Mouku střídá umění a inovativní vzdělávání. Pardubické Automatické mlýny se brzy otevřou veřejnosti
Přes sto let se zde mlela mouka, nyní ale Automatické mlýny vstupují do nové éry. Postupně zde totiž vzniká čtvrť plná kultury, vědy a setkávání.
Na pravém břehu řeky Chrudimky navrhl architekt Josef Gočár na začátku dvacátého století budovu mlýnů pro bratry Winternitze. Rozsáhlý průmyslový areál ukončil svůj provoz teprve před deseti lety a v krátké době se pro něj podařilo najít nové využití. Pod taktovkou tří investorů se objekt v posledních letech postupně mění na pardubické centrum umění, vzdělávání a setkávání, k němuž v další etapě přibudou také bytové a komerční objekty. Veřejnosti se otevřou už letos v září.
Winternitzovy mlýny nelze přehlédnout. Jednak jsou skutečně kolosální a nad řekou se vypínají jako pevnost, jednak je Josef Gočár ve své rané tvorbě pojal jako babylónskou Ištařinu bránu – tu parafrázoval přímo u hlavního vstupu do objektu. Inspiraci babylonskou architekturou doprovodil kubismem, díky čemuž vznikla v Pardubicích stavba, která není impozantní jen svou velikostí. I proto byly mlýny roku 2014 zařazeny na seznam Národních kulturních památek České republiky.
Dominanta města se začala stavět v roce 1909 a mouka se zde mlela více než sto let. Po celou dobu ale byly mlýny veřejnosti nepřístupné, což se změnilo s novými majiteli. V roce 2016 budovu koupil architekt Lukáš Smetana s manželkou Marianou, kteří se rozhodli, že z obrovského solitéra vytvoří prostor splývající s městem. A že do něj přivedou život, kulturu a tvůrčí atmosféru.
Do projektu tak vstoupili další dva majitelé: Pardubický kraj a město Pardubice. Pardubickému kraji patří hlavní budova historických mlýnů, ve které vzniknou nové prostory Východočeské galerie Pardubice. Město pak vlastní plochu v severní části areálu, kde nyní buduje polytechnické dílny a galerii GAMPA. Lukáš Smetana je ale stále hlavním iniciátorem velké změny, která podle serveru iDNES přišla na 400 milionů korun.
Na aktuální proměně Automatických mlýnů se podílí také hned několik architektonických studií. Důležitou roli zde hraje pardubický architekt Zdeněk Balík, který manželům Smetanovým doporučil, aby průmyslový objekt koupili. Kromě Balíkova studia Zette se do projektu zapojili ještě Šépka architekti, Transat architekti a Prokš Přikryl architekti. Každé studio se podílí na jiné části mlýnů, spojuje je ale záměr vytvořit na místě nový městský prostor pro setkávání a kulturu.
Transat architekti stojí za Gočárovou galerií, která se veřejnosti již otevřela v omezeném provozu. Nachází se v bývalé hlavní budově mlýnů, takže má k dispozici otevřený industriální prostor. Kromě rozsáhlé sbírky českého výtvarného umění sem mohou návštěvníci vyrazit také do edukačního ateliéru, na různé přednášky či workshopy nebo na vyhlídkovou terasu a do kavárny.