Na začátku pražili kafe před garáží. Dvojice z Beskyd už zpracuje dvě tuny měsíčně a míří za hranice

Hledali jsme, co dělat. A kafe nám přišlo fajn, mají jej rádi téměř všichni, popisují Jakub Najdek a Mikuláš Dohnal z oceňované pražírny Upraženo.

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_7619-copyStory

Foto: Upraženo

Mikuláš Dohnal a Jakub Najdek z pražírny Upraženo

0Zobrazit komentáře

Nemálo úspěšných byznysových příběhů začíná v dětských pokojíčcích nebo v garážích. V případě podnikatelského dua Jakuba Najdka a Mikuláše Dohnala to bylo ještě trochu jinak – před garáží, kam museli vytáhnout pražící stroj kávových zrn, aby se prostor uvnitř nezakouřil. Tak vznikla pražírna Upraženo, která svou kávu z podhůří Beskyd dodává zákazníkům a klientům po celém Česku a pomalu se chystá vyrazit za hranice. Nicméně nějaké ty úspěchy už sbírá i za nimi a nejsou malé: v Londýně se svými zrnky získala několik gastronomických Oscarů.

Najdek a Dohnal se znají asi od svých patnácti let. „Aniž bych chtěl prozrazovat náš věk, už je to delší dobu, co se známe, než neznáme,“ směje se Dohnal během rozhovoru pro CzechCrunch. Předtím, než společně rozběhli byznys, sbírali zkušenosti jinde, Najdek například spoluvlastnil značku dřevěných módních doplňků BeWooden. Později se ale jejich podnikatelské cesty sešly, když rozběhli menší e-shop s vybavením pro bikery Element Store. A organizují i hudební festival FM City Fest, kterého se letos zúčastnilo podle jejich slov přes dvacet tisíc lidí.

„Měli jsme prostor a zázemí, takže jsme hledali, co dalšího dělat. A kafe nám přišlo jako fajn věc, mají jej rádi téměř všichni,“ vzpomíná Najdek, jak společně v roce 2017 koupili Upraženo ještě jako menší e-shop, který prodával univerzální kávové kapsle, jaké používají například stroje Nespresso.

Vždy prý ale věděli, že jednou chtějí představit vlastní edici výběrové kávy. „Byli jsme fakt maličcí, ještě jsme si ani neuvědomovali, kam to může celé dojít,“ pokračuje Dohnal. Do pražení se naplno pustili v roce 2019, kdy spustili přípravy na vlastní pražírnu, prováděli tisíce testů a stovky kilo zrnek rozdali přátelům či známým. Trvalo rok, než ji zařadili do prodeje.

Jak se praží kafe krok za krokem? Podívejte se ve fotogalerii:

„Představte si malou garáž, kde byla tříkilová pražička. Když jsme chtěli pražit, museli jsme ji vytlačit ven, aby se to celé uvnitř nezakouřilo. A takhle jsme začínali, úplně od píky,“ popisuje Najdek. Snažení a testování mělo smysl, pražírna získala v průběhu dvou let šest ocenění Great Taste Awards, tedy gastronomických Oscarů. Vlajková loď a bestseller Upražena, stoprocentní Arabica z Brazílie, dostala dvojnásobné uznání. Loni navíc jako jediná česká pražírna v rámci této soutěže získala dvouhvězdičkové ocenění.

Zrna už delší dobu nepraží před garáží. Aktuálně má Upraženo velkou výrobnu, kde zpracovává dvě tuny kávy měsíčně, což stačí asi na 250 tisíc šálků espressa. Loni se v obratu blížilo hranici 20 milionů korun a letos míří na rozmezí 23 až 25 milionů. Kromě svého e-shopu, přes který prodává asi 70 procent výroby, si lze jejich zrna koupit například v supermarketech Globus či v síti lékáren Dr. Max.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Úspěch Upražena odkazuje na širší trend posledních let, kdy podobné menší pražírny zažívají stále větší popularitu. „Před pár lety se říkalo, že jsme národ minipivovarů, teď už se říká, že jsme národ minipražíren,“ hodnotí dění na trhu Najdek. Jak ale doplňuje, většina z nich dlouhodobě funguje jako one-man show v pomyslné garáži, jen velmi malá část pak vyroste ve větší byznys.

„Protože je pražíren hodně, všechny včetně nás to posouvá v tom, že musíme být lepší. Musíme být o krok napřed, víc sledovat a zkoumat trendy. Prostě makat a makat,“ doplňuje Dohnal s tím, že se snaží mít portfolio výběrových káv dostatečně široké, aby nabízeli produkty vhodné pro začátečníky i pro nejnáročnější konzumenty, kteří si chtějí pochutnat na něčem novém.

Zatím se Upraženo zaměřuje čistě na český trh, plánuje ale uvedení nové prémiové řady s mezinárodním názvem, která bude určena pro zahraniční zákazníky. Prvně se chce podívat k sousedům, postupně pak i do vzdálenějších zemí. „Před lety jsme začínali od nuly, teď to bude stejné – musíme si s novou značkou projít vším znovu. Je to jako vychovávat druhé dítě, bude to mladší brácha a bude potřebovat stejnou péči,“ říká Najdek.

img_1175

Foto: Upraženo

Kávová zrna od Upraženo

Nová prémiová značka přitom bude cílit na mnohem náročnějšího zákazníka, podle zakladatelů má jít o „úplné fajnšmekry“. To se mimo jiné podepíše na ceně, protože samotná prémiová zrna stojí i trojnásobek toho, co výběrová. Běžně se káva pěstuje na kontejnery, v tomto případě jde o mikroloty s přesně popsaným původem a rodokmenem o velikosti maximálně stovek kilogramů ročně.

Kromě těchto plánů chce Upraženo být více vidět také doma v Česku. Díky nedávnému přesunu do větších prostor ve Sviadnově vedle Frýdku-Místku, kde bude možné kávu přímo ochutnat či si převzít zásilku z e-shopu. „Bereme to jako náš velký první krok do fyzického světa,“ popisuje Dohnal. V příštím roce by pak v regionu měla přibýt i samostatně fungující kavárna.

Další plány se ale neobejdou bez překonávání nových výzev. „Od začátku je naší filozofií dodávat za dostupnou cenu kvalitní prémiový produkt, o čemž svědčí i naše ocenění,“ míní Najdek. „A výzvou je s rostoucí kapacitou tuto kvalitu udržet. Přes to prostě nejede vlak, to je nejdůležitější,“ dodává Dohnal.

Remoska se usídlila v super digitální továrně, která odolá Číně i hackerům. Teď zamíří na mladé

Remoska jde kupředu. Kromě digitalizované továrny chystá i vlastní aplikaci, ve které uživatel najde recepty i nákupní seznam.

Eliška NováEliška Nová

remoskaStory

Foto: Remoska / CzechCrunch

Petr Vaněček, šéf Remosky

0Zobrazit komentáře

Patří do československých dějin. Svědčí o tom i fakt, že je Remoska vystavená v Národním muzeu v Praze. Už to ale není stejná Remoska. Firma se loni přestěhovala do nového moderního závodu v Kopřivnici, který je ve velké míře postavený na digitalizaci. Do budoucna chystá mobilní aplikaci, která pečicí troubu přiblíží mladým.

Známých českých značek jsou desítky. Takové, které stále jsou v českém vlastnictví, by se ale daly spočítat na prstech jedné ruky. A Remoska je jednou z nich. Firma letos oslavila šedesáté výročí od doby, kdy získala ochrannou známku. Vynález Oldřicha Homuty se v roce 1964 zhmotnil ve státním podniku Remos, což je zkratka pro Revize, Elektro, Montáže, Opravy, Servis. Od roku 2017 ji většinově vlastní karvinský podnikatel Zdenek Sartoris.

Pro mnohé představuje pečicí mísa stále dávnou minulost. Nové vedení se s ní ale nyní snaží proniknout i do moderních dějin. „Remoska zůstávala produktovým manufaktorním výrobcem jedné pečicí mísy. My jsme se pokusili ji zásadním způsobem omladit a získat pro ni mladší portfolio zákazníků,“ říká generální ředitel firmy Petr Vaněček.

Remoska chce v nové době budovat především značku a vyhnout se tak osudu jiných produktů, jejichž název se stal synonymem pro výrobek samotný. Příkladem může být značka Lux, která se později vžila s malým písmenem pro všechny vysavače, nebo Jeep, název automobilky, který se používá pro všechna terénní vozidla. Když konkurence uvedla na trh jiné pečicí trouby, mnozí je označovali jednoduše jako remosku. A právě proti tomu dnes tato společnost bojuje.

remoska2

Přečtěte si takéČeský vynález remoska se vyrábí už 60 let. Chystá se nový designČeský vynález, který se vyrábí už 60 let. V Kopřivnici chystají i remosky s designem od Pininfariny

Pomoci k upevnění značky má široké portfolio výrobků. Nyní se tak pod ní vyrábí kuchyňské nádobí od hrnců přes pánve až po další elektrické vychytávky. Do portfolia firmy dnes patří například také horkovzdušné fritézy nebo jednoplotýnkové vařiče. S tím vším Remoska dobývá především Česko, vyváží ale také na Slovensko a do Polska. Velké jméno má pak také ve Velké Británii.

Tam ji propagovala Milena Grenfell-Baines, později známá jako Lady Remoska. Původním jménem Milena Fleischmannová byla jedním z Wintonových dětí. O pečicí troubě se dozvěděla od své sestřenice v Praze, která si ji přála k Vánocům. Jednu si nakonec Angličanka koupila i pro sebe. Byla s ní natolik spokojená, že se pak zasloužila o to, aby měla Remoska svého obchodního zástupce ve Velké Británii.

Prodalo se jí tam přes 350 tisíc kusů a stala se hitem. Dodnes v království existují kuchařky, které se zaměřují na recepty z pečicí trouby. Remoska se tak ujala v Anglii podobně jako třeba slovo robot. Jednu navíc vlastní i král Karel III. Tomu ji, ještě jako následníkovi britského trůnu, věnovala právě česká rodačka.

K širokému portfoliu výrobků má pak společnosti pomoci nový závod. Firma, která kdysi sídlila ve Frenštátu pod Radhoštěm, se odstěhovala do nedaleké Kopřivnice. Zatímco v původní fabrice byla schopná vyrobit maximálně sedm tisíc remosek měsíčně, v novém je to sedm tisíc týdně.

Zároveň v nové hale vznikl prostor pro partnerskou výrobu, kdy Remoska vyrábí pánve a hrnce pod jinými značkami. Magentové pánve si tu nechává vyrábět například  T-Mobile, který je využívá v rámci svého bonusového programu. „Měla by to být nejrychleji rostoucí divize firmy. Díky green dealu dostává prim zboží, které se vyrábí v místě, nepřeváží se a nevytváří tak velkou uhlíkovou stopu. To nám hraje do karet,“ líčí Vaněček s tím, že nyní probíhají jednání s dalšími hráči o přesunu výroby do Kopřivnice. Jedna směna tu tak vyrábí pro Remosku, druhá pro velké hráče, třetí menší zakázkovou výrobu třeba právě pro mobilního operátora.

Díky green dealu dostává prim zboží, které se vyrábí v místě, nepřeváží se a nevytváří tak velkou uhlíkovou stopu.

Firma ale zároveň sází na ono omlazení, kterému má pomoci mobilní aplikace. Její vývoj společnost dokončila s podporou Evropské unie loni. Aplikace umí zapnout remosku na dálku, nastavit čas, stejně jako intenzitu pečení. Z kanceláře je tak například možné doma zapnout stroj a zvolit režim pomalého pečení na dvanáct hodin.

Součástí jsou také recepty, které se vytváří rovněž v Kopřivnici – kromě výroby je tu také kulinářské centrum. Zároveň má aplikace například i nákupní seznam, kde si člověk odškrtá, co potřebuje koupit. Do budoucna se plánuje i možné překlápění nákupních seznamů do online objednávek některého z internetových prodejců potravin. Aplikaci bude možné používat u všech typů remosek, které mají odnímatelný kabel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

No a konečně chce firma vytvořit nové výzkumné a vývojové centrum, kde by se vyvíjely nové produkty a následně ve fázi prototypů testovaly, jak z hlediska funkčních vlastností, tak z hlediska kvality. Počítá se také s kurzy vaření v kulinářském centru, které nyní slouží především pro prodejce. Ti si tu můžou vyzkoušet produkt, který následně prodávají. V létě sem ale chodili vařit například i děti z příměstského tábora.

To všechno firma může dělat nejen díky tomu, že se odstěhovala do nového závodu, ale také proto, že svou výrobu zdigitalizovala. K tomu si Remoska přizvala IT společnost Soitron. „Když jsme před mnoha lety přišli, byla to typická firma řízená stylem papír tužka. To funguje, ale jen do určité úrovně velikosti. Remoska ale chtěla na desetinásobek výroby, což znamenalo digitalizovat a zároveň odolat asijské konkurenci i hackerským útokům,“ líčí ředitel obchodního rozvoje Soitronu Zbyszek Lugsch.

Remoska se tak se Soitronem vrhla do průmyslu 4.0. Dovedla ji tam desetigigabitová páteřní síť, která zajišťuje propojení části továrny se servery, firewally a dalšími komponenty. Celá fabrika je rozdělená do několika zón, přičemž každá se chová jako samostatný celek. Když v jednom dojde k problému, lze ho odříznout, vyřešit problém a znova připojit do provozu bez dopadu na zbytek závodu. To všechno je možné díky speciálnímu IT řešení, které je vhodné do průmyslového prostředí. Srdcem toho všeho je pak lokální serverovna. „Firma je velmi dobře zabezpečená. To všechno se podařilo za náklady, které jsou pro Remosku adekvátní,“ dodává Lugsch.

Pokusili jsme se firmu zásadním způsobem omladit a získat pro ni mladší portfolio zákazníků.

Cílem bylo ale nejen továrnu zabezpečit, ale také optimalizovat výrobu. Linka je plně robotizovaná a potřebuje minimum lidské asistence. Počet zaměstnanců tak nebude potřeba navýšit ani při nárůstu objemu výroby. Digitální je rovněž sklad, který využívá princip drive-in. Řízená je nejen samotná výroba, systém pomáhá i s efektivnějším plánováním, zvyšuje produktivitu a snižuje plýtvání. Remoska ví o každém stroji, jakou má kapacitu, jak pracuje, jestli je na něm nějaký prostoj. IT společnost zároveň zajistila, že se v Remosce monitorují a sbírají data o spotřebě elektřiny, plynu a vody. Data se pak odesílají do systému, který vyhodnocuje a optimalizuje energetickou náročnost výroby.

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

Digitalizace je zároveň připravená na příchod inteligentní remosky. „Podle počtu remosek, které budou v daném okamžiku připojené, bylo potřeba zajistit flexibilitu využití kapacity serverů. A na to je ideální cloud. Hardwarová infrastruktura je integrovaná s cloudem, díky čemuž jsou IT systémy flexibilní,“ dodává manažer Soitronu.

Investice do nové továrny včetně její digitalizace vyšla na stovky milionů korun. Společnost je díky tomu vůbec poprvé ve ztrátě, zisku chce znovu dosáhnout v roce 2027. Loňské tržby činily 122 milionů korun.