Na mořské plody s kryptovstupenkou. V New Yorku vznikne restaurace, ve které se bez NFT ani neposadíte
Jak si rezervovat místo v restauraci? Telefonicky, prostřednictvím aplikace nebo přes online formulář. Jak se bude místo v restauracích rezervovat v budoucnu? Podobně, jen budete muset mít exkluzivní právo vyjádřené digitálním obrázkem na blockchainu. Alespoň v tomto duchu se ponese nový podnik, který si vysnil internetový podnikatel a influencer Gary Vaynerchuk. Bez příslušného NFT se totiž dovnitř vůbec nedostanete.
Za poslední rok se s takzvanými nezaměnitelnými tokeny (NFT), které vyjadřují originální vlastnictví daného díla čistě v digitálním světě, roztrhl pytel. V návaznosti na růst tohoto trendu z oblasti kryptoměn se ale čím dál více řeší, k čemu ta „eneftýčka“ vlastně jsou. V širším pohledu ale NFT znamenají, že jste nějak výjimečný – vlastníte něco, co nikdo jiný na světě nemá. A použít se to dá různě. Například k tomu, abyste se vůbec najedli.
S myšlenkou exkluzivního kulinářského zážitku si už několik měsíců pohrává i internetový podnikatel, investor a influencer Gary Vaynerchuk, jehož prací je také vychytávání nových trendů. Mezi nimi je i oblast NFT, na kterou nasedl brzy, vytvořil vlastní sbírku digitálních předmětů a nadšeně o nich přednáší na YouTube. Nezaměnitelné tokeny mimo jiné vnímá také jako prvek, který jeho držitele dostane do „exkluzivních klubů“.
Proto se svou investiční skupinou VCR Group přišel s nápadem restaurace, do které se lidé dostanou jen tehdy, budou-li majitelé příslušného NFT. Svým způsobem tak půjde o novodobou formu vstupenky, jež vám dá právo si rezervovat místo v restauraci jménem Flyfish Club, která vzniká v srdci New Yorku na Manhattanu. „Přepíšeme pravidla hry,“ říká Vaynerchuk ve videu, které nový podnik představuje.
Dohromady bylo zatím vydáno přesně 1 501 tokenů. A protože NFT fungují zpravidla na blockchainu etherea, prodávaly se za stejnou kryptoměnu. Jeden token původně stál 2,5 etherea, v té době zhruba 8 300 dolarů (přibližně 180 tisíc korun). Vzhledem k tomu, že Flyfish Club všechny tokeny ihned po takzvaném vyražení prodal, vyneslo to tvůrcům z VCR Group nějakých 12,5 milionu dolarů.