Na burzu vstoupily ikonické pantofle Birkenstock. Investoři je hned první den vrátili do reality
Mnoho firem letos na burzu nevstupuje. Nelehké měl první dny také německý výrobce obuvi, popisuje analytik XTB Tomáš Vranka.
Německé pantofle Birkenstock
Komentář Tomáše Vranky, analytika XTB. Od začátku loňského roku nebylo pro firmy, které chtěly získat peníze vstupem na burzu, zrovna ideální období. Svět čelí stále větším rizikům v podobě války, vysoké inflace a rostoucích úrokových sazeb, a tak společnosti z této oblasti stále vyčkávají v záloze. Existuje však několik výjimek. Před několika týdny vstoupil ve velmi sledovaném IPO, tedy první veřejné nabídce akcií, na burzu například britský výrobce čipů Arm. Nyní se k němu připojil německý výrobce sandálů a pantoflí Birkenstock. A první dny na burze skončily rozporuplně.
Společnost z malého německého města Linec nad Rýnem je zajímavá tím, že existuje již zhruba 250 let a má velmi dobrou pozici na trhu. Birkenstock vyrábí téměř veškerou produkci doma v Německu ve vysoké kvalitě, což je v souladu se současným trendem udržitelnosti. Jeho výrobky přitom byly dříve považovány za vyloženě nevkusné, zároveň ale díky své pohodlnosti byly oblíbené i u hnutí hippies ve Spojených státech.
Časy se však mění. Móda často rychle přichází a odchází a stále více lidí, zejména v poslední době, rádo zaplatí více za kvalitní a pohodlné výrobky, které jsou vyrobeny s využitím osvědčených postupů a jdou opačnou cestou než rychlá móda, tedy fast fashion. Kromě pohodlí navíc přináší obuv značky Birkenstock také další výhodu, a to, že je velmi vhodná i ze zdravotního hlediska.
Birkenstocku, který založil v roce 1774 Johann Adam Birkenstock, pomohl také covid, kdy si lidé doma kupovali pohodlné oblečení a boty. Podle různých zdrojů jsou zákazníci této značky i přes vysoké ceny výrobků věrní a říká se, že kdo jednou „birkenstocky“ vyzkouší, bude si je kupovat i v budoucnu. Reklamu na pantofle Birkenstock natočila také herečka Margot Robbie v rámci filmu Barbie a historicky je nosil i třeba spoluzakladatel Applu Steve Jobs.
Podle zveřejněných dokumentů chce Birkenstock vstupem na burzu získat peníze na splacení svých dluhů a další expanzi. Společnost prodává své výrobky prostřednictvím vlastních obchodů i partnerů a část peněz chce použít také na rozšíření vlastního prodeje. Nejdůležitějšími trhy pro Birkenstock jsou Spojené státy a Evropa, ale v budoucnu plánuje expandovat také do Asie. Většinu prodeje tvoří pět druhů obuvi, které hodlá každoročně obměňovat o nové barvy a vzory.
Po hospodářské stránce se Birkenstocku v posledních letech daří. Výrazný skok nastal zejména mezi lety 2019 a 2020, kdy se poptávka zvýšila s příchodem pandemie a tržby rostou v průměru asi o dvacet procent ročně. Společnost si je vědoma své silné pozice, a proto při upisování akcií mířila vysoko. Před IPO, které proběhlo ve středu 11. října, se očekávalo, že tržní kapitalizace se bude pohybovat kolem 10 miliard dolarů, což bylo při tržbách 1,35 miliardy dolarů a zisku 200 milionů dolarů v roce 2022 opravdu ambiciózní.