Na Zlatých glóbech dominoval muzikál o trans lídrovi drogového kartelu. Duna: Část druhá ostrouhala

Francouzský muzikál Emilia Pérez získal čtyři Zlaté glóby. Uspělo také epické drama Brutalista nebo seriály Šógun, Sobík a Tučňák.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

emilia-perez-1

Foto: Aerofilms

Karla Sofía Gascón a Zoe Saldaña ve filmu Emilia Pérez

0Zobrazit komentáře

Zlaté Glóby v uplynulých letech čelily velké krizi, když je kvůli obviněním z korupce a málo reprezentativního souboru hlasujících bojkotovala velká část Hollywoodu. Jednou dokonce ani nebylo slavnostní vyhlášení odvysílané v televizi. Od té doby ale proběhly velké reformy a ceny Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu jsou opět vnímané jako méně seriózní a méně populární předvoj Oscarů. Výběr toho, co se v centru světového filmu považuje za nejlepší, je nicméně zajímavý – zvlášť letos, kdy v zásadě absentovali jasní favorité.

Zatímco loni hlavní souboj proběhl mezi dvěma kasovními hity Oppenheimer a Barbie (z nichž první dominoval, zatímco druhý odešel téměř s prázdnou), letos mezi nominovanými z většiny absentovaly široce známé snímky. Nejvíce nominací – deset – měl francouzský muzikál Emilia Pérez, který v Česku vyjde až za měsíc. Pozornost si sice získaly také Duna: Část druhá a Wicked, objevily se ale jen ve dvou a třech kategoriích.

Mnoho šancí na vítězství měly také drama Brutalista se sedmi (u nás vychází počátkem února) a náboženský thriller Konkláve s šesti nominacemi. Komediální drama Anora a tělesný horor Substance pak o cenu usilovaly v pěti kategoriích. Zlaté glóby se udělují také televizním seriálům a minisériím, kde dominovaly Medvěd s pěti nominacemi, a Šógun a Jen vraždy v budově se čtyřmi.

Finální ocenění nicméně tyto poměry docela výrazně změnily. Nejčastěji na pódium chodili tvůrci filmu Emilia Pérez a seriálu Šógun, oba si odnesly po čtyřech Zlatých glóbech. Například druhá část Duny zcela ostrouhala, stejně tak vítěz letošního festivalu v Cannes Anora. Muzikál Wicked zvítězil jen v podivné kategorii Filmový a kasovní úspěch.

Emilia Pérez poprvé vzbudila pozornost loni v květnu na festivalu v Cannes, odkud si odnesla cenu poroty a sdílenou cenu za herectví pro hlavní ženské obsazení snímku. Diskuze o francouzském muzikálu ve španělštině poté ale z většiny utichly až do doby kolem vyhlášení nominací na Zlaté glóby, kde překvapivě dominoval.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Film vypráví o fiktivní právničce Ritě Mora Castro (Zoe Saldaña), která dostane lákavou nabídku od lídra mexického drogového kartelu Juana Del Monteho. Jeden z nejmocnějších lidí severoamerického podsvětí chce podstoupit operaci na změnu pohlaví a zcela změnit svoji identitu, aniž by na to přišli jeho spolupracovníci, nepřátelé, nebo dokonce jeho nejbližší rodina. Chce se stát Emilií Pérez.

Snímek režiséra a scenáristy Jacquese Audiarda si vysloužil poměrně dobré, v průměru však ne nadšené přijetí kritiky. Na jedné straně se chválil originální žánrový mix muzikálové komedie s kriminálním thrillerem a příběh vystavěný kolem trans hrdinky. Podle mnoha novinářů ovšem ostré kontrasty mezi kapitolami děje vytváří příliš nekonzistentní vyprávění, které nesměřuje k žádnému jasnému závěru. Sdělení snímku je podle nich jen vágní a spoléhá se na fráze a efektní, avšak stereotypní muzikálová čísla. Emilia Pérez získala Zlaté glóby v kategoriích Nejlepší muzikál nebo komedie, Nejlepší neanglicky mluvený film, Nejlepší vedlejší herečka (Zoe Saldaña) a Nejlepší původní píseň.

Trojici cen – za Nejlepší drama, Nejlepšího hlavního herce a Nejlepší režii – dostal film Brutalista, který je považován za favorita na Oscarech. Adrien Brody v něm hraje židovského architekta László Tótha, který po přežití koncentračního tábora emigruje do Spojených států ve snaze shledat se se svojí rodinou a začít nový život. Zprvu pracuje v nábytkářství svého bratrance, objeví ho zde ale bohatý podnikatel. Ten nabídne Laszlóvi možnost navrhnout rozsáhlé komunitní centrum s knihovnou, divadlem, gymnáziem a kaplí.

Tříapůlhodinový snímek, na němž režisér a spoluscenárista Brady Corbet průběžně pracoval sedm let, měl premiéru na filmovém festivalu v Benátkách, odkud si odnesl Stříbrného lva za režii. Od té doby se o něm mluví jako o jednom z nejlepších filmů loňského roku a velkolepém americkém příběhu. Kritika chválí takřka všechny jeho aspekty, počínaje kostýmy, hudbou a kamerou a konče scénářem a režií.

Z dalších oceněných je třeba zmínit například herečku Fernandu Torres z brazilského historického dramatu I’m Still Here (Ainda Estou Aqui), která v kategorii Nejlepší herečka překvapivě překonala Angelinu Jolie, Nicole Kidman nebo Tildu Swinton. Demi Moore pak získala svůj první Zlatý glóbus za herectví v Substanci, jednom z nejkrvavějších děl, co kdy na amerických prestižních cenách uspělo.

Nikoho nepřekvapilo, že nejvíce televizních kategorií vyhrál všeobecně vychvalovaný Šógun. Historické drama z Japonska počátku 17. století dostalo ceny za Nejlepší drama, Nejlepšího hlavního herce (Hirojuki Sanada) i herečku (Anna Sawai) a Nejlepšího vedlejšího herce (Tadanobu Asano). V hereckých kategoriích v televizi překvapily Zlaté glóby pro Colina Farrella za Tučňáka, Jodie Foster za Temný případ: Noční krajinu a Jessicu Gunning za Sobíka. Hit Netflixu vyhrál také Zlatý glóbus za Nejlepší minisérii. Kompletní seznam nominací a vítězů je dostupný na webu Zlatých glóbů.