Nejčernější auto na světě. BMW X6 dostalo unikátní nátěr, který pohlcuje téměř 100 % světla

bmw-vantablack

Foto: BMW

BMW X6 Vantablack

0Zobrazit komentáře

Z kompozitních materiálů na bázi uhlíku se v automobilovém průmyslu nejčastěji vyrábějí odlehčené části karoserie či ozdobné prvky interiéru. BMW se však rozhodlo použít uhlíkový materiál trochu jiným způsobem. Uhlíkové nanotrubice namíchané s černou barvou naneslo na novou generaci svého BMW X6 a výsledkem je SUV černější než noc na poušti Atacama.

Segmentu SUV se v automobilovém průmyslu daří více než kdy dřív. Svůj SUV model dnes nabízí v podstatě každá značka, ty nejkonzervativnější nevyjímaje. Proto se marketingové týmy jednotlivých automobilek musí poprat se stále těžší výzvou, jak docílit co největšího zájmu ze strany zákazníků.

S netradičním nápadem přišlo BMW, které pro propagaci své novinky v podobě třetí generace luxusního SUV kupé X6 použilo barvu, které není na světě rovno. Zatímco se ostatní výrobci snaží na svých novinkách zdůraznit každou inovativní křivku a designový detail, BMW udělalo v podstatě pravý opak. Na X6 totiž naneslo barvu Vantablack, která je považována za nejčernější barvu na světě a která celý design vozu doslova pohltila.

bmw-vantablack-2

Foto: BMW

Detail masky vozu s nasvícenou mřížkou ikonických ledvinek

Tato barva je unikátním tím, že je schopna pohltit 99,96 % světla dopadajícího na její plochu. Výsledkem je efekt, který způsobuje neschopnost našich smyslů postihnout u trojrozměrných předmětů jejich třetí rozměr. Předmět potažený Vantablackem pro nás přestává být plastický a je pouze dvourozměrný. Pro pochopení tohoto efektu nejlépe poslouží obrázek, na kterém jsou dvě zcela totožné busty, ovšem jedna je natřena touto barvou.

Technologie Vantablack spočívá v uhlíkových nanotrubicích, které jsou barveny černou barvou. Vantablack tak není ani tolik barva jako spíše povlak z miliard uhlíkových trubic. Každá má průměr 20 nanomentrů, což je přibližně 3,5tisíckrát méně než průměr lidského vlasu, a 1 centimetr čtvereční Vantablack obsahuje přibližně miliardu takovýchto nanotrubic.

vantablack-bmw

Foto: Surrey NanoSystems

Zatímco na bustě napravo vidíme veškeré detaily, křivky a záhyby, busta nalevo působí jako prázdná plocha

Zatímco u standardní barvy je světlo dopadající na její povrch okamžitě odraženo, u Vantablack se světlo začne odrážet do prostoru mezi trubicemi a postupuje stále hlouběji do materiálu, až se plně přemění v teplo.

Téměř dokonale černý povrch

„Téměř úplná absence odrazivosti vytváří skoro dokonale černý povrch. Pro plné porozumění si zkuste představit, že se procházíte lesem, ve kterém jsou stromy vysoké místo standardních 10 až 20 metrů tři kilometry. Je snadné si představit, jak málo světla by se k vám dostalo, pokud by se mu to vůbec podařilo,“ vysvětluje Surrey NanoSystems, které mají vývoj Vantablack na svědomí.

Způsobů využití této barvy je celá řada. Jíž dříve podobnou látku vyvinula NASA, která ji využívá ve svých kosmických technologiích. Díky schopnosti mást lidské smysly je velmi oblíbená také u umělců a nyní nám BMW dokazuje, že se může jednat i o stylový lak pro automobily.

Lak Vantablack neumožňuje naším očím zpracovávat informace o hloubce a tvaru karoserie vozidla, které proto vypadá jako dvourozměrná silueta. Nové X6 pomáhá zdůraznit nasvícenou mřížku ledvinek přední masky vozu, což je designový prvek, který se u BMW objevuje vůbec poprvé.

starhopper-test

Přečtěte si takéSpaceX úspěšně testuje zkušební loď pro let na Mars i k Měsíci. S jedním motorem vystoupala do 150 metrůSpaceX úspěšně testuje zkušební loď pro let na Mars i k Měsíci. S jedním motorem vystoupala do 150 metrů

Hussein Al-Attar, šéfdesignér nové X6, připustil, že by se úprava Vantablack mohla dostat do standardní nabídky automobilky. Problém by však byl v ceně takového laku a také představa, že před sebou uvidíte vůz matoucí vaše smysly, nezní příliš bezpečně.

Že to nová X6 od BMW skutečně dokáže, se můžete přesvědčit nejen na přiložených fotografiích a videu, ale i na vlastní oči. Stačí zajet do Frankfurtu nad Mohanem v termínu od 14. do 22. září a navštívit 68. ročník Mezinárodního automobilového veletrhu, kde BMW X6 Vantablack nebude chybět.

bmw-vantablack-5

Foto: BMW

BMW X6 před nanesením laku

bmw-vantablack-7

Foto: BMW

Nanášení laku Vantablack

bmw-vantablack-12

Foto: BMW

BMW X6 Vantablack

bmw-vantablack-4

Foto: BMW

BMW X6 Vantablack

bmw-vantablack-13

Foto: BMW

BMW X6 Vantablack

bmw-vantablack-3

Foto: BMW

BMW X6 Vantablack

Bazalka tady roste svisle a bez hlíny. V Praze vznikla laboratoř, která simuluje pěstování potravin na Marsu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

marsonaut2Insider

Foto: Vodafone

Projekt týmu Marsonaut vede Jan Lukačevič

0Zobrazit komentáře

Na první pohled to vypadá jako záhon budoucnosti. V malé místnosti v pražském Suchdolu rostou na téměř svislých plochách salát, ředkvičky a bazalka, jsou různě nasvícené a přitom vůbec nejsou zasazené v půdě. Nový výzkum týmu českých vědců by měl v budoucnu pomoct s produkcí potravin na Marsu.

Projekt týmu Marsonaut vede osmadvacetiletý Jan Lukačevič, kterého Google a magazín Financial Times zařadili na žebříček stovky osobností z Evropy, jejichž aktivity mají přínos pro moderní společnost. Spolupracoval s agenturami NASA, ESA a byl i součástí týmu, který se podílel na vývoji přístroje pro platformu ExoMars 2020. Proto není překvapením, že se nyní nadaný vědec zaměřil na další stránku vesmírného výzkumu, tentokrát biologickou.

„Na Marsu panují podmínky, které nejsou slučitelné s pěstováním rostlin konvenčními metodami. Zároveň se tam lidé budou potýkat s nedostatkem potravin a zásob. Je tedy třeba vymyslet technologii, která postupně bude zásoby doplňovat,“ vysvětluje Lukačevič.

marsonaut4

Foto: Vodafone

Rostliny tu rostou svisle a bez hlíny

Zkoumání pěstování roslin na rudé planetě vidí jako logický krok ve své kariéře, a tak v jedné z nenápadných budov v kampusu České zemědělské univerzity (ČZU), v níž se skrývá i laboratoř, začal pracovat na nové technologii. Ta využívá především takzvané aeroponie, což je způsob, který dovoluje pěstovat rostliny volně ve vzduchu bez nutnosti zasazovat je do hlíny.

Hlína není potřeba

Půda je totiž pouhé médium, a to ani dokonalé, ani nutné. Spotřebuje velké množství vody, která většinově jen proteče, často je třeba do ní přidávat chemikálie a lidstvo už dříve dokázalo, že lze kořeny ponořit například do vody – této technologii se pro změnu říká hydroponie.

„Salát můžeme sklidit i desetkrát do roka.“

„Tady vidíte, že kořeny nejsou nijak kryté a jsou úplně jemňounké. Rostlina totiž neinvestuje do silných kořenů, které by potřebovala v půdě,“ ukazuje Lukačevič do aeroponické komory s volně visícími kořínky svisle zasazených rostlin. Každých třicet vteřin na ně trysky rozpráší roztok. Vody se tak použije oproti běžnému zemědělství jen zhruba pět procent, výnosy jsou přitom čtyřikrát až desetkrát větší.

Rostlinám prý nevadí, že rostou svisle, protože se dokáží přizpůsobit. Lukačevič to přirovnává k pokojovým rostlinám, které se otáčejí za sluncem. Zároveň připouští, že díky třetinové gravitaci by v nevodorovné poloze mohly rostliny na Marsu růst ještě lépe než na Zemi.

marsonaut7

Foto: Vodafone

Tým Marsonaut s tváří projektu #jetovtobě Benem Cristovaem

V týmu vědců pracují také bioložky Karolína Pumprová a Gabriela Lotová a IT specialisté Vladimír Vaverka a Matyáš Černohous. Druzí dva zmiňovaní se o celý projekt starají z pohledu používaných technologií. Jedním z cílů laboratoře totiž je plná automatizace.

V inkubátoru už klíčí jahody

„Můžeme měřit teplotu roztoku, teplotu u kořenů, máme i hladinové snímače na množství postřiku a jeho teplotu, můžeme detekovat i tlak trysek. Jsem schopný pomocí vzdáleného přístupu měnit například dobu svícení světel,“ ukazuje technické zázemí laboratoře Vladimír Vaverka. Cílem je v laboratoři mít co nejstabilnější podmínky.

Systém dokáže simulovat odlišné teplotní režimy či jiné osvětlení nebo složení atmosféry. „Umí i například zkrátit o polovinu růstový cyklus. Salát můžeme sklidit i desetkrát do roka,“ popisuje fungování jedna z členek týmu Karolína Pumprová.

marsonaut5

Foto: CzechCrunch

Jan Lukačevič ukazuje otevřenou aeroponickou komoru. Rostliny zde rostou s kořeny volně ve vzduchu

Laboratoř vznikla na jaře letošního roku pod záštitou projektu Vodafone #jetovtobě. Tuzemský operátor projekt také kompletně zafinancoval, podle Lukačeviče stál několik milionů korun. V současné době tým ladí komplexní systémy aeroponie, například čištění či ventilace místnosti a světelné zdroje. V budoucnu je v plánu rozšířit i pěstované plodiny a v inkubátorech už jsou připravovány například výhonky jahod.

pavel-jezek-alza

Přečtěte si takéPavel Ježek: Pohled do zákulisního mozku Alzy aneb jak vypadá vývoj našeho interního informačního systémuPavel Ježek: Pohled do zákulisního mozku Alzy aneb jak vypadá vývoj našeho interního informačního systému

Výsledkem projektu by měla být autonomní laboratoř, ve níž tým zjistí, které nastavení atmosféry, teploty či světla každé rostlině nejvíce vyhovuje. Přispěje tak k tomu, aby mohli být co nejefektivněji pěstovány v budoucnu i na Marsu.

Vypěstované plodiny ale najdou i praktické využití. „Na podzim snad budeme mít dostatek rostlin, abychom je zanalyzovali a následně snědli,“ plánuje s úsměvem Jan Lukačevič. Další fází by mohlo být například vyladění rostlin tak, aby měly co nejlepší nutriční hodnoty – to je prý konečný cíl bádání.

marsonaut6

Foto: Vodafone

Karolína Pumprová

Výzkum, který tým provádí, by v budoucnu kromě marsovských misí mohl pomoct i na Zemi. Aeroponie není zatím příliš rozšířená technologie kvůli své ceně, ale některé z desítek laboratoří na světě se nachází například v Izraeli, které trápí suché klima, nebo v zemích Beneluxu, kde je problematický zase nedostatek místa na běžné zemědělství.

Aeroponie není v základu nová. NASA s ní experimentovala už v osmdesátých letech, laboratoř na ČZU je ale unikátní hlavně v počtu parametrů, které může sledovat a měnit, a tím sebrat více dat a docílit lepších výsledků.