Na hřišti vyhrál vše, pak ho porazilo krypto. Hvězda NFL Tom Brady v něm utopila skoro miliardu

Legendární quarterback a sedminásobný vítěz Super Bowlu Tom Brady ukončil (znovu) svou kariéru. Do toho musí hasit problémy s kryptem.

Filip HouskaFilip Houska

Tom Brady

0Zobrazit komentáře

Během své kariéry v americkém fotbalu si sedmkrát sáhl na tu nejprestižnější trofej, která se v něm dá vyhrát. Jen o vítězstvích ve finálových zápasech soutěže NFL, takzvaných Super Bowlech, a přepisování rekordů v počtu úspěšných přihrávek ale jeho život nebyl. Tom Brady našel zálibu také v kryptoměnách, do kterých se po hlavě pustil, věřil však nesprávnému člověku. A když teď oznámil, že s americkým fotbalem – prý už nadobro – končí, vyvstaly otázky ohledně jeho zapojení do padlé kryptoburzy FTX.

Tom Brady je považovaný za nejlepšího hráče v dějinách NFL – a pochopitelně z toho uměl náramně těžit. Jen ze samotného hraní v týmech New England Patriots, kde odehrál dvacet sezón, a později Tampa Bay Buccaneers si měl za třiadvacet let vydělat přes 330 milionů dolarů neboli 7,1 miliardy korun a zařadil se mezi nejlépe vydělávající sportovce světa.

Hvězdný quarterback si ale uměl zajistit pořádné balíky peněz i mimo hřiště a předpokládá se, že si takto vydělal dalších více než 160 milionů dolarů, respektive 3,5 miliardy korun. Ostatně jen se sportovní značkou Under Armour, která se vyplácí i slavnému basketbalistovi Stephenu Currymu, podepsal smlouvu za minimálně deset milionů dolarů ročně.

Partnerské smlouvy má také například s výrobcem matrací Molecule Mattresses, firmou pro sběratelské karty Upper Deck nebo švýcarskými hodinkami IWC. Loni navíc podepsal velice lukrativní desetiletý deal s televizní stanicí Fox Sports, kde měl usednout do komentátorského křesla a analyzovat zápasy NFL. Hodnota? Okolo 375 milionů dolarů.

Tom Brady, jeden z nejslavnějších hráčů amerického fotbalu

Všechny tyto zdánlivě úspěšné byznysové kroky byly ovšem zastíněny kryptoměnami. A ne zrovna pozitivně. Od roku 2021 totiž Brady po boku své – dnes už bývalé – manželky Gisele Bündchen spolupracoval se Samem Bankmanem-Friedem, zakladatelem kryptoměnové burzy FTX, která loni na podzim po sérii podvodů zkrachovala. A šokovala celý svět.

V souvislosti s jejím pádem, za což Bankmanu-Friedovi hrozí více než sto let za mřížemi, se začaly objevovat i dokumenty, které odhalily, kdo patřil mezi její štědré investory. A hvězda amerického fotbalu byla mezi nimi – držela více než 1,1 milionu akcií, jejichž hodnota se podle výpočtů magazínu Forbes odhadovala na 45 milionů dolarů, tedy skoro miliardu korun.

Protože se Brady často objevoval v propagačních materiálech FTX, byla na něj a další známé osobnosti (včetně již zmíněného basketbalisty Stephena Curryho, legendy NBA Shaquilla O’Neala nebo komika Larryho Davida) podána žaloba, ve které je úřady obviňují z lákání nezkušených investorů k tomu, aby si kryptoměny přes FTX kupovali. Američtí spotřebitelé prý měli utrpět škodu přes jedenáct miliard dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sedminásobný vítěz Super Bowlu tak po krachu kryptoburzy přišel o nemalou část svých investic – a pokračovalo to ještě dál. Vzhledem k tomu, jak pád FTX ovlivnil celý trh s kryptem, se do potíží dostal i Bradyho startup Autograph, který slouží jako tržiště s nezaměnitelnými tokeny (NFT) ze světa sportu. I na něm totiž spolupracoval s Bankmanem-Friedem, dnes kryptoměnovým padouchem číslo jedna.

Zakladatel FTX měl být v Autographu veden jako člen představenstva, i když žádné bližší detaily o jeho pozici nejsou známé. Jakmile ale problémy okolo kryptoburzy začaly vyplouvat na povrch, z oficiální komunikace startupu zmizel. Stejně tak si i Brady v tichosti smazal všechny tweety, ve kterých o FTX psal. Že se mu v kryptu nedařilo, potvrzuje i fakt, že z Autographu vyhodil desítky zaměstnanců.

Jak to s jeho kryptoprojektem, do kterého renomovaní investoři loni vložili 170 milionů dolarů, bude dále, je zatím ve hvězdách. I když ale Brady v kryptu utopil desítky milionů dolarů, stále má v záloze další iniciativy. Například vlastní značku oblečení Brady nebo tréninkovou firmu TB12 Sports, přes kterou chce lidi motivovat ke zdravému pohybu a vytvořit jim zdravé životní návyky, jež vychází z jeho zkušeností.

Proč se BitMEX spojil s AC Milán? Fotbal a krypto pojí vášeň i dřina, když musíte porazit jiný tým

Známá kryptoměnová burza je od roku 2021 partnerem AC Milán. Její marketingový expert Ben Usinger vysvětluje, co je na spojení lákalo.

Luboš KrečLuboš Kreč

Útočník AC Milán Zlatan Ibrahimovič

V posledních měsících přichází z kryptosvěta samé špatné zprávy. S výjimkou rostoucí hodnoty některých kryptoměn z poloviny ledna to je samé propouštění, škrtání, bankroty nebo soudy… Jednou z firem, které se větší problémy zatím vyhýbají, je derivátová burza BitMEX, která se od dalších známých značek liší jak podstatou byznysu, tak přístupem k marketingu. Ten se odráží v její spolupráci s fotbalovým velkoklubem AC Milán. „Byli jsme ve správnou chvíli na správném místě,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch její marketingový expert Ben Usinger.

AC Milán prochází sérií mnoha změn. Už nepatří magnátu Silvio Berlusconimu, ani čínskému podnikateli Li Jonghongovi, ani americkému miliardáři Paulu Singerovi a jeho firmě Elliott Management. Posledně jmenovaní ho očistili, postavili na nohy, znovu z něj udělali elitní vítězící mančaft a prodali skupině RedBird. Novou kapitolu historie týmu ze San Sira jakoby dokládala i spolupráce s burzou BitMEX.

Propojování kryptofirem a sportovních týmů bylo v letech 2020 a 2021, kdy na trzích panovala kryptománie, poměrně rozšířené. FTX, Binance, Crypto.com… Ti všichni se tak či onak propojili s nějakou soutěží nebo aspoň hráčem či sportovní arénou.

Ben Usinger, který je v BitMEX zodpovědný za budování komunit a podílel se na spuštění vlastního tokenu BMEX, v rozhovoru popisuje logiku za sponzoringem AC Milán, proč to je pro jeho firmu zajímavé, proč vsadili na fenomén NFT i proč zrovna fotbal a nikoliv třeba formule 1.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proč je pro BitMEX zajímavé spojit se s velkým fotbalovým klubem? Chápu to u mainstreamových kryptoburz, jimž jde o vizibilitu, vy jste ale přece trochu jiný případ, cílíte na sofistikovanější klienty.
Víte, možná se to nezdá, ale ve fotbale i v obchodování s kryptoměnami panují obdobné emoce, jako například vášeň a radost z vítězství. Stát se profesionálem a dosáhnout těch největších úspěchů se v obou oborech dá jen pomocí dlouhých let tréninků, školení a různorodých zkušeností. My jako derivátová burza poskytujeme služby profesionálům, běžným obchodníkům a institucím, které denně vytvářejí strategie obchodování a tvrdě pracují na jejich realizaci.

Ve finále celý proces není o tom‚ jak mít štěstí a náhodně najít token s padesátinásobným výdělkem, ale o tom, jak dlouhou dobu překonávat ostatní týmy a celý trh – a tak se stát šampionem. Podobnost se špičkovým fotbalem není vlastně malá, takže ten příběh má logiku. A roli hraje i zviditelnění značky, to nemá cenu zakrývat.

Jak vlastně vznikl nápad spolupracovat zrovna s AC Milán?
Naše partnerství jsme zahájili na začátku sezóny 2021/22. Poté, co jsme se stali obecně známou kryptospolečností a byli již dlouhou dobu uznávaní v Asii, pro nás bylo důležité se zviditelnit také v Evropě. Fotbal tady je jedním z nejvýznamnějších sportů a Itálie byla – a je – jedním z nejslibnějších trhů pro obchodování s kryptoměnami. To kvůli regulačnímu nastavení, dobrému finančnímu vzdělání a velké potenciální skupině uživatelů.

AC Milán, který je na prvním místě v žebříčku fotbalových klubů podle popularity na Apeninském poloostrově, nám umožnil proniknout do profesionální finanční komunity v severní Itálii a sousedských zemích. Byli jsme na správném místě ve správný čas, kdy si AC Milán hledal toho pravého sponzora. A tak jsme tu dohodu uzavřeli.

nft

Dobročinné NFT z dresu AC Milán

Proč jste se rozhodli zkusit zrovna projekt s NFT? V této oblasti není BitMEX nijak zásadně aktivní, ne?
Ano, BitMEX svými NFT nikdy nebyl známý. A nejsme a nebudeme například NFT burzou, nicméně kampaň Born to Lead byla velmi úspěšná, a to i vzhledem k tomu, že byla zaměřená na skutečné fanoušky AC Milán. Vybudovaly se tak mnohem silnější vazby mezi příznivci a naší společností. Nemusíme už vysvětlovat, kdo jsme a co děláme, jelikož jsme na základě spolupráce pro fanoušky vytvořili nějaký viditelný přínos.

Dalším pozitivním příkladem ze spolupráce byl Sudan Jersey vytvořený naší portfoliovou společností Fansea.io. Jednalo se o prémiovou NFT sérii, která pomohla získat finanční prostředky pro Fundacione Milan na pomoc rodinám v Súdánu. Celý příběh a emocionální propojení tohoto projektu, který je zatím vůbec prvním ve světě sportovních NFT, byly velmi silné.

Co přijde v roce 2023?
V první sezóně jsme se museli představit fanouškům a příznivcům AC Milán. V této sezóně i těch nadcházejících již budeme spolupracovat na několika cílenějších projektech, jako jsou prémiové NFT nebo specializovaný vzdělávací obsah o kryptoměnách a finanční gramotnosti. Mimo jiné – jelikož jsme nyní získali regulační registraci u organizací Organismo Agenti e Mediatori (OAM) v Itálii – se chceme stát preferovaným obchodním partnerem pro fanoušky AC Milán po celém světě.

bitcoin

Přečtěte si takéLidé teď budou z krypta stahovat peníze, doba růstu ale zase přijdeLidé teď budou z krypta stahovat peníze, doba nákupů a růstu ale zase přijde. Stejně jako dřív

Proč AC Milán a ne jiný klub? A vlastně proč fotbal a ne hokej nebo basketbal nebo atletika?
Jak jsem zmínil, byl to mix správné značky (jeden z nejlepších italských klubů), správné lokace (severní Itálie, respektive střední Evropa) a správného okamžiku, kdy se vyskytla taková příležitost. Věříme, že fotbal je sport číslo jedna a pokud chcete oslovit lidi v Evropě, musíte začít právě fotbalem.

Je to také skvělá platforma pro budování povědomí o značce a seznámení většího publika nejdřív s vaším logem a pak i se samotným brandem. Basketbal by byl velmi zajímavý pro americké trhy. Také jsme zkoumali možnost spolupráce s formulí 1. Viditelnost v F1 je ale mnohem nižší a nemáme s motoristickým sportem tolik společného jako s fotbalem.

Některé firmy z kryptobyznysu, třeba Crypto.com, šly jinou cestou a své jméno propůjčily do názvu sportovních hal nebo sponzorovaly fotbalový šampionát. To jste nezvažovali?
Všechno je to o emocích a počtu kontaktních bodů, kterých je v případě podporování klubů mnohem víc než při spolupráci se sportovním areálem nebo nadnárodními orgány jako UEFA či FIFA. Takový tip spolupráce je pak vhodnější pro zvýšení obecného povědomí o značce.

V BitMEX však pro nás bylo důležité se blíže zapojit do kontaktu s fanoušky, sdílet profesionální zkušenosti, společně tvořit NFT a některé z příznivců získat jako nové obchodníky pro naši platformu. Dalším příkladem je, že po každé hře na Twitteru AC Milán jako partneři sdílíme nejlepší statistiky a metriky. Pro VIP zážitky nebo firemní eventy našich klientů je také mnohem zajímavější navštěvovat stadion častěji o víkendech, než jen jednou za dva roky, když se koná větší turnaj.

Partnerem článku je BitMEX. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.