Ne vždy e-shopy znají svou cílovku, říká šéf Shoptetu. Tržiště mohou pomoct, nejsou ale pro všechny
Na Amazonu neuspěla ani Lady Gaga, na marketplacech nenajdete ani Nike. Samuel Huba vysvětluje, pro jaké obchodníky je využití tržišť správnou volbou.
Samuel Huba, šéf Shoptetu
Trendem posledních let nejen v české e-commerce je rozvoj tržišť, kdy největší hráči včetně Heureky, Alzy a Mallu vyvíjí svá vlastní tržiště a umožňují obchodníkům prodávat na svých platformách. Česko totiž dosud bylo poměrně jedinečným trhem, kterému dominovali „obyčejné“ e-shopy, to se ale s rozvojem takzvaných marketplaců mění. Pro některé e-shopy jsou tržiště vhodná cesta pro oslovení dalších zákazníků, ale nejsou úplně pro každého, upozorňuje Samuel Huba, šéf Shoptetu.
Jak na nich uspět a využít příležitost? Nejen o tom budeme diskutovat s řadou řečníků na druhém e-commerce eventu z dílny CzechCrunche. Ve středu 21. září od 17.30 se ve Spojka Events v Karlíně o své názory i know-how kromě Samuela Huby podělí například ředitel Heureka Group Tomáš Braverman, Head of Sales Marketplace z Mall Group Kateřina Peštuková, Head of Marketplace z Alza.cz Jan Pípal či partneři akce Radek Klouda z BaseLinker a Lukáš Huňka z Omnicado. Partnery dále doplňuje startup Tanganica. Součástí akce je i networking.
Na platformě Shoptetu aktuálně běží přes třicet tisíc e-shopů, tedy více než polovina ze všech v Česku, jejichž prodeje se na celkovém obratu e-commerce podílí asi z jedné pětiny. Od roku 2020 společnost nabízí přímé napojení na marketplacy Mallu a Alzy, což podle Huby využívá aktuálně přibližně 800 obchodníků. „Pro většinu z nich jsou marketplacy doplňujícím prodejním kanálem k vlastnímu e-shopu,“ popisuje.
Pomalejší nástup tržišť v Česku ve srovnání se zahraničím, kde běžně hrají dominantní roli jako třeba Amazon ve Spojených státech, Alibaba v Číně nebo Allegro v Polsku, přitom Huba vysvětluje hlavně celkovou rozvinutostí e-commerce ekosystému. Ze zemí střední a východní Evropy má tuzemsko nejvyšší podíl e-commerce na celkovém obratu retailu. Loni šlo konkrétně o sedmnáct procent.