Největší česká herní firma je ještě větší. Tvůrci vojenské série Arma vyrostli vysoko nad miliardu

„Rok 2024 předčil všechna naše očekávání,“ hlásí Slavomír Pavlíček. Studio Bohemia Interactive vydělává na zájmu o zombie i studenou válku.

Michal MančařMichal Mančař

arma-reforger-boxed

Foto: Bohemia Interactive

Studená válka se opět rozhoří. Arma Reforger se vrací na místo Operace Flashpoint

0Zobrazit komentáře

Bohemia Interactive je největší české herní studio. A to s náskokem ve stovkách milionů korun, co se tržeb týče. Teď domácí herní obr vyrostl ještě výš. Právě oznámené výsledky vývojářů proslavených především vojenskými videohrami ukazují růst dosud miliardové firmy o třetinu.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

„Rok 2024 předčil všechna naše očekávání,“ říká Slavomír Pavlíček, spoluzakladatel a finanční ředitel studia Bohemia Interactive, které vede spolu s Markem Španělem. Nejnovější tržby Bohemia Interactive činí 1,4 miliardy korun, meziročně jde o 34procentní nárůst. Může za to 4,85 milionu prodaných her a jejich doplňků, které zaujaly 17 milionů hráčů. Přesnou výši tržeb a zisku ještě potvrdí auditované výsledky v průběhu roku.

Bohemia Interactive je proslavená především military sérií Arma, jejíž čtvrtý díl nedávno oznámila na rok 2027. „Ale velký úspěch zaznamenalo především nejnovější rozšíření DayZ Frostline,“ dodává Pavlíček s odkazem na trochu jiný druh hry – sice stále simulační, ale zasazený do zombie apokalypsy.

Ale i virtuální válka s realističtějšími základy byla tahounem tržeb. „Skutečným trhákem se stal vojenský simulátor Arma Reforger na PlayStation 5, kde v současnosti nemá ve svém žánru konkurenci. Zájem hráčů navíc dál roste na všech platformách, a to i na začátku roku 2025,“ připomíná Pavlíček úspěch hry zasazené do studené války.

Nečekaně pozitivní zprávy přichází v situaci, kdy se herní průmysl potýká s problémy, jen loni přišlo o práci ve videoherní branži 14 tisíc lidí. „Globálně jsme v herním průmyslu loni určitě viděli jistou stagnaci. Pár velkých projektů s obřími rozpočty u hráčů zcela propadlo, některá studia propouštěla nebo zavírala. Trh se také dále saturoval, jen Steam nedávno hlásil téměř 19 tisíc vydaných her a nové tituly tak mají stále těžší pozici, jak hráče zaujmout a komerčně uspět,“ říká pro CzechCrunch zástupce firmy Pavel Křižka.

Bohemia Interactive nicméně nepříznivým trendům odolává a těží ze světového zájmu. Největším trhem (42 procent) jsou pro ni Spojené státy, významný růst loni zaznamenala Ukrajina, kde se zdvojnásobil počet hráčů. A navýšil se i počet vývojářů, kteří v Bohemia Interactive pracují.

„V tomto ohledu rosteme, a to nejen v Česku. Loni jsme například otevřeli novou pobočku v Bangkoku,“ říká pro CzechCrunch zástupce firmy Pavel Křižka. „Usilovně pracujeme na očekávané Arma 4, velké množství kolegů pracuje také na kontinuálním vývoji našeho moderního enginu Enfusion,“ zmínil herní technologii, kterou si studio jako jedno z mála samo vyvíjí.

pavel-barak-gda

Přečtěte si takéProč by měl stát dotovat hry? Zaostáváme, zní z herního průmysluProč by měl stát podporovat videohry? Zaostáváme, obrat táhne jen pár firem, zní z herního průmyslu

Kromě toho společnost podporuje i jiné vývojáře prostřednictvím svého inkubátoru, který poskytuje vydavatelské služby menším hrám. Takto vzniká například kombinace strategie a střílečky Silica. „V Bohemia Incubatoru pak vzniká dalších pět velmi unikátních projektů a letos bude kolem něj rušno,“ slibuje Křižka.

„Bohemka“ se před pár lety o pozici české jedničky přetahovala s tvůrci Beat Saberu z Beat Games – než se druhým jmenovaným změnila smlouva s Metou a dvoumiliardové tržby se propadly. Podle aktuálních tržeb domácí konkurence Bohemia Interactive nadále zůstává neotřesitelnou jedničkou.

Mezi českými hráči si studio řízené vývojářem, podnikatelem a investorem Markem Španělem vybudovalo jméno díky dnes už kultovní Operaci Flashpoint z roku 2001. Před čtyřmi lety do firmy vstoupila čínská společnost Tencent, která si pořídila menšinový podíl.

Španěl a Pavlíček jsou vedle videoherní branže velice aktivní i v byznysu obecně. Miliardářské duo spolupracuje v rámci skupiny SPM, jež nedávno koupila například Palác Křižík, sídlo Seznamu. V poslední době SPM vstoupila i na mediální trh, převzala například Parlamentní listy, Hrot nebo Echo24.

CzechCrunch Jobs