Na operák si už můžete vzít i mobil a počítač. Český Rentalit tak pomáhá menším firmám růst

Nakoupit pro své zaměstnance desítky mobilů a počítačů si malé firmy často nemohou dovolit. Řešením může být operativní leasing.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rentalit

Foto: Rentalit

Eva Hájková, výkonná ředitelka společnosti Rentalit

Koupit si auto na operativní leasing je už dnes ve firmách běžným standardem. Umožňuje to větší flexibilitu i lepší ekonomické plánování. Stále více tento trend prostupuje také do světa IT, protože také počítače nebo mobily se dají pořídit na takzvaný operák a pro firmy to může mít řadu výhod. V Česku prokopává operativní leasing pro IT vybavení společnost Rentalit, která už profinancovala počítače za desítky milionů a soustředí se zejména na menší podniky a podnikatele. V čele s novou výkonnou ředitelkou chce dál růst a v tom stejném pomáhat i svým klientům.

„Firmy často ještě vůbec nevědí, že operativní leasing pro IT vybavení existuje. Může jim přitom zásadně pomoci s řízením firemního cash flow a uvolnit kapitál na investice do rozvoje firmy či lidských zdrojů nebo naopak pomoci s budováním rezerv pro neočekávané náklady,“ říká Eva Hájková, která v čele Rentalitu působí od letošního dubna. Pod křídly J&T Finance Group celý projekt vznikl jako interní startup společnosti J&T Leasing a teď se dál rozvíjí.

Princip fungování operáku je při nákupu počítačů nebo mobilních telefonů stejný jako při nákupu auta. V základním režimu platíte za využívání přístrojů fixní měsíční poplatek včetně nadstandardní pojistky a servisu či záruky a po dvou nebo třech letech ho vrátíte, neplatíte přitom žádný vstupní poplatek. „Hlavní bariérou pro využívání operativního leasingu koncového hardwaru bývá předpoklad, že se jedná o finančně nevýhodné řešení. Přitom celkové náklady na operativní leasing jsou obvykle výhodnější než při financování úvěrem nebo i hotovostí,“ vysvětluje šéfka Rentalitu.

Další bariérou pro pořízení vybavení na operativní leasing může být v dnešní době smluvní závazek. Potřeby při podnikání se totiž mohou měnit – stoupají a klesají počty zaměstnanců, zákazník zjistí, že by využil jiný typ či druh zařízení, případně by chtěl pro sebe či zaměstnance vždy nejaktuálnější model. „Na tuto potřebu jsme zareagovali novým nastavením služby, kdy podnikatel může smlouvu o pronájmu přístroje kdykoliv ukončit. Zaplatí pouze nižší administrativní poplatek a přístroj vymění za jiný, případně ho vrátí,“ doplňuje Eva Hájková.

rentalit2

Foto: CzechCrunch

Rentalit nabízí nejen počítače a telefony, ale také herní konzole

Rentalit se zaměřuje na malé a střední firmy, které řeší nákup vybavení pro jednotky až desítky svých zaměstnanců. Klasický nákup v praxi znamená velký úvodní náklad jdoucí do statisíců korun. To si mnohdy zejména menší podniky nemohou dovolit, respektive může jít v některých případech o zbytečné vázání kapitálu firmy, který lze využít efektivněji. U operativního leasingu navíc odpadají i další náklady spojené se skladováním počítačům, jejich servisem, pojištěním či následným odprodejem nebo likvidací. Celkové výdaje se pak rozprostřou do několika let.

Vedle již zmíněných výhod vypočítává šéfka Rentalitu další potenciální benefity – jasně daná fixní splátka na dva nebo tři roky nehledě na to, jak se vyvíjí úrokové sazby, žádné vstupní poplatky, splátky jako daňově uznatelné náklady a maximální flexibilita, kdy můžete počítač za menší poplatek vrátit dříve, pokud například zaměstnanec nečekaně odejde. „Nabízíme komplexní službu, díky které firma ušetří mnoho času, které by strávila například správou a administrativou,“ doplňuje Hájková.

V rámci měsíčního poplatku Rentalit nabízí také servis hardwaru, kdy si pro zařízení přijede kurýr, který vše zařídí, a zároveň rovnou předá náhradní zařízení. Pro mnoho firem je důležitá také pojistka proti rozbití či krádeži vloupáním nebo loupeží, přičemž první pojistná událost je zdarma. Právě na doplňujících službách a individuálním přístupu staví Rentalit svou propozici.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například v nabídce nejlevnější třináctipalcový MacBook Air s čipem M2 a 256GB úložištěm je možné pořídit na tři roky za 973 korun bez daně za měsíc, přičemž v ceně je poskytnutí náhradního zařízení, záruka po celou dobu pronájmu, vyřízení reklamace i pojištění v hodnotě zhruba devět tisíc korun. Nejnovější iPhone 14 stojí podle úložiště od 993 korun bez daně měsíčně a v nabídce Rentalitu jsou také notebooky Dell, HP, Acer či Lenovo i mobily od Samsungu. Pronajmout si můžete také herní konzoli Xbox Series X nebo PlayStation 5. Na specifický segment herních počítačů a konzolí se zaměřuje značka Relodit, kterou Rentalit vlastní

Služeb Rentalitu v Česku dosud využilo přes tisíc klientů, přičemž zhruba třetina z nich už postupně uzavřela smlouvy na další přístroje. Výkonná ředitelka Eva Hájková má bohaté zkušenosti z finančního segmentu, naposledy ve společnosti Mastercard zastávala pozici Loyalty and Merchant Manager pro Českou republiku a Slovensko, teď v Rentalitu cílí na to, aby každý měsíc rozpůjčovali po tuzemských firmách stovky zařízení. Přestože na trh firma vstoupila při startu pandemie, daří se jí podle slov její ředitelky meziročně růst o desítky procent.

Partnerem článku je společnost Rentalit. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Proč nepodceňovat digitální pohodlí zaměstnanců? Frustrovaný člověk totiž neprodává dobře

Lidé na back officu jsou někde vnímáni ještě pořád jako nevolníci u pásu. Firmy ale musí investovat také do svých zaměstnanců.

Oldřich KotasOldřich Kotas

Digitální pohodlí zaměstnanců není radno podceňovat

Firmy ve svých digitálních kanálech masivně investují do zákaznické zkušenosti. Počítají a testují v ní každé kliknutí. Své vlastní zaměstnance naproti tomu často opomíjejí. Jejich digitální zkušenost v interních systémech může být až frustrující. To ale nakonec ovlivní i zákazníky a jejich ochotu uzavřít obchod. Jak s tím bojovat?

O tom ve svém komentář pro CzechCrunch píše Oldřich Kotas, architekt inovací v tuzemské technologické společnosti Trask, která digitální pohodlí zaměstnanců řeší u největších českých firem z bankovního, pojišťovacího či energetického světa. Jak zajistit pro zaměstnance maximální pohodlí, které se pak propíše i do lepších výsledků celé firmy?

***

Běžný scénář zákaznické cesty v e-shopu či internetovém bankovnictví bývá vyladěný do detailu. Když ale klient dorazí na pobočku či prodejnu, často ho čeká úplně jiná zkušenost. Zaměstnanec, který vyřizuje jeho požadavek, musí překlikávat mezi mnoha systémy, ručně zadávat ty samé údaje do několika formulářů, hledat správný postup a ptát se specializovaných kolegů.

Zákaznické cesty, takzvané customer journeys, mnoha specialistů (nejen) v první linii jsou neefektivní, nešikovné a nepříjemné k používání. Prodejce, makléř, úředník nebo bankéř přepisuje z jednoho systému do druhého, manuálně ověřuje a přepíná mezi mnoha jednotkami či dokonce desítkami aplikací a komunikačních kanálů, které nejsou vzájemně provázané.

Není divu, že v takovém procesním chaosu produktivita lidí klesá, stejně jako jejich satisfakce. Jsou otrávení, na práci se špatně soustředí a jejich frustrace se promítá i do vztahu ke klientovi či zákazníkovi. Ten velmi dobře vycítí, že se potkává s dezorientovaným zaměstnancem. Navíc jeho obsluha trvá déle, než je nutné a to se odráží i v jeho vlastní spokojenosti s firmou a produktem.

Totální zkušenost

Proto se v této souvislosti stále více používá koncept zvaný Total experience, tedy Totální zkušenost. Klienti a zaměstnanci v rámci něj vytvářejí provázaný, multilaterální vztah. Jejich zkušenost je vzájemná a významně se ovlivňuje. Když zaměstnanec obtížně interaguje se svými vlastními systémy, zákazník to jasně, byť třeba jen podvědomě vnímá.

kotas2

Foto: Trask

Oldřich Kotas se v Trasku věnuje digitálním inovacím, fintechu či e-commerce

Není přitom zásadní rozdíl v tom, zda zákazník se zaměstnancem komunikuje tváří v tvář, telefonem nebo třeba na chatu. Online frustrace je mnohem větší a rozhodnutí ukončit s firmou komunikaci rychlejší a impulzivnější.

Uživatelská zkušenost zákazníka a zaměstnance se nepřímo, ale zřetelně propisuje na druhou stranu. Stav a provázanost interních systémů či pořádek mezi nimi vypovídají mnoho o celkovém prostředí ve firmě a o jejích procesech. Musí-li zaměstnanec řešit chaos ve svých aplikacích, zákazník to vnímá jako zprávu o stavu firmy.

Zaměstnanecký zážitek = zákaznický zážitek

Co je v této situaci řešením? V ideálním případě bych měl být jako zaměstnanec schopný zažít stejnou zkušenost napříč všemi kanály jako zákazník. Jako klient chci prakticky stejný uživatelský zážitek na mobilu, v PC, a také třeba na WhatsAppu nebo na pobočce. Jako zaměstnanec bych měl mít stejnou možnost.

To, čemu dnes říkáme zaměstnanecký zážitek (EX, employee experience), by se mělo velmi přiblížit celkové zákaznické zkušenosti (CX, customer experience). Chci-li mít spokojené klienty, musím mít spokojené zaměstnance, ať už na front office nebo back office. Platí pro ně stejná doporučení a pravidla jako pro klienty.

Problém je, že většina firem si tuto jednoduchou pravdu zatím neuvědomuje a do digitálního pohodlí zaměstnanců neinvestuje, nebo investuje málo.

Kamínek spustí lavinu

Když firma začne s přemýšlením o zaměstnanecké digitální zkušenosti, obvykle to způsobí řadu pozitivních změn. Zkušenosti z projektů, které jsme realizovali, ukazují, že stačí postavit jeden efektivní digitální kanál, aby implicitně rozjel různé řetězové změny ve stávajících procesech a kanálech.

Zaměstnanci najednou nemusejí dělat některou, dříve manuální, činnost. Například lidé na back office už nemusí pokaždé opisovat z občanek nacionále, protože systém dokáže průkazy vytěžit automaticky a data předvyplnit. Pozměnila se jejich náplň práce i její objem a rychle se změnil a zrychlil proces i pro zákazníka. Celý produkt se postupně dál digitalizoval a zefektivňoval, protože se ukázalo, jak výhodné to je.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dá se tedy říci, že kdykoliv se postaví nový kanál, nebo redesignuje kanál starý, protože byl postavený na staré offlinové logice, propíše se to do způsobu, kterým zaměstnanci pracují. A v konečném důsledku to pocítí jako pozitivní změnu klient.

Proč máme zpoždění?

Důvody, proč české firmy zanedbaly zaměstnaneckou zkušenost, existují především dva. První z nich je ten, že každý redesign stojí peníze – a počítat business case na satisfakci nebo efektivitu zaměstnanců v Česku pořád ještě není zvykem. Firmy nemívají strategii reálně založenou na spokojených zaměstnancích. Mluví o nich v hezkých větách ve firemních strategiích, ale ve skutečnosti pro ně moc nedělají.

Lidé na back officu bývají ještě pořád vnímáni jako nevolníci na plantáži. Až když se to přežene a zaměstnanci začnou ve větší míře fluktuovat, začne se hledat řešení. V tu chvíli obvykle přes HR, které není schopné tyto problémy zvládnout. Řeší se mzdy, benefity, pracovní prostředí, CSR a home office, ale není vůle změnit pracovní nástroje.

Druhým důvodem pomalého vývoje v oblasti je přirozená rezistence jak firem, tak některých zaměstnanců. Běžným stylem argumentace bývá, že si zaměstnance každé ráno papíry tiskne už dvacet let a nechce to měnit.

Strach z toho, že nový systém nezvládnou, je u lidí přirozený. Každá změna vyvolává obavy. V reálném světě to ale funguje tak, že když už se změna prosadí, zaměstnanci si rychle zvyknou na větší pohodlí a už nikdy by se nechtěli vrátit ke starému postupu.

mahr-2

Přečtěte si takéZakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchouZ Prahy do Mikulova a na zelenou. Zakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchou

Z naší zkušenosti se setkáváme se dvěma typy manažerů. Ti první jsou progresivní a jsou rádi, že změny zvýší efektivitu. Těší se, že mohou energii přesměrovat jinam. Ti druzí se obávají změn statu quo a raději zůstávají u starých pořádků. Takových je naštěstí čím dál méně. Správným měřítkem pro to, jestli do inovace jít, je nakonec to, zda zlepší efektivitu, pomůže zaměstnancům a firmě lepší výsledky.

Partnerem článku je společnost Trask. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.