spojuje je ale záměr vytvořit na místě nový městský prostor pro setkávání a kulturu.

Transat architekti stojí za Gočárovou galerií, která se veřejnosti již otevřela v omezeném provozu. Nachází se v bývalé hlavní budově mlýnů, takže má k dispozici otevřený industriální prostor. Kromě rozsáhlé sbírky českého výtvarného umění sem mohou návštěvníci vyrazit také do edukačního ateliéru, na různé přednášky či workshopy nebo na vyhlídkovou terasu a do kavárny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Rozhodli jsme se co nejvíc renovovat vnější vzhled do stavu zhruba před sto lety a zároveň propojit nábřeží s nádvořím dvěma nově probouranými pasážemi se vstupy do galerie. Přijali jsme monumentální hru horizontál a vertikál Gočárovy stavby, ve které se snoubila architektonická kompozice s mlynářskou technologií. Podpořili jsme její vnitřní gradaci směrem vzhůru, což má dát galerii rozlet,“ říká k projektu architekt Petr Všetečka ze studia Transat.

Dalším galerijním počinem v Automatických mlýnech je městská galerie současného umění GAMPA, kterou si vzalo pod svá křídla studio Šépka architekti. Pro tu vznikla novostavba nazvaná Sféra na místě původních skladů obilné mouky, jejíž vzhled jde ruku v ruce s pojetím mlýnského areálu, má ale o něco více brutalistní ráz. V prostorách se kromě galerie bude nacházet rovněž budova Centrálních polytechnických dílen.

automaticke-mlyny

Foto: Šépka architekti

Do přeměny jsou zapojeni tři investoři a řada architektů

„Centrální polytechnické dílny se nacházejí ve vrchní části a jsou přístupny dvěma schodišti, která vytvářejí zároveň i statickou podporu tohoto objektu. Dílny budou určeny především pro žáky základních a středních škol, kterým nabídnou špičkově vybavené učebny a laboratoře pro výuku technických a přírodovědných oborů. GAMPA je umístěná v nižších úrovních, díky čemuž je více propojena s veřejným prostorem,“ vysvětlují Šépka architekti.

GAMPA svou novou éru zahájí výstavním projektem Mlýnský ostrov, který představí v rámci slavnostního otevření Automatických mlýnů 29. září. O dění ve zbytku areálu se bude starat Nadace Automatické mlýny, která zde představí expozice připravené na míru do těchto specifických prostor. Areál tvoří několik veřejných prostor, kde nadace plánuje pořádat koncerty, vystoupení, živé performance a zároveň zde umístí také zónu vyhrazenou pro gastronomii. V parteru nadace poskytla prostor Turistickému informačnímu centru, které poslouží jako infopoint pro celý areál.

Nové Automatické mlýny se ale budou měnit i v nadcházejících letech, jelikož součástí plánu není jen vytvoření pestrého kulturního centra, ale také výstavba bytových domů a kanceláří. Po dokončení, které by mělo nastat přibližně v roce 2026, půjde o plnohodnotnou čtvrť, původní charakter místa se tak zcela transformuje. Zdeněk Balík navrhl pro areál tři nové bytové a komerční objekty doplněné o občanskou vybavenost. I díky tomu se dá říct, že druhý takový projekt bychom v Česku hledali jen stěží.

Štvanická lávka slaví měsíc. Proč působí jako zjevení a co znamenají zvířátka na zábradlí?

Než HolKa otevřela, postávaly tu hloučky lidí, které honem chtěly na druhou stranu. Ani po měsíci zájem neutichl. Nová lávka je v Praze jako zjevení.

Eliška NováEliška Nová

stvanicka-lavka

Foto: Petr Tej

Pohled na Štvanickou lávku

0Zobrazit komentáře

Patrně není den, kdyby tady nebylo plno. Davy proudí z jedné strany na druhou – a když ještě navíc přijdete k večeru, určitě narazíte na nějakého umělce, který hned změní místní atmosféru. Ať už je to kytara nebo drum and bass. Štvanická lávka slaví měsíc a už za tak krátkou dobu ukázala, že tato HolKa do Prahy zkrátka patří.

Nová lávka působí v Praze jako takový malý zázrak. Zaprvé proto, že do hlavního města přinesla jednoduchý design, který do okolí ideálně zapadl. Lávka je z ultravysokopevnostního betonu, což je materiál, díky němuž je trvanlivá, mrazuvzdorná a nedostane se do ní ani voda. Je bílá, v tom je originální, protože jiné konstrukce ze stejného materiálu bývají šedé.

To ale není ten důvod, proč tu pár hodin předtím, než se lávka otevřela, stály hloučky lidí, které se už už chtěly po bílé lince projít. Nebo projet na kole, protože i pro to je stvořená. „Lávka výrazně ovlivnila obě čtvrti,“ říká jeden z jejích autorů, architekt Petr Tej, a vysvětluje, v čem tkví její kouzlo:

„Jak je vidět, propojení administrativních a bytových budov v Karlíně s rozvíjejícím se prostorem holešovické tržnice přineslo občanům obou čtvrtí velké výhody. Zároveň mohou pohodlně využívat odpočinku na ostrově Štvanice.“

Lávka, která je kromě Teje také dílem Marka Blanka a Jana Mourka v podstatě znovu dostala Štvanici na mapu Prahy. Z ní patrně zmizela spolu s magistrálou, která nad ní vede. Jediný způsob, jak se sem dostat, totiž znamenal prodírat se úzkým chodníčkem a u Hlávkova mostu pak sejít po schodech dolů. Teď vzali Pražané Štvanici znovu útokem. Vidět je to přímo z HolKy. Když se po ní člověk projde v horkém letním dni, najednou ve Vltavě uvidí hotový úkaz.

holka-1

Foto: Petr Tej

Lidé vzali útokem i prostor pod lávkou

Někde jsou vidět jen nohy, jak někdo uprostřed řeky dělá stojku. Pak se tady i plave, o kus dál si dvojice hází míčem. A když člověk zabloudí očima na samotnou Štvanici, vidí lidi, kteří se ještě neosmělili, nebude to ale trvat příliš dlouho. To potvrzuje i plovárna Baden Baden, která letos funguje čtvrtým rokem. Po otevření lávky šla návštěvnost prudce nahoru a dnes je na dvojnásobných číslech. Konkrétní výsledky letošního ročníku ale budou k dispozici až po konci sezóny.

„Úspěch Štvanické lávky tkví v tom, že město vytvořilo stavbu pro lidi, která urychluje a zpříjemňuje cestu mezi velmi frekventovanými lokalitami. Navíc otevírá nové výhledy, třeba na Pražský hrad, a v podstatě i pomáhá znovuobjevit hůře přístupnou Štvanici,“ souhlasí také mluvčí pražského Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha. Podle něj lávka také ukazuje, že při přípravě podobných projektů má smysl se soustředit na kvalitu a detaily.

Propojení Holešovic a Karlína navíc nebylo vybráno jen náhodou. Mluví se o něm už mnoho let. Obecně ale podle Váchy platí, že pokud je město dobře propojené a prostupné, pak je logicky také daleko příjemnější se v něm pohybovat a pobývat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oficiálně se jmenuje Štvanická lávka. Google ale přemostění také chvíli nazýval Moštvák, jako spojení slov most a Štvanice. Nejvíc se pro ni ale vžilo označení HolKa. Lávka zdědila tento pracovní název po přívozu, který s jejím otevřením skončil. Přívoz ho zase dostal po čtvrtích, které propojoval: Holešovice, tedy Hol, a Karlín, tedy Ka.

K zajímavostem patří kromě sochy od sochaře Jana Hendrycha tři menší sochy, které lze najít na konci každého zábradlí. Jejich autorem je Aleš Hvízdal. Kdo půjde z Holešovic, narazí na hlavu krávy. To proto, že lávka končí u Holešovické tržnice, která vznikla na konci devatenáctého století jako jatka na okraji města. Budova podle architekta Josefa Srdínka porážela dobytek ještě v roce 1983. Pak byla přebudovaná na tržnici.

Zábradlí v odbočce na Štvanici je zakončené hlavou zajíce. Ten si tu kdysi užil svoje. Na ostrově totiž v minulosti stávala okrouhlá dřevěná aréna s amfiteátrovým hledištěm, kde se pořádaly skutečné štvanice. V amfiteátru se pořádaly hony na býky, jeleny, kance i drobnější zvířata. Odtud tedy také zajíc. Začátkem devatenáctého století byly hry zakazovány, až definitivně skončily v roce 1816.

holka-9

Foto: IPR Praha

Hlava koně uvítá lidi jdoucí z Karlína

Na karlínské straně končí zábradlí koněm. To kvůli nedalekým karlínským kasárnám, kde byli koně ustájeni. Kasárny, které postavil podnikatel Vojtěch Lanna, měly být modernějším ubytováním pro vojáky, kteří bydleli ve špatných podmínkách. A tak se v roce 1842 rozhodlo, že bude postavena nová moderní budova.

Ta měla pojmout až dva tisíce vojáků, byť jak uvádí kniha Pražské dvorky od Petra Sojky, veškerou hygienu několikatisícového mužstva zajišťovaly jen dvě žumpy, protože objekt nebyl napojen na městskou kanalizaci. Historické zprávy nicméně uvádějí, že za první republiky zde byla ustájena až čtyřicítka koní.

A pak, že jedna lávka parádu neudělá. Je ale jasné, že u HolKy to skončit nesmí. „V aktuálním návrhu Metropolitního plánu je navrženo několik dalších nových propojení přes Vltavu. Od lávek v Modřanech, v Troji naproti ZOO, v Podbabě nebo Sedlci v Praze-východ přes právě vznikající Dvorecký most či plánovaný Rohanský most až po dálniční most, který je už mnoho let součástí návrhu severní části Pražského okruhu,“ vyjmenovává Vácha. Přijít by ale mělo mnoho dalšího.