Na esport nesázejí jen mladí. Sportovní simulátory lákají i fanoušky fotbalu, říkají experti Fortuny

Sázky na esport patří u klientů Fortuny mezi ty nejoblíbenější. A protože mají její zaměstnanci videohry sami rádi, založili si vlastní esportový tým.

Jiří BlatnýJiří Blatný

fortuna1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Hlavní esportový bookmaker Fortuna Entertainment Group Kryštof Švehla (vlevo) a manažer sponzoringu Petr Račák

Esport neboli profesionální hraní počítačových her je rychle rostoucí odvětví, které už dávno není jen pro zaryté fanoušky videoher. Je to také velký byznys. Loni tržby tohoto segmentu poprvé globálně přesáhly jednu miliardu dolarů, což je o 14 procent více než rok předtím. Podle České asociace esportu je hodnota tuzemského trhu asi 150 milionů korun a za posledních šest let vyrostla šestinásobně. Rostoucí obliba sportu, u kterého nikam neběháte, je patrná i na zájmu sázkařů. „Virtuální sporty, třeba fotbalová FIFA, jsou mezi všemi sporty u nás v sázení na třetím místě,“ vysvětluje Kryštof Švehla, hlavní bookmaker pro esporty z Fortuna Entertainment Group.

Fortuna Entertainment Group (FEG) dnes působí na několika evropských trzích. Kromě Česka je aktivní na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Chorvatsku a kromě sázek se v esportech pohybuje také jako partner profesionálních týmů. Spolupracuje například s historicky nejúspěšnějším českým esportovým týmem eSuba nebo pardubickým Dynamem Eclot vlastněným miliardářem Petrem Dědkem, majitelem hokejového týmu HC Dynamo Pardubice. „Z našeho pohledu pomůžeme konkrétnímu týmu vytvořit profesionální podmínky v cestě k mezinárodním úspěchům a tím i k pozornost širší veřejnosti,“ uvádí Petr Račák, který se v FEG zabývá sponzorstvími a strategickými partnerstvími.

Velkým milníkem pro celý esport byla pandemie covidu, při které se kvůli protiepidemickým opatřením zastavily téměř všechny profesionální sportovní ligy. Esportu se to netýkalo, ten naopak během posledních dvou let přilákal spoustu nových příznivců. A stejně tak si esporty našli sázkaři, kteří byli zvyklí sázet na tradiční sporty, jako je fotbal nebo hokej, ale během pandemie přešli třeba na hry, jako je fotbalová FIFA nebo hokejové NHL.

Jak Račák, tak Švehla se videohrami nezabývají jen ve své práci ve Fortuně, oba jsou i vášnivými hráči. A nejsou ve své firmě sami. V roce 2020 se proto rozhodli založit vlastní esportový tým. Račák dodává, že byť se tým účastní turnajů, hlavní je radost z hraní. „Bereme to spíš jako takové pojivo kolektivu. Jsou tam lidé z marketingu, bookmakeři, vývojáři a tak dále,“ říká Račák v rozhovoru.  

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakou část byznysu Fortuny Entertainment Group tvoří esport?
Kryštof Švehla: Esport u nás rozdělujeme na dvě části. Jednou jsou klasické hry jako Counter-Strike:Global Offensive (CS:GO), Dota 2 nebo League of Legends (LoL), druhou pak virtuální sporty, třeba fotbalová FIFA a další, které od roku 2020, kdy přišla pandemie covidu, nabyly na popularitě a mezi všemi sporty jsou u nás v sázení na třetím místě. Pokud se budeme bavit o té první skupině, tak ta je u nás momentálně šestá nejsázenější.

Takže si stojí velmi dobře i v porovnání s klasickými sporty?
Petr Račák: Přesně tak, mluvíme o esportu jako o sportu. Řadíme ho mezi ostatní, ať už je to hokej, fotbal, tenis, basketbal, nebo třeba volejbal.

Proč pracujete s rozdílem mezi klasickými hrami a těmi sportovními?
Petr Račák: Všimli jsme si totiž, že rozdíl vnímá i naše cílová skupina. Je to celkem logické. Kdo je dnes zvyklý sázet na klasické sportovní sázky, najde si mnohem jednodušeji cestu ke sportovním hrám, jako je FIFA nebo NHL. Hry jako Counter-Strike nebo LoL už vyžadují alespoň základní znalost jejich principů a určitou blízkost k esportové komunitě.

fortuna2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Račák, manažer sponzoringu FEG

Předpokládám, že nové sázkaře ke hrám jako FIFA nebo NHL přitáhnul také fakt, že se reálné ligy během pandemie covidu přestaly hrát, je to tak?
Petr Račák: Ano, myslím, že to byl ten největší faktor. 

Kryštof Švehla: V souvislosti s protiepidemickými opatřeními můžu zmínit zajímavost. V průběhu pandemie se nezrušily soutěže ve stolním tenise a třeba ve Spojených státech amerických se na něm tehdy točilo asi osm milionů dolarů měsíčně. Byl to vlastně stejný princip jako v případě virtuálních sportů – lidé si našli něco, co jim bylo blízko, když nešlo sázet na nic jiného.

Takže když si chce člověk vsadit třeba na FIFA, má v podstatě stejné možnosti, jako když dá peníze na ligový zápas ve fotbale?
Kryštof Švehla: Přesně tak.

Jak dlouho už sázky na počítačové hry nabízíte?
Kryštof Švehla: S předzápasovými sázkami jsme začínali na konci roku 2015. První živé sázky na esporty jsme pak spustili v březnu 2016. Tehdy jsme začínali s CS:GO. 

Jak se vyvíjel zájem sázkařů o esport od jeho rozjezdu do dneška?
Petr Račák: Zájem sázkařů každým rokem stoupá okolo deseti až patnácti procent. 

Kryštof Švehla: Na začátku byl růst samozřejmě rychlejší, klidně dvacet pět procent. Dnes už se to ustálilo.  

Snažíme se to udělat pro sázkaře zajímavé. Inspirovala se u nás i konkurence.

Kdo v Česku na esporty sází?
Kryštof Švehla: Zase je tam rozdíl mezi těmi klasickými hrami a virtuálními sporty. Jak už jsme řekli, tak u her typu CS:GO nebo League of Legends je třeba znalost těch titulů. To je atraktivnější pro mladší generaci, která už na esportech vyrostla. To druhé je přístupnější širší veřejnosti. Vypadá to jako fotbal, navíc jednotlivé zápasy trvají kratší dobu, takže sázek můžete zadávat víc.

Jakým způsobem sledujete trh a rozhodujete se, na jaké hry budete vypisovat sázky?
Kryštof Švehla: Sledujeme trendy v herním průmyslu. Dnes například víme, že hodně roste popularita relativně nové hry Valorant. Už před tím, než hra vyšla, jsme věděli, že hráčská základna bude velká, protože je to titul od vývojářů League of Legends. Bohužel první turnaje přišly ve chvíli, kdy platila opatření proti covidu, což hodně omezilo náš přístup k datům, takže jsme ještě nemohli připravovat sázení v reálném čase. Ale nabídku jsme měli od začátku. Nicméně platí, že hra je stále na začátku a ty sázky zatím nemáme tak specifické jako třeba u CS:GO, kde můžete sázet třeba na to, kolik protivníků zneškodní jeden hráč a tak dále. V blízké budoucnosti se na to ale chceme soustředit.

Jak se chcete v esportech profilovat do budoucna?
Petr Račák: Je třeba říct, že jako FEG nemluvíme jen za Česko, jsme na dalších evropských trzích a na všech chceme být jedničkou. Působíme na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Chorvatsku. Chceme stále rozšiřovat nabídku esportů. Podařilo se nám například rozjet právě ty velmi specifické sázky u CS:GO, které zmínil kolega. To zafungovalo a inspirovala se pak u nás i konkurence. Snažíme se to udělat pro sázkaře zajímavé.

fortuna3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Kryštof Švehla, hlavní esportový bookmaker FEG

Stále platí, že chceme nabízet možnost vsadit si na esport u někoho osvědčeného. První stránky, které s tím před lety přišly, totiž často byly podvodné a sebraly vám třeba skiny (virtuální vybavení, které ve hře hráč používá, pozn. redakce) nebo peníze. Takové weby fungují i dnes, my o nich víme a monitorujeme je. Někteří z nás s nimi mají třeba i osobní zkušenost. Lidé, kteří se ve Fortuně zabývají esporty, jsou totiž často sami hráči.

Tady se dotýkáme problematiky věku v souvislosti se sázením na esporty.
Kryštof Švehla: Ano, na těch stránkách chyběla regulace věku. Nesázelo se totiž za reálné peníze, ale za herní měnu. Byl z toho pak velký problém, protože se stávalo, že si děti z kreditní karty rodičů koupily právě herní platidla a sázely. Jak řekl kolega, to byl taky jeden z důvodů, proč do esportu sázkové kanceláře šly. Aby sázení na esporty daly nějaká pravidla.

Petr Račák: I naši komunikaci cílíme samozřejmě pouze na starší osmnácti let a opravdu si na to dáváme pozor.

Esport pro FEG není jen o sázkách, působíte v něm i jako sponzoři některých týmů. Se kterými jste dnes spojeni?
Petr Račák: Teď máme v Česku spolupráci s eSubou (historicky nejúspěšnější český esportový tým, pozn. redakce) a s Dynamo Eclot (tým spojený s českým hokejovým celkem HC Dynamo Pardubice miliardáře Petra Dědka, pozn. redakce). Na ostatních trzích máme partnerství třeba s národní reprezentací ve hře FIFA, což bylo součástí balíčku naší spolupráce s tamní fotbalovou reprezentací. Partnerství pro nás musejí dávat smysl, bereme je jako investici.

Asi už jste pochopili, že jsme tak trochu nerdi. Je to pro nás tedy hlavně o zábavě.

Když se podíváme na esportové ligy v Česku, tam jako sponzoři působí vaše konkurence. Sazka má svou soutěž, Tipsport zastřešuje Mistrovství České republiky v esportech. Má Fortuna podobné plány?
Petr Račák: My už jsme v minulosti podobné soutěže taky zastřešovali. Bylo to třeba právě Mistrovství České republiky nebo COOL Liga (nejstarší tuzemská esportová liga ve hře CS:GO , pozn. redakce). Bavili jsme o několika možnostech sponzorovat ligy i na zahraničních trzích, teď se totiž soutěží objevilo spoustu. Ale nebereme to tak, že musíme mít ligu jen proto, že ji má konkurence.

Máte i vlastní tým, který jste založili v roce 2020. Jak se mu daří?
Petr Račák: (směje se) Byl to nápad, který vzešel vlastně z mojí hlavy. Začalo to tím, že jsem hledal hráče CS:GO nebo FIFA, kterou u nás hrajeme hodně. Poznali jsme se díky tomu navzájem s lidmi z jiných oddělení firmy, bereme to spíš jako takové pojivo kolektivu. Jsou tam lidé z marketingu, bookmakeři, vývojáři a tak dále. Z našeho CS:GO týmu je už v podstatě mezinárodní skupina, protože se k nám přidal kolega z Chorvatska.

Zatím jsme vždycky postoupili do play-off, ale jsme prostě tým zaměstnanců, naší největší nevýhodou je, že moc netrénujeme. Sejdeme se vždycky před zápasem, většinou o víkendu a prostě si jdeme zahrát. Asi už jste pochopili, že jsme tak trochu nerdi, je to pro nás tedy hlavně o zábavě. Poslední rok jsme soutěže vynechali, ale věřím, že kolegové budou o to hladovější reprezentovat firmu v dalších letech.

Partnerem článku je Fortuna Entertainment Group. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Spotřeba elektřiny, jak ji známe dnes? Během pár let bude všechno jinak, předpovídá šéf Nano Energies

Češi z Nano Energies jsou specialisté na obnovitelné zdroje a optimalizaci provozu sítě. Kratičké odstávky budou normální, říkají. Ani si nevšimnete.

Iva BrejlováIva Brejlová

stanislav ChválaRozhovor

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Stanislav Chvála, CEO Nano Energies

Posledních dvanáct měsíců tu bylo ve znamení velkého rozvoje. Skupina Nano Energies vstoupila do Maďarska a začala nabízet služby v Chorvatsku, takže se rozrostla už na pět evropských zemí, kde řeší energetickou flexibilitu. Hlavní byznys této firmy je totiž vyrovnávat spotřebu v síti tak, aby elektřiny nebylo ani moc, ani málo. Což je problém, jenž s velkým nástupem solárních nebo větrných elektráren musí řešit mnoho států. Velké změny způsobila i válka na Ukrajině a odklon od plynu, se kterým se dřív v síti významně počítalo.

Aktuálně je trh řešení flexibility energetické sítě ve střední a východní Evropě, na který se Nano Energies zaměřují, veliký zhruba 1,5 miliardy eur, tedy skoro 36,5 miliardy korun. Tuzemská firma si z něj pro letošek na maržích ukousla zhruba 100 milionů korun. A čísla budou růst, předpokládá Stanislav Chvála, šéf společnosti.

I proto, že solárních elektráren se staví výrazně víc, než si dřív odborníci představovali. Zatímco ještě před rokem se ohledně výstavby fotovoltaik v Česku hovořilo o výkonu jednotek gigawatt, teď předpoklady mluví o tom, že to bude třeba i deset gigawatt. Nebo ještě víc. „V okolních zemích je situace stejná. Predikce výstavby nových obnovitelných zdrojů v Evropě v následujících letech se za poslední rok zvýšila o třicet procent, přidává Chvála.

To je ideální prostor na růst, vysvětluje. Pro Nano Energies dnes pracuje přes 120 lidí, z toho téměř čtyřicet vývojářů. Právě technologické řešení umožňuje zmíněnou flexibilitu, tedy vyrovnávat spotřebu elektřiny v síti tak, aby z toho těžili jak Nano Energies, tak jednotlivé firmy. Ty se totiž části své spotřeby můžou jednoduše vzdát tak, aby nepřetížila možnosti sítě. Brzy takto podle Chvály budeme fungovat všichni.

„Je to obrovská příležitost. Rozhodli jsme se výrazně zrychlit. Víc nabírat lidi. Bavíme se s finančními investory i stratégy, popisuje Chvála a dodává, že technologie firmy, kterou řídí, usnadní větší a rychlejší zapojení obnovitelných zdrojů.

Co se tedy teď v energetice děje?
Věci zrychlují. Vysoké ceny přispívají mimo jiné k tomu, že obnovitelné zdroje jsou zajímavější. A mění se i úloha státu. Dřív byl stát subjekt, který vytvářel díky dotacím určitý pořadník, kolik obnovitelných zdrojů tu budeme mít. Teď přicházíme daleko rychleji do doby, kdy se obnovitelné zdroje vyplatí čistě jako investice. Bez ohledu na to, jestli má investor v sobě zabudovaný zájem o udržitelnost, nebo ne. Díky vysoké ceně elektřiny se staví víc obnovitelných zdrojů.

Je to relativně čerstvé, takže ještě uvidíme, že nejen v Česku, ale i napříč Evropou se postaví daleko rychleji větší množství fotovoltaik. Staví se i malé zdroje, domácnosti si chtějí instalovat solární panely a už teď se stává, že distributoři některé žádosti zamítají. To bude čím dál častější.

Proč?
Stávající síťová odvětví jsou konzervativní. Nejsou připravena na to, že se postaví najednou obrovské množství fotovoltaik, protože s nimi bude energetická síť více volatilní. Když nebude svítit sluníčko, nebo ho bude naopak moc, v síti bude příliš mnoho, nebo naopak moc málo elektřiny. A díky tomu bude třeba více zapojit flexibilitu. Zjednodušeně řečeno to, že někdo vypne nebo zapne elektrárnu. Nebo že někdo bude více nebo méně spotřebovávat.

To se doteď řešilo v regionu střední a východní Evropy tak, že se primárně využívaly velké fosilní elektrárny. Ale i to se mění. Když bychom se podívali o několik let dopředu, viděli bychom, že to, co teď považujeme tak trochu za sci-fi – že občas nějaký hráč na trhu reguluje svoji spotřebu nebo výrobu –, bude zcela běžné.

stanislav chvála

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Stanislav Chvála buduje robustní systém správy energetiky ve střední a východní Evropě

To je přesně ten prostor, kde se prosazujete. Jak je ale vlastně zajímavý?
Působíme v pěti zemích – v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Chorvatsku a Rumunsku, vedle toho příští rok vstupujeme do Polska. V těchto zemích jde o trh o velikosti zhruba 1,5 miliardy eur. To jsou peníze, které se vyplácejí hráčům na trhu za to, že ovládají svoji spotřebu nebo výrobu, aby nenastal blackout. Toto číslo bude postupně růst. Teď nevíme o kolik, ale jsme si jisti, že bude ještě výrazně stoupat. K tomu se staví více fotovoltaik, případně dalších zelených elektráren.

Už dlouho se počítalo, že se na ně bude přecházet, ale v plánech na vyrovnávání energetické sítě hrál vždy výraznou roli plyn. Teď je plyn hůře dostupná a tím pádem i dražší komodita. Je potřeba najít jiné řešení a hledat také způsoby, jak by mohli být spotřebitelé efektivnější a jak by se mohly tohoto trhu účastnit velké výrobní továrny.

Jak si něco takového představit?
Třeba v takové gumárně, kde vyrábí a drží staré pneumatiky, mají obrovský stroj na drcení, který je jen součástí procesu. Drtí třeba tři hodiny denně. A je jim jedno, jestli je to v devět ráno nebo jedenáct večer. My jim tu drtičku můžeme zapnout v čase, kdy je nejlevnější elektřina, nebo kdy ji pro síť potřebujeme využít. A oni za to dostanou zaplaceno. Nebo spolupracujeme s kovozpracujícím průmyslem. Ve velkých pecích je obrovské množství elektřiny, která není bez přestání potřeba. Když síť potřebuje, oni mohou snadno snížit spotřebu pece – a tím vyrovnávají celou soustavu.

Jde jen o výrobu?
Vůbec ne. Představte si kancelářskou budovu, kde klimatizace v zimě topí, v létě chladí. Kdyby byla k dispozici pro poskytování flexibility přenosové soustavě, vlastník dostane peníze za to, že v jakýkoliv moment může přenosová soustava říct – teď vypněte klimatizaci. Třeba jen na patnáct minut. A tím, že klimatizace má velkou setrvačnost, takové krátké vypnutí nikdo ani nepozná.

Podobně je to s velkými mrazáky, které typicky najdete ve skladech se zbožím pro různé obchodní domy. Chladí v nich kompresory, kterých je hodně, a vy máte definováno, jaká teplota má v mrazáku být. A v rámci teplot je možné kompresory zapínat nebo vypínat, tedy opět poskytovat flexibilitu přenosové síti. Mezi zákazníky máme i hodně tepláren, jejichž jednotky vzdáleně řídíme.

nano-energies-office-min

Foto: Nano Energies

Kanceláře Nano Energies v pražské budově DRN

To je také budoucnost, že by lidé v domácnosti pár minut denně neměli teplo a nevadilo jim to?
Samozřejmě, lidi se nechtějí omezit. Když vstanou, chtějí mít teplo a teplou vodu. Pro nás je to trochu limitující faktor, ale funguje to. V domácnostech to není o ledničkách a pračkách, ale spíš o zařízeních, u kterých je vám jedno, kdy budou zapnutá. Důležité je, že budete mít teplo, teplou vodu a nabité elektroauto tehdy, kdy potřebujete. V portfoliu máme elektrárny, administrativní budovy i průmyslové provozy, které postupně začneme využívat pro vyrovnávání sítě. To je ale jen začátek.

Je tu obrovský potenciál. Jde to v úplně každém podniku, který si představíte. Jen ta úspora je někde menší a někde obrovská. K masivnímu využití flexibility od spotřebitelů je nicméně potřeba změna regulace v podobě takzvaného nezávislého agregátora, jehož se v Česku dlouhodobě nedaří dostat do legislativy. Všude jinde v CEE, kde působíme, k této změně už došlo.

O jakém horizontu se bavíme, kdy tohle vše budeme vnímat jako normální?
Zhruba o pěti letech.

Tak rychle se trh mění, když ještě nedávno se o něčem takovém vůbec nehovořilo?
Když byla elektřina levná, byla motivace nabízet přenosové síti svoji flexibilitu k řízení nízká. Ale když je cena velmi vysoká, podniky začínají přemýšlet o tom, jak ušetřit. A zároveň je odměna za poskytování flexibility pro ně daleko zajímavější. V Česku se trh otevřel, účastnit se ho může kdokoliv. Produkt jsme spustili na jaře a máme v něm „jen“ desítky zákazníků. A už tento rok bude marže sto milionů korun. V tuto chvíli ale tato částka není tak zásadní. Pro rozvoj firmy je důležité, že máme základ funkční technologie, kterou budeme dále rozvíjet a škálovat do nových trhů.

Našim zákazníkům jsme zaplatili nižší stovky milionů korun. Většinu příjmů z flexibility získávají oni, náš podíl tvoří nižší desítky procent. Takže podnik z toho může mít jednotky, ne-li desítky milionů korun. Za pět let budeme ve stavu, kdy skoro nenarazíte na podnik, který by něco takového nechtěl. A za pět let půjde i o oblast, které se budou chtít účastnit také domácnosti. Když ovládáte jeden podnik, je to, co se týče flexibility, jako byste ovládali jedno město.

nano energies

Foto: Nano Energies

V Nano Energies pracuje 120 lidí, z toho kolem 40 vývojářů

A co komunitní energetika?
Tam je hlavní motivací ani ne tak flexibilita, ale vybudování lokální elektrárny, kterou zafinancují lidé z dané komunity. Ať už jde o soláry na střeše nebo bioplynovou elektrárnu za městem. Tím si na deset nebo i dvacet let zajistí cenu elektřiny, což je dnes opět zajímavé téma. Takové příklady vznikají a budou vznikat, nemyslím ale, že by to mělo být jako důsledek války na Ukrajině nebo paniky, ale proto, že z takových projektů může být levná elektřina, případně stabilní cena třeba i pro zajištění se v situaci, kdyby se například ve Francii odstavilo naráz několik jaderných elektráren.

S vysokou cenou elektřiny je ale asi také zajímavá návratnost investice, že?
Určitě, je to jeden z významných důvodů, který zájem o elektrárny popohání. Kdybychom měli ceny energií nízké, museli bychom v tomto spoléhat na stát. Teď se karta obrátila.

Je to vše, o čem se bavíme, viditelné i na vašich finančních výsledcích?
My jsme teď ve fázi, kdy hodně investujeme. Letos budeme ještě ve ztrátě, ale je plánovaná, právě kvůli směřování peněz do týmu a zaměstnanců. Abychom mohli nabízet služby, o kterých hovoříme, máme silný vývojářský tým – padesát vývojářů a analytiků – který jsme posledních pět let budovali. A tuto infrastrukturu, kterou tvoříme a kterou teď hodně platíme, můžeme rozkopírovat na několik dalších trhů – právě proto to děláme.

Nedávno jsme přibraly i významné posily z oblasti datové analytiky a financí, Michala Rychnovského z Home Creditu nebo Matěje Šantu z ČEZ ESCO. Rosteme a díky změnám jsme se rozhodli zrychlit, víc nabírat a obsadit trh flexibility přenosové sítě v regionu střední a východní Evropy. Dosud jsme investovali z interních zdrojů a teď poprvé jsme se rozhodli, že uděláme equity kolo. Začali jsme se bavit s investory.

Vy se totiž netajíte tím, že v dlouhodobém plánu je firmu prodat…
Je to tak, ale prozatím chceme investice na rychlejší rozvoj. Firmy našeho typu v západní Evropě vznikaly a typicky za pět až deset let byly prodány velkým energetickým společnostem. Britský Limejump například akvíroval Shell. Belgickou REstore koupila britská Centrica. A třeba francouzská EDF podobně koupila německého agregátora e2m. Akvizic, kdy velké energetiky kupovaly agregátory, proběhlo v západní Evropě deset až patnáct. My budujeme agregátora flexibility pro střední a východní Evropu s tím, že naše technologie je škálovatelná kdekoliv po světě. Investujeme od roku 2018 a máme plány, které si chceme udržet. Teď potřebujeme peníze na infrastrukturu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak dlouho to trvá a jak brzy pak můžete nabalovat zákazníky?
Tak například před dvanácti měsíci jsme vstoupili do Chorvatska. Za tu dobu jsme tam vytvořili firmu s malým týmem, lokalizovali jsme infrastrukturu, připojili se na státní přenosovou soustavu a zasmluvnili 20 MW zákazníků. Naší strategií je vytvořit opravdu robustní systém, a právě proto jsme na vícero trzích. V rámci Evropy se tyto služby sjednocují. Pro lokalizaci na konkrétní trh musíme uzpůsobovat asi dvacet procent naší infrastruktury. Hlavně odlišným podmínkám lokální přenosové soustavy.

A co se týče aktuálních investorů, o jakých částkách se teď bavíte?
Investice, kterou teď hledáme, je v řádech zhruba pěti až deseti milionů eur. V tuto chvíli nemáme v plánu prodávat firmu celou. Předpokládáme, že bude mít výrazně vyšší hodnotu později. Někdy po roce 2025 už by měla být dostatečně velká na to, abychom ji prodali.

To bude zhruba za kolik?
Interně máme částku, která je naše měřítko úspěchu, ale úspěch je také fakt, že se díky nám tato technologie ujme ve velkém a pomůže zrychlit transformaci a modernizaci energetiky. Tu částku teď naznačím tím, že firmy našeho typu se v západní Evropě prodávaly mezi 70 a 200 miliony eur.

Není teď špatná doba na hledání investice?
Vůbec ne. To, co děláme, si typicky energetické firmy nemohou dovolit. Je k tomu potřeba sehraný tým vývojářů, obchodníků a analytiků. Naše hodnota je v tom, že dokážeme software tvořit a měnit podle toho, na jakém jsme trhu nebo jaké technologie mají naši klienti. Sofistikovaný software na zakázku pro řízení flexibility zákazníků ještě nikdo nevytvořil, protože je ho potřeba neustále rozvíjet.

Máme přes 120 lidí a až se jednou firma bude prodávat, nebude jich o moc víc, budeme na šesti trzích, na každém z nich budeme mít relevantní podíl deseti až patnácti procent. A budeme ziskoví. Teď je naopak na investice báječná doba, do energetiky jich proudí víc než kdy předtím.

Partnerem článku je skupina Nano Energies. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.