Na návštěvě u legionářů. Byli jsme se podívat, jak u brněnských Ashborne Games vzniká hra o české historii

Pořádají tu LAN párty, grilují a hrají deskovky. A pod prvoválečnou propagandou tvoří hru o československých legionářích.

Michal MančařMichal Mančař

ashborne-games-last-train-boxed-karel-dobryStory

Foto: Ashborne Games

Postavu kapitána Langera si v nové české hře Last Train Home zahrál známý herec Karel Dobrý

0Zobrazit komentáře

Když do Brna přijedete vlakem nebo autobusem, stačí přejít ulici a jste u Ashborne Games. A když se z oken kanceláří herního studia podíváte, je to tak trochu pohled do jeho minulosti. Tedy ne na brněnské nádraží, ale protože uvidíte budovu Bohemia Interactive. Velké videoherní firmy, ze které před třemi lety odešla třicítka vývojářů, založila Ashborne a teď se chystá na vydání nesmírně zajímavě vypadající hry o československých legiích Last Train Home. Jak se taková hra tvoří, jsme se byli krátce před jejím odhalením podívat.

Marketingový manažer Dominik Jícha pendluje mezi novinářskými návštěvníky, do toho koordinuje předpremiéru hry pro média, která vypukne jen za pár hodin. Aby snad těch starostí nebylo málo, jen den poté odstartuje na brněnském výstavišti konference Game Access, kde Ashborne Games budou mít jeden z těch větších stánků. A kde si návštěvníci budou moci jejich historickou strategii vyzkoušet. Přesto si brněnští vývojáři našli čas provést nás svou historií, kancelářemi i každodenním fungováním.

Ashborne Games jsou relativně mladé studio, ale jeho členové mají bohaté zkušenosti. „V průměru máme každý tak osm let v herním průmyslu, někteří kolegové hry dělají už přes dvě dekády,“ popisuje v roli průvodce Jícha. Pracoviště, kde vzniká hra o kusu československé historie, mimochodem v době Československa patřilo pojišťovně a bance. Takže žádný studený open space, ale pěkně vysoké stropy a půl tuctu vzdušných kanceláří v jednom celém patře budovy v centru Brna.

Ale páni finančníci by se současné podobě kanceláří divili. Na jednom konci hlavní chodby najdete otevřený prostor s plátnem pro pravidelné porady – anebo společné aktivity („Když je uvolněnější all hands meeting, klidně si k tomu dáme pivo. A třeba kluci, co je baví americký fotbal, tady sledují Super Bowl.“), na druhém místnost plnou deskových her.

ashborne-games-brno-02

Foto: CzechCrunch

Průvodcem po studiu nám byl marketingový manažer Ashborne Games Dominik Jícha

„Já na ně moc nejsem, ale šéf studia Petr Kolář je fanoušek,“ říká Jícha. No a na stěnách nepřehlédnete plakáty s videohrami, na kterých členové Ashborne dříve pracovali. Samozřejmě s cedulkami se jmény vývojářů. Ten nejdelší seznam byste našli u výjevu z online střílečky Vigor. Právě na ní jádro dnes asi padesátičlenného týmu pracovalo v Bohemia Interactive.

„Ale když jsme Vigor vydali, začal se tým do jisté míry rozpadat. Ale já jsem nechtěl, aby takhle skončil, protože to jsou skvělí lidé a dobře se s nimi pracuje,“ popisuje historii Ashborne ředitel firmy Petr Kolář, když ho při toulkách kanceláří konečně odchytíme mezi dalšími mediálními povinnostmi.

Zrovna se zde totiž natáčí dokument o zákulisí vývoje, na chodbě se (asi patnáctkrát) míjíme třeba se známým herním novinářem Janem Modrákem, který Koláře a kolegy také zpovídá. A do toho probíhají už zmiňované přípravy předpremiéry Last Train Home i následného Game Accessu. Snad každá druhá přeslechnutá konverzace (samozřejmě omylem!) se točí kolem toho, kdo s kým a s čím a v kolik vyrazí na tu či onu akci. Ale zpátky k Ashborne a Bohemce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Spojil jsem se s dalšími kolegy a začali jsme se bavit o možnosti vytvoření vlastní hry. Načež jsem podal výpověď nejdříve já, pak další, no a za dva měsíce nás v Ashborne bylo šestatřicet, z toho asi třicet z Bohemky,“ popisuje Kolář události z před tří let. Dnes už se tak na Bohemia Interactive dívají jen z okna. Ale rozhodně ne přes prsty. „Stále tam máme kamarády, úplně normálně se bavíme,“ přidává Dominik Jícha.

Přesun do menšího studia si tu pochvalují. „Mám rád, že můžu něco předat třeba grafikovi Tondovi. Ne nějakému grafikovi v nějakém oddělení někde jinde,“ říká Kolář. I proto zmiňuje, že žádný extra větší růst v plánech není. Kompaktnější tým také usnadňuje jeho stmelování. Než účty Ashborne Games na sociálních sítích v posledních dnech opanovala hra, našli byste na nich především záběry z grilovaček a oslav.

„Tady máme terasu, tu možná znáte právě z těch videí,“ říká se smíchem Jícha při pokračování prohlídky. „A tohle je cake room. Místnost, kde při oslavách krájíme dorty,“ otevírá další dveře. Nechybí ani menší místnost pro přespání přespolních hostů (či po náročných nočních pařbách vývojářských maratonech?).

„V kuchyňce zase občas pořádáme LAN party třeba v Counter-Striku nebo Warcraftu 3,“ popisuje marketingový šéf. Teď tu jsou jen rozehrané šachy. Nás v ní ale víc láká počítač s cedulí „PLAY ME!“ Na něm běží interní, ale tak trochu veřejný test Last Train Home. Každý k němu může usednout a aktuálně testovanou verzi hry si vyzkoušet.

Svůj příspěvek k postupu po transsibiřské magistrále pak zaznamená do poznámkového bloku ležícího u PC. Zrovna rozjetá stránka ukazovala 367 kilometrů. „Ve hře jich ale ujedete devět tisíc,“ zazní od kolemjdoucího vývojáře. Není to tady nějaký miliardářský lunapark se skluzavkami jako v Googlu. Ani se to kdovíjak divoce neliší od jiných herních firem. Ale je to sympatické prostředí.

A hlavně se sympatickými lidmi – a to navzdory tomu, že se jim pleteme pod nohy, navíc v už tak nabitý den. Koukáme jim přes ramena i pod ruce a sbíráme střípky z vývoje. Ten mimochodem probíhá ve velice stylových kulisách. Zatímco na chodbě jsou vyobrazené moderní hry, stěny jednotlivých kanceláří zdobí spíš historické artefakty. Třeba mapa Ruska z období kolem první světové války. Nebo dobové plakáty svolávající Čechoslováky do zbraně.

ashborne-games-brno-12

Foto: CzechCrunch

Historická hra si žádá historické prameny. V knihovně Ashborne najdete deskovky i legionářskou literaturu

Ještě víc než výzdoba ale nepřekvapivě láká obsah monitorů. U testerů na nich vidíte hru v různých fázích dokončení. Na programátorských displejích zase spoustu řádků kódu, kterému nerozumíme, ale na jeho výsledky se těšíme. Jako nejzajímavější se ale nakonec ukážou monitory designérské. Jsou spíš plné textu, ale navíc mnohem oblepenější různými vzkazy, poznámkami a papírky. Třeba s nápisem „Žádné marvelovské vtípky“.

Historická hra si žádá vyšší než obvyklou míru vážnosti, neustále hláškující hrdinové by v ní nepůsobili dobře. Ale nebojte, narativní designéři žádní suchaři nejsou. „Vtipy o vlacích, kolejích a dráze jsou tady v kanceláři na denním pořádku,“ zazní při našem povídání. Stejně tak během těch pár minut zazní i tucet takových vtípků. Ale tak trochu jsme to čekali, takže nás to nevykolejilo.

Když na příběh a historické pozadí hry přijde řeč s Petrem Kolářem, připomene spolupráci studia s Československou obcí legionářskou. I díky ní odhalili autoři hry místy až neuvěřitelné osudy. „Reálně se například stalo, že někteří legionáři poté, co dojeli do Vladivostoku, byli ještě v Indočíně. A tam je napadl žralok a zemřeli,“ říká šéf Ashborne.

Právě rozhovorem s Kolářem (vyjde již brzy a dozvíte se třeba to, jak tým reagoval na válku na Ukrajině, když tvoří hru o boji s Ruskem…) končíme naši návštěvu studia. Návštěva Brna tím ale teprve začíná. Zakrátko míříme do Kina Art, kde je přichystané odhalení hry pro další novináře. Na pódium přitáhnou v legionářských uniformách odění vojáci kulomet Maxim, do křesel pro hosty usedá kromě Koláře a Jíchy také herec Karel Dobrý, který svůj hlas i tvář půjčil ve hře i ve filmových trailerech postavě kapitána Langera.

ashborne-games-brno-01

Foto: CzechCrunch

V den návštěvy měli Ashborne napilno. Než si povídal s námi, dělal šéf studia Petr Kolář rozhovor s Janem Modrákem

Ani po aplausu zaplněného sálu ale brněnská výprava nekončí. Následující den na brněnském výstavišti startuje konference Game Access, přehlídka nezávislé videoherní tvorby i větších titulů. Včetně – pro veřejnost v ten okamžik ještě stále utajovaného – Last Train Home. Hratelná ukázka je sice zbavená všech prvků, které by prozradily propojení s československými legiemi, přesto zájemce o vyzkoušení čeká pořádná fronta.

Last Train Home se veřejného odhalení dočká až o týden později. Velkolepý trailer kombinuje hrané scény se záběry ze hry, díky historickému zasazení o prvotině Ashborne Games informují i mainstreamová média. Tak trochu to připomíná reakce na Kingdom Come: Deliverance, kdy české dějiny pomohly sice mnohamiliardovému, ale stále občas opomíjenému videohernímu průmyslu k ještě větší popularitě.

Ohlasy fanoušků po představení hry potvrzují, že pozitivní dojmy CzechCrunche z brněnské návštěvy rozhodně nejsou ojedinělým názorem. Ashborne Games tak mají nakročeno k úspěchu. Vyhráno samozřejmě není, ale chce se říct, že tak složitá cesta, na jakou se vydali českoslovenští legionáři, by je čekat nemusela. Ukáže se to už brzy, Last Train Home dorazí ještě letos.

ashborne-games-brno-13

Foto: Ashborne Games

Oslava Ashborne Games po úspěšné předpremiéře pro novináře v brněnském Kině Art

Tvůrci úspěšných her Machinarium a Samorost vyvíjí tři nové tituly. Loni utržili 66 milionů

Připravovaná hříčka jménem Phonopolis už se dočkala odhalení. Ale Amanita Design kromě papírového počinu chystá dva další projekty.

Michal MančařMichal Mančař

machinarium-amanita

Foto: Amanita Design

Robotická adventura Machinarium od českého studia Amanita Design

0Zobrazit komentáře

Čeští videoherní vývojáři ze společnosti Amanita Design zveřejnili finanční výsledky za rok 2022. Ty ovlivnila především skutečnost, že studio nevydalo žádnou novou hru, přesto firma zůstává zisková a kromě jejích her se daří třeba i sběratelským soundtrackům na vinylech. Navíc pilně pracuje na novince jménem Phonopolis. A nejen na ní.

Loňský rok znamenal pro Amanita Design pokles výdělků. Tržby těsně přesahující 66 milionů korun jsou nižší než obrat 83,8 milionu za rok 2021, stejně tak se snížil zisk z 25 na 15,5 milionu korun. Na poplach však tvůrci oblíbených her jako Machinarium nebo Chuchel nebijí, obdobný trend není vzhledem k povaze videoherního průmyslu nijak překvapivý.

„V roce 2022 jsme na trh neuvedli žádnou novou hru, určitý pokles tržeb jsme očekávali. Navíc je zablokovaný prakticky celý ruský trh, svou roli hraje také inflace, která brzdí výdaje na zábavu,“ komentuje výsledky firmy pro CzechCrunch její zástupce Lukáš Kunce. Mimochodem, o poklesu dokonce celého videoherního průmyslu tento týden informovali i zástupci slovenské vývojářské asociace. Ti čeští ještě loňská data nezveřejnili, ale také očekávají zpomalení

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Amanita si mezi hráči vybudovala zvučné jméno svou audiovizuálně originální tvorbou. Její videohry obvykle kombinují hlavolamy s někdy půvabnou a pohádkově rozmarnou, jindy až napínavě hororovou atmosférou. Hry jako Machinarium, Samorost, Chuchel nebo Creaks či zmiňovaná Happy Game patří k nejznámějším – a světově úspěšným – českým hrám.

Podobně jako v roce 2021 byla pro Amanitu minulý rok významná nabídka jejích her na službě Apple Arcade. „Plyne nám z ní největší podíl tržeb díky hrám Creaks, Pilgrims a třetímu Samorostu,“ říká Kunce. Dlouhodobě největším bestsellerem ale zůstávají dobrodružství robota Josefa, jež letos oslaví čtrnáct let od vydání. „Machinarium v počtu prodaných kusů suverénně vede na všech platformách, tedy na počítačích, konzolích i mobilních zařízeních,“ dodává.

Výjimečné zpracování amanitích her se promítá také do neherní tvorby. Firma fanouškům nabízí rozmanitý merch, největší zájem je tradičně o soundtracky na vinylech. Na nich často pracuje úspěšný skladatel Tomáš „Floex“ Dvořák, který i díky herní hudbě prožívá zajímavou kariéru. Také v muzice se nejvíce daří Machinariu, jeho soundtrack vyšel už ve dvanáctém dolisu. „A loni jsme vyprodali limitovanou edici soundtracku ze Samorostu 2, který na vinylu vyšel vůbec poprvé,“ přidává Kunce.

V současnosti vývojáři pracují především na novince jménem Phonopolis. Přesnější termín vydání než příští rok však zmiňovat nechtějí. „Dáváme si na tom velmi záležet, ale kvůli unikátní a náročné výrobní metodě zabere vývoj velkou spoustu času,“ vysvětluje Kunce. Autoři totiž používají i na poměry kreativního studia poměrně neobvyklý proces, kdy se herní kulisy nejprve malují na karton, pak vystřihnou a následně digitalizují do podoby 3D modelů.

Kromě papírového počinu ale Amanita Design chystá i další novinky. Ty jsou však v reálném světě obestřeny ještě tajuplnější atmosférou, než jakou byste našli v dosavadní tvorbě studia. „Pracujeme na dvou dalších neoznámených projektech. Ale o těch vám ještě nemůžu více říct,“ odpovídá pouze na naše zvídavé dotazy Kunce. Hráčům nezbývá než si počkat. Snad ono čekání zkrátí co nejrychlejší vydání Phonopolis.