Naučili Čechy znovu nosit botasky, teď uvádí sportovní mokasíny. Pražský Pár sází na městskou extravaganci
Propojit elegantní mokasíny s barevnými teniskami vyžaduje pořádnou dávku kreativní odvahy, pro Jana Klosse a Darinu Zavadilovou se ale jednalo o naplnění představ o moderní městské obuvi, která by mohla zarezonovat i za hranicemi. Proto rozjeli novou českou značku Pár, jejíž modely kombinují devadesátkový vzhled s japonským minimalismem, a chtějí zúročit své zkušenosti nasbírané při budování brandu Botas 66.
Paralela se značkou Botas 66 není náhodná. Byl to právě Jan Kloss, který se během svých studií rozhodl přepracovat siluety tradiční české obuvnické firmy Botas a přizpůsobit je moderní době. To se mu podařilo, ale postupem času nastal moment, kdy pro něj a spoluzakladatelku Darinu Zavadilovou dávalo větší smysl vytvořit vlastní značku. A právě Pár má dokonale vyjadřovat jejich smýšlení.
„Pár balancuje mezi městem a přírodou, technologií a tradicí, je to zodpovědná lokální značka, jakou bychom sami rádi objevili a dále sledovali, protože nikdy není jasné, s čím přijde příště,“ vysvětluje Kloss. Pro spolupráci na vývoji tenisek se proto spojil s uznávanou českou designérkou obuvi Elišku Horčíkovou, která dlouhodobě pracuje pro španělskou obuvnickou společnost Camper.
Výsledkem se staly na první pohled netradiční boty, které svým měkkým provedením odkazují na osvědčenou konstrukci mokasíny a kombinují ji s dynamickou teniskovou podešví. Někteří mohou v designu vidět i estetiku outdoorové módy 90. let, která se opět dere na povrch. Záleží ovšem na barevných kombinacích, kterých Pár nabízí několik.
„Naším cílem je uvádět na trh nadčasové boty, které naše zákazníky jen tak neomrzí a budou je bavit za rok i za tři,“ zmiňuje Zavadilová. Tvůrci kladou důraz i na to, že boty vyjadřují Česko, přesněji módu Prahy. Oproti například značce Vasky, která na české obuvnické tradici také staví, se ale nevyrábí v tuzemsku, nýbrž v Portugalsku, a to z důvodu kapacity, technologie i dostupnosti materiálů.
Mladá značka se teprve rozjíždí a očekává, že letošní rok zakončí s tržbami v řádech jednotek milionů korun, byť její tvůrci připouští, že dost záleží i na povolení koronavirových opatření. Kromě e-shopu, který funguje už nyní, se totiž chtějí soustředit i na prodej v kamenném obchodě, jenž mají připravený.
Ať Češi znovu nosí botasky
Psal se rok 2008, kdy tehdejší student pražské UMPRUM Jan Kloss a jeho parťák Jakub Korouš dostali nápad na oživení legendárních českých tenisek značky Botas. Měli v hlavách, že do tradičních socialistických kecek, jejichž příběh se začal psát v 60. letech minulého století, vnesou moderní look a naučí Čechy je znovu nosit. Původně šlo o školní projekt, ale celkem rychle se z něj stal regulérní byznys.