Nejlepším e-shopem je Astratex, bodovaly také Footshop a Alza. Twisto s Heurekou odhalily výsledky Českého košíku roku
Český e-shop Astratex
Jak snadno a pohodlně se nakupuje na českých e-shopech? Právě na to se zaměřil tuzemský fintechový startup Twisto v obnovené soutěži Český košík roku, kde na základě dat od srovnávače Heureka v několika kategoriích sledoval internetové obchody z pohledu přívětivosti k uživatelům, a to včetně reakce prodejců na pandemii koronaviru.
„Od agentur a největších e-shopů jsme v minulosti na Český košík roku dostali extrémně pozitivní zpětnou vazbu. Koronavirus vloni obrátil svět na hlavu a e-shopy se staly primárním místem pro nakupování. Proto jsme se rozhodli Český košík roku znovu rozjet a zjistit, jak se za ten poslední rok svět e-shopů proměnil,“ vysvětluje chief portfolio officer Twista Lukáš Hurych, který za studií stojí. Kompletní výsledky studie fintech odhalí na webináři v úterý 23. února.
E-shopy byly hodnocené také podle jednotlivých kroků při nakupování, od představení nabídky po výběr dopravy a platbu. Studie se zaměřila na mobilní internetové nakupování přes vlastní aplikace obchodů, progresivní webové aplikace i klasické e-shopy. Jak odhalily již první závěry studie, obecně v e-commerce přibývají metody placení a doručení, pořád však u nákupů chybí data o dostupnosti zboží.
Podle nejnovějšího ročníku soutěže Český košík roku, jejímž mediálním partnerem je CzechCrunch, se nejlepším e-shopem roku stal obchod s plavkami a spodním prádlem Astratex, jenž se zároveň umístil na druhém místě v kategoriích platba a doručení. Exceloval tedy zejména v závěrečných krocích objednávky.
Druhou pozici v celkovém pořadí obsadil Footshop, jenž nedávno koupil svého hlavního konkurenta Queens a společně tak vytvoří miliardový podnik. Co se týče jednotlivých kategorii, internetový prodejce tenisek byl nejlepší v doručování a sbíral druhá a třetí místa ještě v dalších čtyřech kategoriích: přístupnost, pandemie a e-commerce, souhrn a přihlašování, registrace a vyplňování údajů.
Celkově třetí Alza se stala nejoceňovanějším obchodem. Loni přitom rostla nejrychleji za posledních deset let a v obratu překonala 37 miliard korun. Podle výsledků Českého košíku roku největší český e-shop kraloval ve vracení zboží, snadnosti kontaktování, přístupnosti a v reakci na pandemii. Celkem se umístil sedmkrát mezi nejlepšími třemi.
Celkem čtyři ocenění si odnesl německý About You, jenž byl nejlepší v jednoduchosti registrace, přihlašování a vyplňování údajů. Zároveň se svým šetrným přístupem k životnímu prostředí ovládl kategorii Eco-mmerce, zejména příkladným balením zásilek a informováním zákazníků o udržitelných produktech – to dělá pouze 15 procent z celkově stovky zkoumaných obchodů. Mezi další úspěšné e-shopy se zařadilo Tchibo, Smarty či Answear.
„E-shopy se v nedávné minulosti setkaly s několika výzvami. Zaznamenaly zvýšený zájem o své služby a také se musely adaptovat na změny v placení kartou na internetu. Nejlépe hodnocené internetové obchody se s oběma popasovaly skvěle. Já jsem rád, že jsme moha z nich mohli se zavedením silnějšího ověření zákazníka, nebo naopak s uplatněním výjimek z tohoto ověření pomoci,“ říká Josef Puczok, který má na starost rozvoj obchodu v Mastercard.
Nakupování během pandemie
Studie Český košík roku dále zkoumala i reakci e-shopů na globální pandemii. Častá vládou vyhlášená omezení spojená s fyzickými provozovnami totiž způsobila velký zájem o nakupování online – což se ostatně podepsalo na růstu celé e-commerce, která loni vystřelila na téměř 200 miliard korun v obratech.
„Na internetu například poprvé v životě nakupovalo značné množství seniorů a jednoduchost nákupu tak byla ještě důležitější než obvykle. Začal se také klást větší důraz na rozšíření bezkontaktních možností platby, doručování a kamenné obchody se musely přestavět na výdejny,“ komentuje nakupování za pandemie Hurych.