O cystické fibróze se tolik nemluví, to ale neznamená, že nejde o vysoce závažnou chorobu. S takřka nevyléčitelným onemocněním, které postihuje zejména plíce a ničí je do úplného selhání, má nepřímé zkušenosti i Marek Vosecký, respektive jeho dcera, která jím trpí od narození. Proto před čtyřmi lety Vosecký rozjel aplikaci CF Hero, díky níž lze průběh nemoci mírnit, a nově na ni získává důležitý grant.
Grant pochází od americké farmaceutické společnosti Vertex Pharmaceuticals, která české mobilní aplikaci CF Hero posílá 70 tisíc dolarů (téměř 1,5 milionu korun) na její další rozvoj i expanzi do zahraničí. Jako první by měla zamířit do Polska a následně do dalších zemí Evropy. Konkrétnější ovšem tvůrci nejsou.
„O grant jsme usilovali mnoho let, letos jsme se hlásili počtvrté. Každoročně se o něj hlásí tisíce projektů, finance však stačí jen na pár desítek z nich. Proto jsme opravdu hrdí na to, že jsme se mezi ně dostali i my,“ říká zakladatel CF Hero Marek Vosecký a vyzdvihuje několik klíčových výhod své aplikace.
Vzhledem k tomu, že cystická fibróza postihuje u náctiletých hlavně dýchací ústrojí, je důležité provádět pravidelné rehabilitace v kombinaci s inhalacemi, dechovými cvičeními a braním léků. K tomu vybízí i CF Hero, akorát s tím rozdílem, že je uživatelský zážitek gamifikován a pacienti mohou průběh svých rehabilitací brát jako hru.
Foto: CF Hero
Mobilní aplikace CF Hero staví na gamifikovaném prostředí
Díky chytlavému prostředí aplikace, dostupné na Android i iOS, si tak uživatelé mohou vypěstovat příznivý návyk a usnadnit tak pravidelné, několikahodinové inhalace spojené s dalšími aspekty léčby. Ty následně mohou zmírňovat příznaky a postup nemoci. Ani tak ale nelze chorobu zcela vymýtit a pacienti s cystickou fibrózou se v Evropské unii dožijí zpravidla jen 28 let.
„Léčba cystické fibrózy je náročná psychicky, fyzicky i finančně, proto je aplikace od začátku zdarma. Provoz obstaráváme ve volném čase a peníze od dárců a z grantů či akcelerátorů využíváme na expanzi a rozvoj aplikace. Úkolů je samozřejmě požehnaně a musíme silně prioritizovat,“ zmiňuje Vosecký a pochvaluje si grant, který jim hodně pomůže.
CF Hero ovšem nezačínal zcela s prázdnou. Jakmile Vosecký zjistil, že jeho dcera cystickou fibrózou trpí, obrátil se na český Klub nemocných cystickou fibrózou, přes který se seznámil s Barborou Červenkovou a Janem Mihule. Společně se rozhodli vyvinout aplikaci, která by pacientům ulehčovala život a rovnou se s ní přihlásili do akcelerátoru Laboratoře Nadace Vodafone.
Vedle toho spustili i fundraisingovou kampaň na Darujme.cz, kde vybrali téměř 850 tisíc korun. A jelikož Nadace Vodafone pak částku zdvojnásobila, měl CF Hero tři čtvrtě druhého milionu na vývoj. Poté dorazila i verze pro iOS, o kterou se postarala agentura Bootiq Creative vývojářské skupiny Bootiq, jež vypsala soutěž pro neziskové organizace o vývoj softwaru v hodnotě jednoho milionu korun. CF Hero ji vyhrál.
Dnes mobilní aplikaci pro léčbu cystické fibrózy aktivně využívá okolo stovky uživatelů a tvůrci plánují, že díky grantu 70 tisíc dolarů posunou její funkčnost a zaměří se na rozšiřování do okolních zemí. Bude to užitečné, jelikož celosvětově s tímto onemocněním bojuje okolo 80 tisíc lidí. A byť jde o relativně malý počet, v případě závažných nemocí se každý počítá.
Před několika dny médii proběhla zpráva, která představuje možná jednu z největších událostí na trhu audiovizuální zábavy za posledních pár let – Amazon koupil studio MGM. Ale proč vlastně a proč za masivních 8,5 miliardy dolarů, když do toho pořádně nespadá ani James Bond? Ve zkratce možná proto, že vedení internetového obra myslí na něco podobného, jako se Disneymu podařilo se Star Wars nebo Marvelem.
Amazon podobně jako streamovací služby fungoval už dlouho předtím, než spustil svou vlastní knihovnu s audiovizuálním obsahem. Od roku 2005 je jednou z hlavních částí jeho byznysu Amazon Prime, předplatné zahrnující mimo jiné dvoudenní dodání „zdarma“ (bez poplatku nad předplatným). K tomu brzy začal přidávat hudební streamovací službu, elektronické knihy, hry nebo právě video, které je součástí Prime už od roku 2006.
Na tak komplexní balíček je jednoduché si zvyknout a snaží se ho napodobit také Apple se svým Apple One. Jak popisuje deník The New York Times, Prime ale hlavně motivuje zákazníky na Amazonu více nakupovat a zůstat mu věrní. Podle odhadů analytiků z Morgan Stanley předplatitelé balíčku u firmy za rok utratí dvakrát tolik jako zákazníci bez předplatného. Je otázkou, nakolik k tom přispívá samotné video, o jehož skutečném vlivu na věrnost uživatelů se Amazon příliš nevyjadřuje.
Například u některých titulů přehrávač Prime Video kromě herců ve scéně zobrazí i viděné produkty, které si pak jde jednoduše koupit. Těžko ovšem čekat, že něco takového vydělává miliardy. Dokonce se objevily spekulace, že šéf společnosti Jeff Bezos prostě jen chce, aby jeho firma vytvářela audiovizuální obsah, i když jde vlastně o ztrátový byznys vzhledem k vynaloženým nákladům.
Foto: Amazon/MGM/CC
Amazon Jeffa Bezose kupuje filmové studio MGM
Amazon Video se svou popularitou nemůže měřit s Netflixem, HBO ani Disney+, hlavně kvůli zatím nepříliš výraznému obsahu. The Grand Tour od bývalých moderátorů Top Gearu se stala spíš záležitostí velkých fanoušků trojice Clarkson-Hammond-May, The Boys a Jack Ryan do mainstreamu pronikají jen pomalu a artové či oscarové tituly pro velké publikum ani nejsou dělané.
Většinu čtenářů tak patrně překvapí informace, že Amazon začal natáčet své vlastní seriály a filmy ve stejném roce jako Netflix. Zatímco House of Cards nebo Orange is the New Black se staly takřka kultovními, Aplha House a Betas zná málokdo. Ne proto, že by to byly špatné seriály, spíše jim chyběla schopnost se výrazně odlišit, zaujmout novým konceptem. V těchto směrech se obsah Amazon Video zlepšil, ale stále mu něco chybí.
To „něco“ by – přinejmenším podle Bezosových slov – mohlo přinést právě MGM. Místo dosud jen málo úspěšných snah o postupné budování věrného publika prestižními nebo niche tituly (jak to má třeba HBO) je čas na velké věci. Obratně se pohybovat ve světě Hollywoodu a populární televize je přitom náročné, mnohem snadnější je pár velkých nákupů příběhů, které si diváky už dříve získaly. Proto vzniká epický seriál ze světa Pána prstenů a proto mnohamiliardová akvizice MGM.
V případě hollywoodského studia s téměř stoletou historií přitom nemluvíme o knihovně existujících filmů s Růžovým panterem, Rockym ani Jamesem Bondem. K němu ostatně MGM sdílí práva s Eon Productions, samostatnou produkční firmou, která u každého dobrodružství britského agenta musí schválit všechna kreativní rozhodnutí i distribuci. Proto také nelze čekat, že by kvůli pandemii již několikrát odložený snímek Není čas zemřít a budoucí bondovky byly exkluzivně na Amazon Video.
Když Bezos o akvizici MGM mluvil na posledním hovoru s akcionáři, za hlavní důvod pro ni označil „rozsáhlý a hluboký katalog milovaného duševního vlastnictví“. „Když spojíme talent MGM a Amazon Studios (produkční společnost Amazonu – pozn. red.), můžeme toto duševní vlastnictví rozvinout a přenést do 21. století,“ zmínil Bezos. Totéž řekl viceprezident Prime Video a Amazon Studios Mike Hopkins: „Skutečná finanční hodnota za tímto obchodem je v duševním vlastnictví.“
Foto: New Line Cinema
Prsten moci neboli Jeden prsten
Studio MGM, neboli Metro-Goldwyn-Mayer Pictures, vzniklo spojením tří menších produkčních společností ve 20. letech minulého století, tedy v samotných začátcích Hollywoodu. Ačkoliv dlouho patřilo k nejúspěšnějším a vznikly v něm legendární projekty jako Ben Hur či Čaroděj ze země Oz, od 60. let se komplikovala jeho pozice na trhu a od roku 2010 bylo na pokraji bankrotu.
Když se loni dostalo zatím nejblíže k nákupu ze strany technologických obrů, jeho hodnota se započtením dluhů se podle informací Varietyodhadovala někde mezi pěti a šesti miliardami dolarů. Amazon s Bezosem nicméně potenciálu MGM zjevně silně věří, když pokynuli ceně o pár miliard vyšší. Důvodem pro to je fakt, že studio má v katalogu více než čtyři tisíce filmů a sedmnáct tisíc televizních pořadů. Velká část z nich jsou zároveň náměty na nová díla či remaky.
Skrývají se v katalogu MGM noví Avengers?
Když Disney v roce 2009 koupilo Marvel Entertainment, mainstreamové publikum znalo jen Spider-Mana (který ve filmu patří Sony) a X-Meny (kteří patří 20th Century Fox). V průběhu let se však superhrdinové od komiksových nerdů rozšířili na všechny a Marvel je dnes jednou z nejvýdělečnějších značek v Hollywoodu. Něco podobného platilo o nákupu Lucasfilmu se Star Wars v roce 2012. Šestice filmů měla v zásadě uzavřený dějový oblouk a od roku 2005 se s franšízou nic moc nedělo.
Nikomu se tehdy ani nezdálo, že film s vesmírným mluvícím mývalem v jedné z hlavních rolí (Strážci Galaxie) vydělá skoro 800 milionů dolarů. Stejně tak by skoro nikoho nenapadlo, že seriál o jakémsi vesmírném žoldákovi s malým Yodou jako kumpánem (The Mandalorian) bude globální hit. I tento hit pomohl k raketovému startu streamovací služby Disney+.
Převedeno na možnosti Amazonu, před časem jsme například v našem newsletteru CC Watch ze světa filmu a televize zmiňovali, že Sylvester Stallone pracuje na seriálu o mladém Rockym. Stoletý archiv filmů a námětů MGM má jistě bezpočet dalších podobných možností.
Namátkově můžeme zmínit například několik snímků označovaných za jedny z nejlepších, co kdy vznikly. Třeba Formanův Přelet nad kukaččím hnízdem, který se nedávno stal námětem pro hit Netflixu Ratchedová. Vedle něj je pak Mlčení jehňátek, Robocop, Základní instinkt, Dvanáct rozhněvaných mužů, Coppolova Apokalypsa, Creed, Fargo nebo seriály Hvězdná brána a Příběh služebnice.
Foto: Netflix
Sarah Paulson jako slavná sestra Ratchedová
Významné hollywoodské studio tedy pro Amazon znamená pokladnici existujícího i potenciálního obsahu. Co ale nákup Amazonu znamená pro Hollywood a konkrétně pro kina? V případě letošního programu, kde je například The Addams Family, Není čas zemřít, House of Gucci Ridleyho Scotta a další, to mnoho neznamená. Všechny vyjdou v kinech tak, jak bylo stanoveno už dříve. První vlaštovkou dalších let ale může být plánované uvedení The Tomorrow War.
Drahý sci-fi blockbuster s Chrisem Prattem, na jehož trailer jsme rovněž upozorňovali v newsletteru CC Watch, má totiž 2. července vyjít exkluzivně na Prime Video. Aktuálně lze sice takové rozhodnutí přičíst přetrvávajícím efektům pandemie na návštěvnost kin, Amazon se ale mohl rozhodnout pro hybridní uvedení jako například Warner Bros. Místo toho se firma rozhodla, že očekávaný titul co nejvíce využije ke zvýšení zájmu o svou streamovací službu.
I kdyby se Bezosova firma v tomto směru rozhodla pro velice agresivní strategii, úplné vyhýbání se kinům to nejspíš znamenat nebude. Amazon má dokonce specifickou divizi zaměřenou na kinodistribuci, tudíž kinaře zaměstnával docela pravidelně. Podstatně více než Netflix. Jelikož ovšem Prime Video může usilovat o získávání předplatitelů spíše než peněz z prodejů lístků, The Tomorrow War nemusí být zdaleka posledním titulem, který na velká plátna nedorazí.
A bude vlastně mnoho dalších blockbusterů, které tam dorazí? Má Amazon za lubem něco jako další Avengers? Vzhledem k tomu, že se napříč urputné snaze nikomu úspěch Avengers prozatím zopakovat nepodařilo, to není moc pravděpodobné. Klidně se za několik let může stát, že miliardový nákup MGM nic moc velkého nepřinesl. Amazon je ale jednou z pár firem, které si při snahách o ovládnutí světa podobný risk mohou dovolit.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.