Nenápadný, ale s velkými ambicemi. Britský jednorožec Arrival chce elektřinou změnit dodávky i autobusy

arrival

Foto: Arrival

Autobus od Arrivalu

0Zobrazit komentáře

I přesto, že se objevuje stále více snah dostat městskou mobilitu do vzduchu, i v příštích desetiletích bude většina osob a věcí stále přepravována prostřednictvím klasických forem mobility. Automobily, dodávky, autobusy, tramvaje či metro budou stále hrát hlavní roli, a proto je zapotřebí zaměřit se i na jejich modernizaci. Činí tak například britský Arrival, který si již vysloužil status jednorožce, jelikož jeho hodnota překročila miliardu dolarů.

Arrival byl až doposud znám především jako společnost vyrábějící platformy pro elektrické dodávky. Jeho technologie zaujaly začátkem tohoto roku například Hyundai a Kiu, které do něj zainvestovaly 100 milionu eur. Nejenže díky tomu mohou využívat platformy Arrivalu při výrobě vlastních kompaktních a středně velkých elektrických dodávek, ale pomohly tím ke vzniku jednoho z největších britských jednorožců.

Mezi další zájemce o technologie Arrivalu, které jsou vyvíjeny nejen v domovské Británii, ale také v Německu, Singapuru, Spojených státech či Rusku, patří i světový přepravní gigant UPS. Ten si u Arrivalu objednal flotilu 10 tisíc bezemisních dodávek v hodnotě stovek milionů eur. První kusy by se měly začít dodávat ještě letos a pokračovat až do roku 2024. Následně bude mít UPS možnost uskutečnit novou objednávku na dalších 10 tisíc kusů dodávek.

Modulární platforma z mikrotováren

To, čím Arrival přitahuje investory a zákazníky nejvíce, jsou právě platformy, byť společnost vyvíjí i udržitelné materiály, software a další komponenty. Platforma britského výrobce nabízí širokou variabilitu díky své modulární „skateboardové“ konstrukci, kterou lze velmi snadno přizpůsobit přesným potřebám jednotlivých odběratelů.

arrival6

Foto: Arrival

Dodávka UPC na platformě Arrivalu

arrival1

Foto: Arrival

Vizualizace dodávky značky Arrival

Platformy jsou navíc navrženy tak, aby na nich šlo stavět vozy ve skutečně malých sériích, přesně vyhovujících specifickým potřebám jednotlivých odběratelů. Výroba by měla probíhat v mikrotovárnách, které chce Arrival budovat poblíž míst, kde budou objednávky provedeny. V nich by navíc nemusely vznikat pouze užitkové vozy, ale také osobní taxíky, a dokonce i doručovací roboti.

Takovýchto mikrotováren chce mít Arrival do roku 2026 po celém světě na šest tisíc. Segment bezemisních dodávek využívaných především v městském prostředí totiž rok od roku roste, a v tom tato britská společnost vidí svou příležitost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zájem o ekologičtější řešení rozvozu zboží je logickou reakcí dodavatelů na zvyšující se množství objednávek, které je nutné rozvézt mezi zákazníky. Jen v New Yorku se počet doručených zásilek za posledních deset let zvětšil trojnásobně, na 1,5 milionu zásilek doručených během jediného dne.

S tím souvisí vyšší počty najetých kilometrů a zvyšující se iniciativy týkající se ochrany životního prostředí a ochrany městských ulic před znečištěním. Arrival se snaží vyhovět těmto potřebám od roku 2015 a v současné době má po celém světě více než 800 zaměstnanců.

Autobus budoucnosti

V Arrivalu si nyní od vývoje platforem pro elektrické dodávky odskočili k o něco většímu projektu, kterým je elektrický autobus EV. Jeho koncept se na první pohled zase tolik neliší od jemu podobných strojů s konvenčními pohonnými jednotkami, autobus od Arrivalu však nabízí řadu detailů, které jej od klasických autobusů značně odlišují.

Tím prvním je samozřejmě elektrická platforma, o které britský firma zatím nechce prozrazovat příliš mnoho detailů, stejně jako o dalších technických specifikacích celého autobusu. Není proto zcela jasné, zda i EV bude využívat klasickou modulární platformu Arrivalu, nebo pro něj byla vyvinuta platforma zcela nová.

arrival3

Foto: Arrival

Arrival prezentuje svůj autobus jako udržitelné i chytré řešení městské mobility

arrival4

Foto: Arrival

Interiér autobusu s displeji

Další zajímavé prvky jsou audiovizuální povahy. Těsně pod střechou autobusu je v celé jeho délce instalovaný informační displej, který může být využíván k poskytování nejrůznějších údajů pro cestující i ostatní účastníky provozu, ale třeba také pro reklamní účely. Stejně tak je informační displej umístěn i za řidičem a jeden dotykový displej ve stylu Tesly má i k dispozici i přímo řidič. Zároveň je možné libovolně konfigurovat rozmístění sedadel, aby přesně odpovídalo potřebám cestujících a šlo jej snadno čistit.

Autobusy EV by také měly být schopny sbírat užitečná data, na základě kterých může provozovatel vyhodnotit efektivitu tras, vytíženost jednotlivých linek a případně upravovat provozní strategii. „Myslím si, že ostatní výrobci autobusů prostě jen dělají autobusy. Nedělají systémy. A to je to, co nás od nich odlišuje,“ sdělil pro magazín The Verge Kwame Nyanning, ředitel Arrivalu.

oldrich-bajer

Přečtěte si takéMall Group je jako tanker, který pomalu otáčíme. Za dva roky chci akcionářům ukázat černá čísla, říká Oldřich BajerMall Group je jako tanker, který pomalu otáčíme. Za dva roky chci akcionářům ukázat černá čísla, říká Oldřich Bajer

Autobus je prozatím ve vývoji, i přesto by již měla probíhat jednání s některými partnery, kteří mají zájem o jeho nasazení ve svých městech. Pro Arrival to znamená další dílek do skládačky, která by z něj po svém složení mohla udělat poskytovatele nejrůznějších řešení dopravy, nabízená státům i soukromým společnostem.

Jedná se o poměrně odvážnou ambici, nicméně ředitel Arrivalu věří, že poskytování dodávek, autobusů, taxíků a dalších dopravních prostředků v rámci jediného komplexního řešení může být velice atraktivní.

arrival5

Foto: Arrival

Uspořádání autobusu lze libovolně konfigurovat

Dubaj mezi kapkami deště. V Emirátech řeší zavlažování po svém a vybudují bulvár, kde bude pršet na přání

hearth-of-europe2

Foto: Kleindienst Group

Vizualizace upršeného bulváru na dubajských ostrovech

0Zobrazit komentáře

Dubaj patří mezi nejmodernější světové metropole, která ohromuje celý svět svou jedinečnou architekturou i vytříbeným životním stylem místních. Nejenže toto město může nabídnout nejvyšší budovu světa, policii vybavenou hypersportovními vozy a umělé ostrovy ve tvaru palem či mapy světa, nově také nabídne ulici, ve které zaprší, kdykoliv se poručí.

Spojené arabské emiráty, ve kterých se Dubaj nachází, patří mezi velice teplé oblasti, kde běžné denní teploty v letních měsících atakují i přesahují 40 stupňů Celsia. Takto vysoká teplota se stává nepříjemnou i pro tamní obyvatele, kteří jinak vysoké teploty zvládají celkem bez problému.

O to hůře je snášejí turisté přijíždějící z chladnějších oblastí, pro které je již 30 stupňů v ulicích měst něčím zcela nesnesitelným. V mnoha evropských městech je tento problém řešen kropicími vozy a systémy jemně mrholící vody. Podobný zavlažovací systém se nyní objeví i v Dubaji, ovšem ve stylu jí vlastní. Namísto jemného vodního aerosolu bude v jednom z dubajských bulvárů možné vyvolat třeba i prudký liják.

artificial_archipelagos_dubai_united_arab_emirates_iss022-e-024940_lrg-min

Foto: Wikimedia

Pohled na umělé ostrovy u pobřeží Dubaje

Raining Street, jak je bulvár nazýván, se bude možné projít v rámci developerského projektu nazvaného Hearth of Europe. Jedná se o jeden z dílků obří skládačky pojmenované The World Islands, tedy již zmíněných uměle vytvářených ostrovů u dubajského pobřeží. Za projektem Hearth of Europe stojí jedna z největších evropských realitních kanceláří v Dubaji jménem Kleindienst Group.

„Tato technologie zajišťuje, že jakmile teplota na ostrově stoupne nad 27 stupňů Celsia, studená voda ve formě deště začne padat z horních částí budov skrze skryté potrubí,“ přibližuje způsob fungování technologie Josef Kleindienst, předseda Kleindienst Group.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hearth of Europe je souborem sedmi ostrovů projektu The World Islands. Na těchto ostrovech je budováno 15 luxusních hotelů a přibližně 4 tisíce vil inspirovaných architekturou Vídně, Říma, Andalusie i Azurového pobřeží. Další ostrovy hledají inspiraci ve Švédsku, Švýcarsku, Německu či Petrohradu.

hearth-of-europe1

Foto: Kleindienst Group

Vizualizace projektu Hearth of Europe

A právě v této architektonické směsici povede kilometr dlouhá ulice, která bude vybavena systémem umělé závlahy. „S teplotou okolo 40 či 50 stupňů lidé nebudou v létě chodit venku. Proto potřebujeme technologii, abychom vytvořili venkovní klimaticky kontrolovanou oblast,“ vysvětluje Josef Kleindienst.

Intenzita deště by měla být regulována od mírného mrholení až po skutečný liják. Tyto umělé přeháňky si budou moci vychutnávat především hosté ubytovaní v části komplexu, který je zasvěcen jižní Evropě, tedy v některém z hotelů Portofino, Marbella či v letovisku Cote d’Azur.

polda-1

Přečtěte si takéKultovní česká adventura Polda se vrací a s ní i Luděk Sobota nebo Jiří Lábus. Na sedmý díl se skládají fanoušciKultovní česká adventura Polda se vrací a s ní i Luděk Sobota nebo Jiří Lábus. Na sedmý díl se skládají fanoušci

Právě kolem nich totiž upršený bulvár povede a turisté v něm najdou několik kaváren a restaurací. A často tu bude i velice veselo díky řadě festivalů, které se zde budou pořádat. Mimo nich místo turistům nabídne i 1500 let staré olivovníky dovezené ze Španělska či 31 tisíc květin na fasádě hotelu Portofino. To vše by se turistům mělo otevřít již koncem tohoto roku.

Udržitelná zábava

Zajímavé na technologii umělého deště je, že by se mělo jednat o zcela bezemisní řešení, jelikož bude poháněna energií získávanou ze slunce. Umělý déšť by měl navíc pomoci snížit nutnost zapínání vnitřních klimatizaci uvnitř objektů, což opět nahrává vyšší udržitelnosti.

K deštníkům a pláštěnkám by si turisté mířící do tohoto komplexu měli přibalit také palčáky a pořádně teplé boty. Na jednom z náměstí totiž bude možné pořádat koulovačky, a to díky umělému sněhu, který sem bude navážen.

hearth-of-europe4

Foto: Kleindienst Group

Probíhající výstavba na ostrovech

fabian-gabriel

Přečtěte si takéProgramovat se učil na gymplu, teď bude pracovat pro MicrosoftProgramovat se učil na gymplu ve Zlíně. Teď v Seattlu nastupuje do Microsoftu a radí, co pro to udělal

I ten by měl být produkován zcela bezemisně, jelikož developerům velice záleží na tom, aby zážitky zde prožité měly na životní prostředí jen minimální dopad. Proto zde nenajdeme žádné automobily, ani mikroplasty, podávány zde budou pouze biopotraviny a zeleň nebude ošetřována žádnými pesticidy, ani fungicidy.

Jedinou otázkou zůstává, jak moc šetrné bude zdejší vodní hospodářství. Dubajská oblast trpí dlouhodobě nedostatkem vody a i pro účely samotného města je získávána odsolováním mořské vody, což je energeticky velice náročný proces.