Na globálním hackatonu Home Creditu uspěli i Češi. Zabodovali s ochranou proti podvodům po telefonu

noglitch-hack

Foto: HCI

Letos Home Credit International pořádal interní hackaton plně online

Za poslední rok se zkomplikovalo mnoho věcí souvisejících s osobním setkáváním lidí. Ať už šlo o práci v kanceláři, cestování, konference nebo obecně fyzické akce. Něco se přesunulo do onlinového režimu, něco zase odpadlo úplně. Před podobnou výzvou stála letos také globální skupina Home Credit, která pořádala mezinárodní interní hackaton, jehož cílem bylo zapojit týmy ze všech jeho zemí, bez ohledu na nemožnost se fyzicky setkat.

Vůbec poprvé se tak Home Credit po loňské akci v Česku rozhodl před pár týdny uspořádat hackaton na dálku, tentokrát na téma nepředvídatelných událostí, tedy například výpadků interního systému. Zhruba 150 lidí rozdělených do 30 týmů v různých časových pásmech se spojilo v několika virtuálních místnostech přes Microsoft Teams, kde řešili určitý problém. Mentoři a porotci se do jednotlivých místností mohli připojit a sledovat stav, případně poradit.

Informační ředitel celé skupiny Home Credit, Khalid Husseini, dodává, že ani v rámci klasického hackatonu nelze očekávat, že během relativně krátké doby, kdy probíhá, přijde někdo s unikátní nebo zcela novou technologií. „Cílem soutěže je spíše pracovat s již vytvořenými technologiemi, které soutěžící ale chytře využijí a implementují do prostředí, ve kterém Home Credit pracuje. Téměř se všemi vytvořenými řešeními dále pracujeme a postupně je zavádíme do praxe. Soutěžní výstupy tedy mají reálný dopad na další fungování firmy,“ říká.

Samoléčba systémů i český tým proti podvodům přes telefon

Interní hackatony ostatně obvykle nemají primárně za cíl vytváření úplně nových produktů. Vývojáři a další účastníci si naopak vezmou před sebe hotové a již využívané systémy, jež jsou obvykle robustní, ale lze v nich narazit na nespočet nedokonalostí či chyb. Je pak úkolem každého týmu, aby je dokázal identifikovat a vylepšit.

Vítězem posledního globálního hackatonu Home Creditu se stal tým z Filipín, který přišel na způsob, jak odhadnout ještě před vypuknutím výpadek systému nebo jiný zásadnější problém, jež by mohl vzápětí zkomplikovat fungování větší části firmy. Může jít třeba o skóring žadatelů o úvěr, protože když ten vypadne, firma přestává vydávat úvěry a může okamžitě začít přicházet o peníze.

khalid-husseini_5

Foto: Home Credit International

Khalid Husseini, Chief Information Officer v Home Credit International

Filipínský tým proto vytvořil řešení, které predikuje na základě jasně daných parametrů možný problém v kódu a ještě před jeho vznikem nahraje zpět poslední fungující verzi, aby výpadku předešel. S podobnými myšlenkami pak přišly také týmy z Číny a Vietnamu, které se umístily na druhém a třetím místě.

Oba tyto týmy zapojily během hackatonu technologii umělé inteligence do predikce chování interních systému a systémové infrastruktury. Na datech z chování zákazníků se snažily předpovědět frekvenci využití aplikace a vzorek chování lidí, které přímo ovlivňují nápor na server. V případě, že by hrozil nějaký výpadek, dají se podniknout kroky pro naškálování kapacit. Opět předtím, než dojde k problému.

V mezinárodní konkurenci zabodoval také český tým, který se pustil do bezpečnosti v oblasti hlasové identifikace klientů při ověřování žádostí o úvěr. Nezřídka se stává, že se někdo cizí pokouší volat (nejen) do Home Creditu a žádat o úvěr jménem někoho třetího, což se poměrně těžko odhaluje, pokud má volající u sebe zároveň všechny potřebné doklady pro ověření. Nyní lze takovou situaci ještě lépe ošetřit například i proto, že část hovorů zákazníků probíhá s robotem.

Tým z Česka tak přišel s technologií, která do takových verifikačních hovorů zapojuje hlasovou identifikaci a na základě ověření hlasové stopy klientů je dokáže porovnat s novým hovorem a potenciálně vyhodnotit problém. Fungovat by to dle tvůrců mělo ve všech dostupných jazycích a v systému pro ověřování jak na call centrech s živými operátory, tak u ověřování za pomocí botů.

„Chaos engineering“ v praxi

Poslední ocenění pak přišlo pro tým z čínské pobočky firmy, který se rozhodl do systémů Home Creditu aplikovat takzvaný chaos engineering. Jde o přístup, během něhož se vytvoří na interní systémy nečekaný tlak nebo se zapojí do nestandardních situací, a tím se ověří, zda správně fungují.

partic

Foto: Home Credit International

Home Credit se po loňské akci v Česku rozhodl uspořádat hackaton na dálku

Obecně se tím ve firmách zvyšuje jak zabezpečení, tak výkonnost produktu a infrastruktury. Pravidelně se do podobných testů a odhalování nestandardních chyb zapojuje i veřejnost: pokud někdo nalezne chybu v systému, může získat odměnu v podobě bug bounty. Standardně to nabízí mimo jiné i Facebook, Intel, Dropbox nebo třeba Apple.

A jestli se projekty z hackatonu dostanou do reálného prostředí? „Byli jsme velice mile překvapeni úrovní všech týmu. Rozhodně každý z nich bude mít šanci dostat své návrhy do živého prostředí. Nasadit chceme co nejdříve zejména návrh predikování chyb s využitím umělé inteligence,“ odpovídá CIO společnosti Husseini.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Home Credit International. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.