Neo pořád umí kung-fu, ale jeho film strádá. Matrix Resurrections vydělává pomalu a neuspokojuje publikum
Matrix se zapsal do dějin jako jedno z nejlepších akčních sci-fi všech dob i velice vlivný kulturní fenomén, který dodnes neztratil téměř nic ze svojí relevance. Proto také jeho třetí pokračování s podtitulem Resurrections patřilo mezi nejočekávanější tituly letošního roku. Ještě před premiérou ale už bylo vcelku zřejmé, že o obří hit hned z několika důvodů pravděpodobně nepůjde. Dokonce se možná ani nezaplatí.
Ohlášení pokračování Matrixu před pár lety znamenalo velkou vlnu zájmu stupňující se až do vydání. Není se čemu divit, film o virtuální realitě, kterou vytvořily stroje pro ovládání a využívání lidstva, měl obrovský vliv – od revolučních akčních scén a speciálních efektů až po chytrou filozofii. Dva navazující díly sice byly přijaty více kriticky, ale celá trilogie jen v kinech vydělala téměř 1,6 miliardy dolarů, což dnes odpovídá 2,3 miliardy (přes 50 miliard korun).
Matrix byl zároveň projektem, který ze sester Wachovských učinil zvučná jména v Hollywoodu. Když s projektem přišly za Warner Bros., zpočátku bylo těžké studio přesvědčit, že bude fungovat, nakonec ale film vydělal téměř půl miliardy dolarů při 60milionovém rozpočtu. O čtvrtý díl nakonec Wachovské dlouhé roky žádalo samo studio, až nakonec jedna ze sester dostala nápad, jak ho vytvořit.
Výsledkem je velice neobvyklý snímek, který některé kritiky i diváky nadchnul, navázat na úspěchy předchozích dílů se mu ale nedaří. Zatímco se na konci prvního víkendu ve Spojených státech očekávaly příjmy z kin kolem 40 milionů dolarů, skutečnost byla asi poloviční. Matrix Resurrections na domácím trhu za pět dnů promítání vydělal jen 22,5 milionu dolarů, celosvětově pak necelých 69 milionů. Nejenže za svoji premiéru nestanul na vrcholu žebříčku příjmů, překonalo ho dokonce pokračování méně známého animáku Zpívej 2 a spadl až na třetí příčku.
Od té doby se situace spíše nelepší, jelikož snímek z amerických kin vydělává v jednotkách milionů denně. Jeho hlavní konkurent, Spider-Man: Bez domova, mezitím ve druhém týdnu promítání (po překročení miliardy dolarů) stále přesahuje i dvacetimilionové příjmy za jediný den, což ho řadí mezi nejlépe vydělávající filmy všech dob. Momentálně se tak zdá, že studio Warner Bros. si od vánočního vydání Matrixu slibovalo schopnost sdílet sváteční zájem diváků se Spideym, místo toho ale lidé spíš dali přednost právě pavoučímu muži.