Náborové války na poli elektromobility. Tesla žaluje konkurenční Rivian za krádež know-how bývalými zaměstnanci

Šéf Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Rimac a Rivian jsou dvě automobilky, které nespojuje pouze podobné jméno. Mimo vývoje vlastních elektromobilů a skutečně dobře rozjetého byznysu mají společné i to, že jsou důvodem vrásek na čele Elona Muska. Nejenže vyvíjejí vozy, které jsou přímými konkurenty pro chystané modely Tesly, ale zároveň se rozšiřují o bývalé zaměstnance této kalifornské automobilky, kteří toho ví až příliš mnoho.

Právě know-how a čtveřice bývalých zaměstnanců Tesly jsou středobodem nové žaloby, kterou Tesla podala na společnost Rivian, jež mimo jiné před 14 dny nabrala investici ve výši 2,5 miliardy dolarů. V sítích jejích HR náborářů totiž uvízlo i několik rybek, které původně plavaly v sádkách Tesly. Je to celkem logické – Tesla je průkopníkem v oblasti elektromobility a pokud někdo hledá skutečně zkušené zaměstnance, ti z Tesly se nabízejí jako první.

To se ovšem společnosti Elona Muska vůbec nelíbí. Jak informoval web Electrek.co, Rivian je nejnovějším přírůstkem v přihrádce Tesly, která nese popisek „Žaloby“. Podle Tesly rozšířilo v poslední době zaměstnanecké řady automobilky patřící R. J. Scaringovi podezřele mnoho jejich bývalých zaměstnanců.

Rivian-RJ-Scaringe

Foto: Rivian

R. J. Scaringe, zakladatel a CEO automobilky Rivian

Možným důvodem je fakt, že hned 13 lidí z týmu náborářů Rivianu jsou bývalými zaměstnanci Tesly a logicky tak mají k tomuto zdroji blízko. Možná i proto hned 178 současných zaměstnanců Rivianu dříve pracovalo pro Teslu a přibližně 70 z nich přišlo do Rivianu přímo z Fremontu či Gigafactory v Nevadě.

Podle Tesly tito zaměstnanci do Rivianu přinášejí obchodní tajemství a duševní vlastnictví, které mohou automobilce posloužit pro urychlení uvedení vyvíjených vozů do výroby. Tesla má mlčenlivost svých bývalých zaměstnanců samozřejmě ošetřenou smluvním ujednáním pod hrozbou vysokých postihů.

Rivian navíc od každého z nových zaměstnanců požaduje prohlášení, že do své činnosti nezahrnou duševní vlastnictví svých bývalých zaměstnavatelů. Očividně ale ani to nevnáší dostatečný klid do myslí vedení Tesly.

Čtveřice zaměstnanců

V nově podané soudní žalobě, která doplňuje dřívější žaloby Tesly proti mladým startupům, jako je čínský Xpeng či americký Zoox, figurují čtyři jména bývalých zaměstnanců Muskovy firmy.

Dva z nich, Tami Pascale a Kim Wong, jsou bývalými náboráři Elona Muska, které nejhodnotnější automobilka současnosti podezřívá ze stažení důležitých dokumentů týkajících se náborů, výroby i prodejů. Podle vyšetřovatelů Tesly se měla Pascale k odcizení dokumentů již přiznat. Přitom měla jednat na základě příkazu náboráře Rivianu Vince Tannera-Durana.

rivian-r1t-min

Foto: Ben Moon/Rivian

Elektrický Rivian R1T

Třetí obžalovanou je EHS specialistka Jessica Siron. Ta měla podle Tesly odcizit dokumenty obsahující citlivá obchodního tajemství, které se týká oblasti výroby, konkrétně robotiky a požadavků na výrobní zařízení. Sice se nabízejí otázky, k jakým účelům by je manažerka pro životní prostřední a bezpečnost zaměstnanců využívala, podle Tesly je však měla vynést krátce před tím, než přešla do Rivianu.

Posledním obžalovaným je Carrington Bradley, který u Tesly působil na postu senior manažera pro nabíjení a nabíjecí sítě. Podle Tesly by měl právě tento muž v Rivianu sehrát klíčovou roli v budování vlastní infrastruktury nabíjecích stanic po vzoru Superchargerů. To, čím se měl Bradley provinit, mělo být vytipování některých zaměstnanců Tesly a poskytnutí informací pro jejich efektivnější nábor.

K tomu Tesla hovoří i o pracovním notebooku, který jeden z jejích bývalých náborářů odmítl při svém odchodu odevzdat. Zda se jedná o některou ze dvou dalších nejmenovaných osob, na které Tesla hodlá podat žalobu, zatím není jisté.

Přímo Rivian veškerá obvinění odmítá a poukazuje na to, že jsou v rozporu s jeho kulturou, étosem a firemní politikou. Ta podle jeho slov stojí na mnohaletém vývoji technologií, designu a strategií, který podléhá know-how tisíců jeho zaměstnanců z řady oddělení.

Posila Rimacu

Zatímco Tesla sepisovala žalobu týkající se exodu zaměstnanců do Rivianu, její bývalý viceprezident pro sektor inženýrství se přesunul k jejímu dalšímu konkurentovi.

Chris Porritt, který dříve sbíral zkušenosti také v automobilce Aston Martin či Applu, se stal pravou rukou Mate Rimaca v Rimac Automobili. Chorvatskému výrobci hypersportů a dodavatele řešení pro elektromobilitu chce nabídnout zkušenosti z oboru automotive, elektromobility a inovací, které načerpal za více než 30 let kariéry.

mate-rimac_chris-porritt3-min

Foto: Rimac Automobili

Chris Porritt a Mate Rimac

Během své kariéry se věnoval vývoji hypervozů Aston One-77 či V12 Vantage Zagato, v Tesle stál v čele inženýrského oddělení a u Applu, odkud k Rimacu přechází, byl součástí týmu Special Project Group. Ve svém volném čase se navíc rád věnuje renovování a závodění s historickými automobily. Díky této pestré směsici zkušeností v něm Rimac vidí dokonalý doplněk svého týmu.

piql-arctic-world-archive-1

Přečtěte si takéPokladnice vědění hluboko pod norským povrchem. GitHub uložil do speciálního trezoru pro další generace svůj archivPokladnice vědění hluboko pod norským povrchem. GitHub uložil do speciálního trezoru pro další generace svůj archiv

Mate Rimac v tiskové zprávě uvádí, že se původně obával zaměstnávat osoby se zkušenostmi z velkoprůmyslové výroby, protože se nemusely ztotožňovat s duchem a kulturou jeho společnosti. Ovšem díky svému nadšení a faktu, že si Porritt neváhá ušpinit ruce od oleje a mouru, je podle Rimaca pro tým perfektní posilou.

Podobně nadšeně zní i sám Porritt, který na nabídku kývnul především kvůli svobodě, kterou nezávislý Rimac Automobili při vývoji svých vozů má. Výsledkem této svobody je neuvěřitelný vůz Rimac C_Two, který se chce příští rok dostat do výroby, a právě Porrit by mohl ke splnění tohoto cíle být nápomocný.

rimac-automobili1

Foto: Rimac Automobili

Mate Rimac, zakladatel automobilové značky Rimac Automobili