Mozkové implantáty? K manipulaci stačí telefon, je třeba chránit mysl lidí, říká CTO Avastu Michal Pěchouček
Michal Pěchouček, CTO Avastu
Staví na stranu dobra umělou inteligenci, která by se měla popasovat s tou na straně zla, čímž má posunout na novou úroveň nejen Avast, kde druhým rokem působí jako technický ředitel. Jeho ambice jsou totiž větší – vidí svět v jiném časovém horizontu než mnozí startupisté. Michal Pěchouček je přední český odborník na IT a umělou inteligenci, který pracoval i například pro NASA či americkou armádu.
V roce 2015 byl zařazen na seznam výjimečných inovátorů New Europe 100, před více než dvaceti lety založil a dosud vede Centrum umělé inteligence na ČVUT a na škole doteď také aktivně působí. Spoluzaložil několik firem, jako jsou AgentFly nebo Blindspot. Tu zřejmě nejznámější, Cognitive Security, za desítky milionů korun koupila společnost Cisco, kde pak několik let působil.
Je ale aktivní i mimo firemní byznys – spoluzaložil iniciativu Prg.ai, kde se snaží aktivisticky podpořit vědce, technology, podnikatele, inovátory či edukátory v oblasti umělé inteligence a nechat je spolupracovat s městem Praha. „Chceme ukázat, že rozvoj umělé inteligence se v ekosystému Prahy také může dít zespoda,“ popisuje. Pěchouček působí i na investorské straně jako poradce v Evolution Equity, kde se potkal s investorem a bývalým šéfem AVG Karlem Oblukem.
Pod Pěchoučkovým technologickým vedením Avast vyvíjí nové technologie a vychovává novou generaci expertů, třeba i díky spolupráci s univerzitami, jako jsou Stanford, Berkeley, King’s College London i ČVUT. Český antivirový obr se za jeho pomoci chce dívat do budoucnosti – zkrátit čas mezi tím, kdy se objeví nová hrozba, do té chvíle, kdy se na ni Avast dokáže adaptovat a blokovat ji.
Na to používá řadu technologií i přístupů, třeba i teorii her nebo umělou inteligenci. „Máme ohromný vzorek dat – 435 milionů uživatelů – a vnímáme, jaké jsou trendy v kyberbezpečnosti, vidíme každodenní masu útoků. A víme, že jako obránci musíme umět správně používat umělou inteligenci, abychom v budoucnu uměli udržet nadvládu nad útočníky,“ přibližuje Michal Pěchouček témata, o kterých se rozpovídal ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch.
V jednom z vašich starších rozhovorů mě nejvíc zaujalo, že jste prý chtěl pochopit (případně připravit) mentální antivirus, abyste byl připraven na dobu, kdy Elon Musk vysoustruží mozkové implantáty. To je jeden z vašich dlouhodobých cílů?
Nevím, za jak dlouho Elon Musk vysoustruží čipy do mozku. Vždy jsem si myslel, že za dlouho, protože je to taková blbost, že bych to vlastně ani nechtěl zažít. Ale Musk patří mezi ty lidi, které napadne nějaká blbost a ona se pak stane. Jako technologa si Muska vážím a nepodceňuji ho.
Jestli to bude za 5 nebo 15 let, nevím, určitě v tom bude hrát roli regulátor, který to jen tak neumožní. A pak společenská přijatelnost. Podobně jako když Google vyvinul Google Glass, ukázalo se, že je poněkud neetické je používat. Pak společnost přibrzdila investici do vývoje chytrých brýlí, až se nakonec přestalo vyrábět úplně. Může se stát, že firma něco takového nedovolí Muskovi prosadit, ale to neznamená, že se mu nepodaří to vymyslet.
Tedy jakmile Musk bude mít takové čipy, bude potřeba na ně mít antivirus?
To je ta paralela, ale můj argument je ten, že je to ve skutečnosti nerelevantní. Protože míra toho, jak jsme manipulováni přes telefon, je srovnatelná s tím, jak bychom byli manipulováni přes ony mozkové implantáty. Je třeba chránit mysl lidí, aby ji nikdo nemohl zahltit nebezpečnými signály nebo donutit lidi dělat něco, co nechtějí.
Už dnes nás Facebook může přesvědčit k tomu, abychom šli vypalovat Kapitol. Je vidět, že už se něco takového dá zařídit. Troufám si tvrdit, že problém takového mentálního antiviru je už dnes a měli bychom do toho investovat a řešit to.
Jak nejlépe?
Tam jsou dvě dimenze: umět lidem pomáhat v kybernetické hygieně, pomáhat zvyšovat si bezpečí, nesdílet privátní údaje, neposílat nikam své fotky, když nemusíte, neposílat osobní údaje… Ztížit internetu, aby se o vás mohl naučit něco, čím by na vás mohl útočit. Druhým velkým prostorem je bránit se nejen před normálními kriminálními živly, útočníky, ale i před legálními živly. A to jsou sociální sítě, velké korporace, skupiny, které mají zájem na tom, abychom se nějak chovali, někam jezdili, lajkovali a repostovali zprávy, zvyšovali napětí, vzrušení v určité komunitě. To se už dnes děje a tomu chce Avast také bránit.
Je to sice zatím v plenkách, avšak patříme mezi několik pracovišť na světě, které se zabývají tím, jak dodat lidem co možná nejvíce informací, aby si dokázali sami ověřit, jestli zpráva, kterou čtou, je pravdivá, nebo ne. Chceme tím přispět ve svém důsledku ke snížení počtu lží na internetu. A to je stejné jako s antivirem. Kdybych měl antivirus, který bude vypínat manipulativní nebo nepravdivé zprávy, lidem moc nepomůžu. Hlavně nechci uživatele manipulovat já tím, že budu říkat, co je zmanipulované. To nechci dělat ani já, ani Avast. Chci vymýšlet a připravovat technologie, které dají lidem víc informací, aby se sami mohli rozhodnout, jestli zprávě věřit, nebo ne.
„Chci pomáhat uživatelům, aby si sami dělali vlastní názor. Nechci ovšem budovat ministerstvo pravdy.“
Je cestou zobrazovat varování, které se na sociálních sítích začalo objevovat a hodně se o něm mluvilo právě ve spojitosti s Trumpem, tedy určitý přílepek ke zprávám, že je možné, že jsou nepravdivé?
Způsobů je hodně. Avast má svůj vlastní prohlížeč, který používá spousta lidí. V něm pilotujeme produkt, kde bychom chtěli udělat agregátor různých fake news analyzérů. Je tu hodně analyzérů, které dělají spoustu práce, ale každý jinak. My chceme říct: podívejte, většina analyzérů o této zprávě říká něco varovného. To je příklad neintruzivní a relativně objektivní pomoci.
Spolupracujeme s profesorem Hany Faridem na univerzitě v Berkeley a podílíme se na financování jeho výzkumu. Spolupracuje s námi na tom, jak detekovat, jestli se infrastruktura, na které se zpráva vyskytuje, někdy v minulosti použila jako někým jiným uznaný způsob pro šíření manipulativní zprávy. Dá se počítat s tím, že servery jako The Financial Times mají extrémně nízkou možnost, že přes ně falešná zpráva šla.
Existují ale takové servery, o nichž je veřejně známo, že přes ně v minulosti nějaké procento klamných zpráv prošlo. Což neříká nic o té konkrétní, kterou právě uživatel čte. Jen upozorňuje, že server má nějakou historii. Je více takových metod na základě matematiky, statistiky, umělé inteligence, které můžou dát uživateli stopy, jež doposud neměl. To je to, co by technologické firmy měly dělat.
Myslíte si, že o to lidé vůbec mají zájem? Některé skupiny mají na první pohled poměrně zřejmou agendu, a přesto uživatele lákají.
Máme zpětnou vazbu, že o to zájem je. Spousta lidí by ráda netrávila čas tím, že budou muset stále ověřovat informace. Lidé si chtějí zjednodušovat život a pomoc v tom přebírání se mezi zprávami. Ale já necílím na to, abych změnil názory útočníků na Kapitol. Ty už mají své názory pevné. Věřím však tomu, že je tu ohromná skupina lidí, kteří se pohybují nevědomky mezi různými bublinami na sociálních sítích a vlastně nevědí proč.