Díky podobné filozofii a hodnotám získal Lukesle úspěšné partnery a s nimi i cílovou skupinu zákazníků, kterou potřeboval oslovit. „Jsme velmi spokojeni se spoluprací, projekt se skvěle slučuje s našimi cíli v oblasti udržitelnosti. Určitě plánujeme portfolio rozšířit,“ říká pro CzechCrunch tisková mluvčí Rohlíku Denisa Morgensteinová.
„Je to zajímavý projekt, dobře vnímaný zákazníky. Logistiku zvládáme bez problémů, neboť většina zákazníků si obaly stejně nechává. Cena za sklenici je přijatelná a lidé je používají třeba jako kořenky. Návratnost obalů je minimální oproti tomu, co se prodává,“ potvrzuje obchodní ředitel Sklizena Vasil Fečko.
Aktuálně však firmy otevírají otázku financí, neboť cenově patří Vratné lahve rozhodně mezi dražší sortu zboží. Cenu odráží i fakt, že Lukesle chce mít – alespoň prozatím – vše pouze v té nejlepší bio kvalitě. Tržby nicméně rostou a letos se očekává obrat přes 11 milionů korun, což je oproti loňsku více než dvojnásobek. Před dvěma měsíci navíc spustil nový e-shop, kde nabízí všech téměř 200 produktů od ořechů a rýže přes sušenky až po mrazem sušené ovoce.
Foto: Vratné lahve
Zakladatel a šéf Vratných lahví Marek Lukesle
Cesta až sem však rozhodně nebyla procházkou růžovým sadem. Z hlediska nasazení věnuje Lukesle své firmě stovky procent. „Nikdo nikdy nic takového nedělal, vyvíjíme procesy a celý nový systém. To všechno je obrovský žrout peněz, času a lidského potenciálu,“ podotýká podnikatel, který vnímá svou práci jako poslání. Investici do Vratných lahví odhaduje aktuálně na pět milionů včetně několika úrokových půjček.
„Ještě před půl rokem jsem byl ve firmě všudypřítomný a sáhl jsem si kvůli tomu na dno. Dostal jsem se za hranici komfortu, co se odevzdanosti týče,“ vzpomíná. Plamínek v sobě, který pomalu dohasínal, však dokázal znovu oživit. V pravý čas přijal do firmy zkušeného manažera, který převzal velkou část odpovědnosti za chod podniku. Strategická rozhodnutí a směr však nadále určuje Lukesle.
„Jsem studnice nápadů, které v tuto chvíli už nemohu dotahovat sám. Na druhou stranu potřebuji také někdy zbrzdit. Já jsem balónek na provázku a on ten provázek drží,“ popisuje vizionář rozdělení rolí s novým ředitelem, kterého prozatím nechce jmenovat. Tým Vratných lahví dnes tvoří celkem dvacet zaměstnanců.
Vyzvednout i vrátit lze od letoška také v Zásilkovně
Vratné lahve lze dnes vracet jak kurýrovi Rohlíku, tak ve Sklizenu či zkrátka kdekoliv, kde se prodávají. Lahve zakoupené na e-shopu firmy zase chodí ve vratném, opakovaně použitelném boxu a lze je vyzvednout i vrátit v kterékoliv ze čtyř tisíc Zásilkoven po celém Česku. Záloha na sklenice je deset korun, menší box je zálohovaný padesátikorunou, větší stovkou.
„Spolupráce s Vratnými lahvemi pro nás byla velkou výzvou. Fandíme všem inovačním projektům, sami se neustále rozvíjíme a přesně taková spojení nás posouvají dál. Navíc se společně podílíme na udržitelném způsobu života a to nás baví,“ říká marketingový ředitel Zásilkovny Milan Šmíd.
Foto: Vratné lahve
Box od Vratných lahví
Nový způsob nakupování si také již našel své zákazníky. Chrudimská firma prodala od svého vzniku téměř 200 tisíc lahví. Rozvoj firmy vidí Lukesle jednak v kontinuálním rozšiřování potravinářského portfolia, ale především ve službě, kterou musel vyvinout paralelně, aby jeho produkt vůbec mohl existovat. A tou je mytí sklenic a logistika s tím spojená.
Z potravinářské firmy se tak časem nejspíš stane systém, na jehož služby se podle Lukesleho stojí již dnes fronta. „Zájem o cirkulaci a pronájem našeho řešení je obrovský a přichází i nabídky ze zahraničí. Jen my jsme to ještě nespustili,“ zmiňuje šéf Vratných lahví.
Zatím totiž sami k vymývání využívají poloautomatizovaný proces, kdy hodně věcí stále dělají ručně. Technologie, která by byla plně automatizovaná a zvládla ekologicky i efektivně vymýt desetitisíce umazaných sklenic denně, totiž zatím neexistuje. „Máme firmu, se kterou ji vyvíjíme,“ vysvětluje Lukesle.
„Rosteme plynule. I kdybychom měli všeho dost, narazili bychom na to, že nemáme procesy.“
Idea Vratných lahví se Lukeslemu během čtyř let hned několikrát přetransformovala. A vyvíjí se natolik rychle, že firma stíhá jen stěží reagovat na poptávku a změny. Až do loňského roku je třeba limitoval objem nových sklenic. „Vždy jsme měli všeho míň. Jedeme v jednom velkém skluzu,“ přiznává šéf chrudimské firmy.
Peníze byly pro Vratné lahve téma vždy. Občas jich třeba vývoj spolykal tolik, že nebylo na suroviny. Z objednávek za jedenáct milionů tak dokázali doručit pouze polovinu. „Rosteme plynule. I kdybychom měli všeho dost, narazili bychom na to, že nemáme procesy,“ zamýšlí se Lukesle. Ještě před necelým rokem a půl navíc firma plnila sklenice ručně. „Teď již máme technologie. Dávno však nestačí na to, co bychom potřebovali dnes,“ hodnotí.
Ambice má však podnikatel velké a skutečný dopad jeho firmy se podle něj teprve projeví. V horizontu pěti let budou podle něj na trhu desítky procent produktů v zálohovaných obalech. „Řešíme nové obaly se sklárnami, ale zvažujeme i jiné materiály. Půjde o rozsáhlou změnu. Asi se přidají další hráči. My však budeme první,“ říká sebevědomě Lukesle.
Foto: Vratné lahve
Ve Vratných lahvích nabízí e-shop již téměř 200 produktů
Již nyní jedná s firmami, které ho samy oslovily. Jde například o ty, které stáčí oleje, ořechová másla nebo mléčné výrobky. Ve vratných obalech si však podnikatel umí představit klidně polovinu sortimentu na trhu. Již brzy proto očekává skokový růst produktů zabalených do vratných lahví. Do konce roku 2022 by v těch svých rád viděl tisíc produktů. Branding partnerských firem chce každopádně Lukesle zachovat.
Do byznysu s obaly a potravinami se přitom vrhnul jakožto finanční expert. Do změny ho vtáhla idea o lepším, udržitelnějším světě. Finančnictví jej sice bavit nepřestalo, ale nenacházel v něm hlubší smysl. „Tím, co dělám teď, jsem hluboce naplněn a má to praktický dopad,“ je přesvědčen Lukesle.
Ve společnosti vnímá rozrůstající se skupinu lidí, kteří přebírají zodpovědnost za své činy a přenáší ji také do nakupování. „Tak jako na bezobalové prodejny, tak i na Vratné lahve plno lidí čekalo,“ myslí si podnikatel. Oproti bezobalovým prodejnám však vnímá výhodu v praktičnosti, estetice sklenic s pískovým logem a především v sériové výrobě.
„Každý malý obchod, to je boj. Co je malé, bývá často neefektivní,“ komentuje Lukesle vyšší ceny v bezobalových prodejnách, které jsou podle něj důsledkem právě neefektivity systému. „Bezobalové prodejny však reprezentují trend udržitelnosti ve společnosti. Na to reagují firmy, ale i jednotlivci změnou spotřebitelského chování. Tento trend ovlivňuje širokou veřejnost a jeho dopad bude rozsáhlý,” uzavírá podnikatel.