Netflix potvrdil levnější předplatné s reklamami. Spolupracuje na něm s Microsoftem

Gigant z Redmondu má poskytnout technologické zázemí i zkušenosti s prodejem reklamy. Nové předplatné se připojí ke stávající nabídce.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Netflix si připsal téměř deset milionů nových předplatitelů

Foto: Thubault Penin

Netflix, jedna z nejoblíbenějších televizních streamovacích služeb na trhu

0Zobrazit komentáře

Po mnoha letech, kdy Netflix v zásadě diktoval podmínky války mezi streamovacími službami, americký obr otáčí a následuje ostatní. Nedávno totiž jeho vedení zmínilo, že chce do konce letošního roku představit nové, levnější předplatné s reklamami. Podobné těm, které v některých lokalitách nabízejí třeba HBO Max nebo Hulu. Teď Netflix své záměry oznámil oficiálně a informoval, že na integraci i prodeji reklamy bude spolupracovat s Microsoftem.

Ředitel Netflixu Reed Hastings dlouho předplatné s reklamami vůbec nepovažoval za reálnou možnost. To se ovšem změnilo letos v dubnu, kdy se počet uživatelů největší streamovací služby na světě poprvé za více než dekádu zmenšil. Vedení proto najednou bylo otevřené novým možnostem, začaly poměrně výrazné změny ve fungování firmy a přišla řada právě i na levnější předplatné doplněné o reklamy.

Microsoft Netflixu poskytne technologické zázemí pro začlenění reklam do jeho služeb a má se podílet také na prodeji reklamy. „Při naší spolupráci na vytvoření nové nabídky s reklamou prokázal Microsoft schopnost pokrýt všechny naše potřeby v oblasti inzerce,“ stojí v oficiálním vyjádření šéfa operací firmy Grega Peterse.

„Náš dlouhodobý cíl je jasný: více možností pro spotřebitele a prémiová prezentace značky pro inzerenty, lepší než u lineární televize,“ dodal ještě.

Spoluzakladatel a spoluředitel Netflixu Reed Hastings

Jak uvádí server Deadline, mezi kandidáty, ze kterých Netflix vybíral, byli také Roku, Google a NBCUniversal. Byznys Microsoftu nebývá s reklamou příliš spojovaný, společnost s ní má nicméně rozsáhlé zkušenosti jak z vyhledávače Bing, tak ze sociální sítě LinkedIn, která mu patří. V posledním čtvrtletí technologickému gigantovi inzerce vydělala 2,9 miliardy dolarů.

Microsoft má pro Netflix do budoucna zajistit inovace v prodejní i technologické stránce, důležitá má být také garance ochrany soukromí uživatelů. Právě možné komplikace kolem soukromí byly v minulosti jedním z bodů, které Hastings zmiňoval jako důvod pro svou neochotu pouštět se do reklam na streamovací službě. Nižší cena nicméně může přitáhnout nové a udržet některé stávající uživatele, což je teď pro firmu zásadní.

Netflix dnes nabízí tři verze předplatného. Nejlevnější Basic vychází na 199 korun měsíčně, umožní dívat se jen na jedné obrazovce a přehrávání v archaickém rozlišení 480p. Prostřední Standard stojí 259 korun, dovoluje dívat se na dvou obrazovkách zároveň a nabídne rozlišení do 1080p, tedy Full HD. Nejvyšší Premium s cenovkou 319 korun měsíčně umožní obsah přehrávat až na čtyřech obrazovkách zároveň, a to v rozlišení 4K včetně podpory HDR.

Zatím je velice brzy na to odhadovat, kolik předplatné s reklamami bude stát, ani jaké přesně bude mít vlastnosti. Tisková zpráva Netflixu nicméně uvádí, že doplní stávající nabídku. Vzhledem k této skutečnosti a nižší ceně se jako pravděpodobné jeví podobné vlastnosti jako u předplatného Basic. Konkurence mezitím většinou nabízí pouze jedno předplatné (respektive dvě v případě možnosti s reklamami), které vždy obsahuje nejvyšší dostupnou technickou kvalitu a různé varianty přehrávání.

the-gray-man5

Foto: Paul Abell/Netflix © 2022

Netflix se snaží diváky lákat i blockbustery jako The Gray Man

Spolupráce Netflixu s Microsoftem by každopádně mohla být přímo pro zákazníky zajímavá ještě v jednom ohledu. Streamovací služba už delší dobu experimentuje s hrami, kde je gigant z Redmondu jedním z největších jmen. Do budoucna se tak nabízí například spojení s herní službou Game Pass, ať už ve formě jednotného předplatného nebo hlubší synergie.

Netflix je nyní kvůli těžké situaci (cena jeho akcií se od ledna propadla o více než 60 procent) otevřen experimentům a velkým zásahům do svého dosavadního fungování. V posledních několika měsících propustil na 450 zaměstnanců ve snaze snížit náklady. Výrazné změny mimo nový typ předplatného nejspíš zaznamenají i uživatelé.

Zatímco dříve Netflix otevřeně vyzýval ke sdílení účtů s přáteli, nyní testuje, jak by mohl získat zpět takto ušlý zisk. Interně se pak výrazně mění přístup ke schvalování nových filmových a televizních projektů. Mnohem větší důraz se má klást na jejich předpokládanou výnosnost, od čehož se odvíjí jak rozpočty, tak samotné rozhodnutí o schválení natáčení. Netflix také plánuje produkovat více blockbusterů a franšíz pro široké publikum. Spin-offů či pokračování se dočkají třeba seriály Stranger Things či Hra na oliheň nebo film Red Notice a chystaný The Gray Man.