Nikdy neměl elektromobil, čekal čtyři roky a teď má jako první Čech Cybertruck od Tesly. Je famózní, říká

Tom Krcha v Kalifornii normálně jezdí s BMW X5. Když jako jeden z prvních usedal do obřího Cybertrucku, ani pořádně nevěděl, co čekat.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cybertruck-krchaStory

Foto: Tom Krcha

Tom Krcha a Tesla Cybertruck

1Zobrazit komentáře

V kalifornském městě Carlsbad, které se nachází mezi San Diegem a Los Angeles, se minulý týden v jednom z obchodů automobilky Tesla konala slavnostní párty – zákazníkovi předávali první tamní Cybertruck. Očekávaný elektrický kolos od Elona Muska si přebíral jako pravděpodobně vůbec první Čech na světě Tom Krcha a hned ho čekal křest ohněm.

„Byla to velká událost, nastoupil celý tým, hrála hudba, udělali dokonce špalír jako na svatbě. A já jsem měl hrozný strach, že se ani nevejdu do vrat, hned to odřu a bude to obrovský trapas,“ směje se designér a produkťák, který je součástí úspěšného česko-slovenského startupu Around. Kdyby někdo tušil, že to je nejen jeho první Tesla, ale také vůbec první elektromobil, který vlastní, možná by si to s tou oslavou rozmysleli.

Některé elektromobily si už Tom Krcha dříve vyzkoušel, ale vždy jen na chvíli. Vlastní auto s baterkami a elektromotory nikdy neměl a chtěl si počkat na ten správný moment. Skvělé každodenní služby mu dosud odvádělo BMW X5 a v garáži na něj ještě pro radost a zábavu z jízdy čekalo klasické Porsche 911 z roku 1984.

Tesla Cybertruck je ale jeho první úplně nové a také elektrické auto. „Kdo má elektromobily a Tesly obzvlášť najeté, už to všechno zná, ale přesednout třeba ze spalovacího BMW do Cybertrucku, to je nepopsatelný zážitek a rozdíl. Přijdete si skoro jako v budoucnosti,“ vypráví Krcha, který má za sebou několik prvních dní za volantem futuristického vozu.

K prvním zákazníkům se hranatý a ocelový pick-up od Tesly dostal koncem loňského roku. Elon Musk tehdy předal první vyrobené kusy, kterých ale bylo jen pár. Tom Krcha si ani nedělal naděje, že by se měl v dohledné době dočkat. Na svůj Cybertruck jako mnoho dalších čekal už od 21. listopadu 2019, kdy ho Tesla poprvé ukázala světu a začala přijímat předobjednávky.

Zájem byl obrovský, Elon Musk nestíhal tweetovat, jak rychle roste počet rezervací, které se počítaly ve statisících. Stačilo jen složit stodolarovou zálohu. To stejné tehdy udělal i Krcha a stejně jako všichni ostatní čekal čtyři roky, než Tesla začala svůj nový model skutečně vyrábět.

„Když oznámili, že jich na začátku předají jen deset, tak jsem si říkal, že jestli mají na seznamu stovky tisíc zájemců, tak se na mě tímhle tempem asi ani nikdy nedostane,“ usmívá se a dohledává e-mail z roku 2019, v němž mu Tesla potvrzuje rezervaci Cybertrucku.

Podle času ji provedl v prvních minutách po spuštění předobjednávek a nakonec se ukázalo, že skutečně byl mezi nejrychlejšími. Pár dní po listopadovém zahájení prodeje mu přišel e-mail, že byl vybrán pro limitovanou edici Foundation Series, a pokud o ni má zájem, stačí složit dalších 250 dolarů a auto bude brzy k dispozici.

Auto od SpaceX

Minulý týden už začal na kalifornských silnicích poutat pozornost. Tesly tam jsou sice běžné, ale Cybertruck je jiné zvíře. Žádná jiná automobilka nedokáže udělat z nového vozu takové haló jako ta Muskova. Také Krcha se ostatně při vyprávění, jak si objednával a přebíral Cybertruck, hlavně směje. Kdyby nějaká tradiční automobilka představila auto, pak se na něj čtyři roky čekalo a nakonec by přijelo s mnoha neduhy, asi by jí to média a zákazníci po celém světě dali pořádně sežrat. Kritizuje se samozřejmě i průkopnická firma z (dnes už) Texasu, ale do značné míry to přebíjí nadšení z toho, co že to vůbec jezdí po silnicích.

Ostré hrany, blyštivý ocelový plášť, terénní kola, téměř dva a půl metru na šířku, přes pět a půl metru na délku a k tomu působivé zrychlení. Učarovalo to také Krchovi. „Nikdy jsem nebyl žádný Tesla fanatik. V San Francisku a okolí jezdí Tesly všude, párkrát jsem se s nimi projel a všechny mi třeba proti BMW nebo Mercedesu přišly dost tvrdé. Říkal jsem si, že jestli někdy Teslu, tak jedině Cybertruck, proto jsem tak dlouho čekal. A teď si myslím, že jsem udělal dobře. Na něm je totiž nejzajímavější, že nepůsobí vůbec jako Tesla, je to spíš taková limitovaná edice auta od SpaceX,“ komentuje auto Krcha.

Auto takových proporcí bylo skutečně dosud možné vídat hlavně ve sci-fi filmech. První kilometry se Cybertruckem byly pro šéfa produktu ve startupu Around, který zlepšuje videohovory a předloni ho v mnohamiliardovém dealu pohltila americká společnost Miro, hlavně o poznávání.

„Když jsem opouštěl obchod, měl jsem z auta první půlhodinu velký respekt. Jednak je skutečně obrovské, navíc jsem ještě neměl naučené, jak se ovládají stěrače, jak fungují blinkry,“ popisuje Krcha, který žije v San Diegu, kde jsou jako v celých Spojených státech na podobně velká, a ještě mnohem větší, auta na silnicích zvyklí a připravení.

Rychle se se Cybertruckem sžil i rodák ze Starého Města u Uherského Hradiště, který předtím téměř deset let působil jako designér a produktový manažer v Adobe. Zároveň během prvních kilometrů naplno pronikal do tajů elektromobility, která přináší z jízdy úplně jiný zážitek. „Těžko se to popisuje, ale ta plynulost jízdy je neskutečná,“ říká a potvrzuje tak slova mnoha fanoušků elektromobilů, kteří říkají, že se autem s elektrickým motorem opravdu musíte nejprve svézt, abyste dokázali pochopit, oč běží.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cybertruck se přitom řadí do kategorie velkých vozů, jako jsou v Americe oblíbené Fordy F-150 nebo Bronco, které jsou stavěné jako pracovní, respektive terénní auta. „Čekal jsem, že také v Cybertrucku bude pocit z jízdy tvrdší a drsnější, ale dost mě překvapilo, jak plynulá jízda ve skutečnosti je. Velikost auta rychle přestanete vnímat, protože se skvěle ovládá. Z toho jsem měl zpočátku strach, ale pomáhá, že se otáčí všechna čtyři kola a ta přední jsou navíc dost vepředu,“ popisuje Krcha s tím, že ke komfortu jízdy prý přidává i obrovské přední sklo protažené až k předku auta.

Na první pohled Cybertruck vypadá jako velký, tvrdý a hranatý vůz a původně ho takový jeho nový majitel čekal i uvnitř. „I proto, že Tesla obecně nemá svá auta tak dobře odpružená. Když to srovnáte třeba s BMW nebo Mercedesem, tak podvozkově je u nich pohodlí úplně jinde. Cybertruck je ale na tom po stránce komfortu stejně,“ doplňuje designér, který nakonec za speciální dvoumotorový model Foundation Series a pohonem všech čtyř kol zaplatil včetně daně zhruba 110 tisíc dolarů, v přepočtu kolem 2,6 milionu korun.

Součástí úvodní exkluzivní série je například systém Full Self-Driving, tedy autopilot, který u Tesly běžně stojí dvanáct tisíc dolarů (necelých 300 tisíc korun), ale v Cybertrucku zatím ještě není aktivovaný. Foundation Series nabízí také bílé panely v interiéru, dvacetipalcová kola nebo možnost napájet své kempinkové vybavení, elektrické nářadí nebo třeba celý dům použitím elektromobilu jako mobilního generátoru. Papírový dojezd je necelých 550 kilometrů a zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 4,1 sekundy.

Kde jsou páčky pod volantem?

Jen za úvodní Foundation Series jako takovou se připlácelo dvacet tisíc dolarů (475 tisíc korun). Tesla na svém webu aktuálně uvádí nejdostupnější variantu v přepočtu za 1,5 milionu korun s pohonem zadních kol, ale ta nebude dostupná dříve než v příštím roce. Základní model s pohonem čtyř kol, který má být k dispozici ještě letos, by měl stát v přepočtu 1,9 milionu korun a nejnadupanější model Cyberbeast 2,4 milionu. Ten slibuje zrychlení z nuly na sto za 2,6 vteřiny. K těmto cenám je však třeba připočíst daň, která je v Kalifornii přes sedm procent.

Tom Krcha přiznává, že si Cybertruck objednával s tím, že až jednou dorazí, prostě ho vyzkouší a uvidí, jak mu sedne. Je to přeci jen dost specifické auto, navíc jeho první elektromobil. Sice s ním má zatím najeto teprve prvních pár stovek kilometrů, ale názor se mu tříbí rychle.

„Nejsem si jistý, jestli budu vůbec schopen jít zpět. Sednout si do klasického Porsche 911 je samozřejmě také skvělý zážitek, bublá vám tam motor a dýchá na vás nostalgie, ale po jízdě v Cybertrucku to je ještě o to víc cesta do minulosti, zatímco Cybertruck je cesta do budoucnosti. Dokážu si ho představit jako auto na každodenní ježdění, které mi bez problémů nahradí BMW X5,“ přemítá Krcha.

K cestě do budoucnosti nicméně dodává, že někdy šla Tesla tímto směrem až zbytečně moc. Častým tématem debat je třeba hranatý volant. „Je to takový hranatý elipsoid, trochu jsem se obával, jak se bude celé auto řídit, ale volant se pořád dá držet i svrchu, je dobře ergonomický a můžete pohodlně řídit jednou rukou,“ říká Krcha.

S volantem má ale jiný problém. „Pořád si zvykám na to, že pod volantem nejsou páčky pro směrovky, což podle mě mohli vyřešit lépe. Je to jen dotykové tlačítko na volantu pod levým palcem a pořád se na to musíte dívat, abyste věděli, zda mačkáte pravý nebo levý blinkr,“ doplňuje.

Z pohledu řidičského zážitku a pohodlí považuje za nešťastné i tak trochu chybějící zpětné zrcátko, ve kterém nic nevidíte, pokud máte zavřenou korbu. Místo toho se promítá na velký displej uprostřed záběr ze zadní kamery, která se ale neumí sama očistit, a tak někdy dozadu zkrátka dost dobře nevidíte. Člověk si tedy musí zvyknout, že je třeba se dívat při zpětném pohledu jinam. Když k tomu přidáte ještě minimálně prozatím chybějící pípací parkovací senzory, parkování takového kolosu je někdy výzva.

Co naopak Krchu neuráží, je velmi strohý interiér, ve kterém v případě Tesly již tradičně prakticky nic není kromě velkého displeje uprostřed. „Také jsem se toho trochu bál, protože třeba z BMW jsem zvyklý na určité pohodlí a Tesly takové často nebyly, nicméně Cybertruck mě v tomto ohledu nijak neomezuje. Na mnoho nových prvků si rychle zvyknete a už je neřešíte,“ míní Krcha a dodává: „Jen to auto, hlavně zvenku, musíte pořád čistit. Jakmile se ho dotknete, zůstávají na něm otisky. A jelikož je opravdu ostré, tak si minimálně na začátku radši třeba při zavírání dveří dáváte větší pozor.“

Jeho první větší výlet se Cybertruckem vedl do pouště, kde ho vedle očekávaných off-roadových schopností uchvátil ještě audio systém. „Zvuk je geniální, klidně si v autě můžete pustit film a nebude to úplně špatný zážitek. Škoda, že Tesla ještě nemá auta napojená na Starlink, aby bylo úplně všude zajištěné připojení, třeba když nocujete někde v poušti,“ přeje si designér, který už teď ví, že bude mít těžké rozhodování, jestli ještě vůbec někdy usedne zpátky do svého benzínového BMW X5. „Cybertruck je zkrátka famózní,“ usmívá se.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pět milionů obratu za 90 dní. Češi vykoupili technologii, která radí, jak zacházet s vlastním tělem

Firma mySASY dřív učila sportovce, jak na co nejlepší výkony, teď Čechy nadchla specifickým receptem na takzvanou longevity – dlouhověkost ve zdraví.

Iva BrejlováIva Brejlová

01-portret-havlenka

Foto: Petr Hrubeš / CzechCrunch

Vojtěch Hlavenka

1Zobrazit komentáře

Společnost mySASY si vystavěla byznys na velmi specifickém ukazateli. To, co ji zajímá, jsou malé okamžiky mezi jednotlivými srdečními tepy. Může jít jen o zlomky vteřiny, v nichž se ale skrývají signály o tom, jak se tělo cítí. V brněnské firmě s takovými informacemi už roky radí sportovcům, nedávno se ale rozhodli zaměřit se ještě jiným směrem. Své zkušenosti teď přeměňují v rady na to, jak lépe a déle žít – a Čechy podle všeho nadchli.

Velká část lidí ještě před tím než ráno vstane z postele, sahá po telefonu, zákazníci firmy mySASY si k němu berou ještě jeden přístroj. Drobné zařízení, které se s přehledem vejde do dlaně, si páskem umísťují na předloktí. A pak hledí do mobilu, který jim dá jen jednoduchou instrukci: Ležte. Zařízení zatím měří.

Zhruba tříminutový proces má za cíl zjistit, jak se tělo má. Ono malé zařízení se jmenuje Elonga a jde o optický snímač, který počítá chvíle mezi srdečními tepy s přesností na zlomky vteřiny. Když pak informace z měření doplníte pár základními charakteristikami toho, jak moc jste tělu dali zabrat včera nebo jak dobře jste se vyspali, stroj poradí, jak s ním nakládat dál – jestli ho dnes vystavit zátěži, jak vylepšit výkon nebo jak zapracovat na svém funkčním věku. Elonga totiž zjednodušeně řečeno dokáže monitorovat stres organismu a určit patřičnou fyzickou zátěž a nastavit dlouhodobý, maximálně efektivní pohybový program na míru, který uživatele posouvá kupředu bez rizika zranění nebo vyčerpání.

Firma takto dlouho s lehce jiným zařízením radila sportovcům. Návod na trénink dodávala třeba atletkám Zuzaně Hejnové či Kristiině Mäki, slovenskému běžci a mistru Evropy Jánu Volkovi, chodci a olympijskému vítězi Matěji Tóthovi nebo fotbalistům z Premier League. Celkem jde zhruba 40 tisíc sportovců z Česka a Slovenska, kteří provedli přes milion ranních měření. Většinu z nich ale prý Vojtěch Hlavenka, šéf mySASY, společnosti, která nabízí pro sportovce stejnojmenný produkt, jmenovat nemůže, vnímají prý měření a doporučení jako konkurenční výhodu a nechtějí se o ni dělit.

mysasy

Foto: MySasy

Vojtěch Hlavenka a Radim Šlachta z MySasy

Před 90 dny ale firma uvedla Elongu, variantu svého přístroje pro „obyčejné“ lidi a během měsíce hlásilo milionový obrat. Za 45 dní dva miliony a k tomu vyprodaný sklad. Teď je to pět milionů na obratu, přes 2,5 tisíce prodaných kusů přístrojů a místo klasického prodejního modelu firma přešla k předprodeji. „V předprodeji se nám obrat ještě zvýšil, a to na 100 000 korun denně,“ popisuje Hlavenka.

„Věřím, že nástroje, které stav organismu z pohodlí domova změří a následně vám dají doporučení na míru, budou do pár let naprostým standardem v každé domácnosti. Také to ukazuje, že longevity začíná být téma. Lidé věří tomu, že mohou správným pohybem ovlivnit, kolik let budou žít aktivně, bez chronických onemocnění,“ dodává.

Podle firmy má téměř 70 procent lidí zkreslený názor o stavu svého organismu. Ti, kteří řeší tréninky, to tak dělají s výrazně horším efektem na kondici, než očekávají. Elonga má ale pomoct i obecněji s péčí o zdraví. A tedy i prodloužit život, což je něco, na co prý Češi slyší. „Spektrální analýza variability srdeční frekvence byla dříve dostupná především kvůli své finanční, časové, technické a prostorové náročnosti pouze na specializovaných pracovištích,“ vysvětluje vědec a fyziolog Radim Šlachta, který mySASY založil v roce 2016.

mysasy-slachta-3

Foto: mySASY

Radim Šlachta, zakladatel a ředitel startupu mySASY

S metodou měření času mezi jednotlivými srdečními tepy, na které firmu postavil, se setkal poprvé už při svém doktorandském studiu v oblasti fyziologie zátěže. Za její dnešní podobou stojí podle něj 20 let výzkumu a šest let práce s profesionálními sportovci. Vojtěch Hlavenka do firmy naskočil v roce 2022, a to rovnou do pozice CEO – jako mladý element, který měl za úkol dostat chytrou analýzu mezi nesportovce. I Hlavenka se chlubí dvaceti lety – ne ovšem v podobě doby výzkumu, tolik je mu totiž let.

Vedle vedení mySASY působí také jako zakladatel Elongy, tedy firmy, která přišla se snímačem a aplikací, jež naměřená data lidem předkládá a vyhodnocuje. Samotné mySASY v předchozích letech tlačilo obrat na zhruba 4,5 milionu korun a meziročně průběžně rostlo podle obchodního rejstříku o jednotky procent. Pak Šlachta s Hlavenkou na konci loňska uvedli do prodeje snímač předloktí s aplikací, což všechno změnilo, a firma dosáhla na výše uvedená čísla.

Jméno Hlavenka se ve firmě mySASY objevuje ovšem hned dvakrát. Minoritní podíl v ní totiž drží známý investor Jiří Hlavenka, otec Vojtěcha Hlavenky. Právě on ho do firmy doporučil – ale s tím, že se musí osvědčit. Specifický vztah startupového investora, spoluzakladatele Kiwi.com a krajského zastupitele na straně jedné a na té druhé donedávna studenta, který má za sebou několik úspěšných podniků a právě kormidluje svůj zatím největší, už oba popsali v dvojrozhovoru pro CzechCrunch. Nálepku „povolání syn“ prý Vojtěch občas získává, svoji byznysovou cestu si ale prošlapává po svém, z pozice „mladé krve“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hlavenka mladší podniká od svých patnácti. Stojí mimo jiné za neziskovou organizací Názory Politiků, jež se stala laureátem Ceny Gratias Tibi od Člověka v tísni. Působil v brněnském startupu věnujícím se vertikálnímu zemědělství, ale jeho vůbec prvním projektem bylo ve zmíněných 15 letech založení obchodu s oblečením, který se o pár let později dostal na tržby 500 tisíc korun měsíčně.

S mySASY prý dokazuje, že longevity už není pro Čechy tabu. Zatím vývoj aplikace vyšel na pět milionů korun, část pocházela z předchozího zisku, část od Jiřího Hlavenky. V týmu je aktuálně 16 lidí, většina přitom funguje na částečný úvazek.