Netflix potvrdil levnější předplatné s reklamami. Spolupracuje na něm s Microsoftem
Gigant z Redmondu má poskytnout technologické zázemí i zkušenosti s prodejem reklamy. Nové předplatné se připojí ke stávající nabídce.
Po mnoha letech, kdy Netflix v zásadě diktoval podmínky války mezi streamovacími službami, americký obr otáčí a následuje ostatní. Nedávno totiž jeho vedení zmínilo, že chce do konce letošního roku představit nové, levnější předplatné s reklamami. Podobné těm, které v některých lokalitách nabízejí třeba HBO Max nebo Hulu. Teď Netflix své záměry oznámil oficiálně a informoval, že na integraci i prodeji reklamy bude spolupracovat s Microsoftem.
Ředitel Netflixu Reed Hastings dlouho předplatné s reklamami vůbec nepovažoval za reálnou možnost. To se ovšem změnilo letos v dubnu, kdy se počet uživatelů největší streamovací služby na světě poprvé za více než dekádu zmenšil. Vedení proto najednou bylo otevřené novým možnostem, začaly poměrně výrazné změny ve fungování firmy a přišla řada právě i na levnější předplatné doplněné o reklamy.
Microsoft Netflixu poskytne technologické zázemí pro začlenění reklam do jeho služeb a má se podílet také na prodeji reklamy. „Při naší spolupráci na vytvoření nové nabídky s reklamou prokázal Microsoft schopnost pokrýt všechny naše potřeby v oblasti inzerce,“ stojí v oficiálním vyjádření šéfa operací firmy Grega Peterse.
„Náš dlouhodobý cíl je jasný: více možností pro spotřebitele a prémiová prezentace značky pro inzerenty, lepší než u lineární televize,“ dodal ještě.
Jak uvádí server Deadline, mezi kandidáty, ze kterých Netflix vybíral, byli také Roku, Google a NBCUniversal. Byznys Microsoftu nebývá s reklamou příliš spojovaný, společnost s ní má nicméně rozsáhlé zkušenosti jak z vyhledávače Bing, tak ze sociální sítě LinkedIn, která mu patří. V posledním čtvrtletí technologickému gigantovi inzerce vydělala 2,9 miliardy dolarů.
Microsoft má pro Netflix do budoucna zajistit inovace v prodejní i technologické stránce, důležitá má být také garance ochrany soukromí uživatelů. Právě možné komplikace kolem soukromí byly v minulosti jedním z bodů, které Hastings zmiňoval jako důvod pro svou neochotu pouštět se do reklam na streamovací službě. Nižší cena nicméně může přitáhnout nové a udržet některé stávající uživatele, což je teď pro firmu zásadní.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Netflix dnes nabízí tři verze předplatného. Nejlevnější Basic vychází na 199 korun měsíčně, umožní dívat se jen na jedné obrazovce a přehrávání v archaickém rozlišení 480p. Prostřední Standard stojí 259 korun, dovoluje dívat se na dvou obrazovkách zároveň a nabídne rozlišení do 1080p, tedy Full HD. Nejvyšší Premium s cenovkou 319 korun měsíčně umožní obsah přehrávat až na čtyřech obrazovkách zároveň, a to v rozlišení 4K včetně podpory HDR.
Zatím je velice brzy na to odhadovat, kolik předplatné s reklamami bude stát, ani jaké přesně bude mít vlastnosti. Tisková zpráva Netflixu nicméně uvádí, že doplní stávající nabídku. Vzhledem k této skutečnosti a nižší ceně se jako pravděpodobné jeví podobné vlastnosti jako u předplatného Basic. Konkurence mezitím většinou nabízí pouze jedno předplatné (respektive dvě v případě možnosti s reklamami), které vždy obsahuje nejvyšší dostupnou technickou kvalitu a různé varianty přehrávání.
Spolupráce Netflixu s Microsoftem by každopádně mohla být přímo pro zákazníky zajímavá ještě v jednom ohledu. Streamovací služba už delší dobu experimentuje s hrami, kde je gigant z Redmondu jedním z největších jmen. Do budoucna se tak nabízí například spojení s herní službou Game Pass, ať už ve formě jednotného předplatného nebo hlubší synergie.
Netflix je nyní kvůli těžké situaci (cena jeho akcií se od ledna propadla o více než 60 procent) otevřen experimentům a velkým zásahům do svého dosavadního fungování. V posledních několika měsících propustil na 450 zaměstnanců ve snaze snížit náklady. Výrazné změny mimo nový typ předplatného nejspíš zaznamenají i uživatelé.
Zatímco dříve Netflix otevřeně vyzýval ke sdílení účtů s přáteli, nyní testuje, jak by mohl získat zpět takto ušlý zisk. Interně se pak výrazně mění přístup ke schvalování nových filmových a televizních projektů. Mnohem větší důraz se má klást na jejich předpokládanou výnosnost, od čehož se odvíjí jak rozpočty, tak samotné rozhodnutí o schválení natáčení. Netflix také plánuje produkovat více blockbusterů a franšíz pro široké publikum. Spin-offů či pokračování se dočkají třeba seriály Stranger Things či Hra na oliheň nebo film Red Notice a chystaný The Gray Man.