Největší čínský rival Tesly buší na evropská vrata. BYD začne v Maďarsku s výrobou elektromobilů

Maďarsko může slavit vůbec největší investici ve své ekonomické historii. Pro automobilku BYD se má stát místem, odkud dobyde Evropu.

byd-seal

Foto: BYD

Luxusní sedan BYD Seal

0Zobrazit komentáře

Jméno automobilky BYD nejspíš nebude celá řada evropských řidičů vůbec znát. Přitom k nim bude mít tento největší čínský výrobce elektromobilů již brzy velice blízko. V maďarském Segedínu postaví svou první evropskou továrnu, která se má stát hlavním opěrným bodem automobilky na starém kontinentu.

Neoficiálně se o záměru čínského BYDu postavit nový závod v Maďarsku ví již nějakou dobu, nyní však byla informace potvrzena samotnou automobilkou i maďarských ministrem zahraničí Péterem Szijjártóem. Ten výstavbu továrny nedaleko Segedínu označil za největší investici v maďarské ekonomické historii. Zároveň dodal, že rozhodnutí vybudovat závod právě v Maďarsku posílí pozici ekonomiky země a přispěje k jejímu růstu.

Podle maďarských představitelů předcházelo uzavření domluvy o vybudování závodu v Segedínu celkem 224 kol jednání. Továrna by měla nakonec vyrůst na pozemku o rozloze 300 hektarů a přinést do oblasti několik tisíc pracovních míst. Stěžejní při výběru lokality bylo její umístění poblíž železničního koridoru, který maďarská vláda vybudovala spolu s čínskými investory v rámci čínské globální iniciativy Belt and Road.

BYD představuje pro Maďarsko skutečně velmi silného partnera, který si podmanil domácí trh, stal se největším globálním rivalem Tesly. Nyní má chuť i na Evropu, kterou v poslední době berou ztečí i další čínské značky. Dobře to mapuje silná ofenziva automobilky MG i na našem trhu, nicméně v Evropě se pomalu zabydluje také čínské NIO, Xpeng nebo například Zeekr.

wang

Foto: BYD

Zakladatel BYD Wang Čchuan-fu

Podobně jako BYD i tyto automobilky přicházejí k evropským zákazníkům s modelovým portfoliem založeným výhradně na elektromobilech. V nabídce samotného BYDu tak najdeme kompaktní model Dolphin, sedany Seal a Han, crossover Atto 3 a SUV Tang, které brzy doplní i SUV Seal U. Ve všech případech se jedná o designově svébytná vozidla se zajímavou cenou, které se vůbec nemusí stydět za své technické parametry.

Nová továrna bude vůbec prvním evropským závodem BYDu, jehož produkce bude mířit přímo na koncové spotřebitele. Automobilka totiž v Maďarsku již jeden závod má, ovšem v Komáromu probíhá od roku 2016 produkce elektrických autobusů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Maďarsko se v posledních letech snažilo prosadit na poli produkce lithium-iontových baterií. Své továrny zde postavil Samsung a nedaleko Debrecínu staví i čínský CATL, který zde slibuje nabídnout až devět tisíc nových pracovních míst. Důvodem, proč se Maďarsko tolik snaží přilákat výrobce baterií, je přítomnost celé řady evropských producentů automobilů a jejich vlastních výrobních závodů. Jejich linky dříve či později začnou produkovat výhradně elektromobily, a bude výhodné mít zdroj baterií co nejblíže.

Podobně jako v případě BYDu je strategií Maďarska poskytnou těmto investorům výhodné pobídky, aby pro ně bylo budování výrobní infrastruktury v Maďarsku co nejzajímavější, a dali mu tak přednost například i před Českou republikou. To bylo také jedno z témat, o kterém před několika měsíci mluvili v CzechCrunch Podcastu Michal Semotan z J&T a Jan Staněk z kanálu Electro Dad.

Poslal kamion z kopce, aby vypadal, že jede. Zakladatel Nikoly dostal za podvody čtyři roky vězení

Trevor Milton byl usvědčený z podvodu již v minulém roce. Nyní si vyslechl verdikt o svém trestu, který jej poslal na čtyři roky za mříže.

nikola-milton

Foto: Nikola/CzechCrunch

Trevor Milton už není šéfem automobilky Nikola, kterou založil

0Zobrazit komentáře

Příběh společnosti Nikola je zářným příkladem toho, jak jednoduché je občas ošálit všechny okolo. Trevor Milton a jeho kolegové slibovali nákladní tahače budoucnosti poháněné vodíkem. Místo toho však své prototypy posílali dolů z kopce, aby se vůbec pohnuly. Za podvody byl nyní zakladatel Nikoly odsouzen ke čtyřem letům vězení.

Lež má sice krátké nohy, někdy však jejich délka stačí k předvedení skutečně nevídaných výkonů. Své o tom ví i Trevor Milton, jehož automobilka Nikola slibovala dodat na trh inovativní tahače poháněné vodíkem, mluvilo se i o vodíkovém pick-upu. Myšlenky společnosti zaujaly mnoho investorů a po vstupu na burzu v červnu roku 2020 hodnota Nikoly vyletěla vzhůru k třiceti miliardám dolarů.

Z Miltona se tak stala nová byznysová hvězda, ovšem s velmi omezenou trvanlivostí. Už v září téhož roku totiž odstoupil z vedení společnosti poté, co shortaři, tedy investoři sázející na pokles ceny akcií, z Hindenburg Research ve své zprávě obvinili Nikolu z podvodného jednání. V ní uvedli, že automobilka nemá ve svých rukou v podstatě žádnou z proklamovaných technologií a lže. Brzy na to dorazila i žaloba. Že Milton o úspěších své firmy vědomě neříkal pravdu, uznala porota už loni, ve hře ale stále byla výše trestu.

Tu si jednačtyřicetiletý zakladatel firmy vyslechl v pondělí u federálního soudu na Manhattanu, který ho poslal na čtyři roky za mříže. Milton měl podle žalobců lhát konstantě a prakticky všem, notoricky známý je případ tahače Nikola One. Ten měl být poháněný vodíkem a fungovat, ve skutečnosti jej však automobilka při natáčení demonstrativního videa jen pouštěla z kopce dolů a vše naaranžovala tak, aby výsledek vypadal, že tahač jede po rovince.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kvůli tomu obžaloba Miltona a Nikolu přirovnala ke známému případu Elizabeth Holmesové a její společnosti Theranos, která slibovala revoluci ve zdravotnictví, ale nakonec se vše ukázalo jako jeden velký podvod, za který Holmesová dostala přes 11 let ve vězení. Stejný trest požadovali prokurátoři i pro Miltona, ačkoliv maximální doba, která mu za mřížemi hrozila, byla šedesát let. Vedle čtyř let odnětí svobody musí ale ještě zaplatit pokutu ve výši jednoho milionu dolarů a dojde také k propadnutí části jeho majetku. Proti tomuto rozsudku se může odvolat.

Obhajoba přitom požadovala podmínečný trest mimo vězení. Soudce ale měl vzít v potaz fakt, že Milton celou dobu svou vinu odmítal, popíral svou odpovědnost a neprojevil ani žádnou lítost. Přirovnání k Holmesové negoval s tím, že zatímco Theranos byl podvod od začátku do konce, Nikola je skutečný byznys.

Samotná automobilka skutečně nadále pokračuje ve své činnosti i bez Miltona. V roce 2021 souhlasila s úhradou 125 milionů dolarů na urovnání občanskoprávních poplatků vznesených americkou Komisí pro cenné papíry a nyní pokračuje ve vývoji tahačů. S vodíkem se však na nějaký čas rozloučila a zaměřila se výhradně na vývoj tahačů poháněných elektřinou. Akcie společnosti se aktuálně obchodují v ceně pod jedním dolarem, v době její největší slávy to naopak bylo za téměř osmdesát dolarů.