Nike vrací do prodeje své futuristické samozavazovací tenisky. Budou o polovinu levnější

Filip HouskaFilip Houska

FY16_INNO_SNOWCAP_v2_HERO_RT_NoEarl_V1_hd_1600
0Zobrazit komentáře

Od momentu, kdy se Nike rozhodlo potěšit skalní fanoušky kultovního blockbusteru Návrat do budoucnosti a uvedlo do prodeje přesnou variaci modelu Mag se samozavazovací technologií, uběhly již dva roky. Vzhledem k tomu, že se jednalo o vysoce limitovanou nabídku s pouhými 89 kusy, bylo pro běžného smrtelníka tyto ikonické tenisky, které nosil filmový Marty McFly, takřka nemožné sehnat.

O to víc, když celý prodej fungoval výhradně na základě takzvaného rafflu, respektive lístečkové tomboly, která je z podstaty náhodná a neslibuje jistotu pořízení. Nike nicméně vycítil, že o tenisky se schopností automatického zavazování po vsunutí nohy je zájem, a proto s koncem roku 2016 vyrukoval s edicí pod názvem HyperAdapt 1.0.

Ta oproti řadě Mag cílila na širší cílovku, což dokazovalo i standardnější nízké provedení včetně lepší dostupnosti, na druhou stranu atakovala cenu 18 tisíc korun (720 dolarů), která byla i pro ryzí milovníky tenisek poněkud přestřelená. Dlouho se tak spekulovalo, zdali Nike někdy na trh uvede i levnější variantu těžící z tohoto futuristického samozavazovacího systému.

FA17_NSW_HYPERADAPT_BLACK_UNIRED_PROFILE_native_1600

Nike HyperAdapt 1.0

Ledy očekávání před pár dny prolomil šéf oregonského sportovního giganta Mark Parker, který oznámil, že druhá generace modelové řady HyperAdapt přijde na trh na jaře příštího roku, a to s cenou 350 dolarů (cca 8 tisíc korun). Jde tak o více než 50%slevu z původní prodejní ceny a poměrně nadějný indikátor, že za pár let se boty s automatickým zavazováním mohou stát standardem.

V následujícím roce se nicméně tento trend s největší pravděpodobností nenaplní – pořád půjde o přibližně trojnásobně vyšší cenu, za kterou se dají pořídit jiné a obecně velmi kvalitní tenisky.

BLACK_BACK_edit_rectangle_1600

Nike HyperAdapt 1.0

Co se týče ohlášené edice HyperAdapt 2.0, je zatím nejisté, jak bude vypadat. Nike nezveřejnil její podobu, nicméně řekl, že se bude jednat o obuv určenou zejména basketbalistům (což nutně neznamená, že ji nebude možné nosit i normálně). Lze tak předpokládat, že původní nízký design bude nahrazen vyšším pro lepší stabilitu a zajištění kotníků při vyšší zátěži. Podobně jako to měl model Mag.

Známy aktuálně nejsou ani trhy, na kterých bude možné tenisky pořídit. Zcela stoprocentně odstartují ve Spojených státech, odkud si je bude možné pořídit i z Česka, ale jestli dorazí ve větších počtech i do Evropy, to je zatím ve hvězdách.

Nike-Mag-2016-Official-06_square_1600

Foto: Nike

Nike Mag

Nike-Mag-2016-Official-08_square_1600

Nike Mag

Nike-Mag-2016-Official-07_square_1600

Nike Mag

Nike-Mag-2016-Official-01_rectangle_1600-2

Nike Mag

Foto: Nike

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V Japonsku vyvinuli robota, který má věrně napodobit společnost domácích mazlíčků

Nela VítováNela Vítová

lovot_news_02
0Zobrazit komentáře

Domácí roboti se stávají stále větším trendem, a to obzvlášť v Japonsku, kde jich technologické firmy i vývojáři představí hned několik ročně. Naprostou novinkou je nyní domácí robot jménem Lovot, jehož tvůrce, Kaname Hayashi, se rozhodl jít trochu jiným směrem než ostatní. Robot nemá žádné speciální dovednosti, které by mohly být lidem nápomocné, vyžaduje pouze jejich lásku.

Lovot sice nemluví, díky svému roztomilému výrazu, cvrlikavým zvukům a chlupatému tělu příjemnému na dotek by si ho ale měl už na první pohled zamilovat každý. Lidem sice nepomůže s domácími pracemi ani jinými činnostmi, zato však poslouží k uvolnění stresu po dlouhém pracovním dni a určitým způsobem jim bude dělat společnost podobně jako domácí mazlíček.

lovot

Proto také svým chováním skoro dokonale dokáže napodobit živého tvora. V případě, že ho polechtáte, začne se smát, na klíně zase pomalu usne. „Tento robot za vás neudělá žádnou práci, zato vám ale bude zcela oddaný,“ popisuje svůj nápad japonský vývojář pro magazín Bloomberg.

Jako domácí mazlíček

Rozkošný tvor je stvořen k životu v domě, kde se pohybuje pomocí tří koleček umístěných na jeho spodní části. Křídla mu zase slouží k lepší mimické komunikaci s lidmi také pomocí nich dává najevo lásku, překvapení či prosbu o zvednutí do náručí. Na hlavě má umístěnou 180stupňovou kameru s termální vizí, která mu dovoluje rozpoznat a zapamatovat si až tisíc různých obličejů a živé tvory si neplést s nábytkem či jinými předměty.

lovot1

Nápajecí stanice Lovota

Senzory mu zase slouží k rozpoznání zvuku, takže bez problému pozná jednotlivce podle jejich hlasu. Lovot je vybaven baterií, která umožňuje jeho běžné fungování, jakmile však stav baterie klesne, sám se automaticky přesune k napájecí stanici, která slouží jako jeho hnízdo. Ta během spánku zpracovává jeho denní aktivitu a provádí potřebné aktualizace.

Oči Lovota jsou tvořeny šesti vrstvami čoček, které vytvářejí efekt hloubky a ještě přidávají na jeho roztomilosti. Očima ale umí také hýbat, a to tak, že věrně napodobuje jejich přirozené pohyby. Jeho obleček je vytvořený z velmi měkkého materiálu příjemného na dotek, který lze jednoduše sundat a vyprat.

Čtyřiceticentimetrový robot je protkán dráty, které vytvářejí teplo a zajišťují tak, že robot má o něco vyšší teplotu než sám člověk. Společně s faktem, že váží pouze tři kila, je tak vhodný pro chování v náručí a mazlení. Na těle má navíc umístěných více než 50 senzorů snímajících dotyk, které jsou vybaveny také umělou inteligencí. V případě, že s ním bude někdo zacházet neopatrně, Lovot si ho bude pamatovat a v budoucnu se mu vyhýbat.

Kaname Hayashi

Kaname Hayashi, tvůrce Lovota a CEO Groove X Inc.

Lovot patří do skupiny domácích robotů zaštítěných společností Groove X, kterou založil Hayashi v roce 2015 s cílem vyrábět roboty nápomocné lidem, jako je například milovaný R2-D2 ze série filmů Hvězdných válek či Doraemon ze stejnojmenného japonského komiksového seriálu. Ačkoliv Lovot tento původní záměr ani zčásti neplní, tvůrce si je jistý, že na trhu bude mít úspěch díky několika vylepšením týkajících se především umělé inteligence i designu. Hayashi pracoval mimo jiné například také na vývoji prvního humanoida se schopností rozpoznávat obličeje a lidské emoce, Pepper.

Zahájení výroby Lovota je naplánováno na příští rok a hlavními cílovými zákazníky by měly být především ženy a starší lidé. V této chvíli je možné si na něj již udělat předobjednávku, je však nutné počítat s tím, že první kusy k zákazníkům doputují až koncem příštího roku. Ačkoliv tvůrce si je víc než jistý jeho úspěchem na trhu, potenciální zákazníky by mohla odradit relativně vysoká cena. Robot samotný totiž vyjde na 3 000 dolarů, tedy necelých 70 tisíc korun, povinné měsíční předplatné potom začíná na 90 dolarech, respektive 2 tisících korun.

lovot2
lovot3

Foto: Lovot