Na pražské letiště bez emisí. Autobusy za čtyři roky nahradí velkokapacitní elektrobusy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

autobus-letiste-praha

Foto: ŠJů

Autobusy na pražské letiště nahradí elektrobusy

0Zobrazit komentáře

O tom, jak zlepšit veřejnou dopravu na letiště, se v Praze diskutuje již dlouhé roky. Cestující, kteří nejedou vlastní vozem, mohou dnes využít autobusy linky 119, případně taxi. Dlouho se mluví o výstavbě železniční rychlodráhy až přímo k terminálům nebo o prodloužení metra, ale nakonec vše předběhne jiný dopravní prostředek.

Hlavní město Praha oznámilo, že zmíněné autobusy 119 nahradí od roku 2023 velkokapacitní elektrobusy, které by měly ulevit současnému náporu, jelikož nabídnou mnohem větší kapacitu. A také uleví životnímu prostředí.

„Prioritou je pro nás stále rychlodráha na letiště, která je investicí Správy železniční dopravní cesty a intenzivně na ní spolupracujeme. Kvůli velikosti stavby je to ale řešení nejdřív pro rok 2028. My jsme se rozhodli ulehčit cestujícím co nejdřív,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

letiste-praha-airport-prague

Foto: Letiště Praha

Pražské Letiště Václava Havla

Výsledkem by měla být elektrifikace trasy linky 119, pro kterou Praha plánuje pořídit celkem 20 velkokapacitních tříčlánkových bateriových elektrobusů. „Budou mít na délku 25 metrů, čímž se výrazně zlepší komfort cestujících, ulehčíme dopravě tím, že nebudeme přidávat další autobusové spoje, a zároveň snížíme výfukové emise na nulu,“ dodává Scheinherr.

Elektrifikovaná linka tedy vyroste na trase z Nádraží Veleslavín až na Letiště Václava Havla, nicméně troleje, jež budou elektrobusy napájet, nebudou po celé cestě. Jak informuje magazín Zdopravy.cz, nasazeny by měly být parciální trolejbusy, které mohou jet část trasy bez trolejového vedení jen na baterky.

simon-opekar-m1

Přečtěte si takéŠimon Opekar z TechoConu: Když nefunguje spolupráce v týmu, jsou designové kanceláře k ničemuŠimon Opekar z TechoConu: Když nefunguje spolupráce v týmu, jsou designové kanceláře k ničemu

Celková investice do elektrifikace má vyjít na téměř 900 milionů korun, přičemž nejvíce padne právě na bateriové autobusy. Praha chce navíc při výstavbě elektrifikované linky využít i synergií v rámci tramvajové napájecí sítě, přičemž elektrobusy by neměly být jen dočasný řešením, než se na letiště postaví železniční dráha, ale využití pak najdou i jinde.

autobus-letiste-praha-119

Foto: ŠJů

Elektrobusy budou od roku 2023 jezdit na lince 119

Vybudovaná infrastruktura se totiž využije i na prodloužení tramvajové tratě z Divoké Šárky na Dědinu a elektrobusy plánuje Praha nasadit například na přetěžovanou linku 112. Již nyní navíc elektrobus jezdí na lince z Palmovky do Letňan, kde se dobíjí z troleje v Prosecké ulici při velkém stoupání, jinak jede na baterky.

V další fázi nicméně mají nové trolejbusy ulevit především cestujícím na letiště, protože byť dnes linka 119 jezdí v intervalu 3–5 minut a celkový počet spojů v jednom směru je denně až 250, v některých časech je přesto přetížena. Jelikož ale nedává smysl již tak malý interval dále zkracovat, rozhodla se Praha investovat do větších elektrobusů.