Nejkouzelnější česká místa v ohrožení. Petr Kotík z Amazing Places v krizi burcuje k pomoci hoteliérům
Petr Kotík, zakladatel Amazing Places
Se svou manželkou Kateřinou provozuje malý hotýlek v Praze, pro většinu lidí je ovšem známý především coby zakladatel projektu, který hledá a propaguje ta nejkouzelnější ubytování nejen na území České republiky. Ze tmy přišel nápad na Amazing Places a z temnoty způsobené současnou krizí vznikl další projekt, kterým chce Petr Kotík alespoň částečně pomoci provozovatelům ubytovacích zařízení, které spolu s gastronomií aktuální krize zasáhla nejvíce.
Inspirovat cestovatele a představovat jim krásná místa, kde mohou složit hlavu a dát si něco dobrého k jídlu, chtěl Petr Kotík několik let před tím, než vznikl projekt Amazing Places. K tomu, aby se myšlenka změnila ve skutečnost, však bylo zapotřebí tmy. Veškeré nápady a myšlenky se mu totiž podařilo spojit až v momentě, kdy podstoupil dvoutýdenní pobyt ve tmě.
„Lákalo mě to léta, akorát kvůli práci jsem rozhodnutí několikrát odkládal. Nakonec jsem našel skvělé lidi, kteří nejeli vysloveně na módní vlně alternativních byznysů, žili tou myšlenkou, a to mě přesvědčilo jít do toho. Další motivací bylo zkusit vydržet ve tmě a absolutním tichu sám se sebou. Asi jsem i cítil, že potřebuji nějaký impulz ‚zvenčí‘, zastavit se a přemýšlet, co dál v mém životě,“ vysvětluje čtyřiačtyřicetiletý Petr Kotík.
Svého rozhodnutí ponořit se do absolutní tmy a být si sám sobě jediným společníkem nelituje. Když po dvou týdnech vyšel zpět na světlo světa, vyšla spolu s ním i vize projektu Amazing Places. K provozu malého hotýlku v Praze tak přidal i unikátní projekt, ve kterém se snaží osobním, až kurátorským výběrem vyhledávat atraktivní místa, jako jsou penziony, hotely nebo unikátní typy ubytování, a tato místa neformálním způsobem představovat veřejnosti.
„Je to hodně náročné, ale šíleně nás to baví a naplňuje.“
Počátky projektu ale nebyly tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Petr Kotík sice měl k provozovatelům vytipovaných zařízení blíže díky tomu, že byl jedním z nich, jak ale poznamenává, trvalo minimálně tři roky, než si projekt získal od partnerů projektu vysokou důvěru.
„Na začátku nám nesmírně pomohla aktivita lidí, kteří nás začali ve velkém množství sledovat na Facebooku a posílali nám tipy. Dnes nám sami hodně píší i majitelé a provozovatelé jednotlivých ubytovacích zařízení. Když se nám jejich projekt líbí, jedeme se k nim na skok podívat a zjistit, zda je můžeme bez problémů do Amazing Places zařadit, nebo ne,“ říká Petr Kotík.
Stát se součástí „kouzelných míst“ totiž není jen tak. Nutnost plnění tabulkových předpisů zde však nečekejte.
„Náš projekt je od počátku hodně osobní. Je to o lidech, o nápadu a samozřejmě i o kvalitě služeb. Nemáme problém vzít do projektu třeba chatu na samotě bez elektřiny a teplé vody, pokud nám projekt dává smysl a atmosféra daného místa, poloha a lidé, kteří za projektem stojí, jsou pro nás inspirací. Jednoduše musí se nám líbit a musí se líbit i lidem, které denně oslovujeme. Naše kritéria jsou tedy subjektivní,“ přiznává Kotík.
Ve společnosti těch nejlepších
A co partnerství takovému místu vlastně přináší? Petr Kotík rozhodně za Amazing Places nevidí jen PR či mediální agenturu, protože portfolio služeb je daleko širší. Pro partnery jsou mimo jiné pořádány odborné semináře, diskuze a newslettery. Tým Amazing Places vysílá na místa členy svého týmu a influencery, místa fotí a natáčí, propagují je na sociálních sítích. V poslední době se snaží i místa aktivně nabízet a prodávat.
S tím souvisí i tvorba obsahu do médií, cestovatelských recenzí včetně samotného ubytování a snaha být v neustálém kontaktu s partnery. „Je to hodně náročné, ale šíleně nás to baví a naplňuje,“ říká Kotík, který zároveň dbá na to, aby kvalita poskytovaných služeb v rámci jednotlivých zařízení neuvadala. Pokud ano, je takové místo, třeba i jen dočasně, z Amazing Places vyřazeno.
Právě sociální sítě hrají v celém projektu velice důležitou roli. Za stěžejní označuje Kotík Facebook a Instagram, kde dochází k propojování s influencery. „Nás tohle propojování nesmírně baví a dává nám to smysl. Pro ně jsme zajímavý projekt, který jim tzv. neublíží. Ba naopak, to propojení je velmi přirozené. Náš projekt díky nim získává pozornost a nové sledující. Pro nás je ale nejdůležitější kvalita obsahu a rozmanitost, kterou na našich sociálních sítích námi oslovovaní influenceři přinášejí,“ pochvaluje si vzájemnou symbiózu Kotík.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCo je na projektu fascinující a do jisté míry i důvodem, proč se stal tolik populární nejen mezi provozovateli penzionů a hotelů, ale také těmi, kteří hledají ubytování, je fakt, že první tři roky projekt nejel na žádném byznys modelu a monetizace byla tím pádem nulová. „Nebyl v tom žádný kalkul a to je to, co lidé na Amazing Places nejvíce oceňují,“ vysvětluje Kotík.
Změna nastala v momentě, kdy projekt začal nabírat stále větší počet lidí a bylo nutné najít způsob, jak se jim odměnit za jejich práci. „Začali jsme nejdříve zpoplatněním členství a v loňském roce jsme přidali možnost koupit si dárkový voucher, který se dá využít na jednom z nabízených kouzelných míst. Třetí způsob je partnerství se zajímavými značkami, které v nás vidí zajímavé spojení našich brandů,“ popisuje aktuální způsob monetizace projektu jeho šéf.
K tomu by měl již brzy přibýt i nový rezervační systém, který značně urychlí možnost rezervace vybraných míst. Pro celý projekt by to mělo znamenat zásadní zlom. Petr Kotík měl s Amazing Places i jiné plány, které je ovšem nucen z důvodu současné situace odložit.
„Před dvěma lety jsme začali objevovat kouzelná místa i na Slovensku a letos jsme měli plán objevit pro naše fanoušky Rakousko, ale současná krize nás v této objevitelské expanzi brzdí,“ vysvětluje s povzdechem.
Hotel pro hrdiny
Petr Kotík tak vnímá silné dopady aktuální krize na cestovní ruch nejen coby provozovatel hotelu, se kterým přečkal povodně, 11. září, SARS i finanční krizi, ale i skrze Amazing Places a partnery, kteří mají problémy. Sám říká: „Krize, kterou zažíváme dnes, je násobkem všech dřívějších dohromady, a to jsme na samém jejím počátku.“
Amazing Places se proto rozhodlo odložit veškeré otevřené platby partnerů minimálně o tři měsíce. Zároveň byly odpuštěny partnerům v době nouzového stavu členské poplatky. Držitelům dárkových voucherů prodloužili jejich platnost o čtyři měsíce.
„Nás se to samozřejmě finančně dotýká, ale v porovnání s jednotlivými kouzelnými místy, které bojují o holé přežití a mají daleko větší náklady, jsme na tom lépe. Všechno teď upínáme k tomu, jak jednotlivým místům co nejvíce pomoci,“ dodává Kotík.
Odsun plateb a odpouštění poplatků za členství však není zdaleka jediným krokem, jak se Petr Kotík snaží hotelům pomoci. Amazing Places společně s poskytovatelem hotelových, rezervačních a provozních systému Mevris rozjeli projekt Hero Hotel.
Projekt vznikl coby podpora zdravotníků a osob působících u záchranných složek. Ti mohou využít současných volných kapacit hotelů zapojených do projektu, které se pro ně mohou stát v době pandemie dočasným domovem. O projekt je velký zájem ze strany hotelů i zdravotníků a dalších, kteří díky tomu mohou chránit své nejbližší a nevystavovat je riziku nákazy. Tak zní plán pro první fázi.
„V druhé fázi bychom chtěli, aby hotely, jako důkaz poděkování, nabídly část své kapacity pro lékaře, sestry a další zdravotnický personál, který se s koronavirovou pandemií potýká, a ještě nějakou dobu bude, formou víkendů zdarma,“ vysvětluje Kotík.
Zároveň s tím funguje projekt i coby platforma, která umožňuje prodej ubytovacích poukazů. Jejich nákupem lidé finančně podpoří hotel v době, kdy jeho ubytovací jednotky zejí prázdnotou. Až celá svízelná situace skončí, bude samozřejmě možné zakoupený poukaz využít a pobyt si vychutnat.
Zároveň s tím však Petr Kotík upozorňuje na to, že se cestovní ruch momentálně neobejde bez pomoci ze strany státu.
„Podnikatelům může stát velmi rychle pomoci penězi, které ve velkém, díky DPH, všichni státu do této doby odváděli. Stát by měl tuto daň obrátit a podnikatelům půjčit velmi rychle a efektivně peníze. Dlouhodobě by měl stát právě DPH u ubytovacích služeb, ale i gastronomie snížit na maximálně 5 %. Protože se nejedná jen o cestovní ruch jako takový, ale i o služby, profese a prodej zboží, které jsou na ně navázané,“ říká.
Letošní léto bude české
A jak vlastně bude podle Petra Kotíka vypadat scénář pro příští měsíce či roky? Těžkou situaci budou podle něj mít především hoteliéři v Praze. „Češi nemohou plně nahradit 95 % zahraniční klientely, která se bude, až to vůbec bude možné, jenom velmi zlehka a postupně do Prahy navracet. A pokud to někteří nakonec ustojí, čeká je doba tří až pěti let, kdy se vrátí na čísla z roku 2019,“ odhaduje Kotík.
„Určitě není cestou cenová podlézavost.“
O něco lépe na tom podle něj budou provozovatelé ubytovacích zařízení, která jsou mimo zájem zahraničních turistů. „Co se týče ubytovacích zařízení mimo Prahu a možná ještě mimo Karlovy Vary či Český Krumlov, zde vidím situaci daleko pozitivněji. Návrat ke stavu z roku 2019 se může zvládnout během dvou let,“ míní.
Důvodem podle zakladatele Amazing Places je především to, že daleko větší počet Čechů a Slováků bude trávit dovolenou doma. Tento trend už nějaký rok trvá a letos nabere kvůli situaci ve světě na intenzitě. Jak ale Kotík upozorňuje, rozhodně to neznamená přeplněné rekreační objekty. Lidé budou obracet každou korunu dvakrát a bojovat s vlastním strachem z možné nákazy.
Jaká je tedy Kotíkova rada pro provozovatele ubytovacích zařízení, jak tuto nelehkou situaci (ve zdraví) přežít? „Určitě není cestou cenová podlézavost, na druhou stranu tato krize je tak obřích rozměrů, u kterých neznáme konec, ani všechny informace, že jakákoliv rada hraničí s drzostí a arogancí. Každopádně se v této době musí mimo drastických omezení nákladů a provozu začít přemýšlet, čím se lišit od konkurence a co nabídnout tak, aby se to ekonomicky vyplatilo.“
Je jasné, že hoteliéry čekají tvrdé časy, na které bude nutné pružně reagovat a nezbytná bude i trpělivost. Projekty jako Amazing Places a Hero Hotel jim mohou pomoci tímto obdobím projít s o něco menší újmou, velice však bude záležet na státu a způsobu, jakým bude tišit dopady aktuální krize. Na nás bude, abychom dovolenou v Česku neopovrhovali a dali šanci všem kouzelnými místům, které nám nabízí.