Vasky na převzetí značky Botas mají peníze, odkup se ale zatím nekoná. Obchod není jistý

Zlínský výrobce bot má legendu mezi českými botami v plánu odkoupit, obchod se ale protahuje. Patrně ze strany Botasu.

Filip HouskaFilip Houska

stanek_1

Foto: Vasky

Václav Staněk s modelem značky Botas

0Zobrazit komentáře

Na českém obuvnickém trhu se v posledních týdnech neřeší nic jiného než odkoupení tradiční značky Botas zlínskou společností Vasky. Ta již udělala první důležitý krok, aby výrobce takzvaných botasek, který se ocitl v likvidaci, odkoupila, a proto se čekalo, že k uzavření smlouvy dojde v nejbližších dnech. Zakladatel Vasek Václav Staněk ale dnes na tiskové konferenci oznámil, že se žádný obchod nekoná. Zatím. Jednání stále probíhají.

Před měsícem se tradiční český výrobce obuvi Botas dostal do likvidace, když kvůli rostoucím cenám za energie a nedostatku kvalifikovaných pracovníků uzavřel svou hlavní továrnu ve Skutči na Chrudimsku. Problémů si všiml i Václav Staněk a nabídl majiteli Botas Františku Nestávalovi pomocnou ruku v podobě odkoupení. Vasky nicméně musely promyslet, kde na případnou akvizici vezmou peníze.

Rozhodly se proto, že potřebné finance vyberou ve výprodeji zlevněných bot. Aby dosáhly na částku, kterou Staněk odmítá specifikovat, musely prý prodat osm tisíc párů bot. Vasky za tím účelem spustily velkou kampaň, v níž se odkazovaly i na tradici českého obuvnictví a „poctivou ševcovinu“. Minulý týden už měly stanovené množství bot prodat.

Stěžejní krok k odkupu Botasu tak měl být splněn a jak Staněk zmínil, finance na převzetí ochranné známky i výrobního zařízení už mají zajištěné. Na druhou stranu ale prý není jisté, že se obchod uskuteční. „O Botas má zájem více subjektů, ale vím, že to s nikým není tak pokročilé jako s námi,“ zmínil Staněk. Detaily ale nezmiňuje.

„Máme asi deset vážných zájemců. Záležitosti ještě řešíme, ale není to hotové. S firmou Vasky jsme začali jednat, protože jsou to mladí perspektivní lidé a mohli by případně zboží vyrábět v České republice,“ řekl Nestával z Botasu pro Seznam Zprávy.

botas_1

Foto: Botas

Tenisky z edice Botas Classic

„Jsme s druhou stranou ve shodě, že nebudeme zatím nic specifikovat,“ řekl Staněk a dodal, že příští týden má se zástupci firmy Botas (patrně tedy s Nestávalem) naplánovanou schůzku. Pokud by ale k odkupu nakonec došlo, jeho předmětem se stanou kultovní edice tenisek Botasu pod názvy Classic a Authentic a také krasobruslařské brusle i běžkařské boty. „Chceme zachovat i nohejbalové botasky,” doplňuje Staněk.

Spolu s tím mají Vasky v plánu otevřít samostatnou prodejnu Botas, aby si lidé mohli obuv před nákupem vyzkoušet. Staněk má mimo jiné plány i se zachováním alespoň několika pracovních míst ve Skutči na Chrudimsku, odkud značka Botas dosud operovala, tento sen se mu ale prý nejspíš nesplní – likvidační proces jako takový má zasáhnout i samotnou továrnu, proto by se výroba musela přesunout někam jinam.

„Očekáváme, že budeme muset pořídit i nové výrobní stroje. Ve Vaskách s výrobou krasobruslařských bruslí, běžkařských bot ani vlastně tenisek Classic a Authentic nemáme zkušenosti, tím pádem ani vybavení,“ dodává Staněk krátce k tomu, co bude muset jeho firma udělat, pokud by značku Botas skutečně získala. Její produkty by mohla prodávat také prostřednictvím svého e-shopu.

Vasky už také udělaly návrhy nových tenisek, které z designových křivek botasek vychází. Pokud by se odkup nedotáhl do zdárného konce, podle Staňkových slov se „nevyhodí do koše“, ale mohly by jít do prodeje bez loga Botas.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vasky loni utržily 260 milionů korun, i když původně mířily na 460 milionů. Celkový počet prodaných produktů (včetně módních doplňků) se pohyboval na hranici 200 tisíc.

Oproti tomu společnost Botas nezažívala dobré období. Ačkoliv předloni skončila v zisku 7,7 milionu korun při tržbách 39,3 milionu korun, čísla vycházela zejména z odprodeje nepotřebných nemovitostí, ne nutně z prodeje obuvi jako takové. Rok předtím byla ve ztrátě.

Promyšlená zavazadla s provokativním názvem. Značka Douchebag lyžaře Jona Olssona vznikla náhodou

Stačilo, aby si jeden z nich nešel zasurfovat – a ke spojení nápadů lyžaře Jona Olssona a preciznosti inženýra Trulse Brataase by nikdy nedošlo.

dochebag1Story

Foto: Db

Značka Db je dnes známá především pro své praktické batohy, vše ovšem začalo taškou na lyže

0Zobrazit komentáře

K tomu, aby se nápady staly skutečností, je někdy třeba pořádná náhoda. Ta stojí i za vznikem značky Db, která vyrábí zavazadla pro milovníky skandinávského designu a outdoorových i městských dobrodružství. Na jejím počátku bylo náhodné setkání v norských vlnách během surfování. Na line-upu se tam potkal lyžař Jon Olsson a tehdy ještě student Truls Brataas. Slovo dalo slovo a výsledkem se stal brand, který dal svou jedinečnost najevo už samotným názvem. Byť se firma později přejmenovala, dodnes jí nikdo neřekne jinak než původním jménem Douchebag, tedy anglickým výrazem pro blbečka.

K setkání dvou rozličných osob došlo v roce 2009 na západním pobřeží Norska. Švéd Jon Olsson, podporovaný i Red Bullem, měl v té době ukončenou kariéru profesionálního freeskiera s devíti medailemi ze slavných X-Games. Roli showmana a chuť poznávat nová dobrodružství přetavil v kariéru influencera známého hlavně přes YouTube, kde má aktuálně přes 1,5 milionu sledujících.

Na druhé straně byl Truls Brataas, student inženýrství, který miloval astrofyziku a vše, co se týkalo vesmíru. Něco společného však přece jen měli – zálibu v akčních sportech a dobrodružství, tedy i cestování. I proto si oba ihned padli do noty a zjistili, že je štve absence pořádných zavazadel, ve kterých by bylo možné převážet lyže a další objemnější vybavení.

Ještě ten večer se Olsson a Brataas sešli a dali se do práce. Vznikly první nákresy zavazadel, která postupně zdokonalovali. Kromě Olssona čerpali informace od sto padesáti dalších lyžařů, surfařů a jiných sportovců – a také se ptali leteckých společností, jak zavazadla koncipovat pro co nejjednodušší transport.

dochebag11

Foto: Db

Db ve svém marketingu sází především na propojení člověka s přírodou, k čemuž mají zavazadla napomáhat

Finální produkt spatřil světlo světa v roce 2012. Šlo o vak na lyže s nastavitelným systémem délky, nízkou hmotností, kompaktními rozměry, ale i dostatečnou ochranou lyží a funkčním nosným systémem. Otázkou ovšem bylo, jak novou značku pojmenují.

Tehdy Olsson do projektu zapojil vlastní fanouškovskou komunitu, která přišla mimo jiné s názvem Douchebag. O něm se zakladatelé několikrát bavili již předtím, vždy jej však smetli ze stolu. Nyní jim ale začal připadat natolik zábavný, zapamatovatelný a rebelský, že jej nakonec použili.

Péče, kterou do vývoje vložili, začala brzy přinášet ovoce. Díky propracovanosti, jménu a Olssonově vlivu začal být o lyžařský vak velký zájem – a během dvou měsíců bylo vyprodáno. Objednávky přicházely ze zemí po celém světě a recenze od zákazníků potvrzovaly, že jde o skutečně kvalitní produkt. A nejen ty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V roce 2014 získal Douchebag ocenění ISPO, které vyzdvihuje ty nejinovativnější produkty a služby sportovního průmyslu. Pro Douchebag to byl impuls k tomu, že by tvůrci neměli zůstat jen u vaku na lyže. Olsson s Brataasem proto začali nabírat nové zaměstnance a pustili se do výroby klasických zavazadel.

Mezi nimi dodnes vyčnívají batohy řady Hugger nebo velké cestovní tašky Big Bastard. Douchebag od podobně provokativních názvů v poslední době ovšem ustoupil. Ostatně i sama společnost se již neprezentuje pod tímto „provokativním“ jménem, ale nazývá se jednoduše Db.

Dnes značka platí za oblíbeného výrobce, který cílí na náročnější zákazníky, nemusí se ale přitom nutně jednat o profesionální sportovce. Když se totiž k výrobkům přičte jejich lehká stlačitelnost a například systém pro připevňování jednotlivých zavazadel k sobě, může jít o vybavení, které si najde své místo i mezi fotografy nebo běžnými lidmi, kterým podobné vychytávky pomáhají přežít v městské džungli.