Nábytkáři Wuders přepálili růst. Mladým podnikatelům z Hodonína váznou dodávky i komunikace se zákazníky
Zákazníci výrobců nábytku si v poslední době stěžují na neúnosně dlouhé čekací doby. Firma se hájí zaváděním nových strojů a výpadky materiálu.
Velké ambice, hezký nábytek a dobře zvládnutý marketing – tak by se dala v kostce popsat společnost Wuders bratrů Jana a Dominika Herkových a Václava Staňka z Vasky. Ti zákazníky zaujali nejen svými výrobky, ale i příběhem rodinné firmy z Moravy, v jejímž čele stojí dva sedmadvacetiletí mladíci, kteří šéfují svému bratrovi i tátovi. Jenže nyní to vypadá, že jejich byznys drhne. Zhruba poslední půlrok se totiž množí stížnosti zákazníků. Na neustálé prodlužování dodací doby, na průtahy při vracení peněz za zrušené objednávky i na velice špatnou komunikaci. Padají dokonce podněty k České obchodní inspekci a minimálně jedna předžalobní výzva.
Společnost Wuders dvojčat Herkových o sobě dala pořádně vědět v roce 2020, kdy zaznamenala raketový růst a plnila titulní stránky celé řady médií. Svým zákazníkům nabízí nábytek s minimalistickým designem a kombinující masivní dřevo a kov, čemuž také odpovídá jeho cena. V poslední době však lze nejen v recenzích na Google Mapách a Mapy.cz vysledovat, že řada zákazníků se svým nákupem u Wuders nebyla spokojená.
Negativních reakcí stěžujících si na dlouhé dodávky a další problémy jsou na internetu desítky, přičemž ve větší míře se začaly objevovat na jaře tohoto roku. Tedy právě v době kdy se Wuders pokusili investicemi do výroby částečně vymanit ze závislosti na externích dodavatelích, a to je podle Jana Herky, jeden z důvodů, který k nastalé situaci vedl.
Vlastní zkušenost pro CzechCrunch osobně popsal jeden ze zákazníků. „Objednali jsme a zaplatili předem. Následně jsme odstoupili od objednávky, protože termín dodání byl navýšen na více než čtyři měsíce, a požádali o vrácení peněz. Přes veškeré výzvy, i předžalobní, nás firma ignoruje,“ řekl zdroj, který si nepřál uvést své jméno, redakce však jeho identitu zná.
„Neevidujeme žádného zákazníka, který by u nás neměl proplacený dobropis,“ reagoval na dotaz CzechCrunche Jan Herka, který své odpovědi zaslal toto pondělí. Uvedený zdroj přitom potvrdil, že své peníze od Wuders obdržel v pátek, tedy den poté, co se redakce na firmu se sídlem v Hodoníně obrátila s žádostí o vyjádření k celé situaci.
Kontroly ČOI
Jan Herka připouští, že bylo období, kdy zákazníci museli na vrácení peněz čekat. „Došlo na moment, kdy se objevilo více negativních recenzí na dobu dodání a s tím spojená vyšší storna objednávek. Někteří zákazníci si museli bohužel na vrácení peněz počkat. To nás moc mrzelo. Všichni však peníze zpět dostali i s velkou omluvou,“ uvádí jedno z dvojčat Herkových.
Potíže s dodávkami však ve více případech přerostly až v podání podnětu České obchodní inspekci (ČOI). To potvrdil i její mluvčí František Kotrba. „Česká obchodní inspekce obdržela v této souvislosti v roce 2023 celkem osm podání.“ Podněty od nespokojených zákazníků vedly inspektory ke třem kontrolám. „Z toho dvě byly bez zjištění, jedna se zjištěním,“ doplňuje Kotrba výsledky kontrol, zda Wuders nejedná v rozporu s právy spotřebitele.
Podle Kotrby je prodávající povinen dodat zboží v dohodnutém termínu. „Pokud zákazník s prodávajícím termín dodání zboží nedohodl, je povinností prodávajícího odevzdat zboží bezodkladně po uzavření smlouvy, nejpozději ovšem do 30 dnů,“ uvádí. Když firma zboží nedodá v daném termínu, doporučuje ČOI spotřebitelům, aby prodávajícímu poskytli ještě „přiměřenou“ lhůtu. „Pokud ani v této dodatečné lhůtě zákazník zboží neobdrží, může od kupní smlouvy odstoupit,“ uvádí Kotrba.
Přestože u nejčastěji prodávaných produktů Wuders je aktuálně uvedena doba dodání 1 až 3 měsíce, v často kladených otázkách Wuders uvádí, že doba dodání může být jeden až čtyři měsíce. To nejdůležitější je však k dohledání až v obchodních podmínkách společnosti, kde stojí věta: „Prodávající si vyhrazuje právo na změnu dodacích termínů, kdy je možná maximální doba dodání i pět měsíců.“
Nové stroje i dřevo se škůdcem
Na průtahy s dodáním své objednávky a špatnou komunikaci ze strany Wuders si postěžoval i zákazník David Hynek. Zboží od Wuders objednal v půlce března, ještě na úplném konci června ho ale neměl doma. I přes urgence.
„10. července proběhl další pokus o kontaktování skrze Facebook, kdy jsem prosil o doporučení informačního kanálu, na kterém mi někdo odpoví. Odpovědí mi bylo, že kolegyně ze zákaznické podpory čerpá dovolenou. Zároveň mi sdělili, že byli objednávku zkontrolovat ve výrobě a že by měla být odeslána během dvou dnů. Odeslána nakonec byla ten samý den,“ doplňuje pro CzechCrunch Hynek.
Úplně upřímně – stejně jako u každého byznysu v začátcích – občas bojujeme s cash flow.
Proč se Wuders u některých zákazníků nepodařilo dodržet původně avizovanou dobu dodávky, Jan Herka zdůvodňuje v několika bodech. „V letošním roce jsme dělali velké změny v rámci výrobních procesů. Největší z nich byl přechod na výrobu vlastní spárovky, jednalo se o zaběhnutí dvanácti nových strojů,“ říká.
„Také jsme se potýkali s výpadky dodávek materiálu. Potýkali jsme se s nedostatkem kvalitního dřeva. Byly tam i případy, kdy nám došlo množství dřeva napadeného škůdcem, které zdaleka nemohlo jít k zákazníkovi,“ doplňuje Herka.