Naučili Čechy znovu nosit botasky, teď uvádí sportovní mokasíny. Pražský Pár sází na městskou extravaganci

Filip HouskaFilip Houska

par-1

Foto: Tomáš Souček

Jan Kloss a Darina Zavadilová, tvůrci tenisek Pár

0Zobrazit komentáře

Propojit elegantní mokasíny s barevnými teniskami vyžaduje pořádnou dávku kreativní odvahy, pro Jana Klosse a Darinu Zavadilovou se ale jednalo o naplnění představ o moderní městské obuvi, která by mohla zarezonovat i za hranicemi. Proto rozjeli novou českou značku Pár, jejíž modely kombinují devadesátkový vzhled s japonským minimalismem, a chtějí zúročit své zkušenosti nasbírané při budování brandu Botas 66.

Paralela se značkou Botas 66 není náhodná. Byl to právě Jan Kloss, který se během svých studií rozhodl přepracovat siluety tradiční české obuvnické firmy Botas a přizpůsobit je moderní době. To se mu podařilo, ale postupem času nastal moment, kdy pro něj a spoluzakladatelku Darinu Zavadilovou dávalo větší smysl vytvořit vlastní značku. A právě Pár má dokonale vyjadřovat jejich smýšlení.

„Pár balancuje mezi městem a přírodou, technologií a tradicí, je to zodpovědná lokální značka, jakou bychom sami rádi objevili a dále sledovali, protože nikdy není jasné, s čím přijde příště,“ vysvětluje Kloss. Pro spolupráci na vývoji tenisek se proto spojil s uznávanou českou designérkou obuvi Elišku Horčíkovou, která dlouhodobě pracuje pro španělskou obuvnickou společnost Camper.

Výsledkem se staly na první pohled netradiční boty, které svým měkkým provedením odkazují na osvědčenou konstrukci mokasíny a kombinují ji s dynamickou teniskovou podešví. Někteří mohou v designu vidět i estetiku outdoorové módy 90. let, která se opět dere na povrch. Záleží ovšem na barevných kombinacích, kterých Pár nabízí několik.

xpar6

Foto: Pár

Tenisky, mokasíny a japonský minimalismus v jednom

parprague

Foto: Tomáš Souček

Uvnitř prodejny značky Pár na adrese Skořepka 4 v Praze

„Naším cílem je uvádět na trh nadčasové boty, které naše zákazníky jen tak neomrzí a budou je bavit za rok i za tři,“ zmiňuje Zavadilová. Tvůrci kladou důraz i na to, že boty vyjadřují Česko, přesněji módu Prahy. Oproti například značce Vasky, která na české obuvnické tradici také staví, se ale nevyrábí v tuzemsku, nýbrž v Portugalsku, a to z důvodu kapacity, technologie i dostupnosti materiálů.

Mladá značka se teprve rozjíždí a očekává, že letošní rok zakončí s tržbami v řádech jednotek milionů korun, byť její tvůrci připouští, že dost záleží i na povolení koronavirových opatření. Kromě e-shopu, který funguje už nyní, se totiž chtějí soustředit i na prodej v kamenném obchodě, jenž mají připravený.

Ať Češi znovu nosí botasky

Psal se rok 2008, kdy tehdejší student pražské UMPRUM Jan Kloss a jeho parťák Jakub Korouš dostali nápad na oživení legendárních českých tenisek značky Botas. Měli v hlavách, že do tradičních socialistických kecek, jejichž příběh se začal psát v 60. letech minulého století, vnesou moderní look a naučí Čechy je znovu nosit. Původně šlo o školní projekt, ale celkem rychle se z něj stal regulérní byznys.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Založili proto značku Botas 66 a začali modernizovat teniskovou siluetu, kterou původní český výrobce navrhl v roce 1966. „Chtěli jsme uzpůsobit její produkci pro potřeby současné doby. Na základě toho jsme vybudovali samostatný brand, na který jsme dostali svolení od vedení Botas, a stali se jeho exkluzivními designéry,“ vzpomíná Kloss pro CzechCrunch na své „obuvnické poprvé“.

Do projektu poté přizval marketingovou specialistku Darinu Zavadilovou a od roku 2014 byli oficiálními distributory Botas 66. Dařilo se jim. S oficiálním zastoupení od Botasu začali prodávat své přepracované „botasky“ přes internet i prostřednictvím dvou kamenných prodejen, těšili se několika designerským oceněním a jejich boty dokonce doporučoval i deník The New York Times.

botas66

Foto: Botas

Modernizované botasky

Zlom ale přišel v roce 2019, kdy byla kvůli neshodám se společností Botas spolupráce rozvázána a dvojice tak získala čas na své další projekty. Zatímco Kloss se věnoval produktovému designu a architektuře v rámci kreativní skupiny Okolo a pronikl i do rapového odvětví přes značku Rap, kterou založil spolu s umělcem Idea z labelu Ty Nikdy, Zavadilová spolupracovala na designovém festivalu designSupermarket.

Blízký vztah k teniskám jim ale zůstal, a proto se rozhodli přijít s vlastní značkou. Takovou, která by odrážela jejich názory na kreativitu, minimalistický přístup, styl a šetrnost vůči přírodě. Tak vznikl Pár.

Extravagance, která může zaujmout i za hranicemi

Na první pohled mohou nové tenisky vypadat poněkud zvláštně. Přeci jen propojení pohodlného teniskového stylu s poněkud konzervativní obuví, jakou představují mokasíny, je už z podstaty netradiční. Tvůrci ale věří, že si to své zákazníky najde. „Zákazníky si personifikujeme do lidí, jako jsme my sami. Takových, kteří přemýšlí nad tím, co kupují a proč, sledují, co se děje kolem, a nebojí se někdy trochu vykročit z komfortní zóny,“ říká Zavadilová.

Zajímavé je, že všechny páry, které na svém e-shopu nabízí, jsou unisexové, takže si je bez výčitek může obout žena i muž. A vzhledem ke svému vzhledu ani nelze určit, pro jakou věkovou skupinu jsou určeny – proto jsou zkrátka pro každého. „Záleží, jak se kdo cítí. Je nám jasné, že na zářivě elektricky modrý monochrom si netroufnou všichni. Ale ti, kteří ano, ho dokáží zkombinovat i ke smart casual outfitu,“ dodává spolutvůrkyně.

S tímto přístupem chce Pár zamířit i do zahraničí, konkrétně na asijský trh, kde jsou podobně extravagantní městské módě nakloněni. V rámci zahraniční expanze by jako první chtěli navštívit Japonsko, z jehož vizuálního módního stylu se tak trochu odvíjeli. Nejprve ale chtějí ukázat Čechům, že i k jejich outfitům mohou být tyto tenisky zajímavé a vkusné.

xpar2

Foto: Pár

Když se sportovní vzhled spojí s konzervativními mokasínami

xpar5

Foto: Pár

Decentní bledě modré tenisky

xpar4

Foto: Pár

Rudě červené provedení

xpar3

Foto: Pár

Černá varianta

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Evropská komise viní Apple z monopolních praktik vůči hudebním službám. Hrozí mu pokuta až 27 miliard dolarů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tim-cook-apple2

Foto: ICDPP

Šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

Kvůli svému vzrůstajícímu vlivu jsou velké technologické firmy stále více v hledáčku Evropské unie, konkrétně Evropské komise, která má právo udělovat sankce v oblastech hospodářské soutěže. Právní bitvu s evropskými orgány teď bude sehrávat také Apple, kterému hrozí pokuta až ve výši až 27 miliard dolarů.

Evropská komise dnes zveřejnila předběžné závěry, podle kterých kalifornský gigant jedná v rozporu s antimonopolními regulacemi. Konkrétní námitky tentokrát směřují na obchod s aplikacemi App Store a způsobu, jakým zvýhodňuje vlastní hudební streamovací službu Apple Music oproti konkurenci.

„Apple Music soutěží s ostatními hudebními službami. Na ty ale Apple uvaluje poplatky v App Storu a znemožňuje jim informovat (zákazníky – pozn. red.) o alternativních možnostech předplatného. Zákazníci ztrácejí,“ napsala na Twitteru eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Širší optikou se tedy jedná o další kauzu ukazující už známý narativ, který Evropská komise řeší po několikáté: technologická firma, která vlastní jak produkt, tak obchodní platformu, své vlastní produkty na této platformě zvýhodňuje a podle Evropské unie tak porušuje antimonopolní právo.

Margrethe Vestagerová, eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Evropské komise

Současný případ se točí zejména okolo hudebních služeb. Vychází totiž ze stížnosti, kterou k Evropské komisi v roce 2019 doručilo Spotify. Jak tehdy napsal magazín The Verge, šéf švédské služby Daniel Ek tehdy oficiální cestou začal protestovat proti 30procentnímu poplatku, který si Apple účtuje na všechny transakce učiněné přes aplikace v iOS. Spotify tedy tratilo téměř třetinu příjmů na všech předplatných, jež zákazníci sjednávají právě přes App Store.

Hlavní problém pak podle Vestagerové spočítá v tom, že taková praktika skončila vyšším cenami pro zákazníky. Spotify tento týden ostatně oznámilo, že mu klesá profitabilita, a proto své předplatné zdraží. Zatím se ale jedná o první fázi případu, ostatně i sama Vestagerová zdůrazňuje, že jde o předběžné závěry. Apple nyní má dvanáct týdnu na to, aby doručil Komisi své námitky.

Jak magazín The Verge podotknul, Evropská komise vede proti Applu také další případy podobného rázu – jeden, který se týká App Storu jako takového, a druhý, jenž se zaměřuje na dominanci v prodeji elektronických knih. Tuto stížnost naopak podala Komisi japonská společnost Rakuten.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spotify předběžný závěr přivítalo. „Zajištění, aby iOS operovalo férově, je urgentní úkol s dalekosáhlými důsledky,“ uvedl Horacio Gutierrez, vedoucí právník Spotify. Apple na rozhodnutí Evropské komise taktéž reagoval a snaží se v něm redukovat problém na samotný případ Spotify. Argumentuje tím, že hudební služba příliš neztrácí.

„Spotify neplatí Applu žádné poplatky z peněz 99 procent jeho předplatitelů. Platí jen 15procentní poplatek z těch zbývajících, které získá přes App Store. Centrální věcí v tomto případě je požadavek, aby Spotify mohlo ve své aplikaci na iOS zviditelňovat alternativní nabídky, což je praxe, kterou žádný obchod na světě nepovoluje,“ uvedl Apple.

Jak dokazuje článek na serveru Cnet z roku 2019, Apple tento argument používá dlouhodobě. Zároveň je faktem, že Spotify má navíc výhodu nižší, tedy patnáctiprocentní sazby. Jiné firmy často platí poplatek v třicetiprocentní výši.

Na kritiku podobného rázu už Apple reagoval loni a pro vývojáře, kteří si vydělají méně než jeden milion dolarů ročně, snížil poplatky právě na 15 procent. Ušetří tak sice zhruba 98 procent všech vývojářů, kteří ovšem dohromady tvoří jen zhruba pět procent obratu App Storu.

Nejviditelnějším příkladem rezistence vůči Applu byl loni vývojář Epic Games. Do svého herního hitu Fortnite tehdy na protest poplatkům v App Storu přidal vlastní platební bránu a Apple v reakci na to aplikaci ze svého obchodu odstranil. I samotné Epic Games pak podali stížnost k Evropské komisi. Nyní se tyto záležitosti řeší u soudu.

Hospodářská soutěž je jedinou významnou oblastí, ve které má Evropská unie pravomoci udělovat sankce právnickým i fyzickým osobám, nikoliv jen členským státům. Jedná se však o velmi významnou funkci, která se může firmám prodražit. Pokud by totiž Evropská komise skutečně rozhodla o sankci, Applu by hrozila pokuta ve výši 1 až 10 procent z obratu v předchozím roce. To by v případě výrobce iPhonů činilo zmíněných 27 miliard dolarů (580 miliard korun).