Nakupování přes mobily v České republice rapidně roste

Pavel HoralíkPavel Horalík

iphone
0Zobrazit komentáře

O tom, že mobilní nakupování čeká na českém trhu v následujících letech velký boom, netřeba pochybovat. Ostatně první, výraznější signály můžeme pozorovat už teď, což potvrzují i nejnovější čísla, která zveřejnila studie: Český Košík Roku.

Ta se zaměřila na dvouměsíční hodnocení TOP 120 českých eshopů, které odhadem stojí za 70% obratů na českém e-commerce trhu. Z nich vyplývá, že české eshopy meziročně evidují 100% nárůst návštěvnosti z mobilu a nic nenasvědčuje tomu, že by se tento růst měl v budoucnu zpomalovat, zejména i s přihlédnutím k tomu, že 57% českých eshopů stále nemá mobilní web.

porsche-1

Přečtěte si takéPorsche představilo nadupanou konkurenci pro elektromobil Tesla Model SPorsche představilo nadupanou konkurenci pro elektromobil Tesla Model S

„Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protože nákup přes mobily je stručně řečeno nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ říká Lukáš Hurych, Product Director platební služby Twisto.cz, která za studií Český košík roku stojí

V budoucnost mobilního nakupování pak věří i zástupci předních českých technologických společností: Heureka, STRV, Miton a H1:

Jaký vidíte potenciál v mobilním e-commerce? Mohou se stát mobilní telefony důležitým nákupním kanálem pro e-shopy?

Tomáš Braverman, Managing Director Heureka.cz: „O tom vůbec nepochybuji. Vždyť m-commerce roste každý rok o 100 % a nezdá se, že by se růst zastavil. V USA už e-commerce weby mají více návštěvníků z mobilu než z desktopu a přesně tam také míříme a zanedlouho tam budeme.“

Lubo Smid, COO a spoluzakladatel vývojářského studia STRV: „Postupně vidíme výrazný přesun e-commerce směrem k mobilním přístrojům. Ať už jde o nativni aplikace nebo mobilní weby, je zde obrovsky potenciál. Tento přesun uživatelů na mobilní platformy bude dle všech indicií dále postupovat a pro většinu e-commerce obchodníků to bude nutnost, pokud nebudou chtít ztrácet obchodní příležitosti. V České republice toto zaznamenáváme s časovým odstupem, ale není pochyb, že mobilní nákupy budou pro obchodníky důležitým kanálem.“

Ondřej Raška, spoluzakladatel investiční skupiny Miton: „Můj odhad je, že do desítek let půjde v České republice většina transakcí přes mobil. Plno uživatelů přeskočí desktop a smartphone bude jejich první počítač. Mobilní web není menší desktopový ani responzivní. Dobré příklady bych hledal v Číně, Japonsku. Mobilní web je vlastní platforma, jiné použití, v jiný čas, jiným způsobem s jinými možnostmi.“

Veronika Rojkovičová, Account Director H1.cz: Mobilné telefóny sú dôležitým nákupných kanálom už v súčasnej dobe. Sú obory, kde sa mobil podieľa významným percentom na celkovom počte objednávok. Pre ostatné obory stále mobil zostáva dôležitý kanál, kde si ľudia vyhľadávajú informáciu a utvárajú rozhodnutie o tom, čo a kde kúpiť. Ak vás na mobile človek nenájde, alebo informácie na ňom sú neprehľadné, tak s veľkou pravdepodobnosťou o zákazníka prídete.“

Nejlepší nákupní proces na mobilech má momentálně Alza

A kdo si vlastně na mobilech z pohledu nákupního procesu vede nejlépe? Na základě 480 uživatelských testů je to česká jednička na trhu s elektronikou: Alza. Druhé místo obsadil obchod Insportonline.cz, třetí poté Sportobchod.cz.

kosik