Nejdostupnější Ferrari ještě lépe. Roma vzpomíná na italskou riviéru v 50. letech plátěnou střechou

Roma v provedení Spider si klade za cíl přiblížit řidičům La Nuova Dolce Vita, tedy bezstarostný život plný radosti na italský způsob.

ferrari-roma-spider1

Foto: Ferrari

Design vzpomíná na styl padesátých a šedesátých let

0Zobrazit komentáře

Vozy od Ferrari jsou malým uměleckým dílem, což rozhodně platí i pro základní model Roma, který je k pořízení již od šesti milionů korun. Roma se nyní dočkala i své verze Spider, tedy provedení bez střechy, které vzpomíná na krásu tohoto typu vozů z padesátých a šedesátých let.

Kdo byl pozván tento víkend do soukromé rezidence El Badi Palace v marocké Marakéši, stal se svědkem odhalení úplné novinky od Ferrari. To představilo model Roma Spider, jeden z nejatraktivnějších roadsterů současnosti, který kombinuje klasické linie s moderním přístupem.

Novinka vzpomíná na dávné doby. Ostatně poslední model s látkovou střechou a motorem umístěným vpředu Ferrari představilo v roce 1969, kdy odhalilo 365 GTS4. Následně od této technologie ustoupilo, a to z důvodu bezpečnostních nedostatků takového karosářského provedení i nižšímu komfortu během jízdy, který se týkal především hluku.

Moderní technologie jdou však kupředu, a tak se plátěné střechy do Maranella, kde Ferrari sídlí, opět vrací. Zdá se, že jde o dobré rozhodnutí, protože tyto modely z dílen italské automobilky patřily vždy k nejpovedenějším – a v případě Romy tomu není jinak. Designérům vozu se podařilo perfektně vyvážit funkční a optické prvky vozu v duchu La Nuova Dolce Vita.

Zmíněné heslo evokuje poklidný a radostný život v Itálii a – minimálně v interpretaci Ferrari – také projížďky po klikatých silničkách, které propojují městečka podél italského pobřeží. Stačí si jen stáhnout střechu, pustit sluneční paprsky do interiéru a vychutnávat si bezbřehý klid.

391035cc-59b2-45ac-9576-eab8c1e2ae04

Foto: Ferrari

Design vzpomíná na styl padesátých a šedesátých let

Flavio Manzoni, šéfdesignér Ferrari, dbal na to, aby zakomponování plátěné střechy působilo přirozeně, karoserie byla proto upravena jen velmi lehce. Záď vozu dostala jemný spoiler z uhlíkových vláken, který dokáže upravovat přítlak na základě rychlosti. Nad čelním sklem se také objevil malý výčnělek – i ten podporuje lepší aerodynamiku.

Použitím látky designéři ušetřili velké množství místa, vůz tak může nabídnout i zavazadlový prostor o objemu 255 litrů. Střecha se složí během necelých čtrnácti vteřin, přičemž sklápět ji lze až do rychlosti 60 kilometrů v hodině. Vyrobena přitom může být z látky vybrané na míru.

Po sešlápnutí plynu řidič probouzí výkon 620 koňských sil generovaný vidlicovým osmiválcem o objemu 3,9 litru, který je párovaný s dvouspojkovou automatickou převodovkou s osmi stupni. Ferrari udává zrychlení z 0 na 100 kilometrů za 3,4 sekundy, přičemž maximální rychlost je 320 kilometrů v hodině.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Interiér nabízí oproti verzi bez střechy změn jen po málu. Zajímavostí ovšem je, že ve Ferrari vyšli vstříc přání zákazníků a do volantu nainstalovali zapuštěné dotykové ovládání, aby zjednodušili ovládání. Nechybí ani takové vychytávky, jako je ohřívání krku nebo efektní červené podsvícení startování pro správný sportovní dojem.

Přesnou cenu novinky Ferrari prozatím neuvedlo. Je ovšem jasné, že bude vyšší než v případě klasické verze Romy, jejíž cena startuje na částce okolo šesti milionů korun.

ferrari-roma-spider5

Foto: Ferrari

Interiér vozu se drží zaběhlých standardů. Největší proměnou si prošel volant

Vespa ve světě aut. Jízda ve španělském elektrickém sporťáčku není o výkonu, ale o stylu

Více než do Prahy se Cupra Born hodí do prosluněných uliček Barcelony nebo Valencie. I tak ale umí udělat parádu.

Filip HouskaFilip Houska

cupra-born_1x

Foto: Seat/Cupra

Cupra Born

0Zobrazit komentáře

Už zvenčí je vidět, že nejde o typický vůz, který běžně potkáváte v ulicích měst. Cupra Born to hraje na design a rovnováhu mezi jízdou a skoro až módním parťákem, což značka přiživuje i vlastní řadou doplňků. S menší nadsázkou se dá říct, že jde o Vespu ve světě aut – a pro mladé městské řidiče může být zajímavou elektrickou volbou. Styl je ovšem vykoupen cenou.

Někdo bere auta za nutnost a neřeší příliš to, jak moc sedí do jeho životního stylu. A to je úplně v pořádku. Jsou tady ale tací, kteří si naopak hledají vozy i podle toho, jak na ně působí, respektive jaké emoce v nich vyvolávají a zda se mohou stát i něčím víc než jen prostředkem pro přesuny. Právě tímto směrem se vydává i uhlazený pětidveřový elektromobil Born od španělské značky Cupra, která vznikla osamostatněním se od automobilky Seat.

Jeho design vychází ze sportovních křivek. A je to patrné skoro ve všech detailech. Ať už jde o světlomety na přední masce, které štikovitým způsobem kopírují svažující se masku, aerodynamicky provedené disky na kolech, hbitě vypadající spoiler nebo samotný podvozek s adaptivními tlumiči. Zároveň to ale sporťák není – jeho maximální výkon se u vyšší varianty pohybuje okolo 230 koní, i v režimu Cupra vás do sedaček nezarve a na dálnicích se prohání mnohem svižnější a rychlejší auta. Omezovač v Bornu totiž končí na 160 km/h.

Na vysokorychlostní úseky se ale Born nehrne, naopak se vidí spíše ve městech, kde pak je dostatečně hbitý na to, aby s ním řidič mohl svižně měnit pruhy a kopírovat tak dynamiku městské silniční dopravy. Díky bateriovému balíku umístěnému přímo v podlaze má pak Born poměrně nízké těžiště, které vůz dobře udrží na cestách během většího manévrování. A dojezd? Papírově okolo 420 kilometrů – a byť v praxi to je asi o pětinu méně, v městech to vystačí.

cupra-born_2x-1

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Přední maska Cupry Born

Vnitřek auta je vymyšlen tak, aby nerušil technologiemi, ale zároveň nabízí snad vše potřebné. Dva displeje, jeden z nich infotainmentového charakteru s úhlopříčkou dvanáct palců, měkké polstrování, které je doplňováno decentními měděnými detaily, užší sedačky pro sportovnější dojem z auta a nespočet přihrádek, kde lze nabíjet mobilní zařízení. Interiér neoslní, ale dokáže v člověku vyvolat emoci a pozastavit se nad známým klišé, že „méně je někdy více“.

Po našem testování v ulicích Prahy ale můžeme říct, že ani na nás nezapůsobil Born jako auto, které člověk chce kvůli technickým parametrům. Jde o stylovku, zábavného malého elektrického parťáka, který by možná více než do české metropole zapadl do prosluněných uliček Barcelony. Cupra okolo něj – a svých dalších modelů – buduje punc jakési lifestylové značky, jež by měla zapadnout do života majitele víc, než jen výplň garáže.

I to je důvod, proč Cupra ke svým vozům vymyslela řadu tematických doplňků. V jejích barvách je možné mít například raketu na padel (oblíbený sport ve stylu tenisu a badmintonu ve španělsky mluvících zemích) nebo lampičku do ložnice, ale třeba i kožené příslušenství ve formě batohů a tašek, sluneční brýle nebo tenisky, na kterých Cupra pracovala s barcelonskou značkou Mikakus. A nechybí ani trička nebo kšiltovky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S menší nadsázkou se dá říct, že Cupra buduje v automobilovém světu takovou Vespu, nejoblíbenější řadu italských skútrů od společnosti Piaggio. Ta totiž nehraje jen na technické parametry svých motorek, ale okolní auru, která značku doprovází. Proto má ve světě nezapomenutelné jméno a každý ví, že Vespa je spíše životním stylem než obyčejným skútrem. A zdá se, že do těchto rovin míří i španělská Cupra se svými elektroauty.

Born je vlastně dobrým příkladem toho, jak zaujmout mladší řidiče (případně ty, kteří řeší své vůbec první elektrické auto do města) a nabídnout jim něco navíc. Jak zaujmout ty, kteří neřeší výkon, ale chtějí mít vůz, se kterým se dokážou ztotožnit. V tom Cupra vyniká. A stejně jako u Vespy i tady platí jednoduchá rovnice, že za stylovku si člověk holt připlatí – cena se točí okolo 1,3 milionu korun.

cupra-born_3x

Foto: Cupra

Tenisky Cupry ve spolupráci s barcelonskou značkou Mikakus