Pocta slavnému českému skokanovi a trochu zvláštní cedulka. Z olympijského kulichu raškovka je prodejní hit
Do českých sportovních dějin se zapsal hlavně pro svou fascinující štaci na zimní olympiádě ve francouzském Grenoblu v roce 1968, kde vyhrál zlato na středním a stříbro na velkém můstku. Legendárního skokana na lyžích Jiřího Rašku si však v posledních letech můžeme připomínat i jinak – přes jeho kulich, v němž skákal a který se v upravené verzi stal symbolem českých olympioniků. A právě ten je hitem i letošní olympijské kolekce naší výpravy také v prodejích.
Když loni v prosinci odhalil Český olympijský výbor (ČOV) ve spolupráci se značkou Alpine Pro novou kolekci pro letošní olympijské hry v Pekingu, mezi třemi desítkami doplňků vyčníval znovu kulich. Proč znovu? Protože podobně vypadající zimní čepice byla stěžejním prvkem kolekce i během olympiády v jihokorejském Pchjongčchangu. Tam celý svět modernizovanou „raškovku“ viděl poprvé.
Představení kulichu, inspirovaného tím, ve kterém na lyžích skákal slavný Jiří Raška, na hrách v roce 2018 bylo navíc příhodné. Šlo totiž o padesáté výročí od momentu, co Raška vyhrál vůbec první zlatou medaili na olympijských hrách. I proto je francouzský Grenoble navždy zapsán do naší olympijské historie. Stejně tak jako takzvaná raškovka, ze které ČOV udělal zimní symbol českých olympioniků.
Aktuální raškovka je oproti zhruba čtyři roky starému modelu v mnohém odlišná. V první řadě nemá bílou bambuli (kterou ostatně neměl ani Raškův proslulý kulich) a její hlavní barvou není černá, nýbrž světle modrá, která lépe reprezentuje jednu z našich národních barev. Ve spodní části čepice se poté nachází výrazné bílé a červené lemování, na kterém vyniká logo české olympijské reprezentace.
Dost možná nejkontroverznějším prvkem nové raškovky je ale její cedulka. Standardně jsou totiž otravné lístečky informující o tom, kde bylo zboží vyrobeno, na kolik stupňů je doporučeno jej prát a zda je vhodné jej žehlit, skryté uvnitř oblečení – návrháři ale usoudili, že bude originální, když bude cedulka vidět. A to pořádně. Výrazně ji zvětšili a nebáli se s ní pracovat jako s klíčovým elementem.
Cedulka, na které je napsán slogan Made in Czech Republic a po vzoru symbolů žehličky či pračky vyobrazuje v piktogramech jednotlivé olympijské disciplíny, je na boční straně kulichu a výrazně překrývá ono bílo-červené lemování. Nesplývá tudíž s modrou barvou okolo, ale naopak viditelně vystupuje ven. Prakticky je k nepřehlédnutí a dozajista si jí všimnou i kamery v průběhu her.
Že by se ale jednalo o design, který v módě jako takové neexistuje, to ne. Ostatně se stačí podívat na některé ze streetwearových značek na trhu, které pracují s podobným formátem – vezmou základní údaje (například sídlo firmy, rok založení a podobně), použijí nějaký základní styl písma a bílou barvou těchto pár hesel na oblečení vyznačí. Zda je to líbivé, nebo ne, je pochopitelně na každém z nás.