Nikdy nezměnil dres, nyní osud rozhodl za něj. Připomeňte si legendu NBA Kobeho Bryanta, který dnes tragicky zemřel

Filip HouskaFilip Houska

kobebryant-nba

Foto: NBA

Vizuál NBA ke vzpomínce na tragicky zesnulého Kobeho Bryanta

0Zobrazit komentáře

Málokdo dokázal tak rychle zvednout diváky ze sedaček jako Kobe Bryant, když mu do koše zaplula famózní „trojka“ přes několik blokujících hráčů. Bavily i jeho přesné rozehrávky, díky nimž si vyloužil titul jednoho z nejlepších krajních rozehrávačů americké NBA a právem byl řazen mezi klíčové členy týmu All-Star. Za dobu své profesionální kariéry nikdy nevyměnil dres a vždy hájil barvy Los Angeles Lakers. Nyní však osud rozhodl za něj.

Bryant dnes ve věku 41 let tragicky zahynul v důsledku pádu helikoptéry, která se zřítila na zem v oblasti kalifornského města Calabasas. Nikdo z pěti lidí na palubě nehodu nepřežil a jak po několika desítkách minut potvrdil server TMZ Sports, jednou z obětí byl právě i legendární basketbalista, který přispěl k rozmachu tohoto sportu po celém světě, stejně jako jedna z jeho čtyř dcer – třináctiletá Gianna.

Vzhledem k aktuálnosti této tragické události nebyly v době psaní článku známé bližší podrobnosti, které pádu helikoptéry nad jednou ze slavných příměstských oblastí Los Angeles předcházely. Jedno je však jisté a navždy vytesané do kamene: Bryant za sebou nechal celou řadu rekordů, zářezů v basketbalové síni slávy a také pár zajímavých byznysových iniciativ.

Ze střední rovnou do NBA

Bryant byl do NBA draftován rovnou ze střední školy, a to konkrétně do týmu Charlotte Hornets. Díky výměně hráčů však jeho barvy nikdy nehájil – naopak přešel do Los Angeles Lakers a svůj první zápas odehrál v roce 1996. Ve žluto-fialové stáji postupně ladil svou formu, profiloval se spíše jako krajní rozehrávač a trenéři v něm hned viděli jeho cit pro přihrávku a hlad po střelách na delší vzdálenost.

kobebryant

Foto: Joseph A. Lee

Kobe Bryant v dresu Los Angeles Lakers

Koše trefoval jak na běžícím páse a postupně se stával naprosto klíčovou součástí losangelského celku. Během sezóny 2007/2008 pak právem obdržel status MVP, respektive ocenění za nejužitečnějšího hráče NBA, a diváci i experti ho začali považovat za novodobého Michaela Jordana. I proto, že svému týmu pětkrát dopomohl k ligovému vítězství.

Jak tomu v nejprestižnější basketbalové lize světa bývá, ti nejlepší hráči se dostávají do takzvaného výběru All-Star. Bryant v něm byl dohromady osmnáctkrát, což celý svět jen utvrdilo v tom, že patří mezi naprostou špičku své generace. Nehledě na to, že byl patnáctkrát zvolený jako All-NBA Player a s nasbíraným počtem 33 643 bodů čtvrtý nejvíce skórující hráč historie NBA.

Zajímavostí je, že do dnešního dne byl Bryant na bronzové pozici – čerstvě ho ovšem přeskočil další basketbalový mág LeBron James, který aktuálně také hájí barvy Los Angeles Lakers. Bryant tak předal pomyslné žezlo a nechává Jamese budovat tu nejlepší možnou pověst pro jejich tým.

Firma na značky i vlastní investiční fond

Bryant se nesnažil pouze na palubovce, ale také mimo ni. Vedle toho, že vychoval čtyři děti a vedl „spokojený“ život se svou manželkou Vanessou, snažil se pronikat i do byznysové sféry. Jedním z jeho pokusů byla společnost Kobe Inc., která si kladla za cíl vychovávat značky ve sportovním průmyslu. Investovala do ní například i Coca-Cola, čímž byl Bryantův podíl v roce 2018 ohodnocen na zhruba 200 milionů dolarů.

Kobe Bryant

Před zhruba čtyřmi lety (respektive poté, co v 38 letech ukončil profesionální kariéru) navíc se svým byznysovým parťákem Jeffem Stibelem rozjel vlastní investiční fond Bryant-Stibel, prostřednictvím kterého investovali do různých podniků z oblasti médií, her či technologií. Prvotní kapitál činil 100 milionů dolarů.

V roce 2018 pak vyšla i jeho veleúspěšná biografie The Mamba Mentality: How I Play, která pojednává o jeho basketbalové kariéře a hodnocení. Jedno je ale jisté, Kobe Bryant navždy změnil svět basketbalu a ovlivnil množství lidí z nastupující generace.

Aktualizováno (23:50, 26. ledna 2020)

Šerif okresu Los Angeles Alex Villanueva pro deník The New York Times specifikoval, že na palubě zemřelo devět lidí, respektive pilot a osm pasažérů. Identity ostatních cestujících (vyjma Bryanta a jeho dcery Gianny) zatím nejsou potvrzeny.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Když stroj potká design. Frontman skupiny Metallica vystavuje nejcennější kousky své automobilové sbírky

hetfield-car

Foto: Kahn Media

Frontman hudební skupiny Metallica James Hetfield a jeden z jeho sběratelských kousků

0Zobrazit komentáře

Sbírání automobilů je koníček celé řady lidí. Je to však náročné hobby, které vyžaduje množství času, dostatečně velké prostory a v neposlední řadě kupu peněz. Ty nemusí příliš řešit frontman kapely Metallica, podle čehož jeho sbírka vozů také vypadá. To nejlepší ze své kolekce nyní představí veřejnosti a bude to výlet mezi automobily, které jsou víc uměleckým dílem než dopravním prostředkem.

Metallicu můžeme zcela bez pochyb zařadit mezi nejvýznamnější hudební tělesa naší doby. Jméno kapely zná snad každý, a to i přesto, že žánr, který hrají, rozhodně nespadá do popmusic. Jedná se o heavy či thrash metalovou kapelu, což je žánr, který přeci jen poslouchá o něco skromnější skupina posluchačů. I tak je ale kapela extrémně populární a její melancholické rify jí v roce 2009 vynesly až do Rokenrolové síně slávy.

metallica

Foto: Wikimedia.org

James Hetfield s kapelou

Samotná skupina byla založena již v roce 1981, kdy si bubeník kapely Lars Ulrich podal inzerát do novin, že shání kumpány pro založení kapely. Na inzerát odpověděli sólový kytarista Kirk Hammet a zpěvák a doprovodný kytarista James Hetfield, který, jak už to u zpěváků bývá zvykem, na sebe vzal roli frontmana kapely. Od té doby má kapela na svědomí deset studiových alb, čtyři živá alba, šest EP, celkem osmkrát byla ověnčena cenou Grammy a album Metallica z roku 1991 je 25. nejoblíbenější deskou ve Státech.

Metallica je zkrátka pojem, za kterým stojí miliony fanoušků po celém světě, pro které je seskupení doslova kultovní záležitostí, nenechají si ujít žádný z koncertů, ani žádnou z výstav spojených buď přímo s kapelou, nebo s některým z jejích členů. Jedna taková výstava bude probíhat i příští sobotu v Los Angeles a dozajista přiláká i ty, kteří Metallicu vůbec neposlouchají.

Pan sběratel

Na výstavě, která je věnovaná osobnosti Jamese Hetfielda, totiž budou vystavovány nejen jeho kytary, fotografie a další memorálie, ale i některé kousky z Hetfieldovy sbírky automobilů, což je také důvod, proč je výstava pořádána v Petersenově automobilovém muzeu.

metallica-vozy5

Foto: Kahn Media

Voodoo Priest (Lincoln Zephyr-1937)

Hetfield je velkým automobilovým nadšencem, a jelikož je Metallica vysoce výdělečným projektem, nikdy neváhal vynaložit jakoukoliv částku na to, aby si pořídil byť i velmi cenný kousek. Nečekejte však žádné italské supersporty přilepené těsně u země. V Los Angeles bude k vidění celkem devět vozů ve stylu tzv. custom-vintage, tedy upravované historické perly, které v Hetfieldově sbírce platí za nejdražší kousky.

Vozy byly zcela od základu postaveny Hetfieldovým dvorním konstruktérem a celebritou v oblasti automobilového designu Rickem Dorem. Ten tvoří unikátní modely na bázi klasických produkčních vozů, kterým však propůjčuje zcela osobitý jízdní a designový charakter. V případě vystavovaných vozů má však design na svědomí především Hetfield, který ve své kolekci automobilů vidí formu, jak vyjádřit svou uměleckou energii a osobnost.

metallica-vozy4

Foto: Kahn Media

Black Pearl (Jaguar-1948)

Mezi klíčové automobily celé sbírky patří především Jaguar z roku 1948 pojmenovaný Black Pearl, model Aquarius postavený na Balardu z roku 1934, z roku 1937 je model Lincoln Zephyer, ze kterého vznikl Woodoo Priest. Nechybí ani Auburn z roku 1936 pojmenovaný Slow Burn a na vůbec nejmladším automobilu stojí projekt Skyscraper, jehož základem je Buick z roku 1953.

„Je to vůbec poprvé, kdy bude Hetfieldova sbírka představena veřejnosti a my se nemůžeme dočkat, až se podělíme o inspiraci stojící za těmito mimořádnými vozidly se světem,“ uvedl v oficiálním vyjádření Terry I. Karges, výkonný ředitel Petersonova muzea. Výstava pojmenovaná Reclaimed Rust totiž propojuje dvě Hetfieldovi největší vášně, což jsou právě vozy a hudba, které v jeho životě tvoří jeden kompaktní celek.

metallica-vozy3

Foto: Kahn Media

Slowburn (Auburn-1936)

metallica-vozy2

Foto: Kahn Media

Skyscraper (Buick Skylark-1953)

metallica-vozy1

Foto: Kahn Media

Mezi vystavovanými vozy nebude chybět ani Aquarius (Packard-1934)

bl

Foto: Kahn Media

Lincoln Continental Custom (1961)

pickup

Foto: Kahn Media

Ford F100 Str8 Edge (1956)