Německý majitel sítě Makro vstupuje do online supermarketu Košík. Vše se děje pod dohledem Křetínského

Čtvrtinový podíl v Košík.cz kupuje Metro AG, které mu pomůže s rozvojem. Největším akcionářem firmy je Křetínský s Tkáčem, jimž patří i Košík.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-kretinsky

Foto: EPH / Košík.cz / CzechCrunch

Daniel Křetínský je majoritním majitelem Košíku a největším akcionářem Metro AG

0Zobrazit komentáře

Online supermarket Košík.cz se nadechuje k nakopnutí svého růstu, který se v předchozích letech zadrhl. Minimálně si to tak jistě představují jeho majoritní vlastníci, kterými jsou od roku 2021 Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Právě česko-slovenské miliardářské duo v loňském roce po neuspokojivých výsledcích zásadním způsobem řízlo do řídících struktur Košíku, přivedlo nového výkonného ředitele a teď do tuzemského online supermarketu přivedlo dalšího akcionáře. Čtvrtinu v Košíku získalo německé Metro AG, které vlastní například síť obchodů Makro a Křetínský s Tkáčem jsou v něm největšími akcionáři.

Spolupráce mezi Metro AG a Košíkem odstartovala už v roce 2020. Tehdy začal online supermarket spolupracovat s tuzemskou sítí Makro a díky jejím pěti obchodům v Brně, Českých Budějovicích, Ostravě, Olomouci a Zlíně dokázal pokrýt vedle Prahy a okolí také další regiony. Jelikož byla kooperace stále intenzivnější, rozhodly se nyní obě strany také majetkově provázat. Metro AG oznámilo, že v Košíku nabývá podíl ve výši 25 procent, přičemž ho může navýšit až na 30 procent, pokud se online supermarket díky němu vydá také na další trhy ve střední a východní Evropě. Už nyní díky Metru Košík operuje v bulharské Sofii.

Finanční parametry celého dealu Metro AG nekomentuje. Na dotazy CzechCrunche zatím nereagovali ani zástupci Košíku. Majitelem Košík.cz je aktuálně společnost MFresh Holding 1, v níž drží 80procentní podíl EC Investments, za níž stojí Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Zbylých 20 procent patří skupině Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která se však již na řízení firmy aktivně nepodílí. Zda Metru AG přenechá část svého podílu pouze EC Investments, nebo se akcionářská struktura promění jiným způsobem, zatím není známo. V samotném Metru AG pak drží Křetínský s Tkáčem prostřednictvím své entity EP Global Commerce podíl přesahující 45 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dohoda s Košíkem je v souladu s velkoobchodní strategií Metra a přispěje k našim růstovým ambicím. Posilujeme a institucionalizujeme naše dodavatelské vztahy s jedním z našich klíčových partnerů na rychle rostoucím trhu online doručování potravin. Tyto podniky plní funkci lokálního prodejce potravin, srovnatelného s naší hlavní cílovou skupinou zákazníků z řad obchodníků, ale místo malých prodejen fungují na vlastní digitální platformě a s vlastní logistikou poslední míle,“ uvedl Rafael Gasset, provozní ředitel společnosti Metro AG.

Role Metro AG ve spolupráci s Košíkem bude spočívat výhradně v pozici dodavatele potravin a poskytovatele infrastruktury. Spotřebitelský byznys online supermarketu bude i nadále řídit stávající manažerský tým, který od loňského roku vede Ivan Utěšil, který má zkušenosti z Energetického průmyslového holdingu i investičního vehiklu, s nímž Křetínský s Tkáčem investují do veřejně obchodovatelných firem. V rozhovoru pro CzechCrunch Utěšil loni v létě popisoval, s jakými plány do čela Košíku nastupuje, zda a kdy ho plánuje dostat ze ztráty a co k tomu má pomoci.

Jedním z důležitých faktorů byla právě spolupráce se sítí obchodu Makro. Vedle svého hlavního distribučního skladu u Prahy začal Košík doručovat také přímo z výše zmíněných obchodů Makro po celé České republice. Metro AG uvádí, že Košík aktuálně v Česku obsluhuje 190 tisíc zákazníků a denně vyřídí kolem šesti tisíc objednávek. Čistý obrat Košíku se ve fiskálním roce 2020/2021, který skončil v březnu 2021, vyšplhal na 1,9 miliardy korun. Čistá ztráta činila 359 milionů korun. Výsledky za následující rok zatím firma oficiálně nepublikovala.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Místo pohádky o práci z domova návrat do kanceláří. Disney výrazně omezí home office

Rozhodnutí staronového ředitele Roberta Igera má přispět k větší kreativitě zaměstnanců. A ta má pomoci firmě vylepšit její finance.

Jiří BlatnýJiří Blatný

bob-iger

Foto: MasterClass

Bob Iger

0Zobrazit komentáře

Robert Iger je staronovým ředitelem Disney necelé dva měsíce. Na konci listopadu překvapivě vystřídal tehdejšího šéfa Roberta Chapeka, kterému on sám vedení známé hollywoodské společnosti předal před třemi lety. Chapek se ale neosvědčil a Iger má nyní za úkol posunout firmu opět výrazněji vpřed. V rámci svých snah o reorganizaci proto tento týden zaměstnancům pracujícím převážně z domova oznámil, že od března budou muset čtyři dny v týdnu dojíždět do kanceláří.

Podle deníku The Wall Street Journal je Igerovo rozhodnutí nejrozsáhlejším návratem ze vzdálené práce mezi velkými americkými společnostmi. Ty po dvou letech pandemie covidu v poslední době zpřísňují pravidla pro práci z domova. V e-mailu zaměstnancům Iger napsal, že od března od nich bude vyžadovat přítomnost v kanceláři od pondělí do čtvrtka.

„V průběhu posledních několika měsíců jsem si při schůzkách s různými týmy ve firmě připomněl, jak obrovskou hodnotu má při práci to, když je člověk nablízku svým kolegům,“ napsal ve vzkazu Iger. Disney celosvětově zaměstnává přes dvě stě tisíc lidí.

Se zavedením přísnějších pravidel pro práci z domova si Disney oproti jiným americkým společnostem dal načas. V půlce minulého listopadu například Elon Musk po koupi Twitteru zaměstnancům firmy vzdálenou práci zakázal úplně. Už vloni na jaře zavedl tři povinné dny v kanceláři Apple nebo Alphabet, mateřská společnost Googlu. V létě se k nim přidal i konkurent Disney Warner Bros. Discovery. Netflix naopak zatím návrat pracovníků do podniku neoznámil, byť jeho ředitel Reed Hastings několikrát přiznal, že firmě vzdálená práce nesvědčí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Robert Iger se do pozice ředitele Disney dostal koncem loňského listopadu, kdy správní rada z funkce odvolala Roberta Chapeka, který ji zastával necelé tři roky. Přestože Chapek Disney úspěšně provedl obtížným obdobím pandemie, za jeho konec mohly mimo jiné nevalné čtvrtletní finanční výsledky firmy. Mezi minulým červencem a zářím příjmy v hlavních divizích výrazně zaostávaly za očekáváními investorů. Třeba streamovací služba Disney+ přes vysoký přírůstek předplatitelů oznámila, že prodělala 1,5 miliardy dolarů.

Dalším Chapekovým vroubkem byla i některá jeho politická rozhodnutí. Počátkem minulého roku si Disney v médiích i mezi svými zaměstnanci vysloužilo ostrou kritiku. Stovkami tisíc dolarů totiž přispělo konzervativním politikům, kteří hlasovali pro floridský zákon zakazující v tamních školkách a základních školách výuku o sexuální orientaci a genderové identitě, zatímco se prezentovalo jako firma podporující LGBTQ lidi.

Nynější staronový ředitel Disney Robert Iger má ve funkci působit dva roky. Během nich má v plánu upravit firemní struktury tak, aby podpořil kreativní zaměstnance firmy. Předpoklady pro úspěch Iger má, z Disney během svého prvního období v čele zvládl vybudovat kolos zábavního průmyslu.